Delta II - TD - turbina przeładowuje

Gramatyk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 192
Rejestracja: 08 sty 2010, 16:45
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: Gramatyk » 30 sty 2010, 21:56

Witam,
Mam pewien problem, posiadam delte 1.9td i podczas gdy silnik wchodzi na wyższe obroty tj. od ok 3tyś. obr./min i włącza się "turbo" na desce rozdzielczej zapala się taka kontrolka:Obrazek gdzieś przeczytałem że kontrolka ta zapala się gdy ciśnienie w turbosprężarce jest zbyt wysokie. Spotkaliście się z czymś takim? Jak to naprawić? Czy to coś poważnego? Auto posiadam ok miesiąca i jest tak odkąd je mam.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
tarsar
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 81
Rejestracja: 29 gru 2009, 16:23
Lokalizacja: KGR

Re: Zbyt duże ciśnienie turbosprężarki-delta II

Post autor: tarsar » 31 sty 2010, 11:24

W Delcie II 1.9tds istnieje taka kontrolka jak piszesz - mimo,że w instrukcji nie ma o tym ani słowa. Co do jej zapalania,to rzeczywiście sygnalizuje zbyt wysokie cisnienie w kolektorze ssącym. Miałem taką sytuację,że po "gmeraniu" pod maską, zaczęła mi się ta lampka zapalać.

Okazało się ,że poruszałem wtyczkę do tego czujnika nadćisnienia - wyczyściłem wtyczkę,pospinałem i temat zamknięty. Przynajmniej wiadomo,że ta lampka działa:) Sprawdz ten czujnik i jego przewody - jedyny w kolektorze ssącym - nad pokrywą silnika.

Jesli to nie to, czeka CIę kontrola przewdow i podpięć na turbinie, gdyż pompuje zbyt dużo ciśnienia Lampka włącza się bodajże przy 1.1bar. Normalnie ma bić 0.8bar. daj znać co wymyśliłeś .

pozdr.
--- Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.4 20V M-Jet`04 grigio luci di bosco ---
>> ex: Lancia Delta 1.9 t.ds LE ; Lancia Delta 1.6 GTi.e.`88 bordeaux met. ; Alfa Romeo 156 Sportwagon Distinctive 2.4 Jtd 150 Nero Fuoco <<

Gramatyk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 192
Rejestracja: 08 sty 2010, 16:45
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Odp: Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: Gramatyk » 31 sty 2010, 22:07

Okej dam znać jutro spojrze na to w garażu. Jakbyś mi mógł jeszcze konkretniej opisać gdzie mogę znależć tą wtyczkę i czym najlepiej wyczyścić?

Gramatyk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 192
Rejestracja: 08 sty 2010, 16:45
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Odp: Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: Gramatyk » 10 lut 2010, 12:59

Sprawdziłem ten czujnik jest dobrze podpięty. Ile może kosztować sprawdzenie tych przewodów? I ile późniejsza jakaś naprawa tego?

assar
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 31
Rejestracja: 08 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Czechowice Dz

Odp: Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: assar » 10 lut 2010, 18:37

Ja od 2 lat mam taką sytuację i przestałem sie tym przejmować, lancia chodzi dobrze więc nie kombinuję.

Czy kontrolka zapala ci się na każdym biegu i czy operując delikatniej gazem nie zapali się?
Ostatnio zmieniony 10 lut 2010, 20:42 przez assar, łącznie zmieniany 1 raz.
Lancia Delta HPE 1.9td
Ford Focus 1.8 tdci

Gramatyk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 192
Rejestracja: 08 sty 2010, 16:45
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: Gramatyk » 10 lut 2010, 19:17

Zauważyłem że najczęściej zapala się od 3 biegu w górę bo na tych niższych biegach muszę naprawdę nieźle depnąć żeby się zaświeciła. Tak dokładnie delikatnie operując pedałem gazu można uniknąć zaświecania kontrolki. Oczywiście trzeba trochę spuścić nogę z gazu i wtedy się nie zaświeca. Byłeś z tym u jakiegoś mechanika? No mi też to raczej nie przeszkadza bo turbina się włącza jak go przycisnę.
pozdr

assar
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 31
Rejestracja: 08 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Czechowice Dz

Odp: Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: assar » 10 lut 2010, 20:36

Mam identycznie :) nie byłem z tym i nic nie robiłem staram się jeździć tak żeby sie nie świeciła a jak na moment mrugnie to nie ma tragedii. Zreszta tym autem jeździ głównie moja żona a ona tak nie depta po gazie.

Podejrzewam że źle działa lub nie działa zawór upuszczajacy ciśnienie, jest on chyba zlokalizowany gdzieś na sprężarce na części zimnej.

viewtopic.php?f=14&t=22026
Lancia Delta HPE 1.9td
Ford Focus 1.8 tdci

Awatar użytkownika
dr_scott
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 31 mar 2008, 0:00
Imię: Scott
Lokalizacja: Radzionków

Re: Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: dr_scott » 10 lut 2010, 21:21

Możliwe jest podciągnięcie ciśnienia doładowania na dźwigni zaworu wastegate (bypass spalin koło turbiny). Jest to dość prosta modyfikacja celem podniesienia ciśnienia doładowania. Być może poprzedni właściciel coś grzebał przy tym i ustawił zbyt wysokie ciśnienie. Być może sam zawór wastegate jest zapieczony i nie upuszcza spalin bypassem tylko wszystko przez turbinę.

Zawór można łatwo sprawdzić, wystarczy poruszać dźwignią która do niego dochodzi. Może być ciężko ją ruszyć bądź rozruszać ale nie jest to niemożliwe.

Aby sprawdzić maksymalne ciśnienie doładowania panujące w kolektorze trzeba zamontować wskaźnik doładowania. Normalnie wynosi ono 0,8..0,9 bar i występuje przy dużym obciążeniu silnika (przy mocnym wciśnięciu pedału gazu). Przy spokojnej jeździe "na emeryta" ciśnienie nie przekracza 0,3 bar.
Na sucho w garażu nie ma możliwości sprawdzenia chałupniczo maksymalnego ciśnienia. Nieobciążony silnik rozkręcony nawet do 5000 RPM napompuje turbiną jedynie 0,1 bar. Aby porządnie dmuchnąć muszą być konkretne spaliny z dużej dawki spalonego paliwa, a to można osiągnąć podczas jazdy bądź na hamowni.

Zbyt wysokie ciśnienie doładowania bez odpowiedniego podniesienia dawki paliwa może skutkować wyższą temperaturą spalin oraz ryzykiem uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Ciśnienie bezpieczne dla seryjnego silnika to jakieś 1.2 bar

pozdro

Gramatyk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 192
Rejestracja: 08 sty 2010, 16:45
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: Gramatyk » 10 lut 2010, 22:07

Dr_scott jakbyś mógł bliżej mi opisać gdzie mogę szukać tej dźwigni bo raczej jestem laikiem w tym temacie i nie orientuję się za bardzo gdzie mogę jej szukać :) wiesz wskazówki coś a'la "po prawej, po lewej" :D i czy będę potrzebował jakichś narzędzi do poluzowania tego zaworu? Czy można przy tej "naprawie" jakoś namieszać? Jakieś zapowietrzenie czy coś? Czy można to robić bez obaw? Czy to jest takie plastikowe pokrętełko na przewodzie wychodzącym z obudowy filtra powietrza?
Dzięki, pozdr

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Odp: Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: prezesjm » 11 lut 2010, 8:28

Dr_Scott właściwie wyczerpał temat , jedynie dodam że przed naprawami warto upewnić się czy mamy problem w czujniku ciśnienia czy w zaworze na turbinie. To można zrobić niestety tylko w warsztacie .
:arrow: Gramatyk . Jeśli chcesz samodzielnie próbować coś zrobić przy samochodzie to musisz poczytać coś o podstawach. Poszukaj sobie w necie o turbinach , zaworach itp. Jak widzę to nie bardzo wiesz gdzie masz turbinę a takie kręcenie wszystkim na żywioł spowoduje że będziesz miał więcej problemów niż masz. To nie jest złośliwość ale dobra rada. Może jednak warto odwiedzić warsztat który sprawnie zdiagnozuje co jest uszkodzone.

Awatar użytkownika
dr_scott
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 31 mar 2008, 0:00
Imię: Scott
Lokalizacja: Radzionków

Odp: Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: dr_scott » 11 lut 2010, 22:29

Witam

Do opisu posłużę się obrazkiem innej turbosprężarki znalezionym w necie, ale generalnie zasada działania jest taka sama. W dalszej części pisząc TURBINA mam na myśli część gorącą - wirnik napędzany przepływem spalin. Pisząc SPRĘŻARKA mam na myśli część zimną - wirnik sprężający powietrze do silnika.
Na rysunku poniżej przedstawiony jest zawór wastegate, który występuje w większości turbosprężarek.

Obrazek

Po prawej stronie znajduje się gruszeczka (siłownik ciśnieniowy) do której podłączony jest przewód ciśnieniowy z wylotu sprężarki. W przewodzie panuje więc przybliżone ciśnienie jak w kolektorze. Jest to po prostu ciśnienie doładowania. Działa one na siłownik (gruszeczka), który poprzez dźwignię (w środkowej części rysunku zaznaczona na zielono) otwiera zawór bypassu spalin (wastegate). Czyli jeśli ciśnienie zbliża się do wartości krytycznej (0,9 bar) to zawór bypassu się otwiera i przepuszcza spaliny "obok" turbiny nie pozwalając tym samym napompować więcej niż maksymalna wartość ustalona przez producenta.

Działanie bardzo proste, jednak jak wiadomo w wysokich temperaturach i szkodliwych związkach występujących w spalinach rzeczy mechaniczne lubią się zacinać. Zawór wastegate może więc z czasem coraz ciężej pracować, a jego zakres pracy (skok) może ulegać zmniejszeniu.
Zacięty zawór w pozycji zamkniętej umożliwia przekroczenie krytycznego ciśnienia i napompowanie do takiego ciśnienia jakie wydoli osiągnąć turbosprężarka.
Zacięty zawór w pozycji otwartej bądź uchylonej uniemożliwi szybkie osiągnięcie maksymalnego ciśnienia bądź w ogóle sprawi że turbosprężarka przestanie spełniać swoją rolę. Silnik będzie się zachowywał jak niedoładowany, auto będzie mocno dymić od nadmiaru paliwa.

Ciśnienie doładowania można regulować w pewnym zakresie śrubą regulacyjną na dźwigni sterującej zaworem wastegate (widoczną na przykładzie po lewej stronie dźwigni). Wydłużając bądź skracając dźwignię uzyskujemy różne ciśnienia maksymalne doładowania. Z tego co się orientuję nie wszystkie turbosprężarki mają regulację. W Derdach sprężarki firmy IHI bodaj nie mają regulacji, GARRETT mają, ale nie jestem na 100% pewny.

Aby sprawdzić czy zawór jest zapieczony trzeba zlokalizować dźwignię i za pomocą kleszczy, szczypiec albo innych chwytaków złapać ją i spróbować nią poruszać. Może to wymagać użycia konkretnej siły, ale bez obaw, nie jesteśmy w stanie poprzez takie coś nic uszkodzić. Innym sposobem jest rozpięcie przewodu ciśnieniowego od siłownika i podłączenie tam przewodu z kompresora. Po zadaniu ciśnienie 1bara dźwignia powinna się ruszyć.
W Dedrze dostęp do turbiny może być skrajnie trudny, ale nie ma rzeczy niemożliwych. Turbina znajduje się pomiędzy silnikiem a ścianą grodziową komory silnika i kabiny, pod kolektorem dolotowym i wydechowym. Może od spodu jest lepsze dojście.
Ostatnio zmieniony 12 lut 2010, 20:44 przez dr_scott, łącznie zmieniany 1 raz.
Alfa Romeo 159 SW ti 2.0jtdm '09
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06

Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *

Gramatyk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 192
Rejestracja: 08 sty 2010, 16:45
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: Gramatyk » 12 lut 2010, 11:04

Wielkie dzięki Dr_scott :D
Przy wolnej chwili spróbuje tam zajrzeć i jak coś dam znać co udało się zdziałać :)

Gramatyk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 192
Rejestracja: 08 sty 2010, 16:45
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Delta II - TD - turbina przeładowuje

Post autor: Gramatyk » 22 mar 2010, 21:50

Dźwignia się rusza z tym że być może skala na jaką dźwignia upuszcza spaliny jest zbyt mała a dostęp tam jest naprawdę trudny jakby ktoś się chociaż orientował jakim kluczem można tam regulować ten zawór?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”