"Bany" pisze:"lancia1969" pisze:Liczyć można - papier wszystko przyjmnie- tylko jak potem dotrzymać założone paremetry i jak przewidzieć zużycie silnika itd itp .
Przy spawaniu wystarczy jak spaw wjedzie do środka i cały proces przebiegu spalin w łeb bierze

Teoria - teorią - praktyka praktyką.
U mnie po wyrzuceniu katalizatorów i zrobieniu wydechu z 50 na dwóch tłumikach - środkowy escort cosworth - końcowy jakieś przelotowe badziewie no name, moc i moment fabryczny ale przesunięty w stosunku do orygiału o 1000 w dół tylko tez nie dam sobie głowy uciąc że to przez sam wydech bo zmieniałem ustawienia CO .
jakich danych użyjesz do liczenia?
Zależy co mamy liczyć ? ale np na obliczenie długości rezonansowej (Q)układu wydechowego oraz średnicy rur na odcinku długości rezonansowej liczy sie z ogólnego wzoru :
Q=VS x n:Fw x aw
Vs - pojemność jednego cylindra w cm3
n - rezonansowa prędkość obrotowa (obr/min) czyli prędkość , przy której silnik ma uzyskać maksymalna sprawność.
aw - kąt otwarcia zaworu wydechowego (°o.w.k.)
fw - przekrój poprzeczny rury wylotowej (cm) - który znowu liczy z:
Fw= Pi x d2 : 4 = 0.785 x d2 ,gdzie
d - wewnętrzna średnica rury wylotowej (cm)
Potem to podstawaimy do ..... itd itp Bany:roll:

- wiesz dobrze że to jest temat rzeka - jak bardzo chcesz i potrzebujesz tego typu wyliczanek mogę to poprzeliczać i pobawić się ale kurde to i tak dynamicznie zmienia się w praktyce a zresztą przeciez nie bedę ojca uczył dzieci robić.
P.S Dużo jest na temat wydechu i obliczeń na tuning info .