Post
autor: piterstilo » 24 sie 2022, 18:36
Bo to było tak:
Rutynowo przeglądam ogłoszenia o częściach do Lancii. Najlepiej oryginalnych z wyprzedaży itp. Wcześniej też do Lybry, obecnie do Delty.
Nieraz udało mi się trafić na super cenę jakiejś części, mniejsza z tym czy akurat była mi potrzebna.
Tak było i tym razem. Wypatrzyłem nowy oryginalny katalizator do mojej Delty 1.9 TT w cenie 370 zł. Towar ten chyba już dość długo przewijał się przez ogłoszenia.
Widać nikt nie wpadł na taki genialny pomysł, jak ja.
Oczami wyobraźni zobaczyłem świetny interes, jaki zrobię kupując go.
Poza tym, korzyści miały być też długofalowe: brak troski o rychłe? możliwe? przytkanie i kłopoty z tym związane, w połączeniu z wcześniejszym czyszczeniem DPF-u, lepsze parametry, rzadsze wypalanie i szeroko pojęta przyjemność z jazdy, nie wspominając o czystszym powietrzu naszej kochanej planety Ziemi.
Kalkulowałem następująco: mimo, że katalizator w moim aucie nie zdradza, żadnych oznak zużycia, to jednak ma przejechane te 209 tkm. Czyli za niedługo może dokonać żywota.
Niby katalizatory się czyści podobnie jak DPF-y, ale to też kosztuje. Kupując nowy oryginalny za cenę czyszczenia to już jest dobry interes.
W dodatku, zaplanowałem oddanie do skupu starego katalizatora, i wówczas interes miał być jeszcze lepszy, bo w najgorszym przypadku zwróci mi się koszt zakupu i montażu.
Niestety, okazuje się, że kupiony przeze mnie katalizator jest jednym jedynym w całej przestrzeni. Nikt nie sprzedaje i nikt nie potrzebuje takiego.
Dzwoniłem i pisałem do kilku skupów tego żelastwa, wysyłałem zdjęcia, numery wypisywałem osobno nawet, mimo, że są dobrze widoczne, opisy z jakiego auta pochodzi.
Tylko jeden odpisał, że nie ma takiego katalizatora w katalogach. Są katalogi z takimi katalizatorami, mają tysiące numerów, od 8 do 10 tyś. Ale moich numerów tam nie ma.
Faktycznie, bo sam sprawdzałem.
Takie zidentyfikowanie katalizatora jest o tyle ważne, że każdy ma inną, większą lub mniejszą zawartość platyny, palladu i rodu.
Widziałem filmik na YT, gdzie gość przywiózł 4 katalizatory z Fiata i zainkasował 48 tys zł po 12 za każdy. Wiadomo, że nie ta liga, ale kilka stówek bym przytulił.
Pobrałem aplikację z wyceną katalizatora, i rzeczywiście nie ma takich numerów. Owszem wyskoczył numer ale DPF-u. Pozostaje mi jeszcze pomiar spektrometrem czyli prześwietlanie katalizatora. Wtedy chyba wyjdzie ile tych cennych pierwiastków w nim jest.
Wstępnie umówiłem się na taką operację, na giełdzie w Gliwicach, bo też nie każdy skup, posiada ten aparat.
Teoretycznie taki katalizator powinien znajdować się w takich autach jak : SAAB, OPEL I CADILLAC, bo tez miały ten sam silnik.
Może komuś się uda odnaleźć takie numery, co ciekawe są 2 fabryczne:
55218566
51825792
A 07 12 11
D148
OQ3
EMCON producent
222 6079 001
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Polski Fiat 125p 1.3/1.5 65KM/75KM, Polski Fiat 126p 0.65 24KM ,Skoda 105 45KM, Polski Fiat 125p 1.5 najpierw 75KM potem 82 KM,Fiat 131 Mirafiori 1.6 75KM, Polonez 1.6 87KM , Peugeot 309 1.3 65KM,Fiat Tempra SW. 1.9 TD 90KM, Fiat Marea Weekend 1.9 JTD 110 KM,Lancia Lybra 1.6 103KM sedan LS, Fiat Stilo Multiwagon 1.9 mjtd 150KM, Fiat Grande Punto 1.3 mjtd 90KM, Fiat Bravo II 1.9mjtd 120KM,Lancia Delta III 1.4 T-jet 150KM,Fiat Stilo 1.4 95KM. Lancia Delta 1.4 T-jet 120 KM. Lancia Delta 1.9 Twin Turbo 190KM i Lancia Lybra SW Intensa 2.4 JTD 150 KM. Aktualnie : Ford Focus kombi lift 1.8 125 KM i Volkswagen Golf VII kombi 1.4 TSI 125KM
Służbowy: Renault 125KM