Delta II - automatic suspension control?
- Jam_Belfegor
- Forumowicz/ka
- Posty: 2093
- Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
- Imię: Przemysław
- Lokalizacja: Kraków
Delta II - automatic suspension control?
Automatic suspension control - jak to działa? Spotkałem się z tym pierwszy raz w najwyższej wersji Delty II HF 2.0 16VT i zaciekawił mnie ten patent. Ciężko mi sobie wyobrazić w latach 90tych możliwość wpływania na twardość zawieszenia (no może poza Citroenami z hydropneumatycznymi zawieszeniami ) Ale taki wynalazek we włoszczyźnie? Co co chodzi? Bo mi to spać nie daje
Ostatnio zmieniony 18 sty 2013, 6:48 przez Dudi, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Prosimy tytułować posty zgodnie z zasadami!
Powód: Prosimy tytułować posty zgodnie z zasadami!
Re: Delta II - automatic suspension control?
Żeby cię dobić - powiem , że "wynalazek" ten był już montowany w normalnej, drogowej wersji Delty I ! A to nawet nie lata 90 , tylko 80 ...Jam_Belfegor pisze:Automatic suspension control - jak to działa? Spotkałem się z tym pierwszy raz w najwyższej wersji Delty II HF 2.0 16VT i zaciekawił mnie ten patent. Ciężko mi sobie wyobrazić w latach 90tych możliwość wpływania na twardość zawieszenia (no może poza Citroenami z hydropneumatycznymi zawieszeniami ) Ale taki wynalazek we włoszczyźnie? Co co chodzi? Bo mi to spać nie daje
Nie powiem , jakie to miało oznaczenia - bo widziałem pozostałości auta - dawno temu na szrocie . Co było charakterystyczne - odchodzące do nadwozia od każdego amortyzatora - po dwa elastczne przewody - przypominajace hamulcowe .
Ostatnio zmieniony 18 sty 2013, 7:38 przez schab, łącznie zmieniany 1 raz.
Kiedyś: 3 Zastavy 1100; 4xFiat Ritmo (65, 85, 90, 100); Fiat 126; 2xAlfa 33 1,5 i 1,3; Citroen Saxo 1,1; Tempra SW 4x4; Brava 1,6 16V; Dedra SW 2,0 16V , Dedra SW 1,8 8V; Delta 1,6 16V, Lancia Y 1,4; Alfa 156 2,0 JTS
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4
Odp: Delta II - automatic suspension control?
Rozwiązanie było stosowane przez koncern Fiata już w latach '80 (164, Thema, Dedra...). Całość składa się z amortyzatorów i centralki. Amortyzatory mają wbudowane zawory które regulują przepływ oleju a tym samym zmieniają twardość. Kierowca może wybrać interesujący go tryb pracy lub pozwolić elektronice dobrać twardość zależnie od prędkości i przeciążenia. W gruncie rzeczy to dość prosty układ. Wielu innych producentów stosowało podobne rozwiązania. Części zamienne są niedostępne. Regeneracja z teorii jest możliwa ale brak jest oficjalnych części zamiennych i danych dotyczących ustawień. Ale jeśli chcesz to mam namiar na kompletne, sprawne używane komplety do Delty w cenie 1200-1500 zł.Jam_Belfegor pisze:Automatic suspension control - jak to działa? Spotkałem się z tym pierwszy raz w najwyższej wersji Delty II HF 2.0 16VT i zaciekawił mnie ten patent. Ciężko mi sobie wyobrazić w latach 90tych możliwość wpływania na twardość zawieszenia (no może poza Citroenami z hydropneumatycznymi zawieszeniami ) Ale taki wynalazek we włoszczyźnie? Co co chodzi? Bo mi to spać nie daje
Z tym co stosował Citroen ma to mało wspólnego. Moim zdaniem rozwiązanie Francuzów jest bardziej wyrafinowane, lepsze.
Miałem kilka tygodni temu okazję porównać sobie właśnie HPE HF z tym zawieszeniem i moją z zestawem B6+Eibach. Mój zestaw uważam za lepszy. Zresztą właściciel tamtej HF też jest zdania, że dostępne w handlu amortyzatory (Bilstein B6, Sachs SuperTouring, Koni Sport) są zwyczajnie lepsze lub co najmniej tak samo dobre - tyle że mają przystępną cenę i są dostępne od ręki. Chociaż naturalnie brak im "bajeru" z regulacją.
"... I guess it's just the way I'm wired."
Re: Odp: Delta II - automatic suspension control?
A z tym to bym polemizował ... - Jeżeli oczywiście porównujemy rozwiązania z tych samych lat .dawidson pisze:Z tym co stosował Citroen ma to mało wspólnego. Moim zdaniem rozwiązanie Francuzów jest bardziej wyrafinowane, lepsze.
Jeździłem kiedyś Citroenem BX . Miał trzy nastawy twardości / wysokości .
I to właśnie było bez sensu , że przy najwyższym położeniu ( jazda "terenowa" ) - zawieszenie robiło się straszliwie twarde . Natomiast przy najniższym położeniu ( jazda autostradowa ) - zawieszenie robiło się miękkie . Dawało to nieprzyjemne efekty : przy gwałtownym hamowaniu auto nurkowało , na szybkich zakrętach - kładło na bok .
Wiem , że w późniejszych autach ( np. XM ) próbowali temu zapobiegać przez zastosowanie elektroniki, ale skutkiem ubocznym była straszliwa awaryjność - właśnie układów elektronicznych ! Tak na prawdę udało im się to dopiero w Xantii ( Activa ) w latach 1993 -2001 .
Kiedyś: 3 Zastavy 1100; 4xFiat Ritmo (65, 85, 90, 100); Fiat 126; 2xAlfa 33 1,5 i 1,3; Citroen Saxo 1,1; Tempra SW 4x4; Brava 1,6 16V; Dedra SW 2,0 16V , Dedra SW 1,8 8V; Delta 1,6 16V, Lancia Y 1,4; Alfa 156 2,0 JTS
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4
- Nat
- Klubowicz
- Posty: 20000
- Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
- Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
- Kontakt:
Re: Odp: Delta II - automatic suspension control?
Prawdopodobnie masz na myśli słynne siemesowskie wiązki elektryczne stosowane w XMach. Stosowane były nie tylko w układzie zawieszenia i faktycznie gremialnie się psuły. Remedium to wymiana całych wiązek.schab pisze:Wiem , że w późniejszych autach ( np. XM ) próbowali temu zapobiegać przez zastosowanie elektroniki, ale skutkiem ubocznym była straszliwa awaryjność - właśnie układów elektronicznych !
Po prostu zwyczajna wada auta, trzeba poprawić i hula - "straszliwa awaryjność" kojarzy mi się raczej nie z jedną solidną naprawą (często na gwarancji), ale z taką wadą, która powoduje awarie nie do usunięcia - non stop.
Po opisanej powyżej wymianie wadliwych niemieckich wiązek jazda XMem (również z powodu zawieszenia) jest naprawdę miodna!
Pozdrawiam
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Re: Delta II - automatic suspension control?
Przeglądając dziś allegro znalazłem Deltę z zawieszeniem, które jest tematem rozważań tego wątku Dla ciekawych http://allegro.pl/show_item.php?item=2958335255 . Swoją drogą, zna ktoś te auto?
- Jam_Belfegor
- Forumowicz/ka
- Posty: 2093
- Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
- Imię: Przemysław
- Lokalizacja: Kraków
Re: Delta II - automatic suspension control?
Tak widziałem ten wózek na allegro Ok dzięki chłopaki za odpowiedzi.
- horses
- Forumowicz/ka
- Posty: 1359
- Rejestracja: 26 mar 2012, 19:41
- Imię: Adam
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Delta II - automatic suspension control?
Ostatnio na ebay były nowe amortyzatory do tego rozwiązania, ale chyba jeden przedni i jeden tylny, za jakieś niewielkie pieniądze.
Odp: Delta II - automatic suspension control?
Chyba jednak nie byłohorses pisze:Ostatnio na ebay były nowe amortyzatory do tego rozwiązania, ale chyba jeden przedni i jeden tylny, za jakieś niewielkie pieniądze.
"... I guess it's just the way I'm wired."
Re: Odp: Delta II - automatic suspension control?
.... no cóż jesli jednak były to ciekawi mnie co oznacza w tym przypadku zwrot "...za jakieś niewielkie pieniądze...",dawidson pisze:Chyba jednak nie byłohorses pisze:Ostatnio na ebay były nowe amortyzatory do tego rozwiązania, ale chyba jeden przedni i jeden tylny, za jakieś niewielkie pieniądze.
"... I guess it's just the way I'm wired."
1800 PLN/sztuka, 2000 PLN/sztuka czy może 2500 PLN za sztukę? Dwie nieudane moim zdaniem rzeczy w motoryzacji masowej to filtr cząstek stałych i właśnie ASC.
- horses
- Forumowicz/ka
- Posty: 1359
- Rejestracja: 26 mar 2012, 19:41
- Imię: Adam
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Delta II - automatic suspension control?
Był, jedna sztuka nowa. Coś około 200-300e. Nie zapisywałem linka bo nie było mi to potrzebne.
Odp: Delta II - automatic suspension control?
Znam sprzedawcęhorses pisze:Był, jedna sztuka nowa. Coś około 200-300e. Nie zapisywałem linka bo nie było mi to potrzebne.
"... I guess it's just the way I'm wired."
- Renegat...
- Forumowicz/ka
- Posty: 403
- Rejestracja: 23 wrz 2013, 21:36
- Imię: Piotrek
- Lokalizacja: Koluszki / Łódź
- Kontakt:
Re: Delta II - automatic suspension control?
Ktoś wie gdzie centralka od ASC się w delcie znajduje?
był
TRABANT 601
Omega 2.0 c20ne
Omega 3,0 c30ne
Fiat Tipo 2.0 8v Granturismo
Fiat Bravo HGT 2.0 20v
FORD COUGAR V6 2,5L 177KM
jest LANCIA DELTA I NIESPODZIANKA
jest FIAT COUPE 16VT
jest Moja DELTA 16VTdocieranie w toqu (4040km)
TRABANT 601
Omega 2.0 c20ne
Omega 3,0 c30ne
Fiat Tipo 2.0 8v Granturismo
Fiat Bravo HGT 2.0 20v
FORD COUGAR V6 2,5L 177KM
jest LANCIA DELTA I NIESPODZIANKA
jest FIAT COUPE 16VT
jest Moja DELTA 16VTdocieranie w toqu (4040km)
- Renegat...
- Forumowicz/ka
- Posty: 403
- Rejestracja: 23 wrz 2013, 21:36
- Imię: Piotrek
- Lokalizacja: Koluszki / Łódź
- Kontakt:
Re: Delta II - automatic suspension control?
Pod tylną kanapą jest cos takiego:
Pod blachą :
-jakiś sterownik o oznaczeniu MCA 116 B
-jakiś stabilizator 12V ---SA-11 Magneti Marelli
-i sterownik szary co widac na zdjęciu
To jest wszystko pod siedzeniem tylnym za siedzeniem kierowcy
Natomiast z tyłu sterownik jakiś niebieski tez pod kanapa za siedzeniem pasażera to pewnie od szyb z tyłu...
Pod blachą :
-jakiś sterownik o oznaczeniu MCA 116 B
-jakiś stabilizator 12V ---SA-11 Magneti Marelli
-i sterownik szary co widac na zdjęciu
To jest wszystko pod siedzeniem tylnym za siedzeniem kierowcy
Natomiast z tyłu sterownik jakiś niebieski tez pod kanapa za siedzeniem pasażera to pewnie od szyb z tyłu...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
był
TRABANT 601
Omega 2.0 c20ne
Omega 3,0 c30ne
Fiat Tipo 2.0 8v Granturismo
Fiat Bravo HGT 2.0 20v
FORD COUGAR V6 2,5L 177KM
jest LANCIA DELTA I NIESPODZIANKA
jest FIAT COUPE 16VT
jest Moja DELTA 16VTdocieranie w toqu (4040km)
TRABANT 601
Omega 2.0 c20ne
Omega 3,0 c30ne
Fiat Tipo 2.0 8v Granturismo
Fiat Bravo HGT 2.0 20v
FORD COUGAR V6 2,5L 177KM
jest LANCIA DELTA I NIESPODZIANKA
jest FIAT COUPE 16VT
jest Moja DELTA 16VTdocieranie w toqu (4040km)