Kappa - rolki paska wielorowkowego

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3310
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: adamM20 » 15 gru 2012, 18:06

....gdzieś na forum widziałem pytanie czy można, czy da się wymienić łożyska rolek paska wielorowkowego niekoniecznie wymieniając same rolki. Jak sie okazuje nie ma z tym problemu ale niestety do "wypchnięcia" starego łożyska z rolki potrzebna jest prasa ponieważ tradycyjne ściągacze są za słabe. W mojej kappie (v6) prasa wypchnęła łożyska jak pestki z ulęgałek. Teraz wystarczy kupić łożyska (FAG lub SKF) koniecznie z luzem C3 wcisnąć w rolkę, zagnieść kołnierz zabezpieczający i rolka "siedzi" kolejne 150.000 km cicho jak mysz pod miotłą. W tym wszystkim ważne jest aby nie kupować "erzatzów", nowych rolek z łożyskami no name bo niestety często już po 75.000 km silnik robi się coś jakby głośniejszy ....
O tym jak rolki czy też łożyska alternatora potrafią hałasować można się przekonać przykładając stetoskop, należy przy tym być ostrożnym aby nie stracić słuchu!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 15 gru 2012, 18:19 przez Dudi, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Prosimy tytułować posty zgodnie z zasadami!

Awatar użytkownika
Michor
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2386
Rejestracja: 05 lut 2012, 10:17
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: Michor » 15 gru 2012, 18:23

Jeszcze tylko wymiary tego łożyska by się nadały i będzie cud!
BMW E39 Touring - 4,4 V8

Awatar użytkownika
bogdan
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 1789
Rejestracja: 20 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: Narew
Kontakt:

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: bogdan » 15 gru 2012, 18:24

ciekawe to z tym uchem : ok2 :

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3310
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: adamM20 » 15 gru 2012, 18:43

...łożysko 63004 2RS C3. Wymiary zmierzone ponieważ (tego nie rozumiem) łożyska nie miały oznaczeń.
Z "uchem" jest tak, że moje kiedyś mało nie odpadło jak przyłożyłem stetoskop do pompy wodnej w w silniku S-21. Tak to już jest, że niby silnik chodzi cicho a wszystko co może drze się w niebogłosy! i najgorsze, że nikt tego nie słyszy ....... Na marginesie łożysko ze zdjęcia jeszcze w rolce (pod jej ciężarem) kręciło się w miarę przyzwoicie i nie jeden mechanik uznałby, że jeszcze jest ok ale po zdjęciu w palcach "chrobocze" jak stado korników u gajowego w szafie.

Awatar użytkownika
Michor
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2386
Rejestracja: 05 lut 2012, 10:17
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: Michor » 15 gru 2012, 18:53

O. oznaczenie wystarczy- chodziło o wymiary zewnętrznej bieżni, wewnętrznej bieżni i szerokość.


Jak pójdę do sklepu z łożyskami to jak powiem "Take we pana, do rolky w kapie" to nie będzie wiedział przecież jakie to jest:)

a co do stetoskopu to polecam raczej długą listewkę z drewna - stetoskop niepotrzebnie wzmacnia dźwięk. Kiedyś widziałem taki przyrząd- uszka jak od stetoskopu i długa listewka na końcu.
(sam tak szukałem przyczyn dziwnego dźwięku w R19)
BMW E39 Touring - 4,4 V8

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3310
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: adamM20 » 15 gru 2012, 19:26

.... zgadza się, listewka jest ok bo stetoskop jest tylko dla odważnych. Moja odwaga wynika z faktu, że już trochę głuchy jestem ...... :|

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4022
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: volf » 15 gru 2012, 22:43

Obawiam się tylko, że:
-nie wszystkie rolki są rozbieralne (tak, by dało się jeszcze wszystko złożyć :lol: )
-może być problem z niektórymi łożyskami rolek, bo mają nietypowe wymiary lub budowę.
Ciekawe czy coś można podpasować dla rolek w silnikach R5 :?:
KAPPA TDS & JTD

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3310
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: adamM20 » 16 gru 2012, 11:32

nie wszystkie rolki są rozbieralne (tak, by dało się jeszcze wszystko złożyć )
-może być problem z niektórymi łożyskami rolek, bo mają nietypowe wymiary lub budowę.
Ciekawe czy coś można podpasować dla rolek w silnikach R5
.... to trochę jak w piosence: ..." nie ma takiej rury, której nie można by odetkać"....
Na 99% każde łożysko można "wypchnąć" co do wymiarów to zgoda mogą być nietypowe ale od czego jest tokarka?
Jak zawsze o wszystkim decyduje rachunek ekonomiczny lub polskie zacięcie hobbystyczne.

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: marceli » 16 gru 2012, 12:58

Można też zdjąć zatyczkę ,dołożyć smaru i założyć z powrotem.W tej małej na napinaczu ze sprężyną tak zrobiłem.działa.
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3310
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: adamM20 » 16 gru 2012, 13:21

Można też zdjąć zatyczkę ,dołożyć smaru i założyć z powrotem.W tej małej na napinaczu ze sprężyną tak zrobiłem.działa.
...też tak kiedyś robiłem, co prawda nie załatwia to sprawy na setki tysięcy ale skutecznie wycisza łożysko na jakiś czas.
Marceli i właśnie o to chodzi aby tak kombinować jak Ty. Przy jednej robocie (wymiana paska) zadbać o całość mechanizmu napędu alternatora, wspomagania, klimy aby po odpaleniu silnika było cicho jak makiem zasiał. Przy okazji jak auto ma powyżej 150, 200 tkm czasem warto wymienić również łożyska alternatora bo to ani drogie ani skomplikowane a larmo robić potrafi. :nono:

merbart
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 201
Rejestracja: 15 lut 2008, 0:00
Lokalizacja: Gliwice

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: merbart » 16 gru 2012, 19:51

Witam
Ja się zastanawiałem czy nie wytoczyć rolek metalowych, jako zabezpieczenie łożysk założyć zwykły pierścień segera. Rolka na pewno będzie cięższa ale i jej trwałość będzie większa a wymiana łożyska nie będzie sprawiała problemu nawet laikowi.
W 2,4 JTD łożyska są zabezpieczone kołnierzem stanowiącym jedną całość z rolką, tak więc wyciskając łożysko ścina się ten kołnierz.

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3310
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: adamM20 » 16 gru 2012, 20:35

merbart pisze:Witam
Ja się zastanawiałem czy nie wytoczyć rolek metalowych, jako zabezpieczenie łożysk założyć zwykły pierścień segera. Rolka na pewno będzie cięższa ale i jej trwałość będzie większa a wymiana łożyska nie będzie sprawiała problemu nawet laikowi.
W 2,4 JTD łożyska są zabezpieczone kołnierzem stanowiącym jedną całość z rolką, tak więc wyciskając łożysko ścina się ten kołnierz.
... bardzo dobry pomysł! W ramach merytorycznych rozważań zastanawiam się tylko dlaczego konstruktor nie zastosował segera co rzeczywiście uczyniłoby z rolki element niezniszczalny. Wydaje mi się, że jeśli kołnierzowe zabezpieczenie nie jest pójściem na łatwiznę (rozwiązanie z segerem jest nieco droższe) to tylko i wyłącznie dlatego, że rolka przenosi wszystkie możliwe drgania całego układu przeniesienia napędu paska od kątowych poprzez wzdłużne i poprzeczne ze wszystkimi ich harmonicznymi co prowadzić może do powstania luzu między łożyskiem a rolką (???).
Ja w swych planach założyłem sobie, że odkształcone kołnierze zabezpieczające łożysko przy pomocy prasy i jakiegoś "wichajstra" odtworzę do postaci pierwotnej. Jutro odbieram nowe łożyska i do środy postaram się sprawę zakończyć.
O wynikach oczywiście powiadomię na forum.
Wracając do wytoczenia nowych rolek to oczywiście mając do dyspozycji tokarkę ciężar nowej rolki można dobrać tak jak w oryginalnej poprzez wybranie nożem zatoczeń w takiej ilości i głębokości aby uzyskać żądany ciężar.

Awatar użytkownika
Michor
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2386
Rejestracja: 05 lut 2012, 10:17
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: Michor » 17 gru 2012, 11:28

Albo i mniejszy żeby więcej koni było : lol :
BMW E39 Touring - 4,4 V8

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4022
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: volf » 17 gru 2012, 23:29

Obawiam się, że w silnikach R5 będzie problem z dobraniem zamienników tych łożysk : beczy :
Miałem starą rolkę od napinacza paska micro i trochę się bliżej przyjrzałem sprawie :)
Z wybiciem łożyska nie było problemu, ale dalej nie jest już różowo. Po pierwsze łożysko jest dwurzędowe, a jego bieżnia wewnętrzna jest niejako częścią rolki, o zakupie takiego łożyska w jakimś sklepie trzeba chyba zapomnieć :lol:
Pozostaje oczywiście możliwość zrobienia całkiem nowej rolki na tokarce (dopasowując bardziej typowe łożysko), ale przy braku własnej tokarki to takie przedsięwzięcie jest raczej pozbawione ekonomicznego sensu ;)
podejrzewam, że podobnie ma się sprawa z pozostałymi 2-ma rolkami
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
KAPPA TDS & JTD

merbart
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 201
Rejestracja: 15 lut 2008, 0:00
Lokalizacja: Gliwice

Re: Kappa - rolki paska wielorowkowego

Post autor: merbart » 18 gru 2012, 6:46

Spokojnie tokarka się znajdzie, kwestia materiału reszta do opanowania. Ja postaram się dorobić rolki paska wieloklinowego i dobrać odpowiednie łożyska. Jeżeli macie wymiaty łożysk to proszę o info.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”