Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
Poniżej przedstawiam sposób na naprawę uszkodzenia powodującego brak pracy wentylatora chłodnicy na I biegu w Lancii Kappa (u mnie 2,4 20v Pb)
W moim przypadku powodem była uszkodzona opornica (opornik) wentylatora.
Niezbędne narzędzia:
Miernik uniwersalny
Wkrętak krzyżowy - większy (ja miałem PH2 ? tak oznaczony w zestawie wkrętaków)
Lutownica
Kombinerki
Kawałek papieru ściernego ewentualnie pilnik iglak
** PRZEBIEG PRAC **
Lokalizujemy u siebie w samochodzie położenie opornicy
w benzyniakach jest na górze po prawej stronie na plastiku od wentylatora
Żeby było nam wygodnie operować pod maską robimy delikatny demontaż (jak na zdjęciu)
(czyli demontujemy tłumik szmerów ssania wraz z rurą od przepływomierza- akurat na zdjęciu jest bo założyłem co by nic do przepływki nie wpadło niechcący )
Wypinamy złączki i praktycznie już możemy sprawdzić czy nasza opornica jest sprawna czy nie. Ustalimy w ten sposób czy to jej wina że nie mamy I biegu wentylatora.
Bierzemy miernik, ustawiamy na sprawdzanie przejścia (czyli prościej na piszczenie), dotykamy do nóżek opornicy.
Jeżeli miernik ?piszczy? to wtedy sprawdzamy jeszcze bezpieczniki i przekaźniki w skrzynce na nadkolu (to te zaznaczone na czerwone)
Jeżeli miernik ?nie piszczy? na 100% jest uszkodzona opornica i wtedy odkręcamy ją od obudowy wiatraka chłodnicy zapamiętując położenie oraz który kabelek jest do której nóżki (są dwa - zielony i zielony z czarnym paskiem)
Najlepiej zaznaczyć sobie czymś przed demontażem jak to było zamontowane i gdzie był kabelek np. z kreską - można po prostu zarysować wkrętakiem.
Po wymontowaniu mamy w ręce taki oto element
Teraz sprawdzamy co w naszej opornicy jest uszkodzone ? miernikiem mierzymy przejście między nóżkami opornika (ten duży cylinder) oraz między nóżkami termika (to coś małe cylindryczne pod opornikiem).
W moim przypadku uszkodzony był termik (i tak jest najczęściej) ? po zmierzeniu na oporniku było przejście, a na termiku nie było przejścia.
Teraz jedziemy do sklepu z elementami elektroniki (Zutex?y, Zutece itp.) i kupujemy TERMIK za 3 PLN.
Z oryginalnego nie dało rady odczytać temperatury więc ja wziąłem taki na 216st. C.
Może ktoś wie jaką temperaturę ma oryginalny termik (ma czarny koniec)
Jeśli jest tak jak u mnie to wtedy usuwamy stary termik i na jego miejsce wsadzamy nowo kupiony (koniecznie trzeba zapamiętać z której strony jest kolorowa strona na termiku), wlutowujemy nowy termik w miejsce starego w identycznym kierunku tym kolorowym końcem.
Stary termik nie jest wlutowany tylko przygrzany do nóżek ? ja po prostu oderwałem go kombinerkami - trzeba przytrzymać nóżki do ktorych jest przygrzany termik co by ich nie uszkodzić.
Dla lepszego lutowania trzeba te nóżki przeszlifować papierem ściernym lub iglakiem.
Po naszych zabiegach mamy taki oto efekt wizualny oraz sprawną opornicę.
Po wlutowaniu termika na nóżkach opornicy (tych w które wpinamy przewody pod maska) jest przejście i miernik ?piszczy?.
Idziemy do samochodu, składamy wszystko tak jak było i sprawdzamy działanie wentylatora.
Nagrzewamy układ do około 90st. C i powinien załączyć się wiatrak ? łatwo sprawdzić czy załączył się właściwy bieg (znaczy się I) poprzez wyjęcie ze skrzynki na nadkolu przekaźnika I biegu ? ten niżej ? jeśli wiatrak przestaje się kręcić to wszystko jest OK.
W taki oto sposób mamy naprawioną opornicę kosztem 3PLN i naszą pracą przez około 1 godz. i zaoszczędzone około 40pln.
W moim przypadku powodem była uszkodzona opornica (opornik) wentylatora.
Niezbędne narzędzia:
Miernik uniwersalny
Wkrętak krzyżowy - większy (ja miałem PH2 ? tak oznaczony w zestawie wkrętaków)
Lutownica
Kombinerki
Kawałek papieru ściernego ewentualnie pilnik iglak
** PRZEBIEG PRAC **
Lokalizujemy u siebie w samochodzie położenie opornicy
w benzyniakach jest na górze po prawej stronie na plastiku od wentylatora
Żeby było nam wygodnie operować pod maską robimy delikatny demontaż (jak na zdjęciu)
(czyli demontujemy tłumik szmerów ssania wraz z rurą od przepływomierza- akurat na zdjęciu jest bo założyłem co by nic do przepływki nie wpadło niechcący )
Wypinamy złączki i praktycznie już możemy sprawdzić czy nasza opornica jest sprawna czy nie. Ustalimy w ten sposób czy to jej wina że nie mamy I biegu wentylatora.
Bierzemy miernik, ustawiamy na sprawdzanie przejścia (czyli prościej na piszczenie), dotykamy do nóżek opornicy.
Jeżeli miernik ?piszczy? to wtedy sprawdzamy jeszcze bezpieczniki i przekaźniki w skrzynce na nadkolu (to te zaznaczone na czerwone)
Jeżeli miernik ?nie piszczy? na 100% jest uszkodzona opornica i wtedy odkręcamy ją od obudowy wiatraka chłodnicy zapamiętując położenie oraz który kabelek jest do której nóżki (są dwa - zielony i zielony z czarnym paskiem)
Najlepiej zaznaczyć sobie czymś przed demontażem jak to było zamontowane i gdzie był kabelek np. z kreską - można po prostu zarysować wkrętakiem.
Po wymontowaniu mamy w ręce taki oto element
Teraz sprawdzamy co w naszej opornicy jest uszkodzone ? miernikiem mierzymy przejście między nóżkami opornika (ten duży cylinder) oraz między nóżkami termika (to coś małe cylindryczne pod opornikiem).
W moim przypadku uszkodzony był termik (i tak jest najczęściej) ? po zmierzeniu na oporniku było przejście, a na termiku nie było przejścia.
Teraz jedziemy do sklepu z elementami elektroniki (Zutex?y, Zutece itp.) i kupujemy TERMIK za 3 PLN.
Z oryginalnego nie dało rady odczytać temperatury więc ja wziąłem taki na 216st. C.
Może ktoś wie jaką temperaturę ma oryginalny termik (ma czarny koniec)
Jeśli jest tak jak u mnie to wtedy usuwamy stary termik i na jego miejsce wsadzamy nowo kupiony (koniecznie trzeba zapamiętać z której strony jest kolorowa strona na termiku), wlutowujemy nowy termik w miejsce starego w identycznym kierunku tym kolorowym końcem.
Stary termik nie jest wlutowany tylko przygrzany do nóżek ? ja po prostu oderwałem go kombinerkami - trzeba przytrzymać nóżki do ktorych jest przygrzany termik co by ich nie uszkodzić.
Dla lepszego lutowania trzeba te nóżki przeszlifować papierem ściernym lub iglakiem.
Po naszych zabiegach mamy taki oto efekt wizualny oraz sprawną opornicę.
Po wlutowaniu termika na nóżkach opornicy (tych w które wpinamy przewody pod maska) jest przejście i miernik ?piszczy?.
Idziemy do samochodu, składamy wszystko tak jak było i sprawdzamy działanie wentylatora.
Nagrzewamy układ do około 90st. C i powinien załączyć się wiatrak ? łatwo sprawdzić czy załączył się właściwy bieg (znaczy się I) poprzez wyjęcie ze skrzynki na nadkolu przekaźnika I biegu ? ten niżej ? jeśli wiatrak przestaje się kręcić to wszystko jest OK.
W taki oto sposób mamy naprawioną opornicę kosztem 3PLN i naszą pracą przez około 1 godz. i zaoszczędzone około 40pln.
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
Dlaczego ma znaczenie kolejność podpięcia kabli?
Czy tam coś jest jeszcze skombinowane? bo jeżeli to jest "zwykły" opornik to niepowinno mieć znaczenia....
Czy tam coś jest jeszcze skombinowane? bo jeżeli to jest "zwykły" opornik to niepowinno mieć znaczenia....
BMW E39 Touring - 4,4 V8
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
Ma znaczenie bo termik puszcza prąd w jedną stronę i z tego co czytałem na forum to jak podepniesz odwrotnie to nie działają wiatraki wcale.
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
ok - ale to można sobie ew. doświadczalnie (zwierając przekaźnik kabelkiem) ustalić czy jest w dobrą stronę czy nie?
Termik rozumiem jest po to żeby się opornik nie przepalił?
Termik rozumiem jest po to żeby się opornik nie przepalił?
BMW E39 Touring - 4,4 V8
- marceli
- Klubowicz
- Posty: 2091
- Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
- Skype: marcin.kasinski82
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
- Kontakt:
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
JA zamiast opornika(też on był winny) najpierw wlutowałem kawałek drucika, ale lut odpala się po pewnym czasie(spory prąd, a dość cieżko lut łapie tego metalu tam)
To w tym roku ,wyjąłem to ustrojstwo raz jeszcze i migomatem załapałem dopasowanego wcześniej małego gwoździa.
Jest ok.
To w tym roku ,wyjąłem to ustrojstwo raz jeszcze i migomatem załapałem dopasowanego wcześniej małego gwoździa.
Jest ok.
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
zamiast tego małego elementu rozumiem?
Pytam sie bo mam walnięty rezystor.
Pytam sie bo mam walnięty rezystor.
BMW E39 Touring - 4,4 V8
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
I tu pojawia się pytanie:marceli pisze:JA zamiast opornika(też on był winny) najpierw wlutowałem kawałek drucika, ale lut odpala się po pewnym czasie(spory prąd, a dość cieżko lut łapie tego metalu tam)
To w tym roku ,wyjąłem to ustrojstwo raz jeszcze i migomatem załapałem dopasowanego wcześniej małego gwoździa.
Jest ok.
"już druciarstwo, czy jeszcze nie?"
Lancia Kappa 2.0 20V
Saab 9-5 2.8 Turbo6 XWD
Saab 9-5 2.8 Turbo6 XWD
- marceli
- Klubowicz
- Posty: 2091
- Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
- Skype: marcin.kasinski82
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
- Kontakt:
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
Tak.Michor pisze:zamiast tego małego elementu rozumiem?
Zamiast tego termika co jest pod spodem opornicy.
No niestety pewnie zalatuje tym, wiem,ale skoro sprawdza się,to tak akurat tu zrobiłem.Polej pisze:"już druciarstwo, czy jeszcze nie?"
Zresztą elektryk moja metodę poparł
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
Rezystor termiczny nie ma polaryzacji więc przewodzi w obie strony czyli wiatraki powinny działaćMarcin_D pisze:Ma znaczenie bo termik puszcza prąd w jedną stronę i z tego co czytałem na forum to jak podepniesz odwrotnie to nie działają wiatraki wcale.
KAPPA TDS & JTD
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
tez mi sie tak wydaje- gdyby tak nie bylo to wtyczki by pasowaly w jeden okreslony sposob i nie daloby sie go podlaczyc w inny niz poprawny sposob.
BMW E39 Touring - 4,4 V8
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
volf pisze:Rezystor termiczny nie ma polaryzacji więc przewodzi w obie strony czyli wiatraki powinny działaćMarcin_D pisze:Ma znaczenie bo termik puszcza prąd w jedną stronę i z tego co czytałem na forum to jak podepniesz odwrotnie to nie działają wiatraki wcale.
No to czemu sprzedawca w Zutex'ie mi kazał zwrócić uwagę na kierunek montażu termika - to raz.
Dwa - jak dołożysz miernik do termika to w jednym położeniu końcówek miernika jest piszczenie, a w drugim nie ma.
Kobitka w Zutex'ie ma go od 30 lat albo lepiej i zna się na tym lepiej niż niejeden psorek z politechniki - jest po prostu nie do zagięcia - jak coś nie wiadomo to zawsze wyjaśni i jeszcze doradzi.
Termik puszcza prą w jedną stornę - w drugą odcina.
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
spokojnie:)
Tak tylko rozmowa się toczy-> bo zawsze/zwykle jest tak że jeżeli sposób podłaczenia ma znaczenie to się nie da podłączyć w inny sposób (wtyczki nie pasują) więć-> wnioskując że da się zamienić wtyczki -> podłączenie nie powinno mieć znaczenia.
Potencjalnie jest to tak przygotowane że jak Pan Heniek/Zdzisio/Władek w jego kuźni weźmie się za wymianę rezystora w chłodnicy to nie pomyśli i nie zapamięta -tylko potem podłączy jak pasuje.
Tak tylko rozmowa się toczy-> bo zawsze/zwykle jest tak że jeżeli sposób podłaczenia ma znaczenie to się nie da podłączyć w inny sposób (wtyczki nie pasują) więć-> wnioskując że da się zamienić wtyczki -> podłączenie nie powinno mieć znaczenia.
Potencjalnie jest to tak przygotowane że jak Pan Heniek/Zdzisio/Władek w jego kuźni weźmie się za wymianę rezystora w chłodnicy to nie pomyśli i nie zapamięta -tylko potem podłączy jak pasuje.
BMW E39 Touring - 4,4 V8
Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy
może to jest dioda, a nie rezystor?