Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
Rozpocznę od tego, ze nie jestem mechanikiem, ani żadnym fachowcem. Pewne rzeczy mogę nazywać niefachowo, więc proszę o wyrozumiałość.
Zawieszenie w Lybrze oparte jest o kolumnę MacPhersona, dolny wahacz, łącznik stabilizatora, stabilizator, drążek kierowniczy i końcówka drążka kierowniczego.
Tak wyglada to bez koła
Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne, natomiast naprawy możemy podjąć się sami bo wcale nie jest to takie skomplikowane.
W moim przypadku naprawę zaczęliśmy od wymiany łącznika stabilizatora. Koszt zamiennika to ok. 50zl. Oryginalny element jest plastikowy, zamiennik był metalowy.
Tak wyglada orginał
Aby go odkręcić będziemy potrzebowali klucza płaskiego i imbusu, który wkładamy tu
Tak wygląda to po wymianie
Po wymianie drążka przyszedł czas na wymianę wahacza. Można pójść dwoma drogami. Tańsza zmienić tylko 2 tuleje metalowo gumowe tak jak widać na zdjęciu
Sprawa komplikuje się wtedy gdy wybity jest sworzeń wahacza. Jest on po prostu niewymienialny i trzeba kupić nowy uzbrojony wahacz. Na sworzniu jest guma, która niestety parcieje i pęka. Wskutek czego dostaje się woda i zanieczyszczenia. Efektem tego jest przyśpieszone jego zużycie
Wymiana tulei metalowo-gumowych nie jest taka prosta. Potrzeba dużo siły i cierpliwości. My niestety posunęliśmy się do ostateczności i rozcięliśmy je używając szlifierki kątowej. Trzeba uważać by nie uszkodzić wahacza. Koszt tulei to: mała 25zl duża 60zl. Dobranie odpowiedniego elementu nie jest prostą sprawą, często bywa, ze jest mnóstwo zamienników nie pasujących wiec trzeba zmierzyć średnice tulei
Druga droga jest kosztowniejsza ale o wiele prostsza. Wystarczy kupić gotowy uzbrojony wahacz(koszt 210zl) i zamontować go
Wymontowanie i zamontowanie wahacza nie jest trudne. Przy montażu potrzebny jest dodatkowy lewarek, który podniesie nam stabilizator. Dzięki temu będziemy mieli więcej miejsca żeby włożyć wahacz
Możemy potrzebować również kawałka drewna żeby odgiąć cala kolumnę. Da nam to również więcej miejsca na montaż
Wahacz należy przykręcić 4-ma śrubami używając klucza nasadowego o dziwnym rozmiarze 16
Wbić sworzeń wahacza i skręcić do śrubą.
Pozostaje już tylko skręcić końcówkę drążka
Przykręcić osłonę silnika jeśli ja jeszcze ktoś ma [lol] i przykręcić belkę silnika
Całość powinna wyglądać jak na pierwszej focie. Teraz już tylko zostaje przykręcić koło i cieszyć się cichym i sprężystym zawieszeniem.
Cala operacja nie powinna trwać dłużej niż 2 godz.
Dodatkowo Zamieszcze jeszcze zdjecia rozrzadu ktory własnie sie wymienia w ASO (koszt czesci 400zl robocizna ASO 300zl wariator po upustach kosztuje 410zl ale jego jeszcze nie wymieniam)
...tekst i zdjecia sa mojego autorstwa...
Zawieszenie w Lybrze oparte jest o kolumnę MacPhersona, dolny wahacz, łącznik stabilizatora, stabilizator, drążek kierowniczy i końcówka drążka kierowniczego.
Tak wyglada to bez koła
Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne, natomiast naprawy możemy podjąć się sami bo wcale nie jest to takie skomplikowane.
W moim przypadku naprawę zaczęliśmy od wymiany łącznika stabilizatora. Koszt zamiennika to ok. 50zl. Oryginalny element jest plastikowy, zamiennik był metalowy.
Tak wyglada orginał
Aby go odkręcić będziemy potrzebowali klucza płaskiego i imbusu, który wkładamy tu
Tak wygląda to po wymianie
Po wymianie drążka przyszedł czas na wymianę wahacza. Można pójść dwoma drogami. Tańsza zmienić tylko 2 tuleje metalowo gumowe tak jak widać na zdjęciu
Sprawa komplikuje się wtedy gdy wybity jest sworzeń wahacza. Jest on po prostu niewymienialny i trzeba kupić nowy uzbrojony wahacz. Na sworzniu jest guma, która niestety parcieje i pęka. Wskutek czego dostaje się woda i zanieczyszczenia. Efektem tego jest przyśpieszone jego zużycie
Wymiana tulei metalowo-gumowych nie jest taka prosta. Potrzeba dużo siły i cierpliwości. My niestety posunęliśmy się do ostateczności i rozcięliśmy je używając szlifierki kątowej. Trzeba uważać by nie uszkodzić wahacza. Koszt tulei to: mała 25zl duża 60zl. Dobranie odpowiedniego elementu nie jest prostą sprawą, często bywa, ze jest mnóstwo zamienników nie pasujących wiec trzeba zmierzyć średnice tulei
Druga droga jest kosztowniejsza ale o wiele prostsza. Wystarczy kupić gotowy uzbrojony wahacz(koszt 210zl) i zamontować go
Wymontowanie i zamontowanie wahacza nie jest trudne. Przy montażu potrzebny jest dodatkowy lewarek, który podniesie nam stabilizator. Dzięki temu będziemy mieli więcej miejsca żeby włożyć wahacz
Możemy potrzebować również kawałka drewna żeby odgiąć cala kolumnę. Da nam to również więcej miejsca na montaż
Wahacz należy przykręcić 4-ma śrubami używając klucza nasadowego o dziwnym rozmiarze 16
Wbić sworzeń wahacza i skręcić do śrubą.
Pozostaje już tylko skręcić końcówkę drążka
Przykręcić osłonę silnika jeśli ja jeszcze ktoś ma [lol] i przykręcić belkę silnika
Całość powinna wyglądać jak na pierwszej focie. Teraz już tylko zostaje przykręcić koło i cieszyć się cichym i sprężystym zawieszeniem.
Cala operacja nie powinna trwać dłużej niż 2 godz.
Dodatkowo Zamieszcze jeszcze zdjecia rozrzadu ktory własnie sie wymienia w ASO (koszt czesci 400zl robocizna ASO 300zl wariator po upustach kosztuje 410zl ale jego jeszcze nie wymieniam)
...tekst i zdjecia sa mojego autorstwa...
Lancia Lybra SW 1.8 16VLX+ Navi
Mercedes C-klase 200 kompresor
Peuegot 307 SW HDI 110ps
Mercedes C-klase 200 kompresor
Peuegot 307 SW HDI 110ps
-
- Klubowicz
- Posty: 611
- Rejestracja: 08 mar 2005, 0:00
- Imię: Marek
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja
Widze, ze kolega uzywa rekawiczek do prac precyzyjnych
Dodam jeszcze, ze przy zakladaniu lacznika stabilizatora trzeba uwazac na te gumowe oslonki (i sprezynki co je przytrzytmuja). Lubia sie zsunac przy dokrecaniu.
pozdro,
m
Dodam jeszcze, ze przy zakladaniu lacznika stabilizatora trzeba uwazac na te gumowe oslonki (i sprezynki co je przytrzytmuja). Lubia sie zsunac przy dokrecaniu.
pozdro,
m
Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja
moje gratulacje Ciesze sie ze sa ludzie jeszcze wybitnie zdolni Oprucz tego chcialem dodac tylko ze trzeba uwazac przy odciagnieciu makpersona z piasta zeby pólos nie wyskoczyla z przegubu zeby sie nie rozdzielily bo wowczas dodatkowa robota jest bardzo żmudna Jesli ktos jedna kiedys bedzie mial problem z czyms jestem do uslug Pozdrawiam
- lukasz22i
- Klubowicz
- Posty: 341
- Rejestracja: 15 cze 2005, 0:00
- Lokalizacja: Bolesławiec woj. dolnośląskie
Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja
super temacik:) mnie również czeka wymiana "czegoś" w zawieszeniu bo bardzo puka i dygocze szczególnie na krótkich nierównościach, poza tym z lewej strony zaczęło mi coś skrzypieć w zawieszeniu(a autko jest dopiero drugi dzien w kraju)
Bolesławiec Lancia Fan!
Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja
Jak dygocze i puka to najprawdopodobnie bedzie to koncowka drazka(galka) albo drazek stabilizatora.
Lancia Lybra SW 1.8 16VLX+ Navi
Mercedes C-klase 200 kompresor
Peuegot 307 SW HDI 110ps
Mercedes C-klase 200 kompresor
Peuegot 307 SW HDI 110ps
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 38
- Rejestracja: 21 paź 2007, 0:00
- Lokalizacja: Szczecinek
Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja
Dziś wymieniłem drążki reakcyjne,końcówki drążków,gumy stabilizatora(kombinacja z VW Derby - pasują)z przodu i z tyłu - koszt z robocizną 700 PLN(nie w ASO)
Odpukać jest ok. W końcu jaka cisza -nic nie puka i nie stuka.
Pomysleć że wystarczył miesiąc jazdy po naszych drogach i skończyła się cicha jazda. A przejechałem tylko ok.2 tys,km.
Odpukać jest ok. W końcu jaka cisza -nic nie puka i nie stuka.
Pomysleć że wystarczył miesiąc jazdy po naszych drogach i skończyła się cicha jazda. A przejechałem tylko ok.2 tys,km.
Lancia jest piękna!!!
Lancia Lybra SW 2,4 jtd 2001
Lancia Lybra SW 2,4 jtd 2001
Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
Ja byłem w stacji na przeglądzie i powiedzieli, że wszystko okŁukasz pisze: Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne....
a puka mi na nierównościach i mam walnięty pstrykający przegub
No i skasowali 100zł.
Jak samemu zdiagnozować następujące części:
"2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator." ?
Lancia Lybra 1.9JTD SW '00 / 105KM
Osobiście nie naprawiam, ale samodzielna diagnoza usterki w samochodzie przynosi wiele satysfakcji.
Sam zamawiam części.
Osobiście nie naprawiam, ale samodzielna diagnoza usterki w samochodzie przynosi wiele satysfakcji.
Sam zamawiam części.
Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
Diagnozę zawieszenia opisałem dziś w innym poscie,amortyzator jeśli jest mokry - wymiana.feros pisze:Ja byłem w stacji na przeglądzie i powiedzieli, że wszystko okŁukasz pisze: Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne....
a puka mi na nierównościach i mam walnięty pstrykający przegub
No i skasowali 100zł.
Jak samemu zdiagnozować następujące części:
"2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator." ?
Lybra 1,9 jtd SW ,Ypsilon 1,1 , (wcześniej 14 szt. innej Włoszczyzny)
Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
Szukaj> diagnoza zawieszenia....3 wyniki wszystko kappa
Mogę prosić o link:)
Mogę prosić o link:)
Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
W dzisiejszym poście Lybra - ściąganie przy przyspieszaniu.
Lybra 1,9 jtd SW ,Ypsilon 1,1 , (wcześniej 14 szt. innej Włoszczyzny)
Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
Proszę o pomoc w odnalezieniu numeru końcówki drążka do mojej Lybry.
Wg katalogu Inter Cars, wg. ich katalogu TRW, Moog i innych powinna być ta sama co do jakieś Alfy i Fiata.
Część Moog`a nazywa się FI-ES-1460 i niestety trzpień (stożek) jest o 1mm za wąski i niestety nie chciał ciasno siedzieć.
W Inter Cars upierają się, że jest tylko jedna końcówka i się dziwią.
Jakbym miał poprawny numer z TRW czy innej firmy to załatwiłoby to sprawę.
Lybra jest z 2001r
Wg katalogu Inter Cars, wg. ich katalogu TRW, Moog i innych powinna być ta sama co do jakieś Alfy i Fiata.
Część Moog`a nazywa się FI-ES-1460 i niestety trzpień (stożek) jest o 1mm za wąski i niestety nie chciał ciasno siedzieć.
W Inter Cars upierają się, że jest tylko jedna końcówka i się dziwią.
Jakbym miał poprawny numer z TRW czy innej firmy to załatwiłoby to sprawę.
Lybra jest z 2001r
Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
Ja kupowałem w Sosnowcu końcówki TRW i nie było żadnych dwuznaczności.Gość miał w katalogu Lybrę i był tylko jeden rodzaj końcówek.Założyłem i pasuje bez problemów.
Lybra 1,9 jtd SW ,Ypsilon 1,1 , (wcześniej 14 szt. innej Włoszczyzny)
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 04 paź 2007, 0:00
- Lokalizacja: Gniezno
Re: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
Witam . Mam pytanie czy są 2 rodzaje czyli grubości sworznia kulistego wachacza przedniego od LYBRY 1.9 JTD SW 2000r?Pozdrawiam i czekam na odpowiedż.
Re: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
Wg opisu wymieniłem dzisiaj lewy przedni wahacz. Trochę trzeba było się nagimnastykować, ale efekt rewelacyjny.
Czy po wymianie jest sens ustawiać zbieżność? Kierownica prosta, nie ściąga. Znalazłem różne opinie, jedni piszą ustawiać, inni że nie.
Czy po wymianie jest sens ustawiać zbieżność? Kierownica prosta, nie ściąga. Znalazłem różne opinie, jedni piszą ustawiać, inni że nie.
Re: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
Ja też wymieniałem dzisiaj lewy,ale niestety jeszcze końcówke drążka prawą(po roku użytkowania) i kierownice mam krzywo troszkę więc ja niestety będe musiał jechac na zbieżność .