Lybra - termostat - jaki płyn, jaka temperatura otwarcia

Krzysiek82
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 963
Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg

Lybra - termostat - jaki płyn, jaka temperatura otwarcia

Post autor: Krzysiek82 » 11 gru 2009, 7:35

W wątku dotyczącym spalania na biegu jałowym wspomniałem o temperaturze jaką uzyskuję podczas jazdy. Wszyscy napisali mi, że do wymiany jest termostat, którego także o to podejrzewałem. Ale...

Prawidłowo pracujący termostat, według mojej wiedzy, ma temperaturę otwarcia 88 o C. Oznacza to, według mojej wiedzy, że termostat dopóki nie osiągnie tej temperatury, to nie otwiera się. Innymi słowy, rosnąca temperatura silnika nie jest zabierana przez układ chłodzenia aby szybko nagrzać silnik do optymalnej temperatury. Po osiągnięciu tej temperatury, termostat otwiera się, aby nadmiar ciepła rozprowadzić układem chłodzenia w celu uniknięcia przegrzania. Dobrze myślę? Chyba tak.

Jednakże mój przypadek jest następujący: czy to jeżdżę po mieście, czy to pojadę w trasę (co prawda nie długą, ale jednak), to mam około 70 o C (lekko nad, potem znowu równe). W tym czasie zrobię nawet kilkadziesiąt kilometrów i postoję na światłach / w korkach. Kiedyś podchodziło mi tak lekko pod 90 o C. Na wielu zdjęciach także widziałem, że strzałka utrzymuje się lekko pod 90 o C. No więc słusznie wszyscy stwierdzili, że termostat do wymiany. Ale...

Sprawdzałem u siebie kilka razy i podczas gdy strzałka pokazuje 70 stopni, to chłodnica jest zimna, wentylatory nie pracują. Tak jest za każdym razem. Można więc stwierdzić, że wszystko jest w porządku. Nie ma temperatury 88 stopni, termostat nie otworzył się, więc ciepło nie zostało puszczone na chłodnicę. Ale ja tą temperaturę 70 stopni mam cały czas! Więc jak to jest możliwe? Niby nie otwiera układu (gdyby był uszkodzony), ciepło mi za wcześnie nie uchodzi, a jednak silnik nie może osiągnąć temperatury 88 stopni. To jest uszkodzony ten termostat czy nie? Może panujące obecnie temperatury tak skutecznie chłodzą silnik? Może przy takich temperaturach trzeba zrobić kilkadziesiąt kilometrów, aby zagrzać silnik? Da się to jakoś wytłumaczyć?
Ostatnio zmieniony 13 gru 2009, 14:31 przez Krzysiek82, łącznie zmieniany 1 raz.

tommydacho
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 258
Rejestracja: 28 maja 2009, 9:44
Lokalizacja: Ostrołęka, Kurpie

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: tommydacho » 11 gru 2009, 8:11

Temat już w kilku wątkach się przewijał. mam podobny problem, choć u mnie w korkach dochodzi pod 90stopni w korkach, na postoju czy przy bardzo ostrej jeździe, przy normalnej dochodzi do 70, przy bardzo spokojnej lekko ponizej 70. Też byłem pewien że to termostat, ale teraz juz nie mam takiej pewności.
Lancia Lybra 2.4 JTD

Ciechu
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 201
Rejestracja: 24 wrz 2008, 0:00
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: Ciechu » 11 gru 2009, 9:44

Ja mam to samo w lato mam zawsze 90stopni przy niskich temperaturach 70 stopni.
Może to powoduje zbyt intensywne ogrzewanie wnętrza samochodu sam nie wiem

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12273
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: Dudi » 11 gru 2009, 9:46

Termostat powininen pracować w ten sposób, że jeśli temp. osiągnie 90st to nie ma prawa wskazówka drgnąć. Niezależnie od tego czy samochód stoi w korku, czy jedzie 140km/h po autostradzie. Czas osiągnięcia takiej temp. przy temp. zewnętrznej w okolicach 0st C powininen wynosić w granicach 8-12 minut.
Jeśli wskazuje kiedykolwiek podczas jazdy 70 - do wymiany. Chyba, że wskazania temp. Wam wariują w samochodach.
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
kaeres
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1418
Rejestracja: 20 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Wodzislaw Sl., Poland

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: kaeres » 11 gru 2009, 10:19

Krzysiek82 pisze: Sprawdzałem u siebie kilka razy i podczas gdy strzałka pokazuje 70 stopni, to chłodnica jest zimna, wentylatory nie pracują. Tak jest za każdym razem. Można więc stwierdzić, że wszystko jest w porządku. Nie ma temperatury 88 stopni, termostat nie otworzył się, więc ciepło nie zostało puszczone na chłodnicę. Ale ja tą temperaturę 70 stopni mam cały czas! Więc jak to jest możliwe? Niby nie otwiera układu (gdyby był uszkodzony), ciepło mi za wcześnie nie uchodzi, a jednak silnik nie może osiągnąć temperatury 88 stopni. To jest uszkodzony ten termostat czy nie? Może panujące obecnie temperatury tak skutecznie chłodzą silnik? Może przy takich temperaturach trzeba zrobić kilkadziesiąt kilometrów, aby zagrzać silnik? Da się to jakoś wytłumaczyć?
Sprawdź wąż który idzie od termostatu.
Powinien być ciepły dopiero gdy temp. jest właśnie 88`C.
Jeżeli jest wcześniej czyli tak jak mówisz ok. 70`C to oznacza ewidentnie, że termostat puszcza.
Chłodnica może być zimna bo ciecz zanim tam dotrze to zdąży się ochłodzić na tyle aby nie nagrzewać jej.
No a wentylator to już wiadoma sprawa.

Krzysiek82
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 963
Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: Krzysiek82 » 11 gru 2009, 14:35

I nie ważne, że teraz jeździmy na ogrzewaniu, że jest zimno na dworze? Powinno być te 90 stopni nie zależnie od warunków pogodowych, prędkości jazdy oraz nastaw ogrzewania kabiny?

Bo już zwątpiłem, wracając teraz z trasy jakoś do tych 90 stopni strzałka się doczłapała... Po baaaaaardzo długim czasie, ale jednak...

Awatar użytkownika
kaeres
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1418
Rejestracja: 20 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Wodzislaw Sl., Poland

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: kaeres » 11 gru 2009, 14:43

Jak się silnik schładza za bardzo to termostat zamyka się i trzyma te 88`C.
Nie rozumiem już o co Ci chodzi.
Jak masz 70`C to ewidentnie termostat puszcza wcześniej niż powinien i kropka.

Krzysiek82
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 963
Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: Krzysiek82 » 11 gru 2009, 14:51

kaeres pisze:Nie rozumiem już o co Ci chodzi.
Do tej pory cały czas miałem te 70 stopni niezależnie gdzie i jak jeździłem, a teraz wracając po kilkudziesięciu kilometrach (ponad 20) strzałka osiągnęła te 90 stopni ale dopiero pod sam koniec jazdy. A jak pisałem wcześniej od jakiegoś czasu robiąc dowolną liczbę kilometrów (czy to miasto czy trasa) miałem cały czas tylko 70 stopni. Dlatego zapytałem czy te 90 stopni powinno być niezależnie od warunków i jazdy bo już zwątpiłem w usterkę tego mojego termostatu. Można zwariować, cały czas miałem 70, zapytałem o to na forum, to na złość osiągnął 90... :|

Awatar użytkownika
kaeres
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1418
Rejestracja: 20 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Wodzislaw Sl., Poland

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: kaeres » 11 gru 2009, 15:05

Termostat może sobie wariuje, może warunki jazdy były pod większym obciążeniem, itd.
Weź po 10 min. jazdy gdy nie osiągnie jeszcze tych 88`C schwyć za wąż odchodzący od termostatu.
Jeżeli jest ciepły to diagnoza jest jedna.

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12273
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: Dudi » 11 gru 2009, 15:45

Krzysiek82 pisze:I nie ważne, że teraz jeździmy na ogrzewaniu, że jest zimno na dworze? Powinno być te 90 stopni nie zależnie od warunków pogodowych, prędkości jazdy oraz nastaw ogrzewania kabiny?

Bo już zwątpiłem, wracając teraz z trasy jakoś do tych 90 stopni strzałka się doczłapała... Po baaaaaardzo długim czasie, ale jednak...
Kolego jak dla mnie to diagnoza była prosta już po 2 postach :roll:
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

turkman
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 13
Rejestracja: 02 paź 2009, 23:34
Lokalizacja: warszawa

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: turkman » 11 gru 2009, 19:34

Witam,
Jescze pare dni temu mialem ten am problem :D zmienilem termostat i jest git.
Tak na marginesie w Wawie na Bokerskiej 9 wymienilem wszystko za 350.
Pozdrawiam

Krzysiek82
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 963
Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: Krzysiek82 » 11 gru 2009, 20:03

Dzięki Panowie za rady i odpowiedzi. Sprawdziłem ten wąż idący od termostatu do chłodnicy i faktycznie lekko ciepły był mimo nie za dużej temperatury silnika. Co ciekawe strzałka podskoczyła lekko nad 70, wąż się zrobił całkiem ciepły, a następnie strzałka mi spadła poniżej 70. Teraz jest 100% pewności, że to jednak termostat.

U mnie w mieście termostat Verneta do wersji 2,4 JTD 135 KM kosztuje 105 zł brutto. Termostat do wersji 140 i 150 KM jest inny i droższy. Znalazłem też sklep internetowy, w którym jest podobna cena, gdyby kogoś interesowało. Ceny rzędu 165 - 180 jakie widziałem w innych sklepach, to lekka przesada.

Link do sklepu internetowego - cena 101 zł
Termostat do 2,4 JTD 135 KM

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12273
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: Dudi » 12 gru 2009, 0:05

Bo te droższe kolego to zapewne termostaty Behr'a (szły na fabryczny montaż) i raczej warto zainwestować.
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Krzysiek82
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 963
Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: Krzysiek82 » 12 gru 2009, 14:46

Dudi pisze:Bo te droższe kolego to zapewne termostaty Behr'a (szły na fabryczny montaż) i raczej warto zainwestować.
No właśnie nie. Chodzi właśnie o to, że ten sam termostat Vernera o numerze 6551.88 jest w różnych sklepach w różnych cenach. Dlatego dałem linka do sklepu, gdzie można go kupić w normalnej cenie. Widziałem te same termostaty nawet po 160 zł.

I jeszcze jedna uwaga: we wszystkich sklepach dostałem informację, że do silnika 2.4 JTD 135 KM pasuje TYLKO Vernet 6551.88. Behr jest owszem, ale do wersji 140 i 150 KM. Także informacja, że pasuje też Behr jest nie do końca prawdą. Zresztą już ktoś w którymś wątku pisał, że do 135 KM wersji pasuje tylko Vernet i taka jest prawda.

Tu link do wątku o termostacie do wersji 135 KM:
:link:

Awatar użytkownika
mr.kura
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1493
Rejestracja: 20 lut 2009, 0:00
Imię: Paweł
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Odp: Lybra - termostat - temp. silnika cały czas w okolicy 7

Post autor: mr.kura » 13 gru 2009, 8:43

wczoraj wyminiłemtermosta, miałem podobne objawy, teraz max 10 min. i mam 90C na blacie, i nie ważne czy ogrzewanie mam na max. czy jade wolno czy szybko. Ale tak czy tak sprawdź czujnik temp. cieczy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”