Dedra - problem z pracą na PB
- aro
- Klubowicz
- Posty: 1998
- Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie
Dedra - problem z pracą na PB
Witam,
Mam pytanko odnośnie tego czujnika z niebieską końcówką (słynny już niebieski czujnik) dającego sygnał do ECU silnika.
Czy ten czujnik daje info do kompa cały czas, czy nie?
Jakie info daje ten sygnał do kompa i co komp ustawie na podstawie tych danych?
Jakie sa skutki uszkodzenia tego czujnika?
Bardzo dziękuje za każdą podpowiedź.
Mam pytanko odnośnie tego czujnika z niebieską końcówką (słynny już niebieski czujnik) dającego sygnał do ECU silnika.
Czy ten czujnik daje info do kompa cały czas, czy nie?
Jakie info daje ten sygnał do kompa i co komp ustawie na podstawie tych danych?
Jakie sa skutki uszkodzenia tego czujnika?
Bardzo dziękuje za każdą podpowiedź.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2009, 18:27 przez aro, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Klubowicz
- Posty: 2058
- Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
- Imię: mgOmichGD
- Lokalizacja: Usa
- Kontakt:
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
Czujnik NTC czyli na wprost - opór maleje proporcjonalnie do wzrostu temperatury, czujnik czytany on-line przez ECU , zwieksza czas otwarcia czasu wtryskiwacza przy zimnym silniku a skraca przy ciepłym ( tak łokropnie na wprost) , uszkodzenia - zalezy jak się uszkodzi , może silnik zalewać na ciepłym lub nie zapalac na ziminym.
Jak chcesz wykluczyć ten czujnik zewrzyj piny wtyczki razem i bedziesz miał zbiżone wskazanie jak przy silniku nagrzanym jak chcesz sprawdzić ssanie wsadź opornik 6,5 kilołoma
zgodnie z charakterystyką:

Jak chcesz wykluczyć ten czujnik zewrzyj piny wtyczki razem i bedziesz miał zbiżone wskazanie jak przy silniku nagrzanym jak chcesz sprawdzić ssanie wsadź opornik 6,5 kilołoma


- aro
- Klubowicz
- Posty: 1998
- Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
Bo coś mi ostatnio na zimnym gaśnie zaraz po odpaleniu, ale po ponownym odpaleniu już idzie, a gdy się rozgrzeje, to jak wyłącze silnik i zostawie na dłużej niż 10 min. to można kręcic, kręcic i nie zapali. Dopiero jak dodam mu gazu to coś zaczyn się dziac - odpali ale zaraz zgaśnie i w tedy ratuje mnie LPG, bo na LPG takie objawy nie występują. Natomiast jak silnik jest ciepły i go wyłącze oraz zaraz odpale to chwyta za pierwszym razem.
-
- Klubowicz
- Posty: 2058
- Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
- Imię: mgOmichGD
- Lokalizacja: Usa
- Kontakt:
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
Tak przez internet to wróżenie, ale jak masz inastalacje LPG to pewnie gdzieś jest założony mikser raz że zminia geometrie dolotu a co za tym idzie CO, druga sprawa to wtryski , które gotują się przy jeżdzie na LPG i po pewnym czasie moga kropelkowac , trzecia to nieszczelności w dolocie . Sprawę kabli świec , filtra pozostawiam bez komnetarza bo gaz nie lubi tutaj żadnych odstępstw - chociaż zatkany ( brudny) filtr też może powodować Twoje kłopoty.aro pisze:Bo coś mi ostatnio na zimnym gaśnie zaraz po odpaleniu, ale po ponownym odpaleniu już idzie, a gdy się rozgrzeje, to jak wyłącze silnik i zostawie na dłużej niż 10 min. to można kręcic, kręcic i nie zapali. Dopiero jak dodam mu gazu to coś zaczyn się dziac - odpali ale zaraz zgaśnie i w tedy ratuje mnie LPG, bo na LPG takie objawy nie występują. Natomiast jak silnik jest ciepły i go wyłącze oraz zaraz odpale to chwyta za pierwszym razem.
Co z zaworami ?
Luzy prawidłowe?
- aro
- Klubowicz
- Posty: 1998
- Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
Świece, przewody, filtr powietrza, paliwa oraz pare metrów wężyków paliwowych wymienione. Zalane świeże paliwko i nic. Wymieniona nawet sonda i pompa paliwa. Nawet dalałem do paliwa preparat STP do czyszczenia układu wtryskowego, cos tam pomogło, ale to jeszcze nie jest to? Chociaż jak dobrze chodzi na LPG to raczej takie elementy elektryczne odpadają. Z doleotem nie jest nic zmieniane gazownicy zostawili go taki jaki był.
Dodałeś jeszcze zawory? Hmmm.... będe musiał sprawdzic, ale u nas mało kto chce się jeszcze podjąc takiej operacji jaką jest sprawdzenie i ewentualne ustawienie luzu zaworowego... brak jakiegoś dobrego mechanika. nawet w akcie desperacji sam bym to sobie sprawdził.
-- 21 Maj 2009, 18:23 --
Dodam jeszcze, że na PB jak już odpali na ciepłym to chodzi normalnie i przyspiesza dobrze bez skakania, czy mulenia te 180km/h zrobiłem wczoraj i się nie buntował.
Dodałeś jeszcze zawory? Hmmm.... będe musiał sprawdzic, ale u nas mało kto chce się jeszcze podjąc takiej operacji jaką jest sprawdzenie i ewentualne ustawienie luzu zaworowego... brak jakiegoś dobrego mechanika. nawet w akcie desperacji sam bym to sobie sprawdził.
-- 21 Maj 2009, 18:23 --
Dodam jeszcze, że na PB jak już odpali na ciepłym to chodzi normalnie i przyspiesza dobrze bez skakania, czy mulenia te 180km/h zrobiłem wczoraj i się nie buntował.
-
- Klubowicz
- Posty: 2058
- Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
- Imię: mgOmichGD
- Lokalizacja: Usa
- Kontakt:
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
Najpierw zanim rozgrzebiesz niepotrzebnie silnik ( jak na gazie chodzi ok) sprawdź CO - prosta zwykła analiza spalin , jeżeli ciężko zapala to jest za bogata - może wystarczy ją na razie wyregulować potencjometrem jak braknie skali to wtrychy do wymiany - ewentualnie czyszczenia .
- aro
- Klubowicz
- Posty: 1998
- Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
Dzieki Grzesiu.
Zapomniałem dodac, że mam silnik na jednopunkcie tzw. monowtrysk. Podobny co Fiat tempra/tipo.
Niewiem, czy w nim da się jakoś wyregulowac skład mieszanki.
Mam jeszcze jedno pytanko w sprawie sterownika silnika (komputera), czy on moze w jakiś sposób byc winny za taką prace silnika?
Zapomniałem dodac, że mam silnik na jednopunkcie tzw. monowtrysk. Podobny co Fiat tempra/tipo.
Niewiem, czy w nim da się jakoś wyregulowac skład mieszanki.
Mam jeszcze jedno pytanko w sprawie sterownika silnika (komputera), czy on moze w jakiś sposób byc winny za taką prace silnika?
-
- Klubowicz
- Posty: 2058
- Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
- Imię: mgOmichGD
- Lokalizacja: Usa
- Kontakt:
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
To nie jest ważne czy mono czy wielopunkt CO reguluje się i tu tam ale przy jednopunkcie sprawdż silniczek krokowy i wyczyśc kanał w którym powinien dawkować dodatkowe powietrze, pewnie zasyfił się nalotem z lpg i dlatego masz problemy.
Sterownik zostaw w spokoju - 99% usterek to osprzęt i stan silnika a jak już ktoś rozkłada rece to warczy
- komputer bo najprościej. 
Sterownik zostaw w spokoju - 99% usterek to osprzęt i stan silnika a jak już ktoś rozkłada rece to warczy


- aro
- Klubowicz
- Posty: 1998
- Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
jutro rozbieram ten cały monowtrysk i czyszcze wszystko benzyną ekstrakcyjną (wtryskiwacz też zobacze), dla pewnosci wyczyszcze jeszcze obudowe filtra powietrza bo troche jest w nim oleju z egr.
-
- Klubowicz
- Posty: 2058
- Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
- Imię: mgOmichGD
- Lokalizacja: Usa
- Kontakt:
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
Dokładnie sprawdź egr czy jest szczelny -on też może narobić kłopotu- najprościej rozsądnie zaślepić.aro pisze:jutro rozbieram ten cały monowtrysk i czyszcze wszystko benzyną ekstrakcyjną (wtryskiwacz też zobacze), dla pewnosci wyczyszcze jeszcze obudowe filtra powietrza bo troche jest w nim oleju z egr.
- aro
- Klubowicz
- Posty: 1998
- Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
Wyczysciłem cały układ wtyrskowy (syfu było, że hoho) wtrysk sobie leżał przez 2 godziny w benzynie ekstrakcyjnej. Wyczysciłem wszystko co tam było, każde połączenie elektryczne również, a ten cały egr zostwiłem narazie w spokoju, podociągałem jedynie opaski na połączeniach wężyków, bo oleju w filtrze powietrza było prawie wcale (minimalnie).
Poskładałem wszystko, zrobiłem reset kompa, odpaliłem i narazie chodzi, ale ma dziwne obroty bo ok 700 - 1000 obr/min. Z tego co widze są tam dwie lub nawet trzy śrubki któryma się coś reguluje (obroty na luzie)
Oto fotka:

Od góry nr. 1 - tym reguluje max wychylenie przepustnicy i tym właśnie ustawiłem sobie obroty
nr. 2 - śrubka regulacyjna też obrotów z tym że reguluje się nią silniczek krokowy (jak ją wkręciłem na maxa, to obroty spadły do 400 i auto zgasło)
nr 3. - jak tym się pobawiłem to już wogóle auto zgupiało
więc zostawiłem to tak jak było
Teraz pytanie co i czym ustawic
I troszke mnie jeszcze niepokoi to dziwne drżenie silnika podczas pracy na PB, na LPG to nie występuje.
-- 25 Maj 2009, 19:05 --
Czujnik temp cieczy wymieniony na nowy Bosch (orginał - cena kosmos) i nic to nie dało. Załamuje się coraz bardziej i mam chęc oddac to auto na złom....
Czy może mi ktoś wyjasnic jak tam poprawnie wyregulowac obroty?
Poskładałem wszystko, zrobiłem reset kompa, odpaliłem i narazie chodzi, ale ma dziwne obroty bo ok 700 - 1000 obr/min. Z tego co widze są tam dwie lub nawet trzy śrubki któryma się coś reguluje (obroty na luzie)
Oto fotka:

Od góry nr. 1 - tym reguluje max wychylenie przepustnicy i tym właśnie ustawiłem sobie obroty
nr. 2 - śrubka regulacyjna też obrotów z tym że reguluje się nią silniczek krokowy (jak ją wkręciłem na maxa, to obroty spadły do 400 i auto zgasło)
nr 3. - jak tym się pobawiłem to już wogóle auto zgupiało

Teraz pytanie co i czym ustawic

I troszke mnie jeszcze niepokoi to dziwne drżenie silnika podczas pracy na PB, na LPG to nie występuje.
-- 25 Maj 2009, 19:05 --
Czujnik temp cieczy wymieniony na nowy Bosch (orginał - cena kosmos) i nic to nie dało. Załamuje się coraz bardziej i mam chęc oddac to auto na złom....
Czy może mi ktoś wyjasnic jak tam poprawnie wyregulowac obroty?
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
Rada na przyszłość: nie rób czegoś jeśli nie wiesz jak
Primo: tam NIE MA NIC do regulowania.
ad.1 zostaw ta śrubkę w spokoju, najlepiej ja ustaw tak jak była. Nie reguluje się nią wolnych obrotów.
ad.2 zostaw w spokoju trzpień w silniku krokowym. tam również się niczego nie kreci. Na końcu trzpienia znajduje się włącznik. w Momencie jak przepustnica go naciśnie to:
a) w czasie jazdy jest odcinane paliwo (cut off przy hamowaniu silnikiem)
b) wolne obroty są utrzymywane na stabilnym poziomie
ad.3 Długością cięgna likwidujesz jedynie skok jałowy mechanizmu i tyle.
Po kolei.
W przypadku silnika 1.6 bardzo ważne jest właściwe wykonanie resetu i adaptacji komputera. Wklejałem kiedyś na forum opis zaczerpnięty wprost z instrukcji obsługi samochodu.
Przyczyn falowania wolnych obrotów może być kilka. Najczęstsze to uszkodzony korkowiec (sam silniczek lub wspomniany włącznik na końcu trzpienia). Nie ma sensu bawić się w rozbieranie tego bo na złomie można bez problemu wyjąc silniczek z kazdego innego fiatowskiego SPI za 20zl (Uno, tipo, tempra).
Kolejna rzeczą która często daje się we znaki jak się to raz rozłoży to nieszczelności. Jeśli gdzieś ssie lewe powietrze to obroty będą falowały. Sprawdź czy wszystkie wężyki dochodzące POD przepustnice (od przodu auta) są na pewno szczelne.
Czujnik temp płynu (niebieski) wkręcony zależnie od wersji silnika w termostat (Uno 1.5) lub kolektor (Lancia 1.6 i Uno/tipo/Tempra1.4/1.6) podaje sygnał dla ECU. Na bazie tego silnika silnik zaczyna pobierać sygnał z sondy Lambda. Przy zimnym silniku sygnał jest pomijany. Najczęstszym objawem uszkodzenia tego czujnika jest bardzo odczuwalny wzrost zużycia paliwa. NIE spinaj kabli od czujnika na krotko. Po prostu podmień czujnik na jakiś wykręcony na złomie. Proby diagnozowania tego normalnym miernikiem mijają się z celem.
Sprawdź miernikiem czy sonda Lambda żyje. Na wolnych obrotach napięcie powinno szybko zmieniać się w zakresie od 0,1 do około 0,9. Brak zmian lub zmiany powolne to walnięta sonda.
Miernikiem możesz tez sprawdzić czy włącznik cut off działa. Wepnij sie w sondę, rozgrzej silnik i zrób krotka jazdę próbna. Przy hamowaniu silnikiem obrotach powyżej około 1850RPM napięcie powinno stać w okolicach 0,2V. Dodanie gazu spowoduje skok do max wartosci, utrzymanie sie tam przez chwile a potem normalne wahania napięcia.
Kolejnym czujnikiem który mógł paść to czujnik położenia walu korbowego. Jest on przykręcony po prawej stronie samochodu przy dolnym kole pasowym. Wyczyść go czymś (spray do odtłuszczania hamulca itp). Jest to chyba jedyny czujnik, który jest w stanie unieruchomić silnika na amen.
Sprawdź połączenia wszystkich kabli, lubią szwankować. Sprawdź czy żaden kabel nie jest gdzieś lekko przetarty i nie zwiera do masy (to częsta usterka).
SPI to prosty układ, kluczem do sukcesu jest metodyczne sprawdzenia kolejnych części układu. Rozbieranie wszystkiego na raz mija się z celem.
Pamiętaj tez, ze jest to układ całkowicie bezobsługowy. Nie reguluje się tam kompletnie niczego
Wolne obroty maja tendencje do wahania w zakresie nawet do 100RPM. Wynika to ze specyfikacji pracy układu w zamkniętej pętli (korkowiec uchyla przepustnice, podawane jest więcej paliwa, obroty sięgają max RPM dla wolnych, korkowiec się cofa, paliwo jest odcinane, przepustnica jest zamknięta, przepustnica opiera sie o ogranicznik (śrubka 1), włącznik na trzpieniu przestaje zwierać, wiec korkowiec rusza z powrotem w stronę uchylania przepustnica... i tak w kolo Macieju).
Osobiście radze na spokojnie wymienić cały układ wtrysku (jak chcesz to Ci wyśle, mam dość części żeby poskładać kilka sztuk), zobaczyć czy wszystkie czujniki działają (powyżej masz opis jak to zrobić) a jeśli jest ok to reset i musi chodzić. Jeśli wszystko działa to po adaptacji kompa obroty same ustawia się na właściwym poziomie, nie jest konieczna absolutnie żadna regulacja.

Primo: tam NIE MA NIC do regulowania.
ad.1 zostaw ta śrubkę w spokoju, najlepiej ja ustaw tak jak była. Nie reguluje się nią wolnych obrotów.
ad.2 zostaw w spokoju trzpień w silniku krokowym. tam również się niczego nie kreci. Na końcu trzpienia znajduje się włącznik. w Momencie jak przepustnica go naciśnie to:
a) w czasie jazdy jest odcinane paliwo (cut off przy hamowaniu silnikiem)
b) wolne obroty są utrzymywane na stabilnym poziomie
ad.3 Długością cięgna likwidujesz jedynie skok jałowy mechanizmu i tyle.
Po kolei.
W przypadku silnika 1.6 bardzo ważne jest właściwe wykonanie resetu i adaptacji komputera. Wklejałem kiedyś na forum opis zaczerpnięty wprost z instrukcji obsługi samochodu.
Przyczyn falowania wolnych obrotów może być kilka. Najczęstsze to uszkodzony korkowiec (sam silniczek lub wspomniany włącznik na końcu trzpienia). Nie ma sensu bawić się w rozbieranie tego bo na złomie można bez problemu wyjąc silniczek z kazdego innego fiatowskiego SPI za 20zl (Uno, tipo, tempra).
Kolejna rzeczą która często daje się we znaki jak się to raz rozłoży to nieszczelności. Jeśli gdzieś ssie lewe powietrze to obroty będą falowały. Sprawdź czy wszystkie wężyki dochodzące POD przepustnice (od przodu auta) są na pewno szczelne.
Czujnik temp płynu (niebieski) wkręcony zależnie od wersji silnika w termostat (Uno 1.5) lub kolektor (Lancia 1.6 i Uno/tipo/Tempra1.4/1.6) podaje sygnał dla ECU. Na bazie tego silnika silnik zaczyna pobierać sygnał z sondy Lambda. Przy zimnym silniku sygnał jest pomijany. Najczęstszym objawem uszkodzenia tego czujnika jest bardzo odczuwalny wzrost zużycia paliwa. NIE spinaj kabli od czujnika na krotko. Po prostu podmień czujnik na jakiś wykręcony na złomie. Proby diagnozowania tego normalnym miernikiem mijają się z celem.
Sprawdź miernikiem czy sonda Lambda żyje. Na wolnych obrotach napięcie powinno szybko zmieniać się w zakresie od 0,1 do około 0,9. Brak zmian lub zmiany powolne to walnięta sonda.
Miernikiem możesz tez sprawdzić czy włącznik cut off działa. Wepnij sie w sondę, rozgrzej silnik i zrób krotka jazdę próbna. Przy hamowaniu silnikiem obrotach powyżej około 1850RPM napięcie powinno stać w okolicach 0,2V. Dodanie gazu spowoduje skok do max wartosci, utrzymanie sie tam przez chwile a potem normalne wahania napięcia.
Kolejnym czujnikiem który mógł paść to czujnik położenia walu korbowego. Jest on przykręcony po prawej stronie samochodu przy dolnym kole pasowym. Wyczyść go czymś (spray do odtłuszczania hamulca itp). Jest to chyba jedyny czujnik, który jest w stanie unieruchomić silnika na amen.
Sprawdź połączenia wszystkich kabli, lubią szwankować. Sprawdź czy żaden kabel nie jest gdzieś lekko przetarty i nie zwiera do masy (to częsta usterka).
SPI to prosty układ, kluczem do sukcesu jest metodyczne sprawdzenia kolejnych części układu. Rozbieranie wszystkiego na raz mija się z celem.
Pamiętaj tez, ze jest to układ całkowicie bezobsługowy. Nie reguluje się tam kompletnie niczego

Wolne obroty maja tendencje do wahania w zakresie nawet do 100RPM. Wynika to ze specyfikacji pracy układu w zamkniętej pętli (korkowiec uchyla przepustnice, podawane jest więcej paliwa, obroty sięgają max RPM dla wolnych, korkowiec się cofa, paliwo jest odcinane, przepustnica jest zamknięta, przepustnica opiera sie o ogranicznik (śrubka 1), włącznik na trzpieniu przestaje zwierać, wiec korkowiec rusza z powrotem w stronę uchylania przepustnica... i tak w kolo Macieju).
Osobiście radze na spokojnie wymienić cały układ wtrysku (jak chcesz to Ci wyśle, mam dość części żeby poskładać kilka sztuk), zobaczyć czy wszystkie czujniki działają (powyżej masz opis jak to zrobić) a jeśli jest ok to reset i musi chodzić. Jeśli wszystko działa to po adaptacji kompa obroty same ustawia się na właściwym poziomie, nie jest konieczna absolutnie żadna regulacja.
- aro
- Klubowicz
- Posty: 1998
- Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie
Odp: Dedra - czujnik temp. silnika
Dzieki za odpowiedź.
Mam jednak kilka, "ale". otóż wielu użytkowników innych fiatów reguluje ten czujnik CPP i sobie chwali. Wymieniłem czujnik temp. cieczy, silniczek krokowy, oraz sonde (oczywiscie nie wszystko na raz, ale w ciągu ostatniego roku), wszystkie styczki wyczyszczone i nic.
teraz mam zamiar kupic cały zespół wtryskowy i zobaczymy.
Jeżeli ktoś się orientuje ile ma wystawac ta 1 śruba na przepustnicy to w ogóle byłbym szczęsliwy. Dostałem info, że 5mm, ale nie mam potwierdzenia większej ilosci osób. Tak samo ma się sprawa, ze srubą tą przy bolcu silniczka krokowego, ma miec luz od 0,40 do 0,50mm przy max. cofnięciu bolca silniczka krokowego (tak pisze w książce).
Jeżeli ktoś ma jeszcze jakieś info, to prosze o porade.
Mam jednak kilka, "ale". otóż wielu użytkowników innych fiatów reguluje ten czujnik CPP i sobie chwali. Wymieniłem czujnik temp. cieczy, silniczek krokowy, oraz sonde (oczywiscie nie wszystko na raz, ale w ciągu ostatniego roku), wszystkie styczki wyczyszczone i nic.
teraz mam zamiar kupic cały zespół wtryskowy i zobaczymy.
Jeżeli ktoś się orientuje ile ma wystawac ta 1 śruba na przepustnicy to w ogóle byłbym szczęsliwy. Dostałem info, że 5mm, ale nie mam potwierdzenia większej ilosci osób. Tak samo ma się sprawa, ze srubą tą przy bolcu silniczka krokowego, ma miec luz od 0,40 do 0,50mm przy max. cofnięciu bolca silniczka krokowego (tak pisze w książce).
Jeżeli ktoś ma jeszcze jakieś info, to prosze o porade.