Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Awatar użytkownika
kuba
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 103
Rejestracja: 06 gru 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: kuba » 19 mar 2008, 23:56

Witam,
Mam problem ze swoją Lancią więc ostatnio pojechałem do LT podłączyć ją pod komputer. Okazało się, że niby wszystko jest ok., tzn. żadnych błędów nie ma ale auto pali 14-16 litrów benzyny po mieście, dodam, że tankuję głównie Vervę 98 na Orlenie. Codziennie dojeżdżam autem do pracy 10km po mieście więc rozumiem, że może sobie troszeczkę więcej ?łyknąć? (tym bardziej, że calusieńka Łódź jest rozkopana i jeździ się koszmarnie) ale chyba nie taką ilość. Jeżeli chodzi o styl jazdy to chyba normalny - tak do 3500rpm, momentami do 4000rpm max. Przedwczoraj byłem w trasie. Przed wyjazdem zatankowałem do pełna, pod korek, przejechałem 100km z prędkością 120km/h, chwilami do 140km/h i weszło 8 litrów (także pod korek) byłem bardzo mile zaskoczony. Natomiast w drugą stronę, ten sam test, ta sama droga, ta sama stacja i dokładnie ten sam styl jazdy i wyszło 10 litrów. Nie wiem skąd ta różnica, może dlatego, że doszedł pasażer!?

Poniżej zamieszczam wyniki z kompa. Może Wam coś powiedzą te wartości bo Pan mechanik nie był zbyt rozmowny? Proszę o wszelkie sugestie związane jak i niezwiązane z wynikami, które mogą pomóc w rozwiązaniu mojego problemu.

[kliknij na fotkę aby ją powiększyć]

[kliknij na fotkę aby ją powiększyć]

[kliknij na fotkę aby ją powiększyć]

[kliknij na fotkę aby ją powiększyć]

[kliknij na fotkę aby ją powiększyć]

Przepraszam za słabą jakość fotek, niestety nie było opcji wydruku :(
ZAZ Tavria 1102 '93 1,1 -> FIAT Tipo '95 1,4+LPG -> LANCIA Delta II '94 1,8 8V + sekw. LPG Stag300 :)

LPG: Obrazek

Awatar użytkownika
kretekpodnietek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 478
Rejestracja: 11 paź 2007, 0:00
Lokalizacja: przeworsk

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: kretekpodnietek » 20 mar 2008, 1:36

witaj!

moim skromnym zdaniem masz zepsutą sonde lambda, powinna mieć napięcie na wolnych obrotach około 0,4-0,6v.

Sonda bada zawartość tlenu w spalinach, jak jest go za duzo to komputer dokłada paliwa, jak za mało to przymyka.

Sonda wskazuje to w sposób taki że:
-mieszanka za uboga (dużo tlenu mało paliwa) napięcie jest poniżej 0,4v
-mieszanka za bogata (duzo paliwa mało tlenu) napięcie jest powyżej 0,6v
-mieszanka optymalna napięcie 0,4-0,6v

no a u Ciebie widać że sonda pokazuje za małe napięcie, wręcz wchodzi na minus, czyli komputer otwiera wtryski, daje więcej paliwa i z baku ucieka, a sonda i tak pokazuje wciąż za mało.

Sonda ma dosyć duży wpływ na spalanie, może być na przykład tak że za wolno reauguje (zmienia napięcie) i w trasie przy spokojnej jeździe auto będzie dobrze paliło, a w mieście przy ruszaniu, hamowaniu będzie palił jak smok (u mnie auto paliło 20 litrów gazu z zepsuta sondą).

Sonda wytrzymuje okolo 160 tys km. więc pewno już jej czas, ciężko jest znaleźć sprawną używkę, jest to element delikatny i nieodporny na uderzenia, poza tym sie zużywa. lepiej poszukać zamiennika, albo można znaleźć orginał na allegro w promocji. ja kupiłem nową sonde boscha za 80pln.

Sonda jest umiejscowiona przed katalizatorem, dostęp z kanału. klucz do odkręcnia to 22.

wtyczki sa pod tym czarnm plastikiem na ścianie grodziowej za silnikiem,

Sonda ma 4 przewody:
-dwa białe - jest to grzałka
-czarny - napięcie do komputera
-szary - masa

ale sie rozpisałem. a przy okazji, ponoć masz drugą delte na części, nie sprzedajesz czegoś?
Lancia nuova delta 1.8 8v LPG 1994r

Pozdrawiam Łukasz

Awatar użytkownika
Pepto
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 270
Rejestracja: 06 gru 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: Pepto » 20 mar 2008, 1:46

Poza tym daj sobie spokój z paliwami 98 oktanowymi, po prostu tankuj 95 na dobrej stacji benzynowej, bo paliwo 98 prostu gorzej sie spala w nisko sprężonym wolnossącym siniku.
O samym paliwie "Vera" też było wielokrotnie pisane ale to już rzecz gustu.
Pozdrawiam.
Obrazek Delta (836) HPE 2.0 16v 96r. Dedra Integrale x2

Awatar użytkownika
makek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 698
Rejestracja: 24 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: makek » 20 mar 2008, 8:43

Witam.
Sonda rzeczywiście "leży", do tego masz nieco za wysokie obroty jałowe, wydłużony czas otwarcia wtrysków i mniejsze podciśnienie w kolektorze ssącym. Te delikatne odchylenia powinny ustąpić po wymianie sondy.

Dla porównania [ECU 8F.5K]

http://img232.imageshack.us/img232/4827/pic00008mb3.jpg[/img]

Z moich obserwacji: czas wtrysku na obrotach jałowych powinien być 1.4 do 1.6 ms. Nie zaszkodzi sprawdzić zasilania grzałki sondy, ponieważ sonda zaczyna pracować powyżej 300 st C, umiejscowiona jest dość daleko więc niesprawność podgrzewu może mieć istotny wpływ na jej wskazania. Piszę o tym dlatego, ponieważ nie ma informacji jak długo pracował silnik "pod komputerem".

Awatar użytkownika
zrobek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 152
Rejestracja: 31 paź 2006, 0:00
Lokalizacja: Poznań

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: zrobek » 20 mar 2008, 19:11

czy przy obrotach biegu jałowego powinna zmieniać się wartość napięcia na sondzie? u mnie dość szybko się zmienia, tak że praktycznie ciężko odczytać wartość
kappa 2,4jtd
w rodzinie: delta II 1,6; thesis 2,4jtd; y 1,2

Awatar użytkownika
kuba
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 103
Rejestracja: 06 gru 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: kuba » 20 mar 2008, 20:05

Dzięki panowie za odpowiedzi i fachową diagnozę. Na szczęście mam drugą sondę więc podmienię i mam nadzieję, że moje auto zrobi się mniej żarłoczne.
a przy okazji, ponoć masz drugą delte na części, nie sprzedajesz czegoś?
tak, mam drugą, jak coś potrzebujesz to daj znać.
Poza tym daj sobie spokój z paliwami 98 oktanowymi, po prostu tankuj 95 na dobrej stacji benzynowej, bo paliwo 98 prostu gorzej sie spala w nisko sprężonym wolnossącym siniku.
O samym paliwie "Vera" też było wielokrotnie pisane ale to już rzecz gustu. Pozdrawiam.
Jeszcze chyba nie doszedłem do tego tematu na forum. Ostatnio jechałem Transitem znajomego, ogólnie to muł straszny mimo, że TD ale ma coś porąbane, a że dodatkowo go wypożycza to klienci pewnie leją tam co popadnie. Jechałem ostatnio do Niemiec, cisnąłem go do końca a on jechał 100km/h tuż przed granicą zaczęła się świecić rezerwa więc zatankowałem. Zalałem Vervę i muszę powiedzieć, że zupełnie inne auto, rakieta to i tak nie była bo jak już pisałem coś jest uszkodzone ale osiągi się trochę poprawiły, tak do 130 :) no i żwawsza była... Noo chyba, że wcześniej zalany był jakiś opał :).
Piszę o tym dlatego, ponieważ nie ma informacji jak długo pracował silnik "pod komputerem".
No trochę pracował, zrobiłem jakieś 20km po mieście przed podłączeniem.

--
Co do padniętej grałki to może to będzie to bo jadąc ostatnio do Katowic zatankowałem auto "rozgrzane", wtedy spaliło 8l, natomiast w drugą stronę zanim wyruszyłem w trasę auto stało dwie godziny i spaliło 10l, więc może to nie wina wagi znajomego :wink: ...

Na koniec jeszcze kilka pytań:

Możecie napisać jak sprawdzić grzałkę. Rozumiem, że znajduję się ona w sondzie?

Pytanie trochę z innej beczki: Ile macie obrotów jadąc:
1) 120km/h - u mnie ok. 3600rpm
2) 140km/h - u mnie ok. 4000rpm
czy to nie za wysokie wartości?? Myślałem, że może mi się ślizga sprzęgło ale podobno nie - opinia znajomego mechanika. Czy jeżeli te wartości są za wysokie to czy winę za to może ponosić w/w sonda lambda??

Acha no i ostatnie pytanie - czy macie jakiś super sposób na wykręcenie sondy bo pamiętam, że ostatnio wykręcałem sondę z katalizatora, który był wkręcony w imadło i pomijając to, że wylałem na nią mnóstwo WD40, "obrobiłem" ją to jeszcze zajęło mi to ze dwie godziny.

Aaaale się rozpisałem, mam nadzieję, że będzie się chciało to komuś przeczyać :).
ZAZ Tavria 1102 '93 1,1 -> FIAT Tipo '95 1,4+LPG -> LANCIA Delta II '94 1,8 8V + sekw. LPG Stag300 :)

LPG: Obrazek

dawidson

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: dawidson » 20 mar 2008, 21:39

Napiecie na sondzie zmienia sie tez na jalowych. Zmiany sa szybkie. Wedlug mnie jest ok. Podane obroty sa tez normalne. Delta ma stosunkowo krotka skrzynie i niestety wymusza to wysokie obroty. Sonda nie ma nic do tego.

Awatar użytkownika
kretekpodnietek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 478
Rejestracja: 11 paź 2007, 0:00
Lokalizacja: przeworsk

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: kretekpodnietek » 20 mar 2008, 22:20

"dawidson" pisze:Napiecie na sondzie zmienia sie tez na jalowych. Zmiany sa szybkie. Wedlug mnie jest ok. Podane obroty sa tez normalne. Delta ma stosunkowo krotka skrzynie i niestety wymusza to wysokie obroty. Sonda nie ma nic do tego.
u mnie stoi na jałowych napięcie 0,45 i sie nie rusza. z racji że mam gaz, podpiąłem kiedyś emulator sondy (napięcie w nim skakało od 0,2 do 0,6v)
i świeciła lampka wtrysku, czyli coś mu nie pasowało.

poza tym, żeby mieć pewnosc podjedź na analizator spalin, jak spaliny nie spełniają norm to napewno sonda.

a co do grzałki to po co ją sprawdzać jak i tak nie da rady tego naprawić.
pewno omomierzem by można.
Lancia nuova delta 1.8 8v LPG 1994r

Pozdrawiam Łukasz

Awatar użytkownika
Pepto
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 270
Rejestracja: 06 gru 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: Pepto » 21 mar 2008, 1:16

Pytanie trochę z innej beczki: Ile macie obrotów jadąc:
1) 120km/h - u mnie ok. 3600rpm
2) 140km/h - u mnie ok. 4000rpm
czy to nie za wysokie wartości?? Myślałem, że może mi się ślizga sprzęgło ale podobno nie - opinia znajomego mechanika. Czy jeżeli te wartości są za wysokie to czy winę za to może ponosić w/w sonda lambda??
U mnie te Wartości są bardzo podobne ( z instrukcji wynika ze mamy tą sama skrzynie biegów), i taki już jej urok (jest dość krótka, miejska). Za proporcje obrtoy/prdkość odpowiada tylko skrzynia i rozmiar kół, a sonda lambda nie ma nic z tym wspólnego.
Obrazek Delta (836) HPE 2.0 16v 96r. Dedra Integrale x2

dawidson

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: dawidson » 21 mar 2008, 7:46

jesli na jalowych sonda stoi w miejscu to mozesz zaczac szukac nowej.

Awatar użytkownika
kretekpodnietek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 478
Rejestracja: 11 paź 2007, 0:00
Lokalizacja: przeworsk

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: kretekpodnietek » 21 mar 2008, 8:56

weź mnie nie strasz. włąsnie w tym sęk że ona jest nowa. ale i tak jeżdze na gazie to nie będe sobie szukał kolejnych wydatków.
Lancia nuova delta 1.8 8v LPG 1994r

Pozdrawiam Łukasz

Awatar użytkownika
Egon
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1721
Rejestracja: 14 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź -
Kontakt:

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: Egon » 21 mar 2008, 16:05

jak stoisz w korkach to spalanie bedzie wieksze wpływ ma tez na to zły rozmiar opon ,sprawdz jeszcze u siebie czy nie masz wycieków paliwa w szczególności węże gumowe i łaczenia np. z filtrem paliwa ,a spalnie to nie sprawdza sie na 100km tylko lejesz pod korek kasujesz licznik wyjezdzasz jak najwiecej paliwa wracasz na stacje lejesz po korek i ilosc Litrów dzielisz przez przejechane km i masz wynik
Lancia Klub Polska - Łódź


Lancia Thesis 2.4, Alfa 156 2.5 V6 Q-system

Awatar użytkownika
kuba
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 103
Rejestracja: 06 gru 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: kuba » 21 mar 2008, 18:42

Rozumiem, że stojąc w korkach spalanie będzie wyższe ale 16l to przesada. Co do rozmiaru opon to chyba mam "normalne" 185/65 R14. Paliwo nigdzie nie ucieka. A dotankowywuje co 100km dlatego, że jak patrzę na ten wskaźnik który potrafi bujnąć się od 3/4 baku do 1/4 to się strasznie stresuję i za każdym razem mam wrażenie, że samochód spalił więcej i więcej... Poza tym to też chyba wiarygodne wskazanie (o ile nie bardziej wiarygodne, wg. mnie). Dzisiaj wymienię sondę i mam nadzieję, że to pomoże. Jak tak to Lancia dostanie w nagrodę gaz - sekwencje :).
ZAZ Tavria 1102 '93 1,1 -> FIAT Tipo '95 1,4+LPG -> LANCIA Delta II '94 1,8 8V + sekw. LPG Stag300 :)

LPG: Obrazek

Awatar użytkownika
karol1125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 416
Rejestracja: 15 cze 2007, 0:00
Lokalizacja: Lidzbark k/Działdowa

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: karol1125 » 21 mar 2008, 19:35

"kuba" pisze:Rozumiem, że stojąc w korkach spalanie będzie wyższe ale 16l to przesada. Co do rozmiaru opon to chyba mam "normalne" 185/65 R14. Paliwo nigdzie nie ucieka. A dotankowywuje co 100km dlatego, że jak patrzę na ten wskaźnik który potrafi bujnąć się od 3/4 baku do 1/4 to się strasznie stresuję i za każdym razem mam wrażenie, że samochód spalił więcej i więcej... Poza tym to też chyba wiarygodne wskazanie (o ile nie bardziej wiarygodne, wg. mnie). Dzisiaj wymienię sondę i mam nadzieję, że to pomoże. Jak tak to Lancia dostanie w nagrodę gaz - sekwencje :).
Przesada to jest jak ci pali powyżej 20 litrów. Mam ten sam silnik i to co piszesz to prawda. 16 l to normalna dawka dla ruchu miejskiego z licznymi korkami. Moja przy spokojnej jeździe pali 12l na mieście, a wszystko mam ok. No i ja mam 195/55 R15.
Delta Nuova 1,8 8V 94r.

Awatar użytkownika
kuba
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 103
Rejestracja: 06 gru 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Nuova Delta - Wyniki z komputera | DUŻO PALI! [foto]

Post autor: kuba » 22 mar 2008, 0:46

Przesada to jest jak ci pali powyżej 20 litrów. Mam ten sam silnik i to co piszesz to prawda. 16 l to normalna dawka dla ruchu miejskiego z licznymi korkami. Moja przy spokojnej jeździe pali 12l na mieście, a wszystko mam ok. No i ja mam 195/55 R15.
No nic, dla mnie dużą przesadą jest 16l. Może gdyby paliwo kosztowało 2zł a moje dochody w tej samej kwocie byłyby w euro zamiast w złotówkach to bym nie narzekał... Twoje koła są większe i szersze więc pewnie może więcej spalić. Może nie powinienem porównywać Lancii do Golfa ale znajomy ma Golfa III 1.8 i pali mu 9-10l max. także przy normalnej jeździe. Muszę sprawdzić ile waży Golf ale pewnie jest lżejszy od mojej L. Nie wiem co w Delcie waży 1200kg? Może dlatego jest bardziej paliwożerna ale żeby aż tak?

--

Sprawdziłem sondę lambda i wynik jest następujący:

na wolnych obrotach na ustawionym obrotomierzu na prąd stały do 20V miltimetr wskazywał (na szarym i czarnym kabelku):
-na wolnych obrotach 0,01V wartość stała po przegazowaniu 0,05V ale ogólnie na wolnych sonda "stała" i miała za małe napięcie czyli kaszana
-podczas przegazowywania wartość mieściła się w zakresie od 0 do 1V czyli chyba OK
- na białych napięcie OK.

Niestety nie udało mi się wykręcić i wymienić sondy, jutro wybiorę się do jakiegoś speca, niech się męczy :twisted: .

Aha muszę dodać, że po próbach wykręcenia sondy wylaniu na nią sporej ilości WD40 i próbach wykręcenia jej na koniec jescze raz zmierzyłem wartości na wolnych obrotach i wskazywało ok. 0,5V (wartość skakała) czyli OK, po przegazowaniu też ok więc już nie wiem... Może wstrząsy od młotka jej pomogły heheh :wink:
ZAZ Tavria 1102 '93 1,1 -> FIAT Tipo '95 1,4+LPG -> LANCIA Delta II '94 1,8 8V + sekw. LPG Stag300 :)

LPG: Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”