Kappa - awaria sprzęgła

Awatar użytkownika
Jedrek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 165
Rejestracja: 07 lut 2007, 0:00
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Jędrzejów

Kappa - awaria sprzęgła

Post autor: Jedrek » 28 lut 2007, 13:27

Piszę ku przestrodze innych użytkowników -bowiem awaria już minęła.
Jak pewnie większość posiadaczy wie - w Kappie jest jeden wspólny zbiorniczek płynu który zasila układ hamulcowy i sprzęgło.
Przewód zasilający hamulce znajduje sie przy dnie zbiorniczka, a przewód zasilający sprzęgło znajduje sie znacznie wyżej.
Okazało sie, że w takim wypasionym autku jak Kappa (przynajmniej w miom egzemplarzu) nie ma czujnika wskazującego zbyt niski poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym -dotyczy zasilania sprzęgła.
U mnie na nieszczęście -zbiorniczek ten został zasłonięty przez urządzenia gazowe tak skutecznie że nie widać wzrokowo jego zawartości. Zawierzyłem mechanikowi który dokonywał przeglądu w moim autku że płynu jest wystarczająco dużo. Moja czujność została też uśpiona myślą że skoro auto ostrzega nawet że spaliła się żarówka świateł postojowych to bez wątpienia ostrzeże mnie równiez przed zbyt niskim poziomem płynu.
Teraz juz wiem, że ten zbornik musi być niemal pełny (a nie był).
Jakież było moje zdziwienie kiedy rano wsiadam do samochodu -a tu sprzęgło mam niemal w podłodze. Nie pomogło zwykłe dolanie płynu - trzeba było odpowietrzyć układ. Przy okazji spradziłem szczelność - nie widac żadnych wycieków -i jak narazie od 2 dni jest OK.
Ale wniosek jest jeden - poziom płynu należy sprawdzać często i nie czekać aż zaświeci się jakaś kontrolka.

Jeśli moje spostrzeżenia co do braku kontroli poziomu nie są ścisłe (lub dotyczą tylko mojego auta) bardzo proszę o sprostowanie.
Thesis 2.4 jtdm 2006
Lybra 1.8 2002
Thesis 3.0 V6 2002
Kappa 2,0 turbo 16V 1997/ 1998
Moje Lancie

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kappa - awaria sprzęgła

Post autor: prezesjm » 28 lut 2007, 13:37

Jest kontrolka niskiego poziomu, działa niestety dopiero jak poziom spadnie poniżej wartości gdzie sprzęgło działa bez problemu. Jest to pewne niedopatrzenie niemniej jako kontrolka ostrzegająca przed możliwością zaniku działania hamulca sprawdza się.

Awatar użytkownika
mKajor
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 70
Rejestracja: 06 gru 2005, 0:00
Lokalizacja: Wrocław

Kappa - awaria sprzęgła

Post autor: mKajor » 01 mar 2007, 2:06

Mi wczesniej juz niejednokrotnie sie kontrolka zapalala, a powodem byl nieszczely zacisk tylni. Sprzeglo jednak bylo caly czas na miejscu i nic sie nie dzialo, a musze przyznac ze czasem zdarzylo mi sie pare dni jezdzic z zapalona kontrolka. Jak sprzeglo jest dobrze odpowietrzone, to praktycznie nie powinno sie z nim nic dziac ( wlasnie dzieki temu ze ma wlot tak wysoko( jest zassana odpowiednia ilosc plynu) i poziom plynu w ukladzie sprzegla sie nie zmienia. Pompka plynu sprzegla nie zassie powietrza od tak. Nawet przy odpowietrzaniu trzeba sie troche pobawic zeby odpowietrzyc sprzeglo. Chyba ze u mnie to jakis szczegolny przypadek :P
KAPPA 2.4 LX

Awatar użytkownika
darkobo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1547
Rejestracja: 09 maja 2006, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Kappa - awaria sprzęgła

Post autor: darkobo » 01 mar 2007, 6:17

Niby sprzęgło nie powinno się zapowietrzać z powodu wysoko położonego zbiorniczka płynu, ale jednak sie to zdarza. (troche było już o tym w dziale porad technicznych).
W moim przypadku również nie było widać śladów wycieków, a poziom płynu w zbiorniczku spadł bez ostrzeżenia poniżej poziomu, z którego wychodzi przewód do sprzęgla (skutek - trudności we włączaniu biegów). Tyle, że u mnie bardzo zużyte okazały się klocki tylnych hamulców, a i przednie nie były już "nówki". Wymiana klocków, odpowietrzenie układu sprzęgła pomogły - od odłuższego czasu nie ma problemó ze sprzęgłem, a i płynu nie ubywa.
Warto też kontrolować poziom płynu w układzie wspomagania , jak w sumie wszystkie płyny eksploatacyjne (choć akurat w moim przypadku takiego na przykład oleju w silniku nie ubyło pomiędzy zmianami).
homo homini Lancia (est)
Było: Dedra 2.0 ie, Kappa 2.0, Kappa 2.4 JTD
Jest: Delta II 1.6 8V (w rodzinie ;) )

rolando69
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 19
Rejestracja: 13 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Kappa - awaria sprzęgła

Post autor: rolando69 » 16 mar 2007, 21:16

Miałem podobną sytuacje okazało się że padł wysprzęglik koszt nowego 64 zł i jak reka odjoł.
Pierwszym razem wsiadam do samochodu pedał sprzęgła w podłodze dolałem płynu przez tydzien było dobrze nastepnie wsiadam do laluni chcę ruszyć a sprzęgło w podłodze i kicha sama wymiana to chwila roboty ,wiecej jest przy demontarzu akumulatora podstawy itd.
przedtem Lancia Thema 2.5 Turbo Diesel

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”