Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

elbarto
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 483
Rejestracja: 26 gru 2009, 17:25
Imię: Bartek
Lokalizacja: Gliwice

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: elbarto » 11 cze 2010, 16:34

cześć,
argenta, mam nadzieje ze jescze czytasz, bo pomocny z ciebie czlowiek:)
dzisiaj - pare godzinn temu podjechalem na serwis klimy bo niewiedzialem co poprzednik znia robil.
podpieli auto do maszyny, opoczekalemm, przerobilo sie co trzeba,
odpalilem, sprawdzili. no cos tam chlodzilo, ale ze auto na sloncu i temp masakryczna wiec moei - chyba ok.
ale dojechalem do domu, a z chlodzenia nici. moze lekko sie zchladzalo.

podpiolem interfejs, i badam temat.
widze, że sprezarka wlacza sie i wylacza co chwile - gdy sie wlaczy cisnienie rosnie, wylaczy - spada do zera.

i tak w kolko. zalaczenie, 2 s pracy, wuylaczenie.
pozatym raczej nienaturalnie wlacza sie wentylator klimy, nawet gdy zgasze auto i przekrece klucz w pozycje zaplon, bez urchamiania klimy i silnika wentylator już sie wlacza i pracuje.

nie znam sie na klimach, więc pytam, bo jutro jadę na reklamację:
1: czy to jst objaw zbyt wysokiego cisnienia w ukladzie?
a moze:
2: zbyt niskiego cisnienia?

dodam, że przed podjechaniem na serwis klima dzialala, moze nie rewelacyjnie wydajnie [wydawalos ie ze powinna dzialac lepiej],, ale dzialala zdecydowanie lepiej jak teraz.
teraz sprezarka wlacza sie na 2 s, i wylacza.
[fiatecuscan diagnozuje]
bledow brak

co może być nie tak?
jakie parametry:
cisnienie[na postoju, przy uruchomionej sprezarce], i ille czynnika?
silnik 2.4 jtd, 150 km.

aha, o ile dobrze pamietam wskazania czujnika cisnienia po uruchomienia sprezarki to 0.39 bara, takie samo bylo przed wymiana czynnika, tylko wtedy wszystko dzialalo - moze nie wydajnie ale dzialalo.

ewidentnie cos zle dobili, tylko co im wrazie czego jutro mowic?
pozdrawiam, Bartek
Lancia Kappa Coupe 2.0 16VT
Lancia Y 1.4 '2008
Fiat 125 - w remoncie:)
była Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa
Była Lancia Y 1.2 '2002

miszko
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 138
Rejestracja: 04 kwie 2010, 23:56
Lokalizacja: Oleśnica
Kontakt:

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: miszko » 11 cze 2010, 20:03

Przekaźnik jest tutaj przy podszybiu od strony kierowcy.
Jak zdejmiesz klapkę i osłonę to jest to ten z serii tych małych prostokątnych przekaźników. Obudowa czerwona, 30A.
Wypnij go i wepnij jakiś inny. Dla przykładu od świateł mijania/drogowych jest taki sam przekaźnik ale 20A (czarny).
Wypnij ze skrzynki i podmień na ta chwilę.

Zobacz czy wtedy będzie pracować.

Jeżeli nie to możliwe, że presostat "świruje".
Lybra 1.6 jako auto do dojazdów do pracy.
Zajrzyjna Fiat Klub Polska

elbarto
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 483
Rejestracja: 26 gru 2009, 17:25
Imię: Bartek
Lokalizacja: Gliwice

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: elbarto » 11 cze 2010, 21:05

sprawdze.
ale to nie tendy, chyba ze zbieg okolicznosci - klima dzialala do momentu ponownego nabicia. wiec mysle, że coś...... zrobili nie tak, mowiac delikatnie, bo ten wlaczajacy sie dziwnie wentylator klimy też mnie zastanawia. sadzac z oposu pawla, to chyba zawysokie cisnienie. moze za duzo nabili;) jutro podjade do nich, a co, nie poto place zebym teraz sie sam z tym babral, ale chce wiedziec jak najwiecej by wiedziec oczym rozmawiamy;)
pozdrawiam, Bartek
Lancia Kappa Coupe 2.0 16VT
Lancia Y 1.4 '2008
Fiat 125 - w remoncie:)
była Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa
Była Lancia Y 1.2 '2002

Codee

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: Codee » 12 cze 2010, 11:19

U mnie też klima działała do momentu nabicia!
Okazało się że jak spuszczałem czynnik, to chłodziło. W jeden czas się zdenerwowałem i 4 sekundy spuszczałem czynnik, od tej pory klima do dziś chłodzi. Odgrzybiona i wszystko jest OK.
Taki był mój przypadek! Na nabicie podjadę przed następnym sezonem, ale już nie do tego który mnie tak załatwił i skasował mimo że nie działało. Nie wspomnę że sprężarkę wtedy zacząłem prawie rozbierać!

UWAGA z żadnego układu klimy nie powinno się spuszczać czynnika manualnie przy użyciu śrubokręta. Ale czasem desperacja i myśl że jak sam spier : cenzura : to zapłacisz tylko za swój błąd - nie za daremność serwisu, sprawia że człowiek się na taki krok decyduje.
Podpowiem tylko że czynnik chłodzący mocno śmierdzi ( ręki nie mogłem przez 2 dni domyć) a zawór wpustowo/spustowy jest skonstruowany pod specjalne przyłącze i naduszając go śrubokrętem nie symetrycznie może się zblokować ale wtedy bez paniki tylko wdusić równo żeby wrócił do swojej zamkniętej pozycji.
Jak już ktoś będzie tak zdesperowany to polecam też okulary przeciwsłoneczne żeby mieś ochronę oczu.
Wydaje mi się że najlepszym narzędziem do tego desperackiego kroku może być mała nasadka która równo złoży się na trzpieniu i po wciśnięciu nie spowoduje że zawór się nie zamknie ( będzie krzywo wciśnięty ).
PONAWIAM że tak się nie powinno robić, ale.........

elbarto
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 483
Rejestracja: 26 gru 2009, 17:25
Imię: Bartek
Lokalizacja: Gliwice

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: elbarto » 12 cze 2010, 12:49

no widzisz. ja dzisiaj bylem,, gosc nabil zamiast 700 685 , i jest jak by lepiej, ale nadal po pewnej chwili sie wylacza kompresor. ale drugi stopien wentylatora klim sie wylacza po chwili od wylaczenia klimy. czyli nadal cisnienie jest jak by za wysokie. z tym ze temp u nas dzisiaj 32 stopni na dobrze wyskalowanej stacji pogodowej w cieniu, wiec moze to też ma znaczenie.
jednak temp bardzo wysoka tam panuje. moze jednak te parametry nabijania sie nieco roznia od tych zalecanych?

argenta, rozumiem, ze wlasnie to co opisalem wskazuje na zbyt wysokie cisnienie w ukladzie? wlacza sie wentylator klimy na drugim stopniu, i po chwili pracy mimo wszystko sprezarka jest i tak rozlaczana. pochwili sie uruchamia, potem znowu wylacza. jesli wylacze klime, przejade troche, wlacze, to znowu dziala dluzej.
:)
pozdrawiam, Bartek
Lancia Kappa Coupe 2.0 16VT
Lancia Y 1.4 '2008
Fiat 125 - w remoncie:)
była Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa
Była Lancia Y 1.2 '2002

argenta67

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: argenta67 » 12 cze 2010, 16:15

Fajnie jest sobie po narzekać, po spuszczać czynnik, itp, itd ale nie długo wielu odpuści sobie używanie klimy bo nie będzie ich stać na napełnianie, nie mówiąc o naprawie. Piszę tak bo własnie czynnik zdrożał i teraz butla gazu na wymianę kosztuje 1000zł w Warszawie a i dostęp coraz trudniejszy i tak napełnienie to koszt 250zł :lol: :lol: :lol:

Codee

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: Codee » 12 cze 2010, 20:02

argenta67 pisze:Fajnie jest sobie po narzekać, po spuszczać czynnik, itp, itd ale nie długo wielu odpuści sobie używanie klimy bo nie będzie ich stać na napełnianie, nie mówiąc o naprawie. Piszę tak bo własnie czynnik zdrożał i teraz butla gazu na wymianę kosztuje 1000zł w Warszawie a i dostęp coraz trudniejszy i tak napełnienie to koszt 250zł :lol: :lol: :lol:

Widzisz bo w "warszafce" nowobogaccy żyją którzy zarabiają średnio najwięcej w kraju zatem cóż się dziwić - sami sobie takie eldorado zgotowaliście.
Na śląsku nie słyszałem żeby miało coś wzrastać! Wiadomo że z czasem wszystko drożeje ale póki co napełnienie klimy na śląsku można zrobić od 100 pln ( po znajomości ) do 150 pln. Odgrzybianie ozonowe od 40 pln do 60 pln.
Nie piszę o serwisach markowych bo tam za "fachurę" płaci się co najmniej +50% niż średnia rynkowa.

Co do stać nie stać, to jest jak z samochodem mogę śmiało powiedzieć że 10% użytkowników nie stać na dobre utrzymanie stanu technicznego samochodu. Jakoś nie sądzę żeby zniknęły one z użytku.
Najwyżej nie którzy będą klimę serwisować co 4 lata :lol: :lol: ale będą lekkie podmuchy mieć.

Argenta67 czy masz jakieś wytyczne co do wymiany parownika/skraplacza :?:

argenta67

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: argenta67 » 12 cze 2010, 20:55

Warszawka to nie eldorado tylko tu zawsze na początek przychodzą wieści a tego, że era freonu zaczyna wymierać to też tego nikt nie wie i to, że układy klimatyzacji według norm euro 5 musza być zasilane CO2 to tez mało kto wie, to że od 2005r układy klimy wymagają co rocznego serwisu tez mało kto wie a o tym jak zaczną się sypać układy wyprodukowane po 2000r to dopiero będziemy tu czytać. Takie ceny za napełnienie to u nas były jeszcze w zeszłym tygodniu i jeszcze się zdarzy, że kto ma stare zapasy to zrobi taniej ale te zapasy nie będą wieczne i ceny pójdą w górę wszędzie :lol: :lol: :lol:

Awatar użytkownika
ESSOX
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 489
Rejestracja: 08 lip 2009, 21:59
Imię: Robert
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: ESSOX » 13 cze 2010, 20:25

A w Rzeszowie PROMOCJA
:)
Lybra SW 2,4JTD

elbarto
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 483
Rejestracja: 26 gru 2009, 17:25
Imię: Bartek
Lokalizacja: Gliwice

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: elbarto » 14 cze 2010, 9:19

argenta,
pomijajac ceny, i problemy,
masz jakas koncepcje co do mojego problemu? w sobote gosc mi nabil 685 zamiasty 700, klima zdecydowanie bardziej zaczela dzialac, ale po chwili pracy w tym masakrycznym upale znowu wylaczalo uklad, poczym po chwili wlaczalo itp.
masz jakas koncepcje ile z gosciem powinienem nabic do ukladu - 650? zeby bylo ok? spotkales sie z takim problemem?
bo moge tam podjechac poraz kolejny, albo spuscic z palca, ale chyba lepiej podjechac....
pozdrawiam, Bartek
Lancia Kappa Coupe 2.0 16VT
Lancia Y 1.4 '2008
Fiat 125 - w remoncie:)
była Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa
Była Lancia Y 1.2 '2002

Favo
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 121
Rejestracja: 22 lis 2008, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: Favo » 15 cze 2010, 1:22

Mam podobny problem. Klimę mi nabito, powiedzieli że brakowało połowy pojemności czynnika, ale nie wiem ile konkretnie nabili. Klima nie działała przed nabiciem i teraz też nie działa. W serwisie powiedzieli że kompresor nie dostaje napięcia ale jak podłączali go na krótko do akumulatora to też nie działał, no i wysłali do elektryka, bo oni tylko napełniają. Na razie nigdzie nie byłem, chciałbym to sam uruchomić o ile to możliwe. Sprawdziłem, faktycznie na kablu który idzie do sprężarki nie ma napięcia, bezpieczniki całe. Nie wiem który to przekaźnik, sprawdzałem wszystkie jakie są w skrzynce omomierzem i na każdym udało się zlokalizować cewkę o oporności kilku omów, więc chyba powinien działać, ale jakby ktoś mógł wskazać na zdjęciu który przekaźnik od czego to byłoby fajnie.
Obrazek
FiatECUScan pokazuje błąd P0645 "A/C clutch relay" (brak sygnału) i nie daje się go skasować. Podłączałem też omomierz do masy i kabelka do sprężarki jest tam jakaś sensowna oporność, a przy podłączaniu kabelka do plusa są iskierki więc jest też jakiś pobór prądu, jeśli jest tam jakiś przekaźnik to chyba ma dobrą cewkę. Mimo wszystko nic nie chłodzi, nie wiem jak rozpoznać czy cokolwiek w tej sprężarce działa, auto kupowałem w zimie i nie było jak stwierdzić czy klima sprawna więc zupełnie nie mam porównania jak to powinno poprawnie działać.
Na schematach elektrycznych wydaje się że nie ma tam żadnych cudów i sprężarka powinna działać po podłączeniu do plusa, no chyba że coś się mogło zepsuć w środku ? A jak stwierdzić czy się załącza sprzęgło w sprężarce, jakoś to widać lub słychać ? Czy na wyłączonym silniku gdyby podawać plus na sprężarkę będzie się coś załączało tak żeby to usłyszeć ?

Codee

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: Codee » 15 cze 2010, 8:05

Działa gdy element ( sprzęgiełko ) na zdjęciu zaznaczony strzałeczką obraca się razem z kołem pasowym sprężarki.
Gdy klima ( sprężarka) jest wyłączona to sprzęgiełko stoi a obraca się tylko koło pasowe.

miszko
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 138
Rejestracja: 04 kwie 2010, 23:56
Lokalizacja: Oleśnica
Kontakt:

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: miszko » 15 cze 2010, 8:23

Favo. Na tym zdjęciu ten czerwony (po prawo na zdjęciu) przekaźnik jest od sprzęgła klimatyzacji.

A po spięciu na krótko nawet jak przytrzymacie to sprzęgło się nie włącza?

Spójrz na sprężarkę i normalnie koło pasowe się kręci a ten element z jego boku stoi. Po spięciu on powinień się kręcić razem z kołem pasowym.
Lybra 1.6 jako auto do dojazdów do pracy.
Zajrzyjna Fiat Klub Polska

Favo
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 121
Rejestracja: 22 lis 2008, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: Favo » 15 cze 2010, 17:56

Obejrzałem sprężarkę i koło pasowe, ale wygląda ono inaczej niż to ze zdjęć. Boku koła pasowego normalnie nie da się zobaczyć, z trudem udało mi się tam wcisnąć rękę z telefonem i zrobiłem zdjęcie ale ja tam nic co przypomina sprzęgiełko ze zdjęcia nie widzę : coto : Nie ma szans żeby zobaczyć czy tam się cokolwiek rusza podczas włączonego silnika, no chyba że jakoś od spodu auta.
Mam jakąś nietypową sprężarkę czy może niekompletną ?
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

argenta67

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: argenta67 » 15 cze 2010, 18:17

Favo pisze:Obejrzałem sprężarkę i koło pasowe, ale wygląda ono inaczej niż to ze zdjęć. Boku koła pasowego normalnie nie da się zobaczyć, z trudem udało mi się tam wcisnąć rękę z telefonem i zrobiłem zdjęcie ale ja tam nic co przypomina sprzęgiełko ze zdjęcia nie widzę : coto : Nie ma szans żeby zobaczyć czy tam się cokolwiek rusza podczas włączonego silnika, no chyba że jakoś od spodu auta.
Mam jakąś nietypową sprężarkę czy może niekompletną ?
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Sprężarka na aut :nono: brak sprzęgieł-ka i śrubki mocującej, najpewniej zaciera się łożysko i wtedy rozkręca się sprzęgieł-ko i spada a spadło już dość dawno bo jest wyraźnie zardzewiało.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nadwozie i wnętrze”