Światła do jazdy dziennej - przyklejona dyskusja i parametry

Róbta co chceta ;)

Moderator: giekso

Polej
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2432
Rejestracja: 09 lut 2010, 16:45
Imię: Marcin
Lokalizacja: podkarpacie

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: Polej » 16 lip 2011, 15:21

grzole pisze:Polej świetnie napisałeś (od siebie popieram wywód). Dodaj jeszcze fotę Kappy z włączonymi światłami i punktem fotografowania na wysokości głowy kierowcy typowej osobówki (okolice mięśnia piwnego ;) ).
Zrobię takie zdjęcie przy okazji (lub poszukam wieczorem), choć wiem, że aparat "prześwietli" reflektory, będą mieć rozbłysk.
Lampy są montowane przegubowo, więc w zależności od obciążenia auta je sobie obniżam/podnoszę, świecą na tyle intesywnie, że zawsze są pod kątem "ujemnym" do poziomu, osobiście nie czuję się niezauważalny na drodze, stąd nie zależy mi na tym, by świecić po "ślepiach" innym, a jak ktoś jest ślepy lub niedowidzący to nie powinien prowadzić żadnego pojazdu, czy to ze światłami, czy bez.


EDIT:Takie zdjęcie znalazłem, 3 metry od auta, aparat na wysokości szyi
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lancia Kappa 2.0 20V
Saab 9-5 2.8 Turbo6 XWD

Awatar użytkownika
kuba88
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 831
Rejestracja: 21 lut 2011, 22:34
Imię: Jakub
Lokalizacja: Mokre (Grudziądz)

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: kuba88 » 16 lip 2011, 16:19

Dla mnie taki montaż niewiele różni się od zestawu pozycja + halogen :) Osobiście nie mam też nic do ustawy o konieczności włączania świateł przez całą dobę. Uważam nawet, że jako jedna z nielicznych realnie poprawia bezpieczeństwo. Zwiększonych kosztów eksploatacyjnych jakoś szczególnie nie odczuwam, a gadanie o spisku koncernów traktuję jako bajki.
Były: Mitsubishi Colt GLXi mk.3 1.5, Vw Golf III 1.4, Nissan Almera 1.4, Lancia Dedra 1.8, Audi 80 1.9TDI, Ford Transit mk.4, Mercedes Sprinter 213CDI, Renault Master 2.5D, Lancia Zeta 2.1TD,Fiat Stilo MW 1.9JTD
Obecne: VW Passat 1.9 TDI , Lancia Kappa 2.0 145 Km

papawhiski
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 211
Rejestracja: 15 paź 2009, 18:32
Lokalizacja: Rzeszow- Maniago (IT)
Kontakt:

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: papawhiski » 17 lip 2011, 11:23

witam, mam pytanie , może ktoś się tutaj zna od strony prawnej na tym, jak mają się przepisy do tego??? wg mojego myślenia jeśli światła są bez homologacji, zamontowane w domu to nie są legalne, tak myślę i każe ich użycie jest niezgodne z prawem. chyba ze ktoś ma na to papiery na takie światełka. a jak gość podbija przegląd to jego np w razie wypadku czy kolizji za 4 litery trzeba brać że podbił takie modyfikacje. jak na to wszystko prawo, kto się może zna na tym???

Awatar użytkownika
bolek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 489
Rejestracja: 03 sie 2007, 0:00
Imię: Piotr
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: bolek » 17 lip 2011, 11:46

Nie ma znaczenia czy światła zamontowane są w domu czy poza nim. Istotne jest to czy mają homologację, miejsce ich zamontowania i sposób podłączenia. :link:

Założyłem sobie takie światła z dwóch powodów - pierwszy to wyraźnie mniejsze obciążenie alternatora w czasie gdy pracuje wentylator chłodnicy - przy włączonej klimatyzacji w mieście pracuje praktycznie non stop i trochę mnie niepokoiła spadająca nisko wskazówka wskaźnika ładowania.

Drugi to przygasanie radia i niektórych lampek konsoli po włączeniu świateł mijania - w dzień nie ma to sensu.

Akurat nie zdecydowałem się na LEDy, bo nie licują z dostojnym wiekiem Dedry, ale na światła Hella z żarówką H6W, oczywiście z homologacją.

Jeżdżę tak ponad dwa lata i tylko raz mi się zdarzyła nieprzyjemna sytuacja z policjantem, który nakazał mi wyłączenie i nieużywanie tych świateł, gdyż nie należą do wyposażenia fabrycznego samochodu : zdziwiony :

Awatar użytkownika
romlen
Założyciel LKP
Założyciel LKP
Posty: 4372
Rejestracja: 12 sty 2005, 0:00
Skype: romlen
Imię: Roman
Lokalizacja: Lyski koło Raciborza

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: romlen » 17 lip 2011, 11:57

Światła do jazdy dziennej polepszają widoczność, poprawiają bezpieczeństwo na drodze. Chodzą sprzeczne opinie co do ich przydatności i wyników w poprawie bezpieczeństwa. Sam mam co do nich mieszane uczucia ale żeby wilk był syty i owca cała, w swojej babci Lancii zamontowałem także. Choć z powodu oszczędności prądu, luster reflektorów. Wybór padł na homologowane lampy Helli. Miałem kilka tygodni zagwozdkę jak je zamontować aby nie oszpecić auta i jeśli najdzie mnie ochota na wpis w żółte tablice aby bezproblemowo wrócić do stanu oryginalnego. Efekt na zdjęciu. Oczywiście światła włączają się automatycznie a wyłączają po włączeniu pozycyjnych, mijania. Żarówki H6W zapewniają łatwy montaż i dobrą sprawność, widoczność. Przed wyjazdem na urlop postanowiłem zajechać na stację kontroli celem sprawdzenia auta przed trasą. I co mi gość powiedział? Że światłą są zamontowane zbyt blisko siebie, zbyt nisko. I przy okazji przeglądu corocznego raczej mi tego nie puści. Obecnie szukam przepisów które jasno określają minimalne i maksymalne dopuszczalne parametry montażu. Ma ktoś z Was? Tak na marginesie czemu wybór padł na światła z żarówkami? Bo ledy w klasyku wyglądają jak pięść do oka. A jak widać na drogach, czasem światła do jazdy dziennej są zamocowane tylko po to aby były. Świeci to mizernie, nieraz nie widać wcale, czasem mijania świecą razem z nimi... Wieś.
P1030110.JPG
Zdjęcie wykonałem celem konkursu Lato z Lancią ale chyba nie ma szans na jakieś miejsce ciekawe więc prezentuję je teraz. Napis na budynku w całej okazałości w temacie Śmieszne zdjęcie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lancia Prisma 1,6IE Symbol '87 (tak tak, dalej u mnie), Lancia Y 1.2 2003 grudzień - ostatni miesiąc produkcji, Lancia Lybra SW 2.0 '99 i nigdy nie widziała gazu; Lancia Gamma Coupe - o tym śnię :)
Tel. 503124557-Orange
Obrazek
Po czym poznać, że komputer uzyska świadomość? Że zamiast informatyka będzie przychodził do niego psycholog.

Awatar użytkownika
Sebastian
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 2573
Rejestracja: 24 paź 2007, 0:00
Imię: Sebastian
Lokalizacja: DW

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: Sebastian » 17 lip 2011, 13:16

romlen pisze: I co mi gość powiedział? Że światłą są zamontowane zbyt blisko siebie, zbyt nisko. I przy okazji przeglądu corocznego raczej mi tego nie puści. Obecnie szukam przepisów które jasno określają minimalne i maksymalne dopuszczalne parametry montażu. Ma ktoś z Was?
Romek - tu masz to o co pytasz - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009
A tu poszczególne odległości wynikające z Rozporządzenia przetworzone na grafikę:
Obrazek

PS. Sam zbeszcześciłem swoją Alfę światłami Philipsa (bodajże Day Light - kupiłem je ze względu na jakość wykonania całości zestawu) - i jestem b. zadowolony z tego wynalazku.
jest: Yamaha FZS 600, Yamaha JogRR, Kymco Downtown 300i, Taczka Duster 1.3
było m.in.: Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa, Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDm, Lancia Ypsilon 1.2 16V (zygmunt zabrał)

Agoocha
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 123
Rejestracja: 17 mar 2009, 23:23
Lokalizacja: Łódź

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: Agoocha » 17 lip 2011, 17:28

Tak sobie myślę, że niezależnie od tego jakie światła mamy w naszych autach (czy ledy, czy ksenony itp.) to rzadko potrafimy z nich korzystać w odpowiedni i zgodny z przepisami sposób. Dużo jeżdżę po Polsce i to co zauważyłam to przede wszystkim to, że dużo samochodów jeździ na jednym reflektorze, a druga żarówa nieczynna. Lubię też kierowników od świecących halogenów przeciwmgielnych w słoneczne dni ;-) No i tych, o których wspominał wcześniej kolega z forum, którzy zapominają o światłach w ogóle, zwłaszcza w czasie deszcu i burzy. A swoją drogą, to strasznie żałuję, że w mojej Lybrze nie ma świateł do jazdy dziennej, bo jaki jest sens w słoneczne dni świecić ksenonami? Jadący z przeciwka za moimi światłami nie przepadają ;-)
Lancia Lybra SW 2.4 JTD 2003r. - druga Lucynka - od 26 października 2009 do... (mam nadzieję jeszcze długo!)
Lancia Lybra SW 1.9 JTD 2000r. - moje pierwsze auto! - od 13 marca 2009 do 19 lipca 2009

Awatar użytkownika
Wilkin
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 5284
Rejestracja: 02 lis 2009, 21:40
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: Wilkin » 17 lip 2011, 17:45

Zawsze zamiast dodatkowych świateł dziennych - można sobie zamontowac regulator - który wykorzystuje światła drogowe zamiast dziennych - mianowicie osłabia je do 50% mocy - i po prawidłowym podłaczeniu tez działa automatycznie ;)
zyski - nie psujemy wyglądu auta - niepasującymi ledami - etc. montowanymi na siłę .
Przedłużamy żywotności krótkich - tym bardziej ksenonów
a także wszystkich postojowych i od podświetlenia tablicy ;)
I oszczedzamy odblaski
a ps - do bi- ksenonów się nie nadaje
noi jest niedrogi ;)

a nawet znalazłem linka
http://www.kogiel.za.pl/SKLEP/sklep.php
byłe: Delta II 1.6 16V Hpe,Kappa 2.0 20V "Litwin" ,Kappa 2.0 20V "Przemytnik",Delta II bi-colore 2.0 16V Vice miss Sypniewo,Ypsilon 1.3 JTD bi-colore Miss Topornia,Kappa 3.0 Coupe Aut 2vice Zwierzyń, Kappa 2.0 20 VT. Alfa 166 3.0 sportronic.
Obecne
Kappa 3.0 sportronic,Kappa 3.0 SW sportronic, Gamma 2.5 Aut.Tipo 1.4 T-jet SW.Ford expedition 5.4. Volt,126p.
Tak z grubsza ;)

Awatar użytkownika
bolek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 489
Rejestracja: 03 sie 2007, 0:00
Imię: Piotr
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: bolek » 17 lip 2011, 18:25

Wilkin pisze:Zawsze zamiast dodatkowych świateł dziennych - można sobie zamontowac regulator - który wykorzystuje światła drogowe zamiast dziennych ....
Można wg przepisów, czy można w znaczeniu że jest to technicznie wykonalne?

Awatar użytkownika
Sebastian
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 2573
Rejestracja: 24 paź 2007, 0:00
Imię: Sebastian
Lokalizacja: DW

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: Sebastian » 17 lip 2011, 18:50

Oczywiście, że nie to jest rozwiązanie zgodne z obowiązującymi przepisami.
jest: Yamaha FZS 600, Yamaha JogRR, Kymco Downtown 300i, Taczka Duster 1.3
było m.in.: Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa, Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDm, Lancia Ypsilon 1.2 16V (zygmunt zabrał)

Awatar użytkownika
Wilkin
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 5284
Rejestracja: 02 lis 2009, 21:40
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: Wilkin » 17 lip 2011, 18:59

wg przepisów - nigdzie nie widziałem żeby takie wykorzystanie świateł drogowych było zabronione - nie oślepiają i napewno są umieszczone w obszarach wymaganych przepisami.
Technicznie jest to wykonalne - bo mam to założone w Iveco i jest rewelacja.
Przegląd też przeszło - powiedzmy z chwilą zastanowienia ,przez diagnostę - ale nie dopatrzył się przekroczenia przepisów.
byłe: Delta II 1.6 16V Hpe,Kappa 2.0 20V "Litwin" ,Kappa 2.0 20V "Przemytnik",Delta II bi-colore 2.0 16V Vice miss Sypniewo,Ypsilon 1.3 JTD bi-colore Miss Topornia,Kappa 3.0 Coupe Aut 2vice Zwierzyń, Kappa 2.0 20 VT. Alfa 166 3.0 sportronic.
Obecne
Kappa 3.0 sportronic,Kappa 3.0 SW sportronic, Gamma 2.5 Aut.Tipo 1.4 T-jet SW.Ford expedition 5.4. Volt,126p.
Tak z grubsza ;)

Awatar użytkownika
FXX
Administrator
Administrator
Posty: 10678
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:14
Imię: Kamil

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: FXX » 17 lip 2011, 19:07

A rzeczywiście zapalają się dopiero po uruchomieniu silnika? Czy już przy przekręceniu kluczyka w stacyjce?
Volvo S60 R-Design D5

Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD

Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX

Obrazek

Awatar użytkownika
annubis17
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1231
Rejestracja: 16 sie 2010, 19:41
Imię: Damian
Lokalizacja: Koszalin

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: annubis17 » 17 lip 2011, 19:21

Wilkin pisze:wg przepisów - nigdzie nie widziałem żeby takie wykorzystanie świateł drogowych było zabronione - nie oślepiają i napewno są umieszczone w obszarach wymaganych przepisami.
Technicznie jest to wykonalne - bo mam to założone w Iveco i jest rewelacja.
Przegląd też przeszło - powiedzmy z chwilą zastanowienia ,przez diagnostę - ale nie dopatrzył się przekroczenia przepisów.
Chwilka szukania w google i można znaleźć że to oczywiście jest niezgodne z przepisami.
Podstawa prawna:

W pojazdach można stosować tylko homologowane lampy na zgodność z odpowiednim
regulaminem. W tej sytuacji światła drogowe (homologowane wg wymagań
Regulaminu nr 112 EKG) lub przeciwmgłowe (homologowane wg wymagań Regulaminu nr
19) nie mają homologacji wg wymagań Regulaminu 87 obowiązującego dla świateł
do jazdy dziennej. Ponad to światło drogowe lub przeciwmgłowe nie spełnia
wymagań dla świateł do jazdy dziennej, głównie ze względu na inny kształt
rozsyłu strumienia świetlnego.
Napięcie zasilania żarówki światła drogowego
lub przeciwmgłowego można obniżyć o tyle aby nie przekraczać maksimum
światłości dopuszczalnej dla światła do jazdy dziennej, ale wówczas światło
nie spełnia wymagań dotyczących światłości w innych kierunkach obserwacji.
Ponadto powoduje to zmianę barwy światła (w kierunku barwy czerwonej) i
wówczas nie są spełnione wymagania dla białej barwy światła drogowego"
Citroen XM 2.1D / Lancia Kappa 2.0 VIS

Awatar użytkownika
Wilkin
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 5284
Rejestracja: 02 lis 2009, 21:40
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: Wilkin » 17 lip 2011, 19:23

zapalają się po odpaleniu - jak zaczyna ładowac alternator - gasną jak zapalisz normalne światła . Oczywiście jest to moduł i trzeba go odpowiednio podłączyc samemu lub pojechac do elektryka ;)
byłe: Delta II 1.6 16V Hpe,Kappa 2.0 20V "Litwin" ,Kappa 2.0 20V "Przemytnik",Delta II bi-colore 2.0 16V Vice miss Sypniewo,Ypsilon 1.3 JTD bi-colore Miss Topornia,Kappa 3.0 Coupe Aut 2vice Zwierzyń, Kappa 2.0 20 VT. Alfa 166 3.0 sportronic.
Obecne
Kappa 3.0 sportronic,Kappa 3.0 SW sportronic, Gamma 2.5 Aut.Tipo 1.4 T-jet SW.Ford expedition 5.4. Volt,126p.
Tak z grubsza ;)

Awatar użytkownika
romlen
Założyciel LKP
Założyciel LKP
Posty: 4372
Rejestracja: 12 sty 2005, 0:00
Skype: romlen
Imię: Roman
Lokalizacja: Lyski koło Raciborza

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: romlen » 17 lip 2011, 21:17

Nie czytacie widzę forum. W maju temat takiego wynalazku był poruszany w tym miejscu. Dowiedzieliśmy się dzięki temu, że taki patent jest niedopuszczalny i stosowanie go może mieć nieprzyjemne następstwa na przeglądzie czy w przypadku kontroli drogowej.

Temat ten chyba warto przykleić bo zawiera dużo przydatnych informacji a zagadnienie świateł dziennych będzie nam towarzyszyć cały czas.
Lancia Prisma 1,6IE Symbol '87 (tak tak, dalej u mnie), Lancia Y 1.2 2003 grudzień - ostatni miesiąc produkcji, Lancia Lybra SW 2.0 '99 i nigdy nie widziała gazu; Lancia Gamma Coupe - o tym śnię :)
Tel. 503124557-Orange
Obrazek
Po czym poznać, że komputer uzyska świadomość? Że zamiast informatyka będzie przychodził do niego psycholog.

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Hyde Park :::”