Lybra - ABS

Awatar użytkownika
pabianczyk
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 35
Rejestracja: 01 cze 2008, 0:00
Lokalizacja: Częstochowa

Lybra - ABS

Post autor: pabianczyk » 23 lis 2008, 10:35

Witam!

Rozpoczynam zimową przygodę z Lybrą.
Zrobiło się ślisko i zmienił się hamulec.
Po raz pierwszy mam auto z ABS i nie wiem, czy takie objawy są prawidłowe:

"Na oblodzonej nawierzchni hamulec robi się twardy, zaczyna głośno chrobotać, a całe auto trzęsie"
Czy to normalne zjawisko, czy mam skopany ABS - proszę o wyjaśnienie i odpowiedź jak ma działać sprawne ABS.

pozdrawiam
pabianczyk 8O
pozdrawiam
Lancia Lybra SW 2,4 JTD 2001r

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Lybra - ABS

Post autor: prezesjm » 23 lis 2008, 11:02

Terkotanie i wibracje na pedale hamulca w przypadku działania ABS to prawidłowość. Warto zapamiętać że jeśli chcemy mocno zahamować to trzeba mocno naciskać na pedał hamulca, wtedy dopiero jest wykorzystana maksymalnie siła hamowania wszystkich kół. Zapamiętaj - ABS nie skraca drogi hamowania, ma za zadanie jedynie zachować kierowalność auta. Na śniegu i lodzie może wręcz znacznie wydłużyć tę drogę. Zapewne przeżyjesz sytuacje gdzie mimo wciśniętego pedału hamulca na max auto sunie jak by nie miało zupełnie sprawnego układu, tył innego auta się przybliża i ..... pozostaje Ci tylko wykorzystać możliwość kierowania autem i ominąć przeszkodę.

Doodik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 280
Rejestracja: 26 mar 2008, 0:00
Lokalizacja: Ogrodzieniec

Lybra - ABS

Post autor: Doodik » 23 lis 2008, 11:15

Dołacze sie do dyskusji, również po raz pierwszy pokonuje sniezne drogi Lancia i uczę sie jeździć z ABS-em. Musz eprzyznac ze pierwsze wrażenia dosyc dziwne ale ale pojexdziłem troche po bocznych uliczkach i zaczynam sie przyzwyczajac do nieco odmiennego stylu hamowania.

Wielu było juz takich, którzy mysleli ze zimowe opony + ABS przykleja ich do drogi i roztopia lód na nawierzchni :)

Awatar użytkownika
BJK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 351
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Warszawa (wcześniej Piła, Szczecin, Londyn)
Kontakt:

Lybra - ABS

Post autor: BJK » 23 lis 2008, 11:46

No właśnie ABS nie jest do skracania drogi hamowania i lodu nie roztapia niestety. Ale polecam wszystkim, którzy bez tego gadżetu jeździli wcześniej - poćwiczcie na pustej bocznej drodze gwałtowne hamowanie.
Zasada przy ABSie jest jedna: wciskamy hamulec do dechy i za żadne Chiny Ludowe go nie puszczamy :!:
Auto zachowuje swoją sterowność, więc staramy się ominąć wszystkie przeszkody, lub ewentualnie (gdy to niemożliwe) wybieramy przeszkodę która odniesie najmniejszy uszczerbek. Lepiej wjechać w ścianę i uszkodzić tylko swoje auto niż "pchnąć" auto przed sobą i nie daj Boże wbić go w przechodnia który wtargnął na jezdnię...

Tak więc raz jeszcze: wciskamy hamulec do oporu, nie puszczamy i sterujemy autem

Awatar użytkownika
pabianczyk
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 35
Rejestracja: 01 cze 2008, 0:00
Lokalizacja: Częstochowa

Lybra - ABS

Post autor: pabianczyk » 23 lis 2008, 11:56

Zamiast terkotania - mam głośny "chrobot" a pedała nie mogę wcisnąć do dechy, ponieważ nagle robi się twardy i wysoki - Czy to tak ma być?
pozdrawiam
Lancia Lybra SW 2,4 JTD 2001r

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Lybra - ABS

Post autor: Nat » 23 lis 2008, 12:05

"prezesjm" pisze:Zapamiętaj - ABS nie skraca drogi hamowania, ma za zadanie jedynie zachować kierowalność auta. Na śniegu i lodzie może wręcz znacznie wydłużyć tę drogę.
Tu się nie zgodzę- na normalnej nawierzchni (na której, mimo wszystko poruszamy się najczęściej). ABS skraca drogę hamowania. A to dlatego, że koła zblokowane, co sprawdzono empirycznie, tę drogę wydłużają. ABS ma za zadanie u niewprawnych kierowców zastąpić hamowanie pulsacyjne.
Co nie zmienia faktu, o którym napisałeś, że jego największym dobrodziejstwem jest zachowanie sterowności auta.

No i na bardzo śliskim niewiele pomoże, a na śliskich kocich łbach czy tarce, nawet hamowanie wydłuży.

Tak czy owak, jesli mamy to ustrojstwo, to z zasady w sytuacjach awaryjnych dusimy na maxa i kręcimy kierownikiem, jeśli potrzeba.
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12270
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Lybra - ABS

Post autor: Dudi » 23 lis 2008, 12:09

"pabianczyk" pisze:Zamiast terkotania - mam głośny "chrobot" a pedała nie mogę wcisnąć do dechy, ponieważ nagle robi się twardy i wysoki - Czy to tak ma być?
Reakcja prawidłowa jak najbardziej :)
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Lybra - ABS

Post autor: prezesjm » 23 lis 2008, 12:43

"Nat" pisze:
"prezesjm" pisze:Zapamiętaj - ABS nie skraca drogi hamowania, ma za zadanie jedynie zachować kierowalność auta. Na śniegu i lodzie może wręcz znacznie wydłużyć tę drogę.
Tu się nie zgodzę- na normalnej nawierzchni (na której, mimo wszystko poruszamy się najczęściej). ABS skraca drogę hamowania. A to dlatego, że koła zblokowane, co sprawdzono empirycznie, tę drogę wydłużają. ABS ma za zadanie u niewprawnych kierowców zastąpić hamowanie pulsacyjne.
Co nie zmienia faktu, o którym napisałeś, że jego największym dobrodziejstwem jest zachowanie sterowności auta.

No i na bardzo śliskim niewiele pomoże, a na śliskich kocich łbach czy tarce, nawet hamowanie wydłuży.

Tak czy owak, jesli mamy to ustrojstwo, to z zasady w sytuacjach awaryjnych dusimy na maxa i kręcimy kierownikiem, jeśli potrzeba.
No może napisałem zbyt ogólnikowo. Oczywiście jak zablokujesz kola to droga hamowania będzie dłuższa. Miałem na myśli hamowanie bez ABS na granicy poślizgu. Różnica w tym wypadku będzie minimalna.

Warto do tego wszystkiego dodać że jeśli mamy auto z ABS to należy pilnować by wszystkie kola były jednakowego rozmiaru i najlepiej takie same. Zawieszenie i szczególnie amortyzatory powinny być w nienagannym stanie, odstępstwa to niepoprawna praca sytemu i praca całego zespołu strojącego ABS do konkretnego auta idzie w niwecz. Można to łatwo zaobserwować na dojazdach do skrzyżowań z uszkodzoną nawierzchnią , tarką itp.

Awatar użytkownika
Chasqui
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 291
Rejestracja: 14 kwie 2008, 0:00

Lybra - ABS

Post autor: Chasqui » 23 lis 2008, 14:28

Podepnę sie pod temat, ale od drugiej strony tj. odkąd pamiętam jeździłem zawsze autkami z ABS-em(wszystkie rodziców) a Delta to moje pierwsze własne autko i niestety nie ma ABS-u a co za tym idzie człowiek na nowo uczy się hamować...

"Nie sztuka zahamować na lodzie, śniegu z ABS -sztuką jest to sprawnie zrobić BEZ i do tego w nic nie przy : cenzura : "

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Lybra - ABS

Post autor: Nat » 23 lis 2008, 22:32

"prezesjm" pisze:Warto do tego wszystkiego dodać że jeśli mamy auto z ABS to należy pilnować by wszystkie kola były jednakowego rozmiaru i najlepiej takie same. (...) odstępstwa to niepoprawna praca sytemu i praca całego zespołu strojącego ABS do konkretnego auta idzie w niwecz. Można to łatwo zaobserwować na dojazdach do skrzyżowań z uszkodzoną nawierzchnią , tarką itp.
Miałem okazję sprawdzić empirycznie powyższe- z pewnych nieistotnych przyczyn na chwilę założyłem ostatnio na tył zimówki, a na przodzie zostawiłem jeszcze letnie. Dodatkowo, opony były o różnym profilu. ABS od razu trochę głupiał, a nawet potrafił się wyłączyć.
Czyli to co napisał prezesjm- potwierdzone w 100 proc.
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

bartek42
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 121
Rejestracja: 28 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Łabiszyn/Bydgoszcz

Lybra - ABS

Post autor: bartek42 » 24 lis 2008, 8:09

Ja jeszcze dodam, że przy mocnym wciśnieciu pedału hamulca TRZEBA także wcisnąć sprzęgło... Jest to "oczywsita oczywistość", ale jeżeli ktoś się uczył jeździeć autem bez ABS, to jego pierwszą reakcją jest wciśniecie pedału hamulca bez sprzęgła. W tym przypadku jest to ogromny błąd - dzięki temu można doprowadzić do zgaśnięcia (zdławienia) silnika i wtedy przestanie działać wszystko: ABS, wspomaganie i inne systemy :)

Grzejnik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 120
Rejestracja: 19 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Łomianki k/W-wy

Lybra - ABS

Post autor: Grzejnik » 24 lis 2008, 17:59

to jak to jest z kontrolką od abs-u. Czy powinna sie swiecic gdy abs interweniuje?
Lancia Delta II 1.8 8v '95
Lancia Lybra SW 1.8 VVT '99

Każdy mężczyzna powinien mieć dwie rzeczy. Super glue (gdy coś się rusza a nie powinno) i WD 40 (gdy coś sie nie rusza, a powinno) :-P

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Lybra - ABS

Post autor: Nat » 24 lis 2008, 18:03

Nie.
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Grzejnik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 120
Rejestracja: 19 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Łomianki k/W-wy

Lybra - ABS

Post autor: Grzejnik » 24 lis 2008, 19:55

a dlaczego? :-P
w niektórych autach się zapala informując kierowce...
Lancia Delta II 1.8 8v '95
Lancia Lybra SW 1.8 VVT '99

Każdy mężczyzna powinien mieć dwie rzeczy. Super glue (gdy coś się rusza a nie powinno) i WD 40 (gdy coś sie nie rusza, a powinno) :-P

lancia1969
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2058
Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
Imię: magOmichVE
Lokalizacja: Usa
Kontakt:

Lybra - ABS

Post autor: lancia1969 » 24 lis 2008, 21:35

"Grzejnik" pisze:a dlaczego? :-P
w niektórych autach się zapala informując kierowce...
ESP ,TC itp na zółto abs tylko jak jest uszkodzony . Tak jak nie pali się kontrolka oleju jak jest ciśnienie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i hamulce”