lekkie koło zamachowe

Awatar użytkownika
Egon
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1718
Rejestracja: 14 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź -
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: Egon » 02 paź 2008, 20:35

z tego co ja wiem auto z odchudzonym kołem lepiej przyspiesza ale ma gorsza elastycznośc jesli to prawda to czemu tak sie dzieje czy moment obrotwy wtedy spada czy moze jest bardziej płaski i przenosi sie w wyzsze obroty prosze tylko o konkretne odpowiedzi
Lancia Klub Polska - Łódź


Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut

Awatar użytkownika
dunin
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1273
Rejestracja: 27 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: dunin » 02 paź 2008, 20:40

samochód lepiej przyspiesza i ma lepszą elastyczność, jednak jazda jest mniej płynna przy odejmowaniu/dodawaniu gazu oraz przy wjeżdżaniu pod większe wzniesienia możesz odczuć mniejsze przyspieszenia. jest to sprawa zmniejszenia się momentu bezwładności koła zamachowego w wyniku jego odelżenia, co powoduje, że szybciej reaguje ono na zmiany prędkości obrotowej wału korbowego lub skrzyni
jest: Y10T [ było: A112, 7 x Y10, 2 x Y ][ tel. 574-797-629 ]
Obrazek

Awatar użytkownika
Egon
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1718
Rejestracja: 14 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź -
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: Egon » 02 paź 2008, 20:59

skoro szybciej silnik reaguje i lepiej sie wkreca to czemu pod górke trzeba redukowac ? ty piszesz ze auto jest bardziej elastyczne chodzi mi oto ze jedziemy sobie na 4 biegu i chcemy wyprzedzic inny samochód czy wtedy z lzejszym kołem zrobimy to szybciej ? słyszałem też że o jeżdzie na 5 a nawet 4 biegu w 4 osobami można zapomniec
Lancia Klub Polska - Łódź


Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut

Awatar użytkownika
dunin
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1273
Rejestracja: 27 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: dunin » 02 paź 2008, 21:06

koło zamachowe podczas jazdy po płaskim ma zmagazynowaną pewną energię zależną od jego masy. jak podjeżdżasz pod górkę to ono zużywa tą energię żeby zmniejszyć zmianę prędkości. im lżejsze koło tym mniej może zapobiec wytracaniu prędkości bo ma mniej tej energii zmagazynowanej.

jeżeli na 4 depniesz przy 80 to szybciej przyspieszysz niż z ciężkim. również tekst o 4 osobach i piątym biegu jest nieprawdziwy.

nie bardzo wiem, jak Ci to wytłumaczyć..

taki debilny przykład.. zacznij się kręcić w kółko najszybciej jak możesz, a potem staraj się jak najszybciej zatrzymać. nie jest to trudne, nie? a załóż teraz plecak, wsadź 6-pak piwa i spróbuj zrobić to samo. :wink:

mówiąc krótko. lekkie koło łatwiej jest rozpędzić i łatwiej zatrzymać. napędzanie koła następuje przy wciskaniu gazu (czyli samochód lepiej przyspiesza bo mniej energii traci na napędzenie samego koła) lub zjeżdżaniu z górki bez gazu (mniejsze hamowanie silnikiem).
siła hamująca koło zamachowe może pochodzić albo od zdjęcia nogi z gazu albo od oporów ruchu (np. podczas podjazdu pod górkę)

nie będzie ze mnie dobry pedagog.. :?
Ostatnio zmieniony 02 paź 2008, 21:13 przez dunin, łącznie zmieniany 1 raz.
jest: Y10T [ było: A112, 7 x Y10, 2 x Y ][ tel. 574-797-629 ]
Obrazek

Awatar użytkownika
Taz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4093
Rejestracja: 03 kwie 2007, 0:00
Imię: Irek
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: Taz » 02 paź 2008, 21:09

Dunin, czyli im lżejsze koło zamachowe, tym hamowanie silnikiem... :hmmm: no właśnie... efektywniejsze?
'12 Lancia Voyager 3,6
'03 Mercedes CLK 55 AMG
'06 Yamaha R6 RJ11 track only
...i służbowa '21 Skoda Octavia 1,5 150KM DSG

Awatar użytkownika
Egon
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1718
Rejestracja: 14 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź -
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: Egon » 02 paź 2008, 21:10

kumam ze trudniej jest je zatrzymac w cieższym ale jesli podjezdzamy pod górke to czemu wtedy mając lekkie koło (niby silnik lepiej sie wkreca na obroty) to pod górke też powinnien iśc a efekt jest odwrotny
PS. dzis weszłem a ta dyskusje z kolega ja twierzde ze z lekkim kołem auto ma gorsza elastycznosc on twierdzi ze z lekkim kołem bedzie zawsze lepiej dlatego czekam na jakies dowody :)
Lancia Klub Polska - Łódź


Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut

Awatar użytkownika
dunin
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1273
Rejestracja: 27 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: dunin » 02 paź 2008, 21:19

Taz: hamowanie jest mniej efektywne, bo koła napędzają wtedy mniejszą masę więc jest im łatwiej.

Egon: podjeżdżając pod górkę działa siła grawitacji i ściąga Cię w dół. przeciwdziała temu pęd pojazdu (m*v) oraz siła napędowa od silnika, oraz w POCZĄTKOWEJ fazie podjazdu moment bezwładności wirujących mas silnika, sprzęgła i skrzyni (m*pr.obrotowa). im cięższe koło zamachowe tym więcej tej "napędzającej" energii może oddać koło zamachowe.
natomiast w dalszej części podjazdu (gdy już koło zam. odda zgromadzoną energię) nie ma już znaczenia czy lekkie czy ciężkie.
jest: Y10T [ było: A112, 7 x Y10, 2 x Y ][ tel. 574-797-629 ]
Obrazek

Awatar użytkownika
sloneczna
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 1148
Rejestracja: 03 mar 2005, 0:00

lekkie koło zamachowe

Post autor: sloneczna » 02 paź 2008, 21:20

Właśnie przekładam silnik do FC z Kappy 20v i zauażyłem ,że FC ma lżejsze koło od Kappy i to dosyć sporo . Różnica mas pojazdów około 300kg, moc taka sama .
Jurek odszedł od nas na zawsze...

Awatar użytkownika
dunin
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1273
Rejestracja: 27 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: dunin » 02 paź 2008, 21:20

Egon, juto na kartce wyprowadzę Ci to wszystko jak chcesz, ale tu na forum ciężko wzory pisać i w ogóle tak fizycznie to do kitu. a tak zrobię Ci to na przykładzie, może być?? :wink:
jest: Y10T [ było: A112, 7 x Y10, 2 x Y ][ tel. 574-797-629 ]
Obrazek

Awatar użytkownika
Egon
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1718
Rejestracja: 14 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź -
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: Egon » 02 paź 2008, 21:22

a jesli nie jedziemy pod górke tylko np. ładujemy do samochodów komplet pasazerów to czy efekt nie bedzie taki sam ??
Lancia Klub Polska - Łódź


Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut

Awatar użytkownika
dunin
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1273
Rejestracja: 27 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: dunin » 02 paź 2008, 21:26

pierwsza rzecz, najważniejsza:

koło zamachowe czy jest lekkie czy ciężkie, odczujesz to TYLKO w momencie zmiany prędkości obrotowej W CZASIE lub zmiany sił napędzających/hamujących W CZASIE

podczas stałych powyższych parametrów (omega, F) masa koła zamachowego NIE MA ŻADNEGO ZNACZENIA.
jest: Y10T [ było: A112, 7 x Y10, 2 x Y ][ tel. 574-797-629 ]
Obrazek

Awatar użytkownika
Egon
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1718
Rejestracja: 14 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź -
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: Egon » 02 paź 2008, 21:27

"dunin" pisze:Egon, juto na kartce wyprowadzę Ci to wszystko jak chcesz, ale tu na forum ciężko wzory pisać i w ogóle tak fizycznie to do kitu. a tak zrobię Ci to na przykładzie, może być?? :wink:
moze byc zrób pokaze koledze (bo ja z tego mało zrozumie) powiedz mi tylko kto ma racje majac dwa identyczne auta jedno z odchudzonym kołem drugie seryjne jadac stała predkoscia powiedzmy 80km/h 4 bieg chcemy wyprzedzic innym samochód które auto wykona to szybciej (bez redukcji) ?
ja twierdze ze to seryjne bo jego koło ma wiecej zmagazynowanej enegrii
Ostatnio zmieniony 02 paź 2008, 21:29 przez Egon, łącznie zmieniany 1 raz.
Lancia Klub Polska - Łódź


Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut

Awatar użytkownika
dunin
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1273
Rejestracja: 27 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: dunin » 02 paź 2008, 21:29

z lekkim.
jest: Y10T [ było: A112, 7 x Y10, 2 x Y ][ tel. 574-797-629 ]
Obrazek

Awatar użytkownika
Egon
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1718
Rejestracja: 14 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź -
Kontakt:

lekkie koło zamachowe

Post autor: Egon » 02 paź 2008, 21:31

"dunin" pisze:z lekkim.
to nie mam racji z tego wynika :( wyczytałem nie raz ze auta z lekkim kołem mają problem z jazda pod górke oraz z obciazeniem na wyzszych biegach i ze gorzej radza sobi eprzy wyprzedzanie ze trzeba redukowac nic juz z tego nie rozumiem
Lancia Klub Polska - Łódź


Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut

Awatar użytkownika
Chasqui
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 291
Rejestracja: 14 kwie 2008, 0:00

lekkie koło zamachowe

Post autor: Chasqui » 02 paź 2008, 21:41

Egon miałbyś rację tylko w przypadku większego obciążenia np. jakbyś w opisanych warunkach ciągnął powiedzmy przyczepkę kempingową. Wydaje mi się że masa własna pojazdu jest zbyt niska(mając na uwadze rozwiązania konstrukcyjne), żeby mieć wyraźne odstępstwa od obu pojazdów.
Jeżeli się mylę to mnie poprawcie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”