Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
Mam pewną koncepcję, żeby przenieść akumulator do bagażnika w celu odciążenia przodu a dociążenia tyłu... Będzie to instalacja raczej sporadycznego użytku. Ale nasuwa mi się kilka pytań:
- jakiego kabla użyć? przekrój 10 mm^2 wystarczy? Czy może 16mm^2? Myślę, że zmartwieniem będzie tylko prąd rozruchowy (50A?), podczas pracy jakieś wielkie prądy do akumulatora chyba nie płyną. 10mm^2 powinno wytrzymać krótkotrwałe 50A bez problemu... tam myślę... Wszystko oczywiście w warunkach samochodowych, kabel w miarę luźno położony, temperatury umiarkowane.
- przewód masowy - czy trzeba go ciągnąć od komory silnika, czy może wystarczy zrobić punkt masy do karoserii w pobliżu akumulatora, gdzieś np. w tylnym nadkolu albo podłodze bagażnika?
- jakiego kabla użyć? przekrój 10 mm^2 wystarczy? Czy może 16mm^2? Myślę, że zmartwieniem będzie tylko prąd rozruchowy (50A?), podczas pracy jakieś wielkie prądy do akumulatora chyba nie płyną. 10mm^2 powinno wytrzymać krótkotrwałe 50A bez problemu... tam myślę... Wszystko oczywiście w warunkach samochodowych, kabel w miarę luźno położony, temperatury umiarkowane.
- przewód masowy - czy trzeba go ciągnąć od komory silnika, czy może wystarczy zrobić punkt masy do karoserii w pobliżu akumulatora, gdzieś np. w tylnym nadkolu albo podłodze bagażnika?
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
-
- Klubowicz
- Posty: 2136
- Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
Robiłem tak 3 razy. Zawsze brałem kabel ze szrotu BMW, Mercedes, kabel łącznie z puszką, która jest pod maską i łączy wszystko razem. Kabel ciągniesz do miejsca gdzie był oryginalnie akumulator, tam montujesz tą puszke łącząca. Odcinasz starą kleme + i wszystkie kable łączysz w puszcze. Masa oczywiście w bagażniku, ale musi być pewna tzn nie przykręcona do blachy 0,8 mm.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz ,Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V Peugeot 206 cc
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
10mm2 mało.
Dałbym te 21mm2
Mogę Ci "oszacować" ile ma kabel w BMW u mnie (aku w bagażniku) - ale te 21mm2 będzie na oko...
Dałbym te 21mm2
Mogę Ci "oszacować" ile ma kabel w BMW u mnie (aku w bagażniku) - ale te 21mm2 będzie na oko...
BMW E39 Touring - 4,4 V8
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
Nie istnieje przewód 21 mm2 !Michor pisze:10mm2 mało.
Dałbym te 21mm2
Mogę Ci "oszacować" ile ma kabel w BMW u mnie (aku w bagażniku) - ale te 21mm2 będzie na oko...
Powyżej 10 mm masz: 16; 25; 35; 50; 70 itd
Sugerowałbym co najmniej 25 mm2. Masy nie mocowałbym do nadwozia , ale też pociągnął z powrotem do przodu . Prąd rozruchu to znacznie więcej : 80-100A
Kiedyś: 3 Zastavy 1100; 4xFiat Ritmo (65, 85, 90, 100); Fiat 126; 2xAlfa 33 1,5 i 1,3; Citroen Saxo 1,1; Tempra SW 4x4; Brava 1,6 16V; Dedra SW 2,0 16V , Dedra SW 1,8 8V; Delta 1,6 16V, Lancia Y 1,4; Alfa 156 2,0 JTS
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
25mm^2 mają kable do spawarek, którymi przesyła się naprawdę duże prądy (>100A w trybie ciągłym). O ile kojarzę, 1mm^2 przewodu miedzianego może przesłać 5-10A. Problemem jest rezystancja całości powodowana małym przekrojem, przez co przewód się grzeje i pojawia się problem odpowiedniej izolacji przewodu, która wytrzyma wysokie temperatury. I tyle. W moich założeniach duży prąd (te 50A) będzie płynął tylko przez kilka sekund podczas rozruchu silnika, potem już tylko kwestia ładowania akumulatora podczas pracy silnika, to chyba nie jest więcej niż 5A. Dodatkowo instalacja to 12V więc kwestia izolacji nie jest tak bardzo istotna, bo to napięcie bezpieczne.
A co z tą masą, gdzie można by ją przykręcić? Nadkole to dobre miejsce czy lepsza podłoga? Może jedno i drugie? Mam chyba gdzieś przewód masowy z kappy, czyli klema, kawałek kabla i chyba dwa oczka do przykręcenia masy, wykorzystał bym go.
A co z tą masą, gdzie można by ją przykręcić? Nadkole to dobre miejsce czy lepsza podłoga? Może jedno i drugie? Mam chyba gdzieś przewód masowy z kappy, czyli klema, kawałek kabla i chyba dwa oczka do przykręcenia masy, wykorzystał bym go.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
-
- Klubowicz
- Posty: 2136
- Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
Ja tam do starego 20 letniego niemieckiego kabla mam zaufanie, do chińskiego nowego już nie dlatego najlepiej taki z BMW pozyskać on na oko ma 25 mm2 o grubości izolacji już nie wspominam. A wiadomo co się stanie jak taki kabel się przetrze i dotknie masy.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz ,Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V Peugeot 206 cc
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
Będziemy mieć spawarkęLukasz_TG pisze:A wiadomo co się stanie jak taki kabel się przetrze i dotknie masy.
Ale jak już pisałem na początku, ma to być rozwiązanie prawie jednorazowe, nie do użytku na drogach publicznych
A zastanawiam się jeszcze, jaki przekrój mają kable rozruchowe sprzedawane w supermarketach.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
A 4ga amerykanskie to ile mm^2? Bo mim zdaniem ok 21...schab pisze:Nie istnieje przewód 21 mm2 !Michor pisze:10mm2 mało.
Dałbym te 21mm2
Mogę Ci "oszacować" ile ma kabel w BMW u mnie (aku w bagażniku) - ale te 21mm2 będzie na oko...
Powyżej 10 mm masz: 16; 25; 35; 50; 70 itd
Sugerowałbym co najmniej 25 mm2. Masy nie mocowałbym do nadwozia , ale też pociągnął z powrotem do przodu . Prąd rozruchu to znacznie więcej : 80-100A
Skoro nie ma takich to czemu na allegro sa?:)
Spokojnie.
Nie zapominajmy o dlugosci kabla bo 50A po kablu 1m a 50A po kablu 5m to roznica:)
Moze ta stronka pomoze
http://www.teamrocs.com/technical/pages/wiregauge.htm
Wysłane z mojego iPhone przez Tapatalk
BMW E39 Touring - 4,4 V8
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kiedyś: 3 Zastavy 1100; 4xFiat Ritmo (65, 85, 90, 100); Fiat 126; 2xAlfa 33 1,5 i 1,3; Citroen Saxo 1,1; Tempra SW 4x4; Brava 1,6 16V; Dedra SW 2,0 16V , Dedra SW 1,8 8V; Delta 1,6 16V, Lancia Y 1,4; Alfa 156 2,0 JTS
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4
- Mariusz91
- Klubowicz
- Posty: 2738
- Rejestracja: 08 cze 2007, 0:00
- Skype: Mariusz8.32
- Imię: Mariusz
- Lokalizacja: Kraków
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
Coś czuję że się Wrak-Race szykuje
Jak ma to być na sztukę to Ci 10 mm wystarczy masę kręć do budy tylko porządnie a nie wkrętem
Jak ma to być na sztukę to Ci 10 mm wystarczy masę kręć do budy tylko porządnie a nie wkrętem
Lancia Thema 2.0 16v Turbo LX <--- Miss Zlotu Muszyna 2014 / V-ce-Miss Zlotu Topornia 2015 / Miss Zlotu Zwierzyń 2016 / II V-ce-Miss Zlotu 2018
Lancia Y10 "Lila" 1.1 8v <-- II V-ce Miss Zlotu Muszyna 2014 / II V-ce Miss Zlotu Topornia 2015
Łada Niva <---- Prace Twają!
Moja Była
Lancia Thema 2.0 16v 90'
Lancia Y10 "Lila" 1.1 8v <-- II V-ce Miss Zlotu Muszyna 2014 / II V-ce Miss Zlotu Topornia 2015
Łada Niva <---- Prace Twają!
Moja Była
Lancia Thema 2.0 16v 90'
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
A co to za silnik, którego rozrusznik potrzebuje tylko 50A, to w maluchu więcej ciągnął
I jeszcze jedno-tu nie tyle chodzi o grzanie się kabla co o spadek napięcia, zwłaszcza przy rozruchu a dodatkowo do tyłu potrzeba sporo więcej kabla niż do przodu i mamy dodatkowy spadek napięcia...
I jeszcze jedno-tu nie tyle chodzi o grzanie się kabla co o spadek napięcia, zwłaszcza przy rozruchu a dodatkowo do tyłu potrzeba sporo więcej kabla niż do przodu i mamy dodatkowy spadek napięcia...
KAPPA TDS & JTD
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
Silnik 1.8 8v. To ile bierze taki rozrusznik?
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
-
- Klubowicz
- Posty: 2136
- Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
Jest chyba taki sam jak w 1.6 a ten miał 1.1kW czyli prosty rachunek 91 Amper
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz ,Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V Peugeot 206 cc
Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?
Gdy wziąłem do ręki przewód 16mm^2 moje inżynierskie wyczucie mi powiedziało, że lepiej zainwestować w grubszy kabel, 25mm^2. Zamówiłem 4 metry - zobaczymy ile trzeba go będzie użyć, gdzie znajdzie się optymalne miejsce na akumulator. Masę zrobię do budy z tyłu, więc ciągnięcie drugiego kabla odpada.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD