Strona 1 z 1
Lybra - 2,4 JTD - synchronizacja wstecznego
: 03 sty 2007, 16:53
autor: Nat
Spotkalem w necie taką wypowiedź nt. Lybry 2.4:
idealna praca plus dodatkowy gadżet w postaci wstecznego biegu synchronizowanego (większość posiadaczy Lybry z silnikiem 2,4 jtd nie jest tego świadoma).
czy moglibyscie rozwinąć temat ?
Lybra 2,4 JTD
: 03 sty 2007, 17:11
autor: Pablo
Lybra 2,4 JTD
: 03 sty 2007, 17:24
autor: Nat
Zwróć uwage, drogi Pablo, że tu jest mowa o ZSYNCHRONIZOWANYM wstecznym.
Lybra 2,4 JTD
: 03 sty 2007, 17:31
autor: Pablo
Zwróciłem

Generalnie wydaje się to lekką abstrakcją, ale np. Porsche 911 Carrera ma taki patent

Albo taki Renault Trafic z 6 biegową skrzynią też ma synchronizację na wstecznym. To może i Lybra posiada

Lybra 2,4 JTD
: 03 sty 2007, 19:48
autor: lancia1969
Tak na wprost w Lybra ma sychronizator wstecznego taki sam jak każdy bieg do przodu po co ? Dla większej kultury pracy własciciela - gadzet zarezerwowany dla samochodów z wyższej półki ale w dzisiajszych czasach wraz ze spadkiem kosztów produkcji i cen samochodów oraz zwiększenia atrakcyjności samego produktu poprostu spadło to do klasy C++
(wyższa półka zazwyczaj posiada sterowane inteligentne automaty z opcją manualną)
Wsteczny z sychronizacją poprostu zapopiega niemiłemu zgrzytowi - potocznie nazywanym "liczeniem zebów" , bieg bez sychronizatora jest przesuwany do wałka głównego poprzez przesuwkę i jezeli jest różnica predkości obrotowej - zgrzyta i nie wchodzi
Sychronizator ma za zadanie wyhamować koło zębate ( napędzone gestością oleju ) i w ten prosty a jakże przyjemny sposób nie dopuszcza do zgrzytów -ot i prawie cała tajemnica sychronizacji .
Aha z tego co pamiętam ( nie na bank)Lybra ma skośne zęby na wstecznym - ciszej się jeżdzi do tyłu

Lybra 2,4 JTD
: 03 sty 2007, 20:33
autor: Łukasz
Powiem tak, jak przed wstecznym nie zapne 2(oczywiscie samochod stoi) to zgrzytnie zawsze

Lybra 2,4 JTD
: 03 sty 2007, 21:00
autor: Nat
A mi nigdy nie zgrzyta na wstecznym. w każdym razie nie zauważyłem. Oczywiście nie zapodaję wstecznego inaczej, niż na postoju.
Mam jeden przypadek kiedy zsynchronizowany wsteczy może się przydać. W akrobacjach samochodowych z
tego filmu- dokładniej z drugiej minuty
Lybra 2,4 JTD
: 03 sty 2007, 21:02
autor: prezesjm
Synchro wstecznego jest w Lybrze 2,4 i w Dieslach, był w Themie po 92 roku, w każdej wersji Kappy. Nie jest to jakiś straszny wynalazek, zrobione w dość prymitywny sposób ale na wsteczny wystarcza.
Lybra 2,4 JTD
: 03 sty 2007, 22:14
autor: trigo
Synchronizator
Jest to urządzenie służące do wyrównywania prędkości obwodowych pary sprzęganych kół zębatych, bezpośrednio przed ich zazębieniem. Zasada działania synchronizatora polega zazwyczaj na wstępnym sprzęganiu zazębianych kół zębatych za pomocą elementów ciernych, które ślizgając się po sobie doprowadzają do wyrównania prędkości obwodowych kół, po czym dopiero zęby jednego koła wsuwają się pomiędzy zęby drugiego koła. Synchronizacja biegów w skrzynkach przekładniowych ułatwia przełączenie biegu i zapobiega jednocześnie występowaniu zgrzytów oraz uszkodzeniom kół zębatych przy nieumiejętnym włączaniu biegu.
Synchronizacja biegu wstecznego umożliwiają szybką i płynną zmianę przełożenia także w krytycznych sytuacjach podczas jazdy.Chodzi o to że jesli auto toczy sie do przodu mozna wrzucić wsteczny bez zgrzytu i przykrych konsekwencji i po to jest synchronizacja.
No ale Polak potrafi

u mnie kilka razy zgrzytneła

Lybra 2,4 JTD
: 04 sty 2007, 1:21
autor: Nat
A ja nadal nie rozumiem jaki jest sens wrzucania biegu wstecznego podczas jazdy do przodu.
Potrafię sobie za to wyobrazić konsekwencje takiego postępowania dla samochodu. Aż mi skóra cierpnie.