Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Jechałem sobie normalnie, spokojnie i bez ostrzeżenia silnik zaczął nierówno pracować pod obciążeniem. Trzęsie się i ma zauważalnie mniej mocy. Stało się to przy spokojnej jeździe, w jednej chwili. Próbowałem zdiagnozować problem i tak:
- na komputerze brak błędów, zarówno silnika jak i skrzyni
- problem występuje pod obciążeniem, już wrzucając bieg D lub R i dodając lekko gazu z zaciągniętym ręcznym (obroty 1000-1500) czuć wyraźnie to telepanie. Ale gdy dam na N silnik wkręca się bardzo ładnie, żadnych wibracji czy oznak braku mocy
- iskra jest na wszystkich cylindrach. Swoją drogą nowe świece zamówione
- kompresja jest, na wszystkich cylindrach, mniej więcej równa 13-13.8
- sonda lambda - wydaje się dawać prawidłowy sygnał
- kilka dni temu spadł wąż chłodnicy i zalało komorę płynem, ale nie ma to raczej związku. Samochód jeździł po tym incydencie kilkadziesiąt kilometrów bez problemów)
- problem występuje zarówno na benzynie jak i na LPG.
- jazda bez obciążenia (np. jazda z górki) - silnik pracuje normalnie, równo jak zawsze. Ale przy podjeździe pod górkę - telepanie i brak mocy, słychać też to wyraźnie w odgłosie pracy silnika/wydechu.
Co jeszcze mogę sprawdzić, co może być przyczyną?
- na komputerze brak błędów, zarówno silnika jak i skrzyni
- problem występuje pod obciążeniem, już wrzucając bieg D lub R i dodając lekko gazu z zaciągniętym ręcznym (obroty 1000-1500) czuć wyraźnie to telepanie. Ale gdy dam na N silnik wkręca się bardzo ładnie, żadnych wibracji czy oznak braku mocy
- iskra jest na wszystkich cylindrach. Swoją drogą nowe świece zamówione
- kompresja jest, na wszystkich cylindrach, mniej więcej równa 13-13.8
- sonda lambda - wydaje się dawać prawidłowy sygnał
- kilka dni temu spadł wąż chłodnicy i zalało komorę płynem, ale nie ma to raczej związku. Samochód jeździł po tym incydencie kilkadziesiąt kilometrów bez problemów)
- problem występuje zarówno na benzynie jak i na LPG.
- jazda bez obciążenia (np. jazda z górki) - silnik pracuje normalnie, równo jak zawsze. Ale przy podjeździe pod górkę - telepanie i brak mocy, słychać też to wyraźnie w odgłosie pracy silnika/wydechu.
Co jeszcze mogę sprawdzić, co może być przyczyną?
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Zobacz na odpiętej przepływce czy to samo jest
Marea Weekend 2.4 20V HLX Tour de France 2001
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Po odpięciu przepływki jest gorzej. Nie chce się w ogóle wkręcać powyżej 2000rpm, chociaż poza tym efekt jest podobny, w podobny sposób brakuje mocy (takie subiektywne odczucie).
Wsadziłem dzisiaj nowe świece, pojeździłem testowo i najpierw byłem przekonany, że to jednak problem z LPG, bo na początku na benzynie jeździła normalnie, a na gazie nierówno. Ale jak przejechałem kilka kilometrów testując to i owo, to na benzynie też zaczęło chodzić nierówno i brakować mocy.
Mam inny przepływomierz i zamienię testowo, tylko utknąłem na dzisiaj ze śrubami do niego - jest przykręcony na wkręty z główką podobną do torxa z bolcem na środku, tylko że zamiast 6, gwiazdka ma 5 ramion...
Sonda lambda daje "raczej normalny" zmienny sygnał, jak testy z przepływomierzem nic nie dadzą, to będę sprawdzał lambdę.
Wsadziłem dzisiaj nowe świece, pojeździłem testowo i najpierw byłem przekonany, że to jednak problem z LPG, bo na początku na benzynie jeździła normalnie, a na gazie nierówno. Ale jak przejechałem kilka kilometrów testując to i owo, to na benzynie też zaczęło chodzić nierówno i brakować mocy.
Mam inny przepływomierz i zamienię testowo, tylko utknąłem na dzisiaj ze śrubami do niego - jest przykręcony na wkręty z główką podobną do torxa z bolcem na środku, tylko że zamiast 6, gwiazdka ma 5 ramion...
Sonda lambda daje "raczej normalny" zmienny sygnał, jak testy z przepływomierzem nic nie dadzą, to będę sprawdzał lambdę.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
- topcio
- Prezes Lancia Klub Polska
- Posty: 12120
- Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
- Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
To szarpanie jest ciągle czy poszarpie a potem normalnie przyśpiesza? Jeśli tak to obstawiam świece zapłonowe.
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Wiesz, powyżej 3500-4000 rpm to nie wchodzę, cokolwiek by się działo to i tak nie jest zakres normalnej jazdy. A świecie właśnie wkręciłem nowe i efekt taki sam.
Ostatnio zmieniony 22 lut 2025, 12:20 przez Bichoń, łącznie zmieniany 1 raz.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Ja tak miałem w 2.0 na (nowych) świecach Denso 2000-3000 nie szło jechać - wymieniłem na polskie Iskry i się uspokoiło.
Może płyn się dostał w kanały świec i iskra skacze po ściance zamiast w komorze? Same cewki też lubią padać często, objaw podobny, nie ma nawet błędów od wypadania zapłonu. Im silnik cieplejszy tym gorzej, zwłaszcza na LPG.
Marea Weekend 2.4 20V HLX Tour de France 2001
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Wymieniłem świece na nowe - bez zmian. Wymieniłem testowo wszystkie cewki na inne - tak samo. Na zimnym silniku tego problemu nie ma, zaczyna się po kilku dobrych kilometrach, jak już się silnik porządnie nagrzeje (nie wystarczy osiągnięcie 90*C, jeszcze trochę musi pojeździć).
Teraz kolej na wymianę przepływomierza. Zastanawiam się jeszcze, czy sonda lambda może tak dawać w palnik jak się nagrzeje? Co tam jeszcze z czujników jest, jakiś map sensor? Jak on wygląda i gdzie go szukać w Lybrze?
Teraz kolej na wymianę przepływomierza. Zastanawiam się jeszcze, czy sonda lambda może tak dawać w palnik jak się nagrzeje? Co tam jeszcze z czujników jest, jakiś map sensor? Jak on wygląda i gdzie go szukać w Lybrze?
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Wskazania lambdy nie są brane pod uwagę przy wyższych obrotach, a u ciebie z tego co czytam w górnych partiach jest to samo. ECU ma dobry odczyt temperatury z czujnika płynu?
Marea Weekend 2.4 20V HLX Tour de France 2001
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Sprawdzę. A czy ECU będzie miało tą samą wartość go wskazanie na desce rozdzielczej, czy sygnał idzie z tego samego czujnika?
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Czujnik jest jeden ale w środku są dwa termistory - jeden dla ECU drugi dla deski.
Marea Weekend 2.4 20V HLX Tour de France 2001
- topcio
- Prezes Lancia Klub Polska
- Posty: 12120
- Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
- Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Gdyby to były zużyte świece to przy ok 2500 się uspokaja, ale to i tak odpada bo wymieniłeś.Bichoń pisze: Wiesz, powyżej 3500-4000 rpm to nie wchodzę, cokolwiek by się działo to i tak nie jest zakres normalnej jazdy. A świecie właśnie wkręciłem nowe i efekt taki sam.
Czujnik położenia wału jest z tych co lubią szwankować w wysokiej temperaturze, ale on zazwyczaj po prostu niknie a po ostygnięciu jedziemy dalej.
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Zabrałem się za wymianę przepływomierza, przy okazji wymieniłem filtr powietrza - jak się okazalo był zalany płynem chlodnicy. I kiedy już wszystko poskładałem z drugim przepływomierzem, to się okazało, że ma on błąd P100. nie wnikając wziąłem jeszcze jeden przepływomierz, ale nie chcialo mi się juz wszystkiego rozkręcać, tylko przepychałem na siłę. I wyrwałem rurę chłodzenia zalewając znowu wszystko glikolem... Na dzisiaj już dam sobie spokój.
PS. Przynajmniej znalazłem przyczynę dlaczego ten wąż spada z chłodnicy. Króciec jest ułamany w połowie i wąż trzymał się tylko na połowie długości króćca, opaska trzymała się już częściowo w powietrzu. A zaciskanie opaski nie było skuteczne, bo zaciskałem ją na fragmencie króćca, który był odłamany i tkwił w wężu.
PS. Przynajmniej znalazłem przyczynę dlaczego ten wąż spada z chłodnicy. Króciec jest ułamany w połowie i wąż trzymał się tylko na połowie długości króćca, opaska trzymała się już częściowo w powietrzu. A zaciskanie opaski nie było skuteczne, bo zaciskałem ją na fragmencie króćca, który był odłamany i tkwił w wężu.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Przepływomierz wymieniony. Przy okazji (nie wnikając...) również termostat. Odczyt temperatury w ECU jest raczej prawidłowy.
I dalej to samo, dalej muli. Przy czym gęsta mgła nie zachęcała do jakiejś większej jazdy próbnej.
Czy w tym silniku jest map sensor, czy te czujniki występują tylko w parze z turbosprężarkami? MultiEcuScan nie wyświetla mi w ogóle ciśnienia (wartość jest jakby online, ale w ogóle nie pokazuje wartości ciśnienia).
Znalazłem też jedną nieszczelność w dolocie, wężyk podciśnienia zza przepustnicy do pokrywy zaworów - ale ciągle to nie to.
Brakuje mi pomysłów co dalej.
Z "ciekawostek" - sprawdzałem też komputer silnika i wtyczki, przepsikałem styki "kontakt S", potem zacząłem przedmuchiwać sprężonym powietrzem i tu zaskoczenie - we wtyczkach, w otworach na piny zrobiły się jakieś zielone gluty. Dosłownie gluty, lepiące się, nie chciały wychodzić. Wydmuchiwałem je sprężonym powietrzem, ale nie było ani łatwo, ani szybko. Pierwszy raz z czymś takim się spotkałem i nie mam pojęcia co to było.
I dalej to samo, dalej muli. Przy czym gęsta mgła nie zachęcała do jakiejś większej jazdy próbnej.
Czy w tym silniku jest map sensor, czy te czujniki występują tylko w parze z turbosprężarkami? MultiEcuScan nie wyświetla mi w ogóle ciśnienia (wartość jest jakby online, ale w ogóle nie pokazuje wartości ciśnienia).
Znalazłem też jedną nieszczelność w dolocie, wężyk podciśnienia zza przepustnicy do pokrywy zaworów - ale ciągle to nie to.
Brakuje mi pomysłów co dalej.
Z "ciekawostek" - sprawdzałem też komputer silnika i wtyczki, przepsikałem styki "kontakt S", potem zacząłem przedmuchiwać sprężonym powietrzem i tu zaskoczenie - we wtyczkach, w otworach na piny zrobiły się jakieś zielone gluty. Dosłownie gluty, lepiące się, nie chciały wychodzić. Wydmuchiwałem je sprężonym powietrzem, ale nie było ani łatwo, ani szybko. Pierwszy raz z czymś takim się spotkałem i nie mam pojęcia co to było.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Te "gluty" to silikon znajdujący się we wtyczkach ECU - uszczelnia przewody i zapobiega dostępowi wody do pinów. Przy wysokich temp zaczyna przeciekać do wtyczek i się osadza na ich dnie. Wszystkie auta z ECU ME3.1 i ME7.3.1 tak mają.
Marea Weekend 2.4 20V HLX Tour de France 2001
Re: Lybra 2.0 20v automat - nagle zaczęła nierówno pracować
Sonda lambda odpada. Założyłem nową z zaplombowanego pudełka i dzieje się dokładnie to samo.
Co zostało? Czy te rzeczy mogą mieć wpływ i jak to sprawdzić?
- skrzynia (automat)?
- zawór zmiennej długości dolotu?
- wariator zmiennych faz rozrządu?
Chyba wrócę z diagnozą do układu zapłonowego, jeszcze raz sprawdzę świece i cewki. Trafiłem na urządzenia, które wsadza się do diagnostyki pomiędzy cewkę a świecę, zamówiłem takie i jak przyjdzie to potestuję.
Sprawdziłem pod kątem lewego powietrza i raczej nie mam dziur w dolocie. Urządzenie wykrywa jakieś ultradźwięki na środku kolektora dolotowego, ale to raczej hałas od silnika, może coś odbitego. Dużo i ciasno tam jest i ciężko jednoznacznie zdiagnozować tym urządzeniem co przyczyną tego hałasu:
Co zostało? Czy te rzeczy mogą mieć wpływ i jak to sprawdzić?
- skrzynia (automat)?
- zawór zmiennej długości dolotu?
- wariator zmiennych faz rozrządu?
Chyba wrócę z diagnozą do układu zapłonowego, jeszcze raz sprawdzę świece i cewki. Trafiłem na urządzenia, które wsadza się do diagnostyki pomiędzy cewkę a świecę, zamówiłem takie i jak przyjdzie to potestuję.
Sprawdziłem pod kątem lewego powietrza i raczej nie mam dziur w dolocie. Urządzenie wykrywa jakieś ultradźwięki na środku kolektora dolotowego, ale to raczej hałas od silnika, może coś odbitego. Dużo i ciasno tam jest i ciężko jednoznacznie zdiagnozować tym urządzeniem co przyczyną tego hałasu:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD