Czynnik chłodniczy R290

Znalazłeś, widziałeś lub wiesz gdzie stoi jakaś Lancia, zdezelowana, na szrocie czy gdzieś w stodole... podziel się z nami tą informacją.
Znasz jakąś ciekawą stronę internetową poświęconą Lancii? Podziel się z nami dodając tutaj jej adres!
Tylko odnośniki dotyczące Lancii lub blisko z nią spokrewnione.
W dziale nie zamieszczamy linków do ogłoszeń, które za jakiś czas stracą ważność!

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Czynnik chłodniczy R290

Post autor: pietrek125 » 07 cze 2023, 13:47

Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2068
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Czynnik chłodniczy R290

Post autor: Jam_Belfegor » 07 cze 2023, 15:27

W myśl starej dobrej zasady jak coś jest dobre trzeba to spier....ć Tu nie chodzi o ekologie jak zwykle tylko o $$$ po co ma być tanio, jak dla dobra planety może być drogo.... i niekoniecznie ekologicznie :) zaś nabijanie klimy na własną rękę powinno być traktowane jak koło zapasowe - w nagłych przypadkach i odświętna oczywiście na dedykowanych gazach zamkniętych w puszkę dla "Kowalskiego", anie gazem do kuchenki turystycznej :)

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Czynnik chłodniczy R290

Post autor: pietrek125 » 07 cze 2023, 16:42

Tak dla informacji... R290 to czysty Propan, a LPG czy gaz z butli to mieszanina Propan-Butan, tej ostatniej nie należy stosować w układzie chłodniczym ponieważ, Butan jest mocno zawodniony, co w bardzo szybkim okresie czasu doprowadzi do śmierci osuszacza, a następnie do zatarcia sprężarki. Byłem na szkoleniu w COCH-u i jakie było moje zdziwienie kiedy w materiałach które dostaliśmy, wbrew ogólnym opiniom, było tam napisane, że R290-Propan jest czynnikiem dopuszczonym do eksploatacji w motoryzacji, do tego jest uważany za czynnik naturalny, nie powodujący tzw dziury ozonowej , I globalnego ocieplenia, a co najważniejsze nie podlega ewidencji. Jedynym minusem jest tu jego łatwopalność, ale przy zestawieniu z 1234yf to jak widać nie jest problem... zwłaszcza w autach które mają butle 50L z LPG w bagażniku :lol:
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2068
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Czynnik chłodniczy R290

Post autor: Jam_Belfegor » 08 cze 2023, 14:07

R290 (czyli czysty propan) ok. ale R1234yf syf... Niestety ludzie po taniości ładują mieszankę propanu butanu czyli LPG i tu jest problem.

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Znalezione & Linkownia :::”