Thema - wolne obroty turbo16v

Bruno

Thema - wolne obroty turbo16v

Post autor: Bruno » 07 kwie 2005, 12:33

Witam , jak w topicu.

Mam problemy z wolnymi obrotami w themie, na zimnym silniku auto gasnie lub przygasa prawie do zera po zdjeciu nogi z gazu. Po osiagnieciu temperatury utrzymuje obroty na wysokosci 900 obr/min ale silnik pracuje nierowno. Po nacisnieciu pedalu i gazu i zdjeciu z niego nogi obroty ponownie spadaja prawie do zera (czasem zgasnie).
Wyglada to jak na problemy silnika krokowego ale nie mam pojecia jak to w tych modelach rozwiazano. Jest tam tylko zawor obejscia i nie wiem czy on ma jakies znaczenie w przypadku rozgrzanego silnika.
Moze ktos moze mi powiedzic co odpowiada za wolne obroty w tym samochodzie i gdzie szukac przyczyny. Dawniej uruchomienie swiatel lub innych odbiornikow pradu powodowalo natychmiastowa reakcje w postaci lekkiego podwyzszenia obrotow silnika. Obecnie clima na economic, swiatla mijania i obroty sppadaja do 700 obr/min.
Bylbym wdzieczny za informacje badz za schemat elektryczny tego modelu.

Bede wdzieczny za kazdą informację.

Bruno

Thema turbo16v ( 2001r)

Bruno

Thema - wolne obroty turbo16v

Post autor: Bruno » 13 kwie 2005, 22:24

Ciag dalszy
Czekajac na pomoc wymienilem silnik wolnych wolnych ( o ile jest to silnik wolnych obrotow umieszczony nad termostatem) obrotow na inny z mojej poprzedniej lancii- bez zmian.

Awatar użytkownika
sloneczna
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 1148
Rejestracja: 03 mar 2005, 0:00

Thema - wolne obroty turbo16v

Post autor: sloneczna » 13 kwie 2005, 22:40

Wiesz wygląda to na czujnik położenia przepustnicy (potencjometr)
niewiem jaki jest? weber to podam Ci jak go sprawdzić (wartości rezystancje).
Możliwy też prepływu powietrza ,temperatury silnika,temperatury powietrza.
Jurek odszedł od nas na zawsze...

Bruno

Thema - wolne obroty turbo16v

Post autor: Bruno » 14 kwie 2005, 0:38

Dziekuje , bede Ci wdzięczny za te informacje.

Przy wymianie tego silniczka wymienilem takze czujnik temperatury w bloku silnika (pod kolektorem ssacym) oraz czujnik temperatury powietrza w kolektorze. Nie dotykalem dwuch czujnikow temp znajdujacych na obudowie termostatu oraz wsponianego przez Ciebie potencjometra wychylenia przepustnicy.

Bruno

Awatar użytkownika
sloneczna
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 1148
Rejestracja: 03 mar 2005, 0:00

Thema - wolne obroty turbo16v

Post autor: sloneczna » 14 kwie 2005, 10:54

Jest jeszcze czujnik podciśnienia bezwzględnego.
Niewiem gdzie on w temie jest ale z kolektora prowadzi do niego jeden z wężyków jest koloru niebieskiego z załączem na 3 bolce i wyjściem na wężyk .
Jurek odszedł od nas na zawsze...

Bruno

Thema - wolne obroty turbo16v

Post autor: Bruno » 18 kwie 2005, 22:53

Tak znalazlem ten czujnik, ale trudno mi zweryfikowac czy dziala.

Nieco podenerwowany, na pracujacym silniku odłącyzlem kabelki z silniczka wolnych obrotow i tego czujnika. Silnik pracowal dalej bez zmian.
????????? Cud?

Bruno

Awatar użytkownika
wujek
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 958
Rejestracja: 03 maja 2005, 0:00

Thema - wolne obroty turbo16v

Post autor: wujek » 07 maja 2005, 2:28

Witaj,
W Themie 2.0 16v Turbo nie wystepuje takie "ustrojstwo", jak silnik krokowy.
To urządzenie w pobliżu termostatu to zawór powietrza dodatkowego.
Wewnątrz jest tarczka, której położenie ustalane jest przez napinacz z bimetalu, podgrzewanego przez rezystor. "Na zimno" tarczka odsłania, odpowiednio do temperatury otoczenia, otwór bocznikujący przepustnicę, a silnik dostając więcej powietrza pracuje na podwyższonych obrotach (1000-1200 w zależności od temperatury). Rezystor podgrzewa bimetal i tarczka przymyka otwór, obroty maleją. Czas nagrzewania bimetalu jest tak dobrany, że całkowite otwarcie następuje wówczas, gdy silnik może utrzymać swoje 850 -900 obrotow/min. Jest w tym urządzeniu niewielka regulacja, ale nie polecam "kręcenia" ot tak sobie. Na ciepłym silniku zdjęcie wtyczki zasilajacej ten zawór nie powinno robić żadnego wrażenia. Za wolne obroty odpowiedzialna jest jedynie regulacja na przepustnicy (taka duża śruba w górnej części). Regulacja wyłącznie na ustabilizowanym termicznie silniku, tzn. po 4-5 włączeniach wentylatora chłodnicy.
Załączenie klimy powoduje zwiększone obciążenie silnika i spadek obrotów. Kompensowane jest to poprzez elektrozawór załączany równocześnie ze sprężarką. Otwierane jest wówczas dodatkowe okienko dla powietrza dostarczanego do kolektora poza przepustnicą i obroty wzrastają.
Tak to wszystko z grubsza działa.
Częstym powodem utykania "na zimno" i niepewnych wolnych obrotów ciepłego silnika jest zanieczyszczenie otworu opisanej wcześniej "dyszy" wolnych obrotów (tej na przepustnicy).
Aha, nie jest wskazane dokonywanie jakiejkolwiek regulacji położenia potencjometru przepustnicy i cięgięł uchylających przepustnicę. Tam obowiązuje tylko jedna zasada - w położeniu jałowym styki switch'a w potencjometrze muszą być zwarte.
Jeżeli będzie to pomocne to poproszę o fotki silnika , a raczej pisywanych elementów, to postaram się strzałkami wskazać, co jest co.
Dobrze jest też sprawdzić szczelność układu doprowadzającego powietrze,
tzn. rury, intercooler, to wszystko, co znajduje się na odcinku przepływomierz-przepustnica. Fałszywe dojścia powietrza w turbo występują dosyć często, gdyż doładowanie pomaga w rozszczelnianiu niedokładnie zmontowanych połączęń i skruszałych wężyków.
Odrabiałem taką lekcję -dobra dla katorżnika z piętnastoma stawami przedramienia.
To tyle, Pozdrawiam

Bruno

Thema - wolne obroty turbo16v

Post autor: Bruno » 11 maja 2005, 17:12

Na zimno , na szybko , sorry ....
Nie wieme jak CI dziękowac bo przynajmniej zapalilo sie swiatelko nadzieji. No i powstrzymales mnie od kolejnego ataku na kable i czujniki :)
Szybko strzele zdjecia silnika i podesle jesli mozesz to prosze wskaz te miejsca. Nie wiem czy fotki mozna przekazywac emailem czy przez modul wiadomosci ?

Jeszcze raz dziekuje, kurde chcialbym widziec mine mechanika serwisu firmowego Lancii w .......... ( jego zdaniem to silnik wolnyych obrotow dynamicznie reagujacy na cisnienie )DIEKUJE !
Bruno

Awatar użytkownika
wujek
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 958
Rejestracja: 03 maja 2005, 0:00

Thema - wolne obroty turbo16v

Post autor: wujek » 11 maja 2005, 18:28

Możesz na priva. Jak Ci wygodniej.
Pozdrowienia

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”