no dobra - spróbuję coś powiedzieć bo jeżdżę już 8 lat Lancią z takim samym silnikiem (Thema tylko nieco cięższa):
- jeśli chodzi o niezawodność silnika: z każdym rokiem będziesz tracił kilka koni, chyba że przeznaczysz sobie np. roczny budżet na przeglądy i remonty silnika 2000 PLN i stopniowo go robił; jeśli chodzi o przekręcanie panewek jest jeszcze bardziej niebezpiecznie niż w silnikach bez turbo bo po prostu nie da się nie wchodzić na wysokie obroty od czasu do czasu
gorzej jest też z układem chłodzenia - sypie się szybciej niż w silnikach bez turbo; turbina jest kolejnym wrażliwym elementem (i baardzo drogim w naprawie); reszta usterek standardowo jak w innych ...
- jeśli chodzi o stan: tak jak inni mówili gdybym musiał obstawiać to turbina jest w słabym stanie, jeśli się mylę to znaczy że naprawdę masz szczęście, pomijam tu to branie oleju bo silnik bierze sporo oleju i ma brać, taka jego uroda, ale nie aż tyle ...
- jeśli chodzi o koszty eksploatacji silnika: najdrożej ze wszystkich silników Lancii - ze względu na większą awaryjność, ze wzlędu na branie oleju, ze względu na zużycie paliwa, ze względu na problem z częściami - bardzo rzadki silnik, oczywiście był też w Cromie i Themie i tylko to ratuje ... w praktyce nie będziesz kupował oryginalnych części bo są niebotycznie drogie - bazuje się na używkach i zamiennikach;
- jeśli chodzi o osiągi: nie wiem jak zestopniowana jest skrzynia w Dedrze ale będziesz miał tak: jedynka szybki start i zaraz zdycha, dwójka krótki bieg bez odczuwalnej turbiny, turbina najlepiej pracuje na trójce i tu się w pełni z niej cieszysz - bajka, czwórka jest dość mocna ale do ostrego przyspieszania nadaje się powyżej 120, na piątce depczesz i przyspieszasz jak długo chcesz a obrotomierz prawie stoi ...
i teraz rozczaruję Cię - na skrzyżowaniu może i z CC powalczysz, ale takie Tico czy Matiz zje Cię w skarpetkach. dlaczego - do 2700/2800 ten silnik sprawuje się naprawdę co najwyżej średnio (daleko mu do 16v, że o VISie nie wspomnę), dopiero jak turbina odpala to jest to o co chodzi - a na 1-ce i 2-ce (zwłaszcza 2-ce) nie wiem dlaczego ale turbina idzie bardzo słabo (sprawdzałem - nie tylko u mnie), zresztą w Themach ten bieg w ogóle jest do bani - może Dedra lepiej ciągnie ...
- silnik na wolnych obrotach brzmi lekko jak stary diesel, przy spokojnej jeździe praktycznie go nie słychać, przy wysokich obrotach ma naprawdę piękny dźwięk, często są też problemy z lekkim falowaniem obrotów na jałowym ...;
- spalanie: silnik w dobrym stanie przy spokojnej jeździe na trasie bierze 8l (i nie wierz jak Ci powiedzą że mniej), w mieście grzeczna jazda to ok. 12l, przy zwijaniu asfaltu na starcie i ostrym szarpaniu, weźmie do 20l benzyny - taka jest Prawda
sam oceń czy Cię stać ...
- na temat gazu się nie wypowiadam bo nie mam ale instalacja kosztuje x2 standardowa cena ... poza tym wkładanie gazu do turbobenzyny jest nie teges i w ogóle hmm passe i oznacza że właściciela właściwie nie stać na taki samochód więc niech kupi zwykły i tam montuje gaz ...
- summary: silnik jest 'turbo' - szacunek publiki i mechaników po otwarciu maski (co się przekłada potem na próby zawyżania rachunków), pięknie brzmi i pięknie przyspiesza i jedzie na wyższych biegach, chla benzynę i olej jak mało który, musisz w niego wsadzać - no powiedzmy te 1500-2000 rocznie biorąc pod uwagę elektrykę, jeśli chcesz aby był tip-top;
(to wszystko zresztą tyczy się pewnie każdej turbobenzyny) - tanio kupisz fajny silnik ale potem przygotuj sobie eee dużo miłości do tej bryki - czasami zawodzi i wtedy bardzo dużo kosztuje, chociaż jeśli ma się sypnąć to raczej nie w trakcie jazdy (nie dotyczy panewek) tylko będziesz wiedział zaraz po przekręceniu kluczyka ... ja na Twoim miejscu jeśli już chcesz coś takiego to poszukał 16v turbo
mamma ale się rozpisałem - idę sobie postawić piwo w nagrodę