Strona 1 z 1

Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 13:53
autor: Bichoń
Mam pewną koncepcję, żeby przenieść akumulator do bagażnika w celu odciążenia przodu a dociążenia tyłu... Będzie to instalacja raczej sporadycznego użytku. Ale nasuwa mi się kilka pytań:
- jakiego kabla użyć? przekrój 10 mm^2 wystarczy? Czy może 16mm^2? Myślę, że zmartwieniem będzie tylko prąd rozruchowy (50A?), podczas pracy jakieś wielkie prądy do akumulatora chyba nie płyną. 10mm^2 powinno wytrzymać krótkotrwałe 50A bez problemu... tam myślę... Wszystko oczywiście w warunkach samochodowych, kabel w miarę luźno położony, temperatury umiarkowane.
- przewód masowy - czy trzeba go ciągnąć od komory silnika, czy może wystarczy zrobić punkt masy do karoserii w pobliżu akumulatora, gdzieś np. w tylnym nadkolu albo podłodze bagażnika?

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 14:26
autor: Lukasz_TG
Robiłem tak 3 razy. Zawsze brałem kabel ze szrotu BMW, Mercedes, kabel łącznie z puszką, która jest pod maską i łączy wszystko razem. Kabel ciągniesz do miejsca gdzie był oryginalnie akumulator, tam montujesz tą puszke łącząca. Odcinasz starą kleme + i wszystkie kable łączysz w puszcze. Masa oczywiście w bagażniku, ale musi być pewna tzn nie przykręcona do blachy 0,8 mm.

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 15:34
autor: Michor
10mm2 mało.

Dałbym te 21mm2

Mogę Ci "oszacować" ile ma kabel w BMW u mnie (aku w bagażniku) - ale te 21mm2 będzie na oko...

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 15:41
autor: schab
Michor pisze:10mm2 mało.

Dałbym te 21mm2

Mogę Ci "oszacować" ile ma kabel w BMW u mnie (aku w bagażniku) - ale te 21mm2 będzie na oko...
Nie istnieje przewód 21 mm2 !
Powyżej 10 mm masz: 16; 25; 35; 50; 70 itd
Sugerowałbym co najmniej 25 mm2. Masy nie mocowałbym do nadwozia , ale też pociągnął z powrotem do przodu . Prąd rozruchu to znacznie więcej : 80-100A

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 15:58
autor: Bichoń
25mm^2 mają kable do spawarek, którymi przesyła się naprawdę duże prądy (>100A w trybie ciągłym). O ile kojarzę, 1mm^2 przewodu miedzianego może przesłać 5-10A. Problemem jest rezystancja całości powodowana małym przekrojem, przez co przewód się grzeje i pojawia się problem odpowiedniej izolacji przewodu, która wytrzyma wysokie temperatury. I tyle. W moich założeniach duży prąd (te 50A) będzie płynął tylko przez kilka sekund podczas rozruchu silnika, potem już tylko kwestia ładowania akumulatora podczas pracy silnika, to chyba nie jest więcej niż 5A. Dodatkowo instalacja to 12V więc kwestia izolacji nie jest tak bardzo istotna, bo to napięcie bezpieczne.

A co z tą masą, gdzie można by ją przykręcić? Nadkole to dobre miejsce czy lepsza podłoga? Może jedno i drugie? Mam chyba gdzieś przewód masowy z kappy, czyli klema, kawałek kabla i chyba dwa oczka do przykręcenia masy, wykorzystał bym go.

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 16:36
autor: Lukasz_TG
Ja tam do starego 20 letniego niemieckiego kabla mam zaufanie, do chińskiego nowego już nie :) dlatego najlepiej taki z BMW pozyskać on na oko ma 25 mm2 o grubości izolacji już nie wspominam. A wiadomo co się stanie jak taki kabel się przetrze :) i dotknie masy.

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 16:48
autor: Bichoń
Lukasz_TG pisze:A wiadomo co się stanie jak taki kabel się przetrze :) i dotknie masy.
Będziemy mieć spawarkę :-D

Ale jak już pisałem na początku, ma to być rozwiązanie prawie jednorazowe, nie do użytku na drogach publicznych ;-)

A zastanawiam się jeszcze, jaki przekrój mają kable rozruchowe sprzedawane w supermarketach.

Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 18:30
autor: Michor
schab pisze:
Michor pisze:10mm2 mało.

Dałbym te 21mm2

Mogę Ci "oszacować" ile ma kabel w BMW u mnie (aku w bagażniku) - ale te 21mm2 będzie na oko...
Nie istnieje przewód 21 mm2 !
Powyżej 10 mm masz: 16; 25; 35; 50; 70 itd
Sugerowałbym co najmniej 25 mm2. Masy nie mocowałbym do nadwozia , ale też pociągnął z powrotem do przodu . Prąd rozruchu to znacznie więcej : 80-100A
A 4ga amerykanskie to ile mm^2? Bo mim zdaniem ok 21...
Skoro nie ma takich to czemu na allegro sa?:)

Spokojnie.

Nie zapominajmy o dlugosci kabla bo 50A po kablu 1m a 50A po kablu 5m to roznica:)

Moze ta stronka pomoze
http://www.teamrocs.com/technical/pages/wiregauge.htm


Wysłane z mojego iPhone przez Tapatalk

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 19:24
autor: schab
8-O

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 19:35
autor: Mariusz91
Coś czuję że się Wrak-Race szykuje :P
Jak ma to być na sztukę to Ci 10 mm wystarczy masę kręć do budy tylko porządnie a nie wkrętem :D

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 20:10
autor: volf
A co to za silnik, którego rozrusznik potrzebuje tylko 50A, to w maluchu więcej ciągnął
I jeszcze jedno-tu nie tyle chodzi o grzanie się kabla co o spadek napięcia, zwłaszcza przy rozruchu a dodatkowo do tyłu potrzeba sporo więcej kabla niż do przodu i mamy dodatkowy spadek napięcia...

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 22:27
autor: Bichoń
Silnik 1.8 8v. To ile bierze taki rozrusznik?

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 12 lis 2014, 23:30
autor: Lukasz_TG
Jest chyba taki sam jak w 1.6 a ten miał 1.1kW czyli prosty rachunek 91 Amper :)

Re: Akumulator do bagażnika - jaki kabel?

: 13 lis 2014, 14:18
autor: Bichoń
Gdy wziąłem do ręki przewód 16mm^2 moje inżynierskie wyczucie mi powiedziało, że lepiej zainwestować w grubszy kabel, 25mm^2. Zamówiłem 4 metry - zobaczymy ile trzeba go będzie użyć, gdzie znajdzie się optymalne miejsce na akumulator. Masę zrobię do budy z tyłu, więc ciągnięcie drugiego kabla odpada.