Wybór warsztatu/serwisu - co warto wiedzieć/aspekty prawne
: 07 kwie 2014, 22:08
Wybór warsztatu/serwisu nie jest prosty, ale za to bardzo ważny dla naszych finansów oraz dla naszego bezpieczeństwa na drodze. Warto więc wybrać dobrze. Wątek ten będzie dotyczył porad dla forumowiczów, co warto wiedzieć wybierając warsztat/serwis, jakie mamy prawa i co nam przysługuje. Poniższe aspekty to ideały, dalekie od naszej rzeczywistości, warto jednak na niektóre z nich zwrócić uwagę.
Zacznę temat od kilku wskazówek, z biegiem czasu umieszczę także kilka krótkich opinii prawnych na temat praw klienta w kontakcie z warsztatem.
Zanim wybierzesz warsztat
1. Zrób research warsztatów, które specjalizują się w naprawie konkretnego auta.
2. Zajrzyj do warsztatu na wizję lokalną. Przyjrzyj się warunkom technicznym warsztatu.
3. Certyfikaty ukończonych kursów mechaników - im więcej tym lepiej.
4. Jeśli wybrałeś, ale nadal nie czujesz, że to najlepszy wybór - po prostu bądź przy naprawie. Patrząc na ręce będziesz mógł dostrzec nieprawidłowości.
Wybrałeś warsztat
1. Wstępna diagnoza/wywiad środowiskowy - czyli rozmowa, co się dzieje z autem. Przedstawienie problemów, a także i przeszłości pojazdu, bo to może mieć czasami wpływ na aktualne usterki.
2. Umowa o dzieło - nie jest konieczna i sporo warsztatów jej nie podpisuje, tym bardziej w renomowanych warsztatach, ale czasami taka praktyka pozwala uchronić się przed kosztami, których nie było we wstępnych kosztorysach, itp.
3. Protokół wstępny/Kosztorys - wpisuje się w niego obecny stan auta z uszkodzeniami, widocznymi otarciami, stanem paliwa i aktualnym przebiegiem. W tym momencie powstaje także KOSZTORYS, czyli planowany zakres prac i przybliżona cena części oraz usługi.
4. Co jeśli pojawią się dodatkowe usterki, wykryte w trakcie naprawy auta? Jeśli mechanik zauważy kolejne usterki powinien nas poinformować telefonicznie w celu uściślenia zakresu prac, przed ich rozpoczęciem. Niestety różnie z tym bywa.
5. Warto wymagać od warsztatu/serwisu, żeby okleił tapicerkę folią, żeby nie uległa zniszczeniu ani zabrudzeniu. Niektóre warsztaty mają to w standardzie, nie wszystkie jednak.
Po wykonaniu roboty
1. Odbierając auto można sporządzić protokół odbiorczy. Nie jest to konieczne!
2. Warsztat powinien wystawić nam rachunek lub fakturę. Te dokumenty są niezbędne (dlaczego, napiszę jeszcze w kolejnych postach).
3. Po wymianie warsztat powinien pokazać wymienione części. Najczęściej warsztat wkłada je w pudełka po nowych częściach i pokazuje klientowi.
Na dzisiaj tyle. Zapraszam innych forumowiczów do wypowiadania się. Co dla Was jest ważne przy wyborze warsztatu?
Zacznę temat od kilku wskazówek, z biegiem czasu umieszczę także kilka krótkich opinii prawnych na temat praw klienta w kontakcie z warsztatem.
Zanim wybierzesz warsztat
1. Zrób research warsztatów, które specjalizują się w naprawie konkretnego auta.
2. Zajrzyj do warsztatu na wizję lokalną. Przyjrzyj się warunkom technicznym warsztatu.
3. Certyfikaty ukończonych kursów mechaników - im więcej tym lepiej.
4. Jeśli wybrałeś, ale nadal nie czujesz, że to najlepszy wybór - po prostu bądź przy naprawie. Patrząc na ręce będziesz mógł dostrzec nieprawidłowości.
Wybrałeś warsztat
1. Wstępna diagnoza/wywiad środowiskowy - czyli rozmowa, co się dzieje z autem. Przedstawienie problemów, a także i przeszłości pojazdu, bo to może mieć czasami wpływ na aktualne usterki.
2. Umowa o dzieło - nie jest konieczna i sporo warsztatów jej nie podpisuje, tym bardziej w renomowanych warsztatach, ale czasami taka praktyka pozwala uchronić się przed kosztami, których nie było we wstępnych kosztorysach, itp.
3. Protokół wstępny/Kosztorys - wpisuje się w niego obecny stan auta z uszkodzeniami, widocznymi otarciami, stanem paliwa i aktualnym przebiegiem. W tym momencie powstaje także KOSZTORYS, czyli planowany zakres prac i przybliżona cena części oraz usługi.
4. Co jeśli pojawią się dodatkowe usterki, wykryte w trakcie naprawy auta? Jeśli mechanik zauważy kolejne usterki powinien nas poinformować telefonicznie w celu uściślenia zakresu prac, przed ich rozpoczęciem. Niestety różnie z tym bywa.
5. Warto wymagać od warsztatu/serwisu, żeby okleił tapicerkę folią, żeby nie uległa zniszczeniu ani zabrudzeniu. Niektóre warsztaty mają to w standardzie, nie wszystkie jednak.
Po wykonaniu roboty
1. Odbierając auto można sporządzić protokół odbiorczy. Nie jest to konieczne!
2. Warsztat powinien wystawić nam rachunek lub fakturę. Te dokumenty są niezbędne (dlaczego, napiszę jeszcze w kolejnych postach).
3. Po wymianie warsztat powinien pokazać wymienione części. Najczęściej warsztat wkłada je w pudełka po nowych częściach i pokazuje klientowi.
Na dzisiaj tyle. Zapraszam innych forumowiczów do wypowiadania się. Co dla Was jest ważne przy wyborze warsztatu?