Strona 1 z 2

Delta II - automatic suspension control?

: 18 sty 2013, 6:32
autor: Jam_Belfegor
Automatic suspension control - jak to działa? Spotkałem się z tym pierwszy raz w najwyższej wersji Delty II HF 2.0 16VT i zaciekawił mnie ten patent. Ciężko mi sobie wyobrazić w latach 90tych możliwość wpływania na twardość zawieszenia (no może poza Citroenami z hydropneumatycznymi zawieszeniami :D ) Ale taki wynalazek we włoszczyźnie? Co co chodzi? Bo mi to spać nie daje :D

Re: Delta II - automatic suspension control?

: 18 sty 2013, 7:34
autor: schab
Jam_Belfegor pisze:Automatic suspension control - jak to działa? Spotkałem się z tym pierwszy raz w najwyższej wersji Delty II HF 2.0 16VT i zaciekawił mnie ten patent. Ciężko mi sobie wyobrazić w latach 90tych możliwość wpływania na twardość zawieszenia (no może poza Citroenami z hydropneumatycznymi zawieszeniami :D ) Ale taki wynalazek we włoszczyźnie? Co co chodzi? Bo mi to spać nie daje :D
Żeby cię dobić - powiem , że "wynalazek" ten był już montowany w normalnej, drogowej wersji Delty I ! A to nawet nie lata 90 , tylko 80 ...
Nie powiem , jakie to miało oznaczenia - bo widziałem pozostałości auta - dawno temu na szrocie . Co było charakterystyczne - odchodzące do nadwozia od każdego amortyzatora - po dwa elastczne przewody - przypominajace hamulcowe .

Odp: Delta II - automatic suspension control?

: 18 sty 2013, 7:35
autor: dawidson
Jam_Belfegor pisze:Automatic suspension control - jak to działa? Spotkałem się z tym pierwszy raz w najwyższej wersji Delty II HF 2.0 16VT i zaciekawił mnie ten patent. Ciężko mi sobie wyobrazić w latach 90tych możliwość wpływania na twardość zawieszenia (no może poza Citroenami z hydropneumatycznymi zawieszeniami :D ) Ale taki wynalazek we włoszczyźnie? Co co chodzi? Bo mi to spać nie daje :D
Rozwiązanie było stosowane przez koncern Fiata już w latach '80 (164, Thema, Dedra...). Całość składa się z amortyzatorów i centralki. Amortyzatory mają wbudowane zawory które regulują przepływ oleju a tym samym zmieniają twardość. Kierowca może wybrać interesujący go tryb pracy lub pozwolić elektronice dobrać twardość zależnie od prędkości i przeciążenia. W gruncie rzeczy to dość prosty układ. Wielu innych producentów stosowało podobne rozwiązania. Części zamienne są niedostępne. Regeneracja z teorii jest możliwa ale brak jest oficjalnych części zamiennych i danych dotyczących ustawień. Ale jeśli chcesz to mam namiar na kompletne, sprawne używane komplety do Delty w cenie 1200-1500 zł.

Z tym co stosował Citroen ma to mało wspólnego. Moim zdaniem rozwiązanie Francuzów jest bardziej wyrafinowane, lepsze.

Miałem kilka tygodni temu okazję porównać sobie właśnie HPE HF z tym zawieszeniem i moją z zestawem B6+Eibach. Mój zestaw uważam za lepszy. Zresztą właściciel tamtej HF też jest zdania, że dostępne w handlu amortyzatory (Bilstein B6, Sachs SuperTouring, Koni Sport) są zwyczajnie lepsze lub co najmniej tak samo dobre - tyle że mają przystępną cenę i są dostępne od ręki. Chociaż naturalnie brak im "bajeru" z regulacją.

"... I guess it's just the way I'm wired."

Re: Odp: Delta II - automatic suspension control?

: 18 sty 2013, 10:19
autor: schab
dawidson pisze:Z tym co stosował Citroen ma to mało wspólnego. Moim zdaniem rozwiązanie Francuzów jest bardziej wyrafinowane, lepsze.
A z tym to bym polemizował ... - Jeżeli oczywiście porównujemy rozwiązania z tych samych lat .
Jeździłem kiedyś Citroenem BX . Miał trzy nastawy twardości / wysokości .
I to właśnie było bez sensu , że przy najwyższym położeniu ( jazda "terenowa" ) - zawieszenie robiło się straszliwie twarde . Natomiast przy najniższym położeniu ( jazda autostradowa ) - zawieszenie robiło się miękkie . Dawało to nieprzyjemne efekty : przy gwałtownym hamowaniu auto nurkowało , na szybkich zakrętach - kładło na bok .
Wiem , że w późniejszych autach ( np. XM ) próbowali temu zapobiegać przez zastosowanie elektroniki, ale skutkiem ubocznym była straszliwa awaryjność - właśnie układów elektronicznych ! Tak na prawdę udało im się to dopiero w Xantii ( Activa ) w latach 1993 -2001 .

Re: Odp: Delta II - automatic suspension control?

: 18 sty 2013, 11:44
autor: Nat
schab pisze:Wiem , że w późniejszych autach ( np. XM ) próbowali temu zapobiegać przez zastosowanie elektroniki, ale skutkiem ubocznym była straszliwa awaryjność - właśnie układów elektronicznych !
Prawdopodobnie masz na myśli słynne siemesowskie wiązki elektryczne stosowane w XMach. Stosowane były nie tylko w układzie zawieszenia i faktycznie gremialnie się psuły. Remedium to wymiana całych wiązek.
Po prostu zwyczajna wada auta, trzeba poprawić i hula - "straszliwa awaryjność" kojarzy mi się raczej nie z jedną solidną naprawą (często na gwarancji), ale z taką wadą, która powoduje awarie nie do usunięcia - non stop.
Po opisanej powyżej wymianie wadliwych niemieckich wiązek jazda XMem (również z powodu zawieszenia) jest naprawdę miodna!

Re: Delta II - automatic suspension control?

: 18 sty 2013, 15:42
autor: GrimlocK
Przeglądając dziś allegro znalazłem Deltę z zawieszeniem, które jest tematem rozważań tego wątku ;) Dla ciekawych http://allegro.pl/show_item.php?item=2958335255 . Swoją drogą, zna ktoś te auto?

Re: Delta II - automatic suspension control?

: 19 sty 2013, 12:11
autor: Jam_Belfegor
Tak widziałem ten wózek na allegro :) Ok dzięki chłopaki za odpowiedzi.

Re: Delta II - automatic suspension control?

: 20 sty 2013, 17:15
autor: horses
Ostatnio na ebay były nowe amortyzatory do tego rozwiązania, ale chyba jeden przedni i jeden tylny, za jakieś niewielkie pieniądze.

Odp: Delta II - automatic suspension control?

: 08 lut 2013, 20:44
autor: dawidson
horses pisze:Ostatnio na ebay były nowe amortyzatory do tego rozwiązania, ale chyba jeden przedni i jeden tylny, za jakieś niewielkie pieniądze.
Chyba jednak nie było ;)

"... I guess it's just the way I'm wired."

Re: Odp: Delta II - automatic suspension control?

: 08 lut 2013, 21:42
autor: adamM20
dawidson pisze:
horses pisze:Ostatnio na ebay były nowe amortyzatory do tego rozwiązania, ale chyba jeden przedni i jeden tylny, za jakieś niewielkie pieniądze.
Chyba jednak nie było ;)

"... I guess it's just the way I'm wired."
.... no cóż jesli jednak były to ciekawi mnie co oznacza w tym przypadku zwrot "...za jakieś niewielkie pieniądze...",
1800 PLN/sztuka, 2000 PLN/sztuka czy może 2500 PLN za sztukę? Dwie nieudane moim zdaniem rzeczy w motoryzacji masowej to filtr cząstek stałych i właśnie ASC.

Re: Delta II - automatic suspension control?

: 27 lut 2013, 17:16
autor: horses
Był, jedna sztuka nowa. Coś około 200-300e. Nie zapisywałem linka bo nie było mi to potrzebne.

Odp: Delta II - automatic suspension control?

: 27 lut 2013, 18:03
autor: dawidson
horses pisze:Był, jedna sztuka nowa. Coś około 200-300e. Nie zapisywałem linka bo nie było mi to potrzebne.
Znam sprzedawcę ;)

"... I guess it's just the way I'm wired."

Re: Delta II - automatic suspension control?

: 07 lip 2014, 16:13
autor: Renegat...
Ktoś wie gdzie centralka od ASC się w delcie znajduje?

Odp: Delta II - automatic suspension control?

: 07 lip 2014, 16:16
autor: dawidson
Pod tylną kanapą.

"... I guess it's just the way I'm wired."
www.delta-HF.com

Re: Delta II - automatic suspension control?

: 07 lip 2014, 19:17
autor: Renegat...
Pod tylną kanapą jest cos takiego:

Pod blachą :
-jakiś sterownik o oznaczeniu MCA 116 B
-jakiś stabilizator 12V ---SA-11 Magneti Marelli
-i sterownik szary co widac na zdjęciu

To jest wszystko pod siedzeniem tylnym za siedzeniem kierowcy

Natomiast z tyłu sterownik jakiś niebieski tez pod kanapa za siedzeniem pasażera to pewnie od szyb z tyłu...