Strona 1 z 2

Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 10 paź 2011, 12:24
autor: husky83
Mam pytanko.. Czy da się przerobić w jakiś mało inwazyjny sposób gniazdo zapalniczki, żeby działało bez kluczyka w stacyjce?

Na upartego mogę przeciągnąć bezpośrednio od akumulatora (przez odpowiedni bezpiecznik) przedłużacz gniazda zapalniczki i schować go w schowku ;-) Ale póki co bardziej interesuje mnie pierwsze rozwiązanie...

Re: Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 14 paź 2011, 7:06
autor: patolu
Też jestem ciekaw czy jest na to jakiś sposób.

Re: Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 11 sie 2014, 19:16
autor: pawel1234
I jak, komuś się udało z tym coś zrobić ?? :)

Re: Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 17 sie 2014, 15:03
autor: 1985matti
Przeglądnąłem chwile schematy i sprawa wygląda następująco:

Trzeba wyciągnąć przekaźnik R1 i w jego miejsce zrobić zworę na pinach 30 i 87.

Nie wiem czy ten przekaźnik zasila coś jeszcze czy nie bo tego nie sprawdzałem.

Ja bym to zrobił tak że w miejsce zwory wsadziłbym na początek amperomierz.
Jeżeli po zwarciu nie płynie tam prąd to znaczy że nic do tego więcej nie jest podpięte a jeżeli płynie to trzeba kabelek z zapalniczek znaleźć w skrzynce i przepiąć go z miejsca 87 na 30 (żeby został bezpiecznik, a resztę kabelków zostawić za przekaźnikiem).

Zaraz idę to zmierzyć to dam znać czy wystarczy zwora czy bardziej trzeba kombinować.

Re: Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 17 sie 2014, 20:56
autor: 1985matti
Sprawa załatwiona :). Mam Lybrę z 2001 roku i zapalniczka dla pasażerów nie jest podłączona tak jak na schemacie w poprzednim poście a ma ona osobny przekaźnik i bezpiecznik.
Przeróbka dotyczy jedynie zapalniczki przy fotelu kierowcy :)

Są dwa sposoby na rozwiązanie problemu z brakiem zasilania w zapalniczce bez przekręconego kluczyka.

Sposób 1
Czas trwania operacji na pacjencie ok 15 minut.
Trudność: łatwe.
Pierwszy prosty sposób to zmostkowanie przekaźnika R1 w opisywanej skrzyneczce.
Znajduje się on za bezpiecznikami i nie widać go (trzeba wyjąć skrzyneczkę lub głęboko zanurkować pod układ kierowniczy). Jest to pierwszy przekaźnik od strony kierownicy.
Można go wyjąć i zmostkować w obudowie przekaźnika lub zrobić mostek kabelkiem z odpowiednio zarobionymi końcówkami piny 30 i 87.
Minusem tego sposobu jest to że pozostawimy zasiloną zapalniczkę a oprócz niej także układ spryskiwacza i wycieraczek. Pobór prądu tego układu to 20mA - można pominąć ale trzeba pamiętać o ich wyłączeniu po zgaszeniu samochodu.


Sposób 2
Czas trwania operacji na pacjencie ok 1,5h.
Trudność: średnia.

Odkręcamy skrzyneczkę z bezpiecznikami znajdującą się pod złączem OBD (lewe kolano kierowcy)

Re: Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 02 wrz 2014, 12:24
autor: 1985matti
Czy ktoś zrobił tak jak ja czy na darmo się trudziłem z całym opisem ? :)

Re: Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 02 wrz 2014, 12:38
autor: Heathen
Skoro główni zainteresowani przez 3 lata (sprawdź daty postów) nie dostali odpowiedzi, to sądzę że ich to już nie interesuje;)
Ale robota dobra, i pewnie ktoś to wykorzysta:)

: 09 wrz 2014, 10:33
autor: pawel1234
Sposób 2 nie pobiera żadnego prądu ?? :)

Re: Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 10 wrz 2014, 21:57
autor: 1985matti
Żadnego bo zasila tylko gniazdo zapalniczki i nic więcej.
Pierwszy sposób to tylko 20mA też ujdzie jak używasz auta kilka razy w tygodniu a nie np dwa razy w miesiącu (zużywa niecałe 0,5Ah dziennie a akumulator masz 74Ah).

: 21 wrz 2014, 11:14
autor: pawel1234
Działa elegancko. Koniec z przekręcaniem stacyjki :)
Metoda 2 nie jest taka trudna :)
Dzięki wielkie :)

: 14 paź 2014, 21:32
autor: pawel1234
Niestety, ale w 2 metodzie również włączają się wycieraczki.
Dziś zostawiłem wycieraczki w pozycji z czujnikiem deszczu i zobaczyłem, że po wyłączeniu stacyjki włączają się same...

Re: Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 21 paź 2014, 0:14
autor: 1985matti
Czy płyta na której robiłeś mostek wyglądała identycznie jak u mnie ?
Mam Lybre 2.4JTD z 2001 ale bez czujnika deszczu i wycieraczek nie da się włączyć.
U Ciebie w takim razie na tym bezpieczniku wisi też czujnik deszczu.

Konstruktorzy włoskich aut to chyba ostro dają sobie w palnik jak projektują te auta. Wycieraczki na jednym bezpieczniku a czujnik deszczu razem z zapalniczką? Jakby nie mogło być na jednym.

Czyli wycieraczek nie da się włączyć bez kluczyka a jak przełączone na czujnik deszczu to działają ?

Ma ktoś schematy elektryczne po 2001 roku ?

Re: Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 21 paź 2014, 7:58
autor: Dawid
Skoro jesteśmy przy temacie mam takie pytanie-jest w lybrze jakieś dodatkowe gniazdo 12V?Jak ono wygląda?Szukam dla siebie coś takiego i może (o ile jest)z Lybry by mi podpasowało.

Re: Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 21 paź 2014, 8:41
autor: meqqex
Dawid pisze:Skoro jesteśmy przy temacie mam takie pytanie-jest w lybrze jakieś dodatkowe gniazdo 12V?Jak ono wygląda?Szukam dla siebie coś takiego i może (o ile jest)z Lybry by mi podpasowało.
w zależności od wersji maksymalnie występowały 3 gniazda

1. standardowo przy popielniczce
2. nad nawiewem w środkowym tunelu dla pasażerów z tyłu
3. w bagażniku po lewej stronie (jeżeli chodzi o SW) symetrycznie jak dolne oświetlenie komory z prawej strony ;)

Re: Lybra - gniazdo zapalniczki - zasilanie bez kluczyka

: 21 paź 2014, 13:33
autor: Dawid
A ma ktoś fotkę takowego gniazda?Chciałbym wiedzieć jak to to wygląda.