Odpalając rano samochód (przebieg 174 tyś. km.) zaniepokoiła mnie kontrolka ciśnienia oleju- zgasła, następnie zapaliła się na 0,5 sekundy i zgasła. Pomyślałem -czujnik się zawiesił ,ponieważ olej nowy na bagnecie max, a silnik nie bierze w ogóle oleju. Nie dało mi to spokoju i od razu pojechałem do garażu. Postanowiłem zmierzyć ciśnienie oleju i niestety stwierdziłem 0,4 bar na wolnych obrotach i 0,8 bar przy 4 tyś. obr.To bardzo źle- pomyślałem, sprawdzę na innym manometrze, ale dalej to samo. Szybko postanowiłem demontaż miski- tak też zrobiłem.
Po odkręceniu miski zabrałem się za panewki. Na szczęście nie wykazały żadnych śladów zużycia , korbowodowe z racji tego że miałem na wierzchu założyłem nowe. Główne zostały, ponieważ są idealne. Prawdopodobnie uratowałem silnik przed zatarciem, a nie zignorowałem tej kontrolki.
Za brak ciśnienia odpowiedzialna była pompa oleju a raczej jej zawór. Jest dostępny od dołu po ściągnięciu miski. Odkręciłem i okazało się, że ma przytartą jedna z powierzchni. Tak samo z jego sprężyną , po rozpięciu rozrządu i demontażu pompy (na marginesie śruba na wale ma lewy gwint) rozkręciłem obudowę i okazało się, że sama pompa nie wykazuje śladów zużycia. Koła pasowe były idealne, jedynie zawór i niestety gniazdo tego zaworu było również przytarte, co powodowało brak uszczelnienia w obudowie i spadek ciśnienia. Pompa z racji wyrobionej obudowy nadaje się tylko do wymiany. Szybko sprawdziłem w eperze i okazuje się, że występuje jeden numer oryginału i niestety niedostępny w żadnym serwisie w kraju , jak się okazało niedostępna w żadnym serwisie w europie. Produkt wyczerpany bez możliwości zastąpienia.
Pojawił się problem -niestety producent musi zapewnić części zamienne do modelu przez 10 lat od końca jego produkcji, następnie kiedy produkt jest wyczerpany trzeba radzić sobie samemu- niestety nie zawsze się da.
Postanowiłem, że się nie poddam, ale pomimo moich możliwości pompy nie ma. Silnik w moim modelu w tej konfiguracji był produkowany przez rok, następnie wprowadzono modyfikację i zastosowano szereg zmian, między innymi podniesiono moc poprzez zmienne fazy rozrządu z 115 na 131 KM. Zastosowano nową pompę oleju, niestety numer jej oryginału nie był zamienny z moim. W żadnym serwisie nie uzyskałem jednoznacznej odpowiedzi co zostało zmodyfikowane, że nie będzie pasować. Uzyskałem odpowiedzi: "Możemy zamówić na odpowiedzialność klienta bez możliwości zwrotu- koszt pompy 800zł".
Postanowiłem swoimi źródłami zorganizować taką pompę , poprzez zaprzyjaźnione ASO zdobyłem informacje o serwisie, w którym leżała ta nowa pompa, jako że to towar ciężko zbywalny szybko dogadałem się na kwote 450zł -powiedzieli, że to po kosztach... , a nie chcą, aby leżała dalej na magazynie. Szybko stwierdziłem że pasować nie będzie, ale... zrobię sobie z mojej starej i tej nowej dobrą pompę.
Cały problem polegał na tym, że na początku produkcji (moja Lancia jest z 01.1996r. więc początek produkcji tego modelu silnika) zastosowano pompę dwupłaszczyznową, tzn. wewnętrzne zębate kółko małe ma dwie powierzchnie przylegania do wału i tak jest napędzana, tak samo wał ma dwie płaszczyzny. Następnie wymyślono modyfikacje polegającą na zmianie wału na czteropłaszczyznowy, ale montowano do wyczerpania magazynu pompy dwupłaszczyznowe. Następnie już nowe czteropłaszczyznowe- sprytnie to zrobili, ponieważ do nowego wału pasuje pompa i stara i nowa, a do starego wału już nowa pompa nie pasuje.
Chcąc mieć sprawne auto bez przeróbek musiałbym kupić nowy wał do nowej pompy Fajne-koszta ok.4tyś. zł., ale czego się nie robi dla Lancii .
Udało mi się to rozwiązać taniej i łatwiej -z mojej starej pompy wyciągnąłem małe zębate kółko wewnętrzne i zamieniłem je w pompie nowej. Na szczęście cała modyfikacja nie miała wpływu na resztę i wszystko pasowało. Tym sposobem uzyskałem nową, nigdzie nie dostępną już pompę .
Przy rozkręcaniu obudowy zauważyłem, że zmieniono sam zaworek- w pompie starej był metalowy, natomiast w nowej jest teflonowy- jest szansa, że nie wytrze obudowy. Nowa pompa jest z 2008r., prawdopodobnie na skutek wielu awarii tej serii silników spowodowanej zacieraniem się dołu (ma to miejsce w silnikach 1.8 2.0 ten sam wał i pompa w Fiatach,Alfach, Lanciach) zmieniono ten zawór. Dla ciekawostki powiem, że nawet pompa z silnika JTD wygląda identycznie- prawdopodobnie różni się samą sprężyną dociskową zaworu tzn. ciśnieniem upustowym.
Tym sposobem moja Lancia uzyskała drugie życie. W ASO czekała by ją śmierć .
Obecnie ciśnienie na wolnych 3 bar przy temp. wody 90 stopni i temp. oleju 80 stopni
Przy 3 tyś. obr. ciśnienie 6 bar a przy 6 tyś. obr 7,5 bar. parametry idealne.
A tak wygląda cały winowajca pompa widać kółko wewnętrzne z nowej czteropłaszczyznowe oraz w lewym dolnym rogu zawór upustowy :
I jeszcze zdjęcie podobnej pompy z Fiata Coupe widać zaworek w pompie i małe koło zębate dwupłaszczyznowe:
Po naprawie silnik został zalany Olejem Valvoline Racing VR1 10w60 półsyntetyk:
Olej ten wg. właścicieli Fiatów Coupe podnosi ciśnienie o 0,5 bar
Fakt nie jest tani, ale myślę że warto
Dedra 1.8 16v - nagły spadek ciśnienia oleju /pompa oleju/
- Patryklancia
- Specjalista ds. części zamiennych
- Posty: 522
- Rejestracja: 18 maja 2005, 0:00
- Lokalizacja: Gliwice
Dedra 1.8 16v - nagły spadek ciśnienia oleju /pompa oleju/
Post autor: Patryklancia » 15 sty 2011, 15:20
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 07 lut 2011, 17:57 przez stabraf, łącznie zmieniany 7 razy.
Powód: Połączyłem posty.Pisownia!
Powód: Połączyłem posty.Pisownia!
Przejdź do
- ::: Lancia Klub Polska :::
- ↳ ::: Regulamin :::
- ↳ ::: Zloty i spotkania :::
- ↳ ::: Sklep :::
- ↳ ::: Powitania :::
- ↳ ::: INTEGRALE i nie tylko - superliga Lancii wszechczasów :::
- ↳ ::: Znalezione & Linkownia :::
- ↳ ::: Oldtimery, youngtimery :::
- ↳ ::: Hyde Park :::
- ::: Forum Techniczne :::
- ↳ ::: Rozpoczynam przygodę z Lancią :::
- ↳ Y/Y10/Ypsilon
- ↳ Delta I/Prisma
- ↳ Delta II/Dedra/Dedra SW
- ↳ Delta III
- ↳ Lybra/Lybra SW
- ↳ Thema/Thema SW
- ↳ Kappa/Kappa SW/Kappa Coupe
- ↳ Thesis
- ↳ Zeta/Phedra
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Y10/Y/Ypsilon :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Musa :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Delta/Dedra INTEGRALE :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Delta I/Prisma :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Delta II/Dedra/Dedra SW :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Delta III :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Lybra/Lybra SW :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Thema/Thema SW :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Kappa/Kappa SW/Kappa Coupe :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Thesis :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Zeta/Phedra/Voyager :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Zabytkowe :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Pozostałe :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: LPG :::
- ↳ ::: Serwisy, sklepy, zamienniki i regeneracje :::
- ↳ ::: Tuning :::
- ::: Giełda :::
- ↳ ::: Sprzedam/Zamienię :::
- ↳ ::: Kupię :::
- ↳ ::: Ogłoszenia znalezione :::
- ↳ ::: Obejrzane, ostrzeżenia i godne polecenia :::
- ::: Regiony :::
- ↳ ::: Dolny Śląsk i Lubuskie:::
- ↳ ::: Lubelskie i Podkarpackie:::
- ↳ ::: Łódzkie :::
- ↳ ::: Mazowieckie :::
- ↳ ::: Opolskie :::
- ↳ ::: Pomorskie i Zachodniopomorskie :::
- ↳ ::: Śląsk i Małopolska :::
- ↳ ::: Warmia i Mazury :::
- ↳ ::: Wielkopolska :::