Strona 1 z 1

Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu

: 31 sie 2009, 18:40
autor: fiergloo
Kolejny model tatrzańskiej serii którą na blogu zaczełem od modelu 603. Po niej właśnie nastał czas serii 613- która w zasadzie miała najwięcej opcji silnikowych od swoich dwóch poprzedników- 600 i 603. Sześcsettrzynastkę zaczęto produkowac w roku 1974, a jej produkcja zakonczona została dopiero w roku 1996.
Obrazek
3 zdjęcia prototypu:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jednak mało brakowało a lata jej produkcji zrównały by się, z latami produkcji Alfy Romeo Spider 105/115. Projektowanie rozpoczęto już w 1969 gdy zbudowano pierwsze prototypy. Od A do Z wiadomo było, iż ten samochód będzie przeznaczony dla przedstawicieli ludu, najwyższych urzędników, członków i szefów przedsiębiorstw państwowych oraz sekretarzy generalnych. A więc produkcja miała się odbywac w krótkich seriach, sterowanych ?z góry?.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Mimo, że w projektowaniu konstruktorzy odeszli od koncepcji łezkowatych, aerodynamicznych nadwozi to chłodzony powietrzem silnik umieszczony z tyłu pozostał. Duża rolę odegrał tu prototypowy model Tatra 603X z którego zastosowano kilka ?patentów? Naprzykład silnik znajdował się tutaj już nad tylną osią, a nie w ?ogonie?. Nadwozie za to zostało zaprojektowane poza CSSR i poza państwami komunistycznymi- dokładniej we Włoszech. I to nie ani w Italdesign Giugiaro, czy Bertone tylko w Carrozzeria Vignale. Gotowa skorupa trafiła do Koprivnicy w roku 1969 i miała ona dwójkę drzwi. Jednak nie zapominajmy, że auto te miało wozic dygnitarzy, a nie być sportową furą z mocnym silnikiem. Dlatego też Czesi nieco pogrzebali przy projekcie i w ten sposób uzyskano czterodrzwiową nieco przedłużoną limuzynę. Kolejne zmiany projektowe w tym opracowywanie nowych silników potrwało jeszcze 4 lata- w 1973 pojazd ten był gotowy do produkcji, która trwała aż do połowy lat dziewięćdziesiątych, oczywiście z drobnymi zmianami.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pierwsza seria T613 miała 4 okrągłe reflektory na przedzie, oraz masę chromowanych elementów, co pozwoliło określic ją mianem ?Chromka?. Jednak centralnie sterowana produkcja krajów komunistycznych dała znac o sobie i tutaj- wnętrze jakoś rażąco przypomina Skodę 105, i tak rzeczywiście było, że Tatra korzystała z tych samych elementów co Skoda. Na szczęście maszynownia była taka jak na Tatrę przystało. Projektanci odeszli od koncepcji rozrządu OHV i tak pojawił się silnik DOHC o pojemności 3,5 litra i mocy 168KM. Pierwsza Tatra 613 rozpędzana była przez ten silnik i 4 biegową skrzynię do 190km/h. Późniejsze egzemplarze oczywiście były coraz mocniejsze-ostatnia 613 miała silnik 3.5 V8 na wtrysku o mocy 200KM, która z 5cio biegową skrzynią osiągała 230km/h. 613ki powstawały w nadwoziach sedan, coupe, pojazdy dla ratownictwa medycznego(pacjent leżał na silniku) i straży pożarnej. Oprócz tego produkowano też wersje dla policji oraz rządowe kabriolety- można też było spotkac wersję dla serwisów i obsługi torów wyścigowych. Odmian wyposażenia było mnóstwo- czasem tylna kanapa była po prostu?kanapą, a są wersje gdzie z tyłu umieszczono pełnowymiarowe 2 fotele, barek(MiLong). Odmian wyposażenia wnętrza było mnóstwo, więc to ma oczywiście wpływ na ceny Tatr 613 z drugiej ręki.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

NA podstawie 613ki zbudowano dwa obiecujące prototypy- Tatrę MTX V8 oraz Prasident- jednak ani jeden, ani drugi samochód nie został wdrożony do produkcji seryjnej. Samych T613 powstało około 10 000 egzemplarzy, są one poszukiwane przez kolekcjonerów na całym świecie, jednak dostac egzemplarz w stanie idealnym jest niezwykle trudne. Tatra T613 nie miała żadnej ochrony antykorozyjnej, a dostępnośc części zamiennych jest co najmniej?nieciekawa.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Dane techniczne:

Układ napędowy: zblokowany tylny, silnik umieszczony nad tylną osią napędzający koła tylne.

Tatra T 613

Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrzne
Cylindry: V8 rozstaw 90deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemnośc 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: DDSR Jikov 32-34 (x2)
Moc: 165KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: 265Nm przy 2500 obr/min
Średnie spalanie paliwa: 18 litrów/100km.
Średnie spalanie oleju: 0,15l/ 100km
Pojemnośc miski olejowej: 9,5 litra

*silnik powyżej montowano z gaźnikiem Jikov 32-34 EDSR do Tatry T613-E, T613-2, T613-S, T613 Special, C-T613.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tatra T613-E1, T613-S1, T613-3

Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrzne
Cylindry: V8, rozstaw 90deg
Średnica x skok: 85x77mm
Pojemnośc: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: Jikov 32-34EDSR lub 32-34SEDRA
Moc: EDSR: 165KM przy 5200 obr/min
SEDRA: 167KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: EDSR: 265Nm przy 2500 obr/min
SEDRA: 270Nm przy 3200 obr/min.
Średnie spalanie paliwa: (90/120/miasto): 10,5/13,5/18,3
SEDRA: 10,6/12,8/16,2
Pojemnośc miski olejowej: 9,5 litra/SEDRA: 8,5 litra
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tatra T613-4, T613-4KAT

Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrze
Cylindry: V8, rozstaw 90 deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemność: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: Gaźnik Jikov 32-34 SEDRA
Moc: 167KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: 270Nm przy 3200 obr/min
Średnie spalanie paliwa(90/120/miasto): 10/12,1/15,3
Pojemnośc miski olejowej: 8,5 litra

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tatra T613-4/KATi, T613 Mi-4, MiLong, M95

Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrze
Cylindry: V8, rozstaw 90 deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemność: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,3:1
Zasilanie: wtrysk pośredni benzyny GEMS/ADCIS
Moc: 200KM przy 5700 obr/min
Moment obrotowy: 300 Nm przy 4000 obr/min
Średnie spalanie paliwa(90/120/miasto): 10/12,1/15,3
Pojemność miski olejowej: 8,5 litra

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Skrzynie biegów:

Ręczna 4 biegowa
1: 3,394:1
2: 1,889:1
3: 1,165:1
4: 0,862:1
R: 3,2435:1

Ręczna 5 biegowa
1: 3,394:1
2: 1,974:1
3: 1,351:1
4: 1,094:1
5: 0,862:1
R: 3,2435:1

Automatyczna 3 biegowa Borg-Warner65

1: 2,39:1
2: 1,45:1
3: 1,00:1
R: 2,09:1

Sprzęgło jednotarczowe suche dla skrzyń manualnych, hydrodynamiczne dla automatu

Ogrzewanie wnętrza niezależne Eberspaecher B5L 5000W.

Poniżej Tatra MTX V8 zbudowana na bazie 613
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I następca który nie wszedł do produkcji Tatra T613 Praesident, mnóstwo patentów za to z niego zostało zastosowanych w T700
Obrazek

Ecorra również zbudowana była na T613






Tatrą T613 można również pojeździc wirtualnie w grze racer.nl ściągając ją oczywiście wcześniej z internetu
Obrazek

Tekst: fierglu.blog.interia.pl
Zdjęcia: tatraportal.sk
zdjęcie Tatra Praesident- własne

Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu

: 31 sie 2009, 20:29
autor: Boorek
: ok2 : : rotfl : :pifko: brawo! niesamowity samochód i opis... ten dźwięk silnika sprawia że mnie ciarki przechodzą... V8 chłodzone powietrzem echh : buja w oblokach : ... Pozdrawiam

Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu

: 31 sie 2009, 20:52
autor: Nat
T 613 stała na sąsiedniej ulicy. Ktos przyjechał w odwiedziny, wzglednie wyprowadził z garażu podziemnego.

Było to raz, na wiosnę i od tego czasu więcej jej nie widziałem : beczy :

Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu

: 01 wrz 2009, 23:46
autor: romlen
Tatry są wspaniałymi unikatami których już nowych się nie zobaczy na drogach. Pozostaną tylko w produkcji ciężarówki, jeśli i tego UE nie zabije z jakiegoś powodu...

Dla chętnych którzy chcą zobaczyć te piękne auta i nie tylko (bo i samoloty, pociągi, łodzie, drezyny i inne wynalazki produkcji Tatry) zapraszam na wycieczkę do Czech. Wielopoziomowe muzeum Tatry w miejscowości Kopřivnice.

Oficjalna strona muzeum

P.S. Byłem i z podziwu wyjść nie mogłem :)

Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu

: 01 wrz 2009, 23:52
autor: Torell007
bylem w muzeum,widzialem do dzis wspominam z lezka w oku :)

Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu

: 02 wrz 2009, 0:16
autor: Nat
romlen pisze:Pozostaną tylko w produkcji ciężarówki, jeśli i tego UE nie zabije z jakiegoś powodu...
A dlaczego akurat UE miałaby ją zabijać?
Zwykle takie marki zabija bezlitosna ekonomia, szczególnie w czasach kryzysu.

Ale plany są ciekawe:
na swoim nieocenionym blogu Fiergloo pisze:W lutym 2008 Tatra zaprojektowała pierwszy silnik diesla chłodzony powietrzem spełniający normę Euro IV i V bez konieczności używania elektroniki. Wg. prasy fachowej silnik ten emituje 7,5 raza mniejszą emisję szkodliwych substancji, w tym 3,5 raza mniejszą emisję tlenku azotu. Tym samym silnik ten od razu znalazł się pod kabinami/klapami ciężarówek Tatra. Skąd się wzięła tak niska szkodliwośc dla środowiska nie używając dodatkowych drogich instalacji? A no stąd, że w tym silniku nie ma płynu chłodzącego. W tym samym okresie Tatra zapowiedziała powrót do produkcji samochodów osobowych. Tatra nie chce budowac aut na skalę masową, ale chce unowocześnic stare projekty Tatraplan i T603. W 2008 roku zaprezentowano projekt Mike Jelinka-Tatrę T903

Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu

: 02 wrz 2009, 15:03
autor: fiergloo
Tatra odbija się od dna, bo dostaje spore zamówienia rządowe. Czesi się opamiętali i przypomnieli sobie, że nie ma po co importowac aut dla wojska i straży skoro rodzimy przemysł takowe oferuje.
A tutaj książka serwisowa, czy może raczej instrukcja do Tatry T613

Re: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu

: 09 kwie 2013, 11:58
autor: Nat

Re: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu

: 09 kwie 2013, 12:05
autor: faraon