Tatra T603-ponton ze skrzydłami bloku wschodniego

Dział dla ludzi kochających klasyki czyli... o nieco starszych Lanciach i nie tylko

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Tatra T603-ponton ze skrzydłami bloku wschodniego

Post autor: fiergloo » 30 sie 2009, 12:01

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tatra T603 to samochód produkowany w zakładach Tatra w Koprzywnicy u naszych południowych sąsiadów. O marce tej nie raz na blogu wspominałem. Moim zdaniem jest to jedna z ciekawszych marek samochodowych która istniała na rynku samochodów osobowych, która wolała zamknąc dział samochodów osobowych niż upodobnic je do Skody, która była naturalną konkurencją na rynku czeskim. To tu swoje korzenie ma VW i Porsche, tu powstał bokser diesel i tu produkowano na szeroką skalę chłodzone powietrzem silniki. Produkuje się je zresztą do dzisiaj- do ciężarówek.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Model T603 powstał po wojnie jako następca T600 Tatraplan. Samochód ten pojawił się poraz pierwszy w roku 1955. Wtedy CSSR potrzebowało auta reprezentacyjnego, którym mogliby wozic się oficjele i politycy. Jako, że Skoda raczej miała za zadanie motoryzowac lud pracujący, rola naturalnie powinna przypadac Tatrze, która utożsamiana była zresztą z luksusem. Oczywiście wiemy jak to było za komuny, ?z naszymi bracmi Rosjanami to po równo, im wszystko, a nam gówno?- ta sama zasada dotyczyła Tatry. Z tym, że w Polsce takie auto jak Warszawa 210 zostało potem ?ukradzione? przez Rosjan i na jej podstawie skonstruowano Gaza 23. W tym przypadku Tatra T603 powstawała w tajemnicy, jednak gdy projekt był całkowicie gotowy-dostał zielone światło od władz na wdrożenie. W pierwszym roku powstało zaledwie 10 egzemplarzy, stwierdzic jednak trzeba, iż Tatra T603 chwalona była na zachodzie za ciekawą stylizację nadwozia, zresztą wielkie uznanie budziła na targach EXPO w roku 1958 w Brukseli. Była ona aerodynamiczna i posiadała tylną płetwę, taką jak w modelach T87. Zresztą model ten zdobył sporo nagród w konkursach elegancji. W późniejszych latach płetwa ta zniknęła, a pojawiła się tylna dzielona szybka. Klapa silnika została pomniejszona- tak T603 posiadała silnik z tyłu i to nie mały.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Nadwozie zresztą zostało naszkicowane i narysowane przez pana Kardause. Trzeba przyznac, że kształt ten do dzisiaj może się podobac. Początkowo może budzic wrażenie, że bryła jest niezwykle ociężała, jednak trzeba przyznac, że to limuzyna- właśnie tak ma być. Masa chromu i pontonowaty wygląd to wizytówka lat 50ych co i widac po Alfie Romeo 1900 która była z tego samego okresu. W zasadzie rywalem tej Tatry na rynku włoskim mogła być Alfa Romeo 2600. Pierwsza seria produkcyjna cechowała się trzema reflektorami w chromowanej ramce, po małym liftingu w 1963 roku w ramkę wrzucono 4 okrągłe reflektory.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tyle o stylizacji- można rozwodzic się jeszcze nad światełkami na słupku B, pięknie wpasowanymi kierunkowskazami i potężną przestrzenią wewnątrz samochodu?można mówic dużo, a nawet i pracę magisterską można by było napisac na temat stylizacji 603, ale przejdźmy do silników.

Pierwsza seria posiadała 2.5 litrowy silnik V8 umieszczony z tyłu, chłodzony powietrzem o mocy 100KM, potem wzmocniony do 105KM z rozrządem OHV. Napęd przekazywany był na koła tylne za pośrednictwem 4 biegowej skrzyni ręcznej. Pierwsza seria posiadała hamulce bębnowe, w 1968 roku wprowadzono tarczowe na wszystkie koła.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zawieszenie przednie oparte było o kolumny MacPherson, tylne niezależne- ogólnie bardzo miękko zestrojone. Auto podatne było na wiatr boczny, i w sumie szurało klamkami po ziemi, ale prawda jest taka, że bardzo ciężko było je przewrócic, przez swoją znaczną szerokośc. Dopiero w modelu T2-603 wprowadzono stabilizator, dzięki któremu samochód był bardziej opanowany w zakrętach, po za tym wprowadzono oponę radialną rodzimego dla Tatry producenta Barum 180/90 SR15, która przeznaczona była tylko dla tego modelu. Mimo wszystko zawieszenie dalej było komfortowe i skutecznie tłumiło nierówności zaniedbanych dróg. Prędkośc maksymalna według fabryki wynosiła 160km/h, w rzeczywistości przez aerodynamikę prędkośc przekraczała 170km/h. Wg teraźniejszych norm opór wytwarzany przez T603 to Cx=0,35. T603 zresztą mimo wielkich rozmiarów osiągała też sukcesy- np. w Belgii w Marathon de la Route i na niemieckim- Nordschleife Nurburgring. Mimo wielkiego zainteresowania modelem przez kraje zachodnie zza żelaznej kurtyny, T603 na eksport wysyłana była tylko do ZSRR, NRD, Bułgarii i Węgier. Reszta dostępna była jedynie na rynku wewnętrznym i to tylko dla dygnitarzy partyjnych. Ojciec mi opowiadał, że 603 można było spotkac w PRL, jednak jeździli nią naprawdę wysoko postawieni.
Obrazek
Obrazek

Tatra T603 powstawała w kilku wersjach prototypowych np. 603A była ambulansem, który miał silnik z tyłu(w 613 Czesi naprawdę postawili na swoim i pacjent leżał praktycznie na dudniącej V8). Innym prototypem, z ulepszonym podwoziem i poprawioną stylizacją był model 603X. Jednak ani A, ani X do produkcji nie weszły. Oba samochody można zobaczyc w muzeum Tatry. Co ciekawe- Fidel Castro posiada Tatrę T603 z klimatyzacją zamontowaną na rządanie samego El Comendante.

Dane techniczne:

Układ napędowy: silnik i skrzynia biegów z tyłu napędzające koła tylne- tylny zblokowany

Silnik:

Pojemnośc:2545ccm
Cylindry: V8
Srednica x skok: 75x72 mm
Rozrząd: OHV
Zasilanie: Gaźnik Jikov 30 SSOP
Moc: 100KM przy 4800 obr/min
Moment obrotowy: 152Nm przy 4800 obr/min
Pojemność miski olejowej: 6,5 litra

Pojemność: 2474 ccm
Cylindry: V8
Srednica x skok: 75x70mm
Rozrząd: OHV
Zasilanie: Gaźnik Jikov 30 SSOP
Moc: 105KM przy 4800 obr/min
Moment obrotowy: 166 Nm przy 4800 obr/min
Pojemnośc miski olejowej: 6,5 litra

Średnie spalanie obu silników: 12,5 litra/100km

Skrzynia biegów: 4 biegowa ręczna, sprzęgło jednotarczowe suche; przełożenie dyferencjału: 4,1:1

Zawieszenie:

Przód: Kolumna MacPherson
Tył: niezależne zawieszenie kół-półosi amortyzowanych sprężynami śrubowymi oraz amortyzatorami teleskopowymi

Elektryka:

2 akumulatory 6V 82Ah

Masa własna: 1470kg


TEkst pochodzi z : fierglu.blog.interia.pl
zdjęcia z: tatraportal.sk
1 zdjęcie własne z Muzeum Tatry w Koprzywnicy


Film promocyjny:



Wyziew:


Węgierski program Totalcar testujący i przedstawiający Tatrę T603(w Total Car był też DF, mały Fiat i Żuk)

Boorek

Odp: Tatra T603-ponton ze skrzydłami bloku wschodniego

Post autor: Boorek » 30 sie 2009, 13:00

witam! fajny tekst : ok2 : następca tego auta (t613) jest moim marzeniem jako youngtimer, tylko że ciężko dorwać taką furkę. Pozdrawiam i czekam na kolejne opisy

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Oldtimery, youngtimery :::”