Strona 1 z 1
Kappa - awaria immo w 2,4tds
: 29 sie 2009, 13:57
autor: laminiarz
Miliony różnych awarii mogą dotyczyć immo LC. Tu jest opis tylko jednej - spowodowanej przepięciem napięcia i przetężeniem prądu!
Padł mi immo. Immobilizer w Kappa 2,4 tds.
1. Przyczyna: podpięcie do akku ładowarki ponad 45V (taka profesjonalna, ale nie przyuważyłem, że koledzy ją uszkodzili i poszło 45 V w poz. rozruch czyli na zakresie 800A)
2. Objawy:
a/ zapłon wył/wł - kontrolka immo jest martwa
b/ bezpiecznik "service20" (5A) spalony, stan zwarcia trwa, infocenter=DEFECTIVE ELECTRICAL CONNECTION
3. Naprawa:
a/ podpięcie na "service20" bezpiecznika "przewatowanego", i włączenie zapłonu - wyraźnie pali się element {ST Microelectronics MRC RBO 40 40T/BO C702A} w immo (łatwo go odróżnić bo jedyny duży gabarytowo, wygląda jak tranzystor, nie licząc przekaźnika, reszta to wszystko SMD. Płytka jest dwustronna.
b/ wylutowłem to coś - jest lepiej, nie pali service20, ale immo (i kapiszon) nadal jest martwe
c/ Pan w sklepie powiedział, że w Polsce jest nie do dostania. Nie jest to tranzystor (jak na początku myślałem) ani triak (jak powiedział pan w sklepie elektronicznym)
Odp: Kappa 2,4tds immobilizer - RATUNKU!
: 29 sie 2009, 20:36
autor: przemas81
jesteś pewien że padło??? a może to głuipi bezpiecznik ci wywaliło???
Odp: Kappa 2,4tds immobilizer - RATUNKU!
: 01 wrz 2009, 12:32
autor: laminiarz
"głupie" bezpieczniki padają mi jak muchy w trakcie prób zdiagnozowania usterki. ale dzięki Ci przemas81, że zareagowałeś...
Odp: Kappa 2,4tds immobilizer - RATUNKU!
: 01 wrz 2009, 13:21
autor: prezesjm
Parę opcji
1. Kupujesz nowy ale używany zestaw immo plus Ecu i pastylki z kluczyka ( wcale tak drogo nie powinno być)
2. Kupujesz moduł immo i szpec koduje zestaw ( warunek że masz ECU sprawne)
3. Wywalasz całkowicie immo .
Poszczególne części w tym taki triak raczej będzie ciężko , jeszcze pewnie długo trzeba czekać. Jak sobie podjedziesz to za przysłowiową flaszeczkę dobrego alko dostaniesz w prezencie moduł immo z pastylką. Co prawda od 2,4 benz ale to chyba nie szkodzi.
Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds
: 01 wrz 2009, 16:43
autor: laminiarz
Chętnie kiedyś odwiedzę Dankowice, a na razie zacząłem projektować układ "elektroniczny" który będzie symulował działanie tego tajemniczego układu, banalnie prostego w konstrukcji - gdy patrzy się na schemat scalaka. Obawiam się tylko, że zanim "to coś" zadziałało, zanim dokończył żywota bezpiecznik kilka elektronów mogło narobić bałaganu w pozostałej części immo.
Nie żebym był za ambitny, ale taka usterka może się przydarzyć także przy uszkodzeniu reglera alternatora, więc może moje eksperymenty komuś się przydadzą.
Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds
: 01 wrz 2009, 17:17
autor: tomektcs
W moim tds też imo zaczął kiedyś szwankować ale problem był w pentli wokół stacyjki dorobiłem nowy kluczyk i jakoś działa ale miałem jużnajczarniejsze scenariusze. Życzę powodzenia i dużo cierpliwości z tym scalakiem.
Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds
: 03 wrz 2009, 18:58
autor: laminiarz
1/4 sukcesu! Już nie pali bezpiecznika, zwarcie usunięte, zasilanie immo naprawione, ale teraz dioda sygnalizuje uszkodzenie immo (po przekręceniu kluczyka świeci bez przerwy na czerwono) i cały czas mam
DEFECTIVE ELECTRICAL CONNECTION
Co mam zrobić kiedy strasznie denerwuje mnie napis "defective electrical connection?"
Życzliwy: przełącz go na "elektrischer anschluss defekt"

Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds
: 03 wrz 2009, 20:43
autor: przemas81
dwa razy w zyciu tez zapalił mi się ten komunikat,raz jak umyłem silnik i raz ot tak sobie-w wolnym tłumaczeniu "eleltryczne połączenie uszkodzone"powodów od cholery i znależc przyczyne cieżko-może właśnie przezxten komunikat masz problemy-ja poprowadziłem drugi kabel do masy i nie mam juz tewgo komunikatu bardzo długo
współczuje ci bo kombinacji wiele

Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds
: 04 wrz 2009, 10:00
autor: laminiarz
A/ Z myciem silnika zawsze trzeba uważać, większość myjni lekceważy podstawowe zasady:
1. Nie lać pod ciśnieniem, ani wrzątkiem na elektronikę (w kapiszonie na szczęście ECU jest w kabinie) - wystarczy oddalić dyszę, już ciśnienie jest mniejsze,
2. Po umyciu, przedmuchać kompresorem:
- wszystkie połączenia elektryczne (wtyczki, łącza masowe)
- aparat zapłonowy
- kable zapłonowe (dot. tylko benzyny i LPG)
B/ Immo na pewno było uszkodzone, naprawa układu MRC RBO 40 40T/BO C702A wydaje się być dziecinnie prosta, wystarczy go wylutować i włączyć między nogi 1-3 dowolną diodę (zabezpieczenie przed zmianą polaryzacji zasilania), katoda na nogę 3 (prąd ok.20 mA ale w impulsie musi wytrzymać 40A), oraz transil (1,5 kW, 24 V cena 1 zł) między nogi 2-3, w kierunku zaporowym = katoda na nogę 3, anoda noga 2, bo transil to takie skrzyżowanie diody Zenera z diodą Schottky'ego, zabezpiecza przed przepięciami. Diody i transile we wszystkich rodzajach obudowy zawsze maja znaczek (pasek, kropka, etc. od strony katody). Pozostałe funkcje układu RBO 40-40T można pominąć bo mają znaczenie tylko przy układach z indukcyjnością na wylocie.
Na razie objawy są następujące :
1. Po podpięciu akumulatora (dzwi zamknięte, bo centralny cały czas działa) dioda immo miga ładnie na zielono
2. Po otwarciu centralnego (z pilota), miga dalej na zielono
3. Kluczyk (czerwony) w poz. "marsz" - dioda immo czerwona, światło ciągłe, świece nie grzeją, w poz. "rozruch" rozrusznik kręci, aż miło - silnik nie działa.
4. Przerwa - AKUMULATOR ODPINAM !
5. ZMIANA STANU! - po otwarciu (z pilota), i przekręceniu kluczyka w poz. "marsz" dioda świeci światłem ciągłym, ale NA ZIELONO (wcześniej świeciła na czerwono).
6. Niestety nadal wyświetla "elektrischer anschluss defekt". (zastosowałem się do rady "życzliwego").
Napięcie powyżej 45 v poszło w całą instalację więc podejrzewam, że oprócz immo jeszcze inny układ może być uszkodzony, więc muszę po kolei sprawdzić WSZYSTKIE.
8. Zaczynam od: "skrzynka bezpieczników" - wszystko wygląda OK, Co by się tu miało zepsuć?
9. Obok skrzynki bezpieczników jest układ I.G.E. który wygląda na elektroniczny stabilizator napięć - na diodzie 1 (od dolnej strony licząc), na anodzie , napięcie zmienia się w cyklu ok. 2 sek. od 1 do 8 V. Na diodzie 4 (anoda) 0,3 V . Pozostałe diody (na anodzie) - ok. 8V tzw. centralina I.G.E. - służy głównie do zasilania i sterowania oświetleniem
10. skreślone
Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds
: 07 wrz 2009, 9:39
autor: prezesjm
Jak jeszcze u siebie walczyłem z komunikatem - uszkodzenie elektryczne - ( swap i inne Ecu silnika) to pamiętam że info sygnał brało z ECU silnika. Piszę z pamięci i robiłem to 4 lata temu, znaczy układzik który oszukuje infocenter by nie mieć tego komunikatu. Jak pamiętam jest jeden przewód który podaje napięcie z Ecu na Info, w zależności od kolejności sygnałów wyświetla się albo uszkodzenie silnika lub awaria elektryczna. W momencie przekręcenia stacyjki info musi dostać ( i tu nie jestem pewien czy nie odwrotnie) plus zasilanie, po chwili lub w trakcie rozruchu silnika linia ma być zwarta do masy. Jeśli przy przekręceniu stacyjki info nie dostanie plusa wywali Defekt połączeń elektrycznych, jeśli dostanie plus a po 3-5 sek sygnał nie przejdzie w stan niski wywala błąd awaria sterowania silnikiem. Co do kolejności to jestem na 70% pewien że tak ma być. Jeśli interesuje Cię ten temat to postaram się pomierzyć jutro i dać odpowiedź na 100%. ja sobie dorobiłem prosty układzik który symuluje działanie ECu . Rozumując dalej jeśli np. masz uszkodzone zasilanie ECU, uszkodzone ECU które źle działa to możesz mieć taki komunikat. Przewód to chyba był koloru pomarańczowego z czarnym paskiem, u ciebie połączony powinien być do pin 4 ECU. W skrzynce bezpieczników w przekaźnikach jest też trochę elektroniki ale to łatwo sprawdzić ( wycieraczki i kierunkowskaz) , reszcie większe napięcie nie zaszkodzi. Centralka IGE to centralka sterująca światłami w Kappie. Nie ma nic wspólnego z ECu i immo. Może być problem ze źle działającymi światłami, wyświetlaniem komunikatów o spalonych żarówkach itp. Sprawdź dokładnie czy masz wszystkie zasilania ECU.
Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds
: 18 wrz 2009, 11:27
autor: laminiarz
prezesjm pisze:Jak...
Chyba po morsku (życzę udanego zlotu, dobrej pogody i dużo grzybów... , ale mój kapiszon ciągle stoi) zaczę Cię denerwować prośbą o przyjęcie cytowanego "przysłowia"...
Albo wywalę immo. I tak wygląda na przerabiane, podobnie jak ECU.
Teraz mam : Bosch VIMT 138 V2.0/C3 i ECU Bosch 0 281 001 518 Motronic7.1.7