Dwie centralne Alfa Romeo

Dział dla ludzi kochających klasyki czyli... o nieco starszych Lanciach i nie tylko

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Dwie centralne Alfa Romeo

Post autor: fiergloo » 27 sie 2009, 12:24

Kiedyś gdy FIAT robił swoje i razem z Lancią był konkurencją na rynku dla Alfa Romeo, a BMW dopiero budowało swoją potęgę, a Audi przerabiało Passaty B2 - Alfa Romeo kombinowała z konstrukcjami sportowymi i wyczynowymi. Taka Alfa 33TT12 zdobywała wyścigi rywalizując z Ferrari i Porsche, Montreal przejął powiększony silnik z 33 Stradale i zachwycał publikę. Ogólnie jeszcze był kryzys energetyczny i się zrobił mały problem. Ot słabłe zapotrzebowanie na takie samochody jakie oferowała Alfa Romeo- czyli niemal żywcem przeniesione z torów.
Obrazek

W 1972 roku Alfa Romeo Junior Zagato otrzymała centrralnie umiesczony silnik projektu Satta Puliga o pojemności 1962- dla przypomnienia- całośc aluminiowa, DOHC, 8v napędzane łańcuchem, do którego powietrze wtłaczane bylo przez charakterystyczny wlot powietrza powyżej linii dachu. On nie miał za zadanie wentylowac kabinę, a nie doprowadzac do przegrzania silnika, który umieszczony był poprzecznie do kierunku jazdy i napędzał oś tylną. Moc tego pojazdu jest standardowa jak na 2.0 tej epoki- 132 KM przy 6000 obr/min i 136Nm od 3000 obr/min. Całośc przez 5cio biegową ręczną skrzynię napędzało budę Junior Z do 200 km/h.

Nadwozie poza tym przypominało standardowe Junior Zagato tylko z przodu(zasłaniając peryskop)- pleksiglasowa osłona przedniego pasa, osłaniająca reflektory, duże scudetto. Z tyłu już było wiadomo, że takie standardowe Zagato to nie jest- nieco skrócono podwozie dla uzyskania krótszego zwisu tylnego, kraty wlotu powietrza zamiast bocznych szyb. Tylna osłaniała w zasadzie silnik.

Prace nad projektem były początkowe- goła blacha nad silnikiem, terometr wody, który na miejscu Temp Acqua dostał naklejke Temp Olio, gołe nity. jednak urody odmówic mu nie można. Ten samochód raczej powstał do batalii na torze, a nie bulwarowego szpanu.

Jeśli kiedyś zobaczycie na własne oczy 2000Z Periscopo tzn że jesteście w Museo Storico w Arese, albo któs zbudował jego replikę(lub ewentualnie wypożyczył egzemplarz z muzeum). Powstała tylko jedna sztuka tego samochodu. Szkoda.
Obrazek

10 lat później Alfa Romeo podjęła się projektu samochodu B grupowego, który musiałbyc wytworzony w 200 sztukach, aby otrzymac homologację FISA. Jednak to są lata poważnych problemów finansowych Alfa Romeo(desperacka ARNA, czy I serie 33), napewno ze sprzedażą tego auta problemów by nie było, ale żeby sprzedac, trzeba wyprodukowac, żeby wyprodukowac, trzeba miec pieniądze. W końcu skończyło się na dwóch sztukach. O czym mowa? O Alfa Romeo Alfasud 6C.

Obrazek

Od standardowego Sud Sprinta ten różnił się zdecydowanie. Nie było tutaj 4 cylindrowego boksera z przodu- tam była chłodnica z dwoma wentylatorami, akumulator, silnik nawiewu kabinowego i goła blacha. Silnik żywcem wyniesiony z Alfa Romeo GTV6 znalazł się za fotelami kierowcy i pasażera. Był on umieszczony przodem i wzdłużnie do kierunku jazdy. Skrzynia biegów posiadała 5 przełożeń i była zbudowana specjalnie dla tego egzemplarza. Jej mechanizm różnicowy znajdował się między korpusem sprzęgła, a obudową napędzając koła tylne. Wysprzęglik znajdował się po lewej stronie, a kaseta zmiany biegów daleko z tyłu po stronie prawej- była ona sterowana mechanicznie za pomocą przegubów i sporej kombinacji drążków. Całośc napędzała się do 215 km/h.

Obrazek

Koła przednie i tylne jak to w rasowych samochodach miały różne rozmiary, przednie- 205/50VR15, tylne 225/50VR15. Nałożone na felgi ze stopów lekkich dawały piorunujące wrażenie. Wewnątrz- typowy Alfasud-choc mieliśmy czerwone skale obrotomierza i prędkościomierza-co ciekawe NIE BYLO PALIWOMIERZA, tylko wskaźnik temp wody i oleju! Kierownica skórzana, trójramienna była produkcji Momo.

Szkoda, że samochody te nie weszły do produkcji. Stanowią pewne niespełnione marzenia i były ciekawą alternatywą dla R5 Cleon Turbo(głównie Alfasud6C). A tak po paru latach dołączyła do nich Alfa Romeo 164 Pro, o której również tu pisałem. Dzisiaj Alfa Romeo raczej nie zrobi alterantywy do tamtych czasów i nie stworzy MiTo czy Brery z silnikiem na centralu. A szkoda. Mogłoby byc ciekawie w całym tym światku, który dba o to, żeby właściciel samochodu nie zalatwił swojego żywota szybko jadąc, a zabił się przez zabawę swoim ipodem podłączonym do radia samochodowego podczas oglądania Ero TV na wyświetlaczu navi, która przy okazji mówi "skręc w prawo"....prosto do jeziora.

Junior Z 2000 Periscopo

Silnik: R4, DOHC 8v, 1962ccm
Moc: 132KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 136Nm od 3000 obr/min
2 x Weber 40 DCOE 32
Pięciobiegowa skrzynia ręczna

Alfa Romeo Alfasud 6C

Silnik: V6, SOHC, 12v, 2492ccm
Moc: 158 KM przy 5600 obr/min
Moment obrotowy: 217 Nm przy 4000 obr/min
Bosch L-Jetronic
Pięciobiegowa skrzynia ręczna

Tekst z : >http://fierglu.blog.interia.pl/

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Odp: Dwie centralne Alfa Romeo

Post autor: Nat » 27 sie 2009, 12:47

fiergloo pisze:W 1972 roku Alfa Romeo Junior Zagato otrzymała centrralnie umiesczony silnik projektu Satta Puliga o pojemności 1962- dla przypomnienia- całośc aluminiowa, DOHC, 8v napędzane łańcuchem, do którego powietrze wtłaczane bylo przez charakterystyczny wlot powietrza powyżej linii dachu. On nie miał za zadanie wentylowac kabinę, a nie doprowadzac do przegrzania silnika, który umieszczony był poprzecznie do kierunku jazdy i napędzał oś tylną.
Czy to oznacza, że silnik był chłodzony powietrzem : coto :
Czy "dochładzany"?

fiergloo pisze:Moc tego pojazdu jest standardowa jak na 2.0 tej epoki- 132 KM przy 6000 obr/min i 136Nm od 3000 obr/min. Całośc przez 5cio biegową ręczną skrzynię napędzało budę Junior Z do 200 km/h.
Hmm jak na dzisiejsze standardy moc i przede wszystkim moment nie powalają, ale trzeba pamiętac, że to było prawie 40 lat temu...
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Odp: Dwie centralne Alfa Romeo

Post autor: fiergloo » 27 sie 2009, 12:53

Nat pisze:
Czy to oznacza, że silnik był chłodzony powietrzem : coto :
Czy "dochładzany"?

Hmm jak na dzisiejsze standardy moc i przede wszystkim moment nie powalają, ale trzeba pamiętac, że to było prawie 40 lat temu...
Miało byc "tamtej" epoki. A silnik chłodzony był cieczą, więc był dochładzany. Po za tym więcej powietrza dla gaźników.

Awatar użytkownika
mango
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 161
Rejestracja: 27 maja 2007, 0:00
Lokalizacja: KRAKóW

Odp: Dwie centralne Alfa Romeo

Post autor: mango » 27 sie 2009, 14:12

Gośc od którego zakupiliśmy nasze Zagato posiada taka Alfę Romeo Junior Zagato.
Podejrzewam że jako jedyny w Polsce
_______________________________________
Lancia Delta 1,6 95r
Lancia Fulvia Zagato 72r
AR Gullia 1.6 TI 67r
Ford focus 1.8 TDDI 00r
Laguna 1.9CDI 02r
SAAB 9-3 2.2TID 99r

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Oldtimery, youngtimery :::”