Alfa Romeo Alfa Sei

Dział dla ludzi kochających klasyki czyli... o nieco starszych Lanciach i nie tylko

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Alfa Romeo Alfa Sei

Post autor: fiergloo » 24 sie 2009, 15:30

Alfa Sei to w zasadzie następne podejście Alfa Romeo do klasy wyższej po serii 2600. Samochód ten uszedłby niezauważony niemal w historii(jak AR90), gdyby nie to, że właśnie w tym samochodzie swoją blisko 30o letnią karierę rozpoczęły silniki V6 Busso.

Obrazek

Wóz ten miał zostac zaprezentowany znacznie wcześniej niż rok 1979- gotowy już był nie mal na początku lat 70ych. Ale jak wiemy wtedy właśnie rozpętał się kryzys energetyczny i auta tej klasy z silnikami pow. 2.0 litrów nie były zbyt poprawne. Stąd też te opóźnienie.

Obrazek

Zawieszenie przednie zostało żywcem przeniesione z Alfetty, tylne to oś De Dion, przy czym skrzynia biegów znajduje się przy silniku. Oczywiście wspominac nie trzeba, iż napędzana była tu oś tylna. Wnętrze jak to w tamtych czasach - kanciaste, ale nieprzeciętne.

Obrazek

O silniku można by było walnąc pracę doktorską. Ten blok silnika miał zastosowanie nawet w 156 GTA. Pracę nad nim prowadził Giuseppe Busso i w latach 1979-2005 ciągle towarzyszył w zestawienach oferty silnikowej w topowych modelach Alfa Romeo. Oczywiście po modyfikacjach, ale konstrukcja bloku silnika została wulgarnie i z premedytacją zastąpiona konstrukcją GMa, która możemy teraz "podziwiac" w Brerach i 159. Co ciekawe w 3 dni po oficjalnym zamknięciu produkcji silników na bloku Busso ich twórca zmarł. Po za tym- silnik ten był ostatnią produkowaną jednostką w Arese. Dziś znajduje się tam muzeum i dział rozwojowy silników.

Obrazek

Co ciekawe nad dzwiękiem silnika nie pracował sztab akustyków w komorach próżniowych. Oni po prostu uklecili z masy siluminiowo-aluminiowej pare pracujących wspólnie części i wsadzili rurę. Jakby pięknie 12 zaworówka nie brzmiała na fabrycznym wydechu to pamiętac trzeba, że to naturalny sound, a nie fabrykowany przez jakieś tajemniczo-kosmiczne układy wydechowe.


Obrazek

Ogólem - V6 rozstaw 60 stopni, całośc ze stopów lekkich, 12 zaworów napędzanych jednym wałkiem rozrządu który to bezpośrednio napędza zawory dolotowe. Wydechowe już za pomocą popychaczy. Oczywiście konieczna jest regulacja luzu zaworowego. Poza tym zastosowano mokre tuleje cylindrowe. Wersja gaźnikowa posiadała jedną gardziel gaźnika/cylinder.

Obrazek

W 1983 roku doszło do liftingu. Alfa Romeo Alfa Sei otrzymała bardziej nowoczesne- kwadratowe reflektory. Czy na tym zyskała? Kwestia gustu.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Dane techniczne:

Alfa 6 z okrągłymi światłami
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Typ: 119A
Typ silnika: AR01913-> V6 SOHC
Poj.skokowa: 2492 ccm
Sr x skok: 88 X 68,3 mm
Moc max: (118kW)160KM przy 5 800 obr/min
Moment obr: 219Nm przy 4000 obr/min
Zasilanie: 6 x Dell'Orto FRPA 40
Sprężanie: 9,1:1
V max: 195 km/h

Wersja z okrągłymi światłami i automatyczną skrzynią biegów ZF
Typ 119A
Typ silnika: jw.
Obrazek
Obrazek

Wersja poliftingowa z silnikiem 2.0 V6
Obrazek
Typ: 119A3
Typ silnika: 01932-V6 SOHC
Poj skokowa: 1.997 ccm
Sr x skok: 80 X 66,2 mm
Moc max: (99kW)135KM przy 5 600 obr/min
Moment obr: 174Nm przy 4500 obr/min
Zasilanie: 6 x Dell'Orto FRPA 40
Sprężanie: 9,1:1
V max: 180 km/h

Wersja poliftingowa z silnikiem 2.5 V6i QO
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Typ: 119AA
Typ silnika: 01928-V6 SOHC
Poj skokowa: 2 492 ccm
Sr x skok: 88 X 68,3 mm
Moc max:(116kW)158KM przy 5 800 obr/min
Moment obr: 210 Nm przy 4000 obr/min
Zasilanie: Bosch L-Jetronic, wielopunktowy wtrysk paliwa
Sprężanie: 9,0:1
V max: zależnie od źródeł od 188 do 200 km/h

Wersja poliftingowa z silnikiem diesla

Typ: 119A2
Typ silnika: VM 5HT/2.5 - rzędowa, 5 cylindrowa, OHV
Poj skokowa: 2.494 ccm
Sr x skok: 88 X 82 mm
Moc max: (77kW)105KM przy 4 300 obr/min
Moment obr: 202Nm przy 2400 obr/min
Zasilanie: wtrysk pośredni z rotopompą+turbo KKK
Sprężanie: 22,0:1
V max: 170 km/h


Więcej zdjęc na : movit.de

Wróć do „::: Oldtimery, youngtimery :::”