Jak już napisałem w przywitaniu, nie posiadam samochodu, ale zaczynam szukać. Wybór mój padł na Lancię Lybrę Kombi. Zdecydowałem się na tę markę i ten model z kilku powodów:
1. Pozytywne opinie zarówno tutaj na forum, jak i na innych stronach z opiniami kierowców.
2. Jest to duży samochód z pojemnym, jak dla mnie, bagażnikiem.
3. Bardzo duża odporność na rdzę!!! Dla mnie to istotne, ponieważ nie posiadam garażu i raczej go nie będę miał. Rodzice mają Astrę F, więc wiem co to rdza.
4. Cena jest rozsądna jak na parametry (chyba).
5. Samochód mocny, ładny (no oprócz przodu

Mam jednak trochę pytań, na które nie znalazłem odpowiedzi, mimo że szukajkę forumową przeczesałem we wszystkie strony. Jeśli zadam jednak pytanie, które już było, to z góry przepraszam, albo ja nie znalazłem odpowiedzi, albo owszem była, ale dla mnie nie wystarczająca i chciałbym się upewnić co do niej.
Chcę wybrać ekonomiczną wersję tego samochodu. Oprócz tej ekonomiki chciałbym jednak mocny samochód, i znów wracamy do tej Astry F 75 konnej, która jest mułem, żeby nie było problemów w trasie. Wiem, że to z zasady są sprzeczne kwestie (moc i ekonomika), ale jakiś złoty środek zawsze istnieje. Pod uwagę biorę dwa silniki:
1. Benzynowy 2.0 20V
2. Diesel 2,4 JTD
Dlaczego te? Bo mają moc, spalanie powiedzmy takie sobie, sporą żywotność według użytkowników, a nie posiadają pewnym bolączek (np. wariator w 1.8 ).
Moje pytania:
1. Co będzie ekonomiczniejsze: 2.0 20V w gazie sekwencyjnym zakładanym po zakupie czy 2,4 JTD? Wiadomo, diesel spali mniej, ale gaz jest tani. Mnożąc cenę paliwa razy jego zużycie na 100 km, co wychodzi taniej? Albo inaczej, według moich wyliczeń wygrał gaz, mimo ogromnego jego spalania, czy tak naprawdę wychodzi?
2. Z pytaniem pierwszym jest związane to pytanie, ile spala gazu 2.0 20V? Powiem szczerze, że przewijały się odpowiedzi, ale skrajnie różne. Chodzi mi o miasto oraz trasę: minimum przy rozsądnej jeździe (wiadomo 90-120 km / h) oraz maksimum przy autostradowym ruchu.
3. Kolejne istotne pytanie, czy 2.0 20V dobrze znosi gaz i nadaje się do tego bez problemu? Czytałem, że ten silnik także musi wejść w obroty, a więc rośnie temperatura, czego nie znosi instalacja gazowa. Nie wiem czy to prawda.
4. Diesel ma moment obrotowy, który ciągnie ładnie samochód od lekko ponad 2000 obrotów, aż wciska w fotel. To jest pozytywna cecha, wydaje się, że samochód jest mocniejszy niż wynika z jego parametrów. Jak jest w benzynie? Trzeba ją wkręcić w wyższe obroty, czy także ładnie przyśpiesza powiedzmy od 2500 obrotów i nie potrzeba jej butować, a co za tym idzie wywoływać wiru w baku?
5. Ile powinna kosztować taka Lybra (wersja z Bose) z lat 2000-2001 zarówno w dieslu oraz benzynie, aby nie był to podejrzany zakup? Innymi słowy, jaka jest cena tych wersji świadcząca, że tam nikt nic nie ukrywa? Rozbieżności na motoAllegro są spore. Potrafi być diesel już za 12 500 zł jak i 17 500 zł. Wiadomo, logika podpowiada, że ten droższy w lepszym stanie, ale dobrze wiemy, że czasem można kupić dobrze, a taniej.
6. Pytanie, na które nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi od tej, że taniej niż 1500 zł. Ile kosztuje wymiana rozrządu w 2.0 20V? Taniej niż 2000 zł, taniej niż 1500 zł, ale konkretnie ile? 1200 czy znacznie poniżej 1000 zł? Może 800 zł? Szukam i szukam i nie mogę tego nigdzie znaleźć.
7. Jeśli chodzi o diesle, to są pewne marki, które są znane z pewnych usterek. W Lagunie II wszyscy wiedzą, że 1,9 dci jest awaryjny, w Oplach też mają swoje uroki, a jak jest w 2,4 JTD? Bać się tego silnika czy wręcz przeciwnie? Jak często padają kosztowne elementy (turbina, pompa)? Tak, wiem, wiem, to zależy od użytkowania, ale powiedzmy kupuję takiego z 2001 roku, mechanik ogląda i stwierdza, że ok. Mam się bać, że w ciągu kilku miesięcy coś padnie, bo łatwo dało się ukryć przy zakupie usterki i pójdzie kilka tysięcy na naprawę, czy można mieć spokojną głowę?
To chyba wszystkie moje pytania. Jak wspominałem intensywnie czytam Wasze forum jak i wszelkie informacje w Internecie, ponieważ wybrałem tą markę i ten model. Jestem nauczony najpierw dużo poczytać i poznać produkt, który szukam, a dopiero potem go kupować. Niestety na te pytania nie mam jednoznacznych odpowiedzi, a wiadomo, że najlepsze są od posiadaczy, czyli Was. Z góry dziękuję za rozsądne odpowiedzi. Jeśli gdzieś takie były, to proszę o łagodne potraktowanie
