Strona 1 z 1

Thema - VIS

: 14 lis 2008, 17:13
autor: skinner
Siemka,
mam takie pytanko, jak dziala dokladnie ten VIS? Jak ten silowniczek idzie do gory to klapki w srodku tez ida do gory i co sie wtedy dzieje? Jakie to ma wlasciwosci? Ja nie mam tej elektroniki do sterowania tym VISem no i sobie podciagnelem tercznie te klapki no i teraz auto mi sie wydaje takie lekko przymulone... dopiero kolo 4000 obrotow lepiej idzie a wczesniej od 2 tysiecy sie lepiej zbieral...

Jak dziala ten VIS i jakie ma wlsciwosci w roznych polozeniach tych klapek?
Pozdrawiam

Thema - VIS

: 14 lis 2008, 18:18
autor: Piszczyk
cos takiego znalazłem...
W celu poprawy sprawności napełniania, układy dolotowe są konstruowane w ten sposób, by w użytkowym zakresie prędkości obrotowych wykorzystać zjawiska falowe związane z ruchem ładunku (doładowanie dynamiczne). W silnikach o szerokim zakresie użytecznej prędkości obrotowej, dobór przewodów dolotowych jest utrudniony, gdyż każdej prędkości obrotowej odpowiada inna optymalna ich długość. Dlatego stosuje się zmienne układy dolotowe VIS (Variable Intake System) dopasowujące długość i/lub średnicę przewodów dolotowych do chwilowych warunków pracy silnika.
w themie 2.0 16v VIS klapki zamykające kanały sterowane są chyba podciśnieniowo (siłownik pneumatyczny połączony z dolotem)
jeśli pamiętam na niskich obrotach potrzebne są długie doloty a przy wysokich jak najkrótsze
jeśli zablokowałeś w pozycji "na krótkie" to silnik będzie ładnie pracował na wysokich obrotach a opornie na niskich

Re: VIS

: 14 lis 2008, 20:58
autor: Nat
"skinner" pisze:Siemka,
mam takie pytanko, jak dziala dokladnie ten VIS? Jak ten silowniczek idzie do gory to klapki w srodku tez ida do gory i co sie wtedy dzieje? Jakie to ma wlasciwosci? Ja nie mam tej elektroniki do sterowania tym VISem no i sobie podciagnelem tercznie te klapki no i teraz auto mi sie wydaje takie lekko przymulone... dopiero kolo 4000 obrotow lepiej idzie a wczesniej od 2 tysiecy sie lepiej zbieral...

Jak dziala ten VIS i jakie ma wlsciwosci w roznych polozeniach tych klapek?
Pozdrawiam
105 postów na koncie i nie domyślasz się, że takie elementarne pytanie z pewnoscią juz wielokrotnie było?

A taki ciekawy szczegół Lancii to nawet w artykułach? :lol:

:link:

Re: VIS

: 15 lis 2008, 1:24
autor: skinner
"Nat" pisze:
105 postów na koncie i nie domyślasz się, że takie elementarne pytanie z pewnoscią juz wielokrotnie było?

Szukalem, ale jest taki mentlik ze trudno cos sensownego znalesc...

Zdjecie urzadzenia od VISa

: 15 lis 2008, 14:46
autor: skinner
Siemka,
czy moglby mi ktos zrobic zdjecie tego urzadzonka co steruje VISem? Bylbym bardzo wdzieczny, z gory dzieki.
Pozdrawiam

Re: Thema - VIS

: 20 sie 2012, 17:05
autor: NOWY84
Nieco odkopałem, ale mam pytanie do Osób zorientowanych, jak w Themach było rozwiązane sterowanie VIS'em???Pod kolektorem jest zawór, który steruje klapkami w kolektorze, a jak realizowane jest sterowanie tym zaworem???Jakaś elektronika tym zarządza, czy ciśnienia???
Widziałem ostatnio foto tego kolektora i właśnie do tego zaworu szedł wężyk ciśnieniowy, tylko teraz pytanie wskutek czego tam ciśnienie się pojawia???

Zaznaczam, że chodzi mi konkretnie tylko i wyłącznie o Themę, ponieważ tylko w tym modelu występował VIS z 2.0 16v ;)

Ktoś podpowie???

Re: Thema - VIS

: 20 sie 2012, 20:42
autor: Piszczyk
podciśnienie pochodzi z kolektora dolotowego
natomiast to czy siłownik obróci klapki (dostanie podciśnienie) to na przewodzie jest elektrozawór a nim steruje nim ECU

Re: Thema - VIS

: 07 wrz 2022, 13:34
autor: Arek76
Witam
Mam wspomniany system VIS w swojej 2.0 16V.
Działa poprawnie i tak przy około 3tys. obrotów czuć "dodanie" mocy. Motor szybciej się wkręca wyżej.
Takie mam odczucia :)
Pozdrawiam

Re: Thema - VIS

: 07 wrz 2022, 13:47
autor: Marcin_D
Arek "złota łopata" się należy.
A żeś kotleta odgrzał.

Re: Thema - VIS

: 14 wrz 2022, 17:05
autor: Arek76
:D : ok2 : :lol: