Re: Kappa 20vt - porównanie programów
: 18 cze 2014, 16:49
Mój nr sterownika jest całkiem inny:
1037359800_02.A338.1 BOSCH'99
1037359800_02.A338.1 BOSCH'99
Forum dyskusyjne miłośników marki Lancia
https://forum.lanciapolska.org/
kontrolując EGT jesteś w stanie bezpiecznie podnosić moc ,bo nic nie przegrzejesz i nie stopisz - możesz najwyżej coś pogiąć od nadmiernego cis. na tłokachkond243 pisze:Mam wskaźnij egtsonda przy maks bucie pokazuje 0,82v a na przelotowym wydechu brutalnie pluje ogniem
Skorowozwo pisze:czy może to być jakiś chip w stylu novitec
To raczej nie jest Noviwozwo pisze:Generalnie wszytko działa super, ale oczekiwałem "większych wrażeń" po tym silniku
Sam więc widzisz, że było grzebane ... natomiast co jest "w środku" w kości tego nie wie nikt i nie ma co gdybać ... wątpliwe aby był na kości wsad-oryginał ... bo byś przynajmniej przy zakupie auta mógł być poinformowany o takich zamianach ... Najpopularniejsze i łatwo dostępne były wsady z FC ... Novitec i GTEC ... ale to nie są wsady pod Kappę (inna masa auta, inne przełożenia skrzyni, inny wydech itp) ... mimo wszystko ludzie zamieniali/zamieniają oryginalne kości/wsady na Novitec lub GTEC ze skutkami jakie później "są"wozwo pisze:Grzebane było na 100% - widać (jak napisałeś) po zaczepach. Czy może to być jakiś chip w stylu novitec lub inny? One są jakoś oznaczone?
Wszystkim marzy się zrobić z tego ... F16wozwo pisze: Generalnie wszytko działa super, ale oczekiwałem "większych wrażeń" po tym silniku.
Odpowiedź w pierwszym podpunkcie ... i treści tego całego wątku ... bez wątpienia warto założyć dodatkowe wskaźniki: doładowania turbiny oraz monitory sondy lambda celem kontroli stechiometryczności mieszanki ... kontrolę ciśnienia oleju też warto miećwozwo pisze:I bardziej irytujące mnie pytanie: czy ktoś kto grzebał i zmienił wsad, wziął po uwagę czy jest bezpieczny dla silnika?
Chociaż post jest sprzed dwóch lat to pozwolę sobie troszkę dodać od siebie.Lewutek pisze: A teraz do rzeczy ... trochę to trwało, ale postanowiłem publicznie podzielić się własnymi doświadczeniami z użytkowania chipów w K2,0T20V. Jako, że człowieka ciekawego zawsze gdzieś "pcha" ... to w stosunku do fabrycznego K2,0T20V mnie z ciekawości zacząło "pchać" w temat bezpiecznego podniesienia parametrów silnika ... ponieważ na forum skąpo jest w usystematyzowane informacje w tym temacie ... co prawdopodobnie wynika z niewielkiej ilości tych aut w użytkowaniu. Przed przystąpieniem do testów zamontowałem dodatkowe wskaźniki: ciśnienia oleju, ciśnienia doładowania oraz monitor(-y) sondy lambda.
Pacjentka to Kappa 2,0T20V ... rozumiana jako FABRYCZNA, tzn. fabryczna turbina i jej sterowanie, fabryczny katalizator i fabryczny wydech, itp. ... oraz fabryczny "zmulony" sterownik: 1037359800_12.A001.1 BOSCH99. Na początek testów poszły GTEC-1 oraz NOVITEC. Miejsce pozyskania chipów znane ... tam gdzie inni testujący już je nabyli. Na każdy z tych chipów poświęcony został bak paliwa lany pod korek, co daje dystans po okolo 700km na każdy chip. Jazda na tych chipach w sposób BEZPIECZNY dla silnika ... wg wskazań monitorów sondy lambda. Jazda w różnych warunkach drogowych, z różnym obciążeniem auta ... z odcinkami dróg szybkiego ruchu (autostrady). Także hamownią była trasa/droga.
WNIOSKI:
Bezkrytyczne zastosowanie chipów GTEC-1 oraz NOVITEC nie jest bezpieczne dla silnika z farbycznym/seryjnym osprzętem: turbina, wydech. W obydwu przypadkach występują zakresy skrajnie ubogiej mieszanki skutkującej przegrzewaniem elementów silnika ... i w takich sytuacjach ECU nie było w stanie zoptymalizować mieszanki na stechiometryczną lub bogatą. Zakresy obrotów z nieprawidłową mieszanka są na dole jak i na górze obrotów silnika. Na obydwu chipach można było jeździć w sposób BEZPIECZNY dla silnika (dzięki kontroli wskazań sondy lambda) ... tylko do prędkości ~140km/h. Powyżej tej prędkości gwałtowne wciśnięcie pedału przyśpieszenia skutkowało powstaniem skrajnie ubogiej mieszanki. Ja z chwilą powstania niekorzystnej mieszanki dążyłem do jej wyeliminowania ... przy niższych prędkościach pomagała redukcja biegu w dół a przy wyższych (np.140km/h) odpuszczałem pedał przyśpieszenia. Nie rozpisuję się o autoadaptacjach i falowaniach ciśnienia doładowania, ponieważ z czasem te zjawiska przemijały. Ogólnie GTEC-1 był fajniejszy wg mnie w testach i był bezpieczniejszy w stosunku do NOVITEC ... ponieważ był bardziej "podlany" paliwem ... i w stosunku do NOVITEC widać to było na monitorze sondy lambda.
Jak ma się użytkowanie GTEC-1 lub NOVITEC na silnikach po "zmianach" ... rozumianych jako turbiny po zmianach, inne wydechy niż fabryczne, to tego nie wiem.
Doznania z jazdy w stosunku do mojego fabrycznego "zmulonego" wsadu były owszem widoczne i cieszące ... ale ... no właśnie jest ALE ... chipy/wsady NIE SĄ BEZPIECZNE dla silnika.
Każdorazowe przełożenie na chip/wsad fabryczny pomimo gorszych osiągów pozwalało BEZPIECZNIE "jeździć" silnikowi ... nawet rozpędzająć auto do 190 km/h ... ECU nadążało z korektą mieszanki do bogatej lub stechiometrycznej ... żadnego problemu z mieszanką ubogą lub skrajnie ubogą.
... No i wtedy zrodził się pomysł aby zorganizować bazę danych wszystkich dostępnych wsadów fabrycznych ... tym bardziej, że są opinie ... że wsady z początku produkcji K2,0T20V, a więc z roku 1998 są LEPSZE od tych ostatnich. Dzięki uprzejmości niektórych kolegów intuos oraz kond243 udało się pozyskać wsady z roku 1998 z oryginalnych "kości" ... i są to dwa różne wsady. Na obecną chwilę dostępne są oryginalne wsady (oznaczenia spisane z oryginalnych "kości")
1. 1037356924_04.A324.1 BOSCH'98 - od intuos
2. 1037356924_06.A501.1 BOSCH'98 - od kond243
3. 1037359800_12.A001.1 BOSCH'99 - mój "zmulony"
Analizując oznaczenia to ten od intuos wydaje się być najwcześniejszym/najstarszym ... ja po zmianie mojego "zmulonego" na ten właśnie ... wyraźnie odczułem różnicę poprawy osiągów ... no i najważniejsze ... jest to shamowany wsad producenta, a więc BEZPIECZNY dla silnika.
Ponadto po przeanalizowaniu zasobu wsadów fabrycznych rodzi się pomysł aby zwiększyć osiągi silnika ... na fabrycznym "wyposażeniu" ... ale w sposób BEZPIECZNY ... i nie ukrywam, że z kolegą intuos "nieśmiało" myślimy nad tym zagadnieniem. Modyfikacji podlegałby fabryczny wsad 1037356924_04.A324.1 BOSCH'98 ... a modyfikację wykonałby merror. Paliwem "jedynym słusznym" będzie benzyna Pb95 ... bo tym paliwem "żywi" się ten silnik.
Nowy wsad musi być zrobiony pod konkretny silnik np. fabryczny ... i do takiego z intuos się skłaniamy ... wszelkie zmiany w dolocie, wydechu, zasilaniu itp. sprawiają, że należałoby robić inny wsad ... bo będzie to inny silnik. Pozostanie pytanie do innych chętnych o fabrycznym silniku ... czy będą chętni na taki wsad, bo wiadomo, że to kosztuje ... a temat traktować należy jako rozwojowy ...
Pozdrawiam
CZE ...dawidson pisze: ... o ile kolega tester jeszcze tu pisze ...