Strona 2 z 3

Opony asymetryczne

: 20 lut 2009, 14:53
autor: Egon
ja mam Michelin pilot premacy opona bardzo podobna, fakt ze dziwnie wyglada jak się z tyłu sie patrzy że lewa w jedna stronne a prawa w inna ale tak ma być jak to działa z chęcia posłucham

http://koszykopon.pl/galerie/m/michelin ... -2_443.jpg[/img]

Opony asymetryczne

: 20 lut 2009, 16:10
autor: solarzmr

Opony asymetryczne

: 20 lut 2009, 17:24
autor: prezesjm
Wszyscy maja po trochu racji. Teoretycznie opona asymetryczna powinna być podzielona na lewe i prawe. I tak jest oczywiście ale w oponach w bardzo wysokiej półki. W oponach tańszych nikt nie zawraca sobie głowy takimi " bzdurami" i mamy do wyboru tylko jeden rodzaj bieżnika który faktycznie patrząc z tyłu czy z przodu wydaje się coś nie halo. Wszyscy tak mają ( ci biedniejsi oczywiście ) i jakoś auto jedzie. Właściciele ferrarek czy innych porszaków mają do wyboru lewe prawe i jeszcze tył i przód.

Opony asymetryczne

: 20 lut 2009, 19:18
autor: jc406
"kaeres" pisze:Generalnie mówiąc kierunkowe opony są lewe i prawe.
Jeżeli kupiliście wszystkie jednakowe to jest błąd i problem.
Ja cie.... To mnie powaliło. Jedno zdanie lepsze od drugiego. :lol:

Forumowy hit roku 2009.

Opony asymetryczne

: 20 lut 2009, 19:32
autor: KGB
ta prawa opona nie bedzie zasysala wody do srodka ,ale bedzie ja gorzej odprowadzala niz lewa
opony asymetryczne maja byc przede wszystkim trwalsze ,ze wzgledu na lity pasek od zewnetrznej krawedzi opony i podobno lepiej reaguja na boczne znoszenie
opony symetryczne lepiej odprowadzaja wode ,przez co maja lepsza przyczepnosc na mokrym ,ale sa mniej trwale
to porownanie oczywiscie dotyczy opon wykonanych z tej samej gumy

sam nie mam zamiaru kupowac asymetrycznych ,bo wrazenia estetyczne sa slabe - jakby sie miala krecic w druga strone ,ale to tylko wrazenie i podejzewam ,ze przy odpowiednio zachecajacej cenia moglbym sie skusic

oczywiscie sa robione asymetryczne opony kierunkowe (czyli lewe i prawe),ale to pewnie do jakis specjalnych fur typu ferrari ,viperek itp.

Opony asymetryczne

: 20 lut 2009, 19:35
autor: kashmir
"prezesjm" pisze:Wszyscy maja po trochu racji. Teoretycznie opona asymetryczna powinna być podzielona na lewe i prawe. I tak jest oczywiście ale w oponach w bardzo wysokiej półki. W oponach tańszych nikt nie zawraca sobie głowy takimi " bzdurami" i mamy do wyboru tylko jeden rodzaj bieżnika który faktycznie patrząc z tyłu czy z przodu wydaje się coś nie halo. Wszyscy tak mają ( ci biedniejsi oczywiście ) i jakoś auto jedzie. Właściciele ferrarek czy innych porszaków mają do wyboru lewe prawe i jeszcze tył i przód.
Czyli rozumiem, że z tymi moimi Hankookami ze zdjęcia mogę oczekiwać, że auto nie będzie natychmiast wpadało w bączki, jak tylko ruszę? :).

Swoją drogą dziwi mnie, że wprowadzenie rozróżnienia stron, czyli de facto produkcja dwóch różnych rodzajów bieżnika dla jednego modelu, ma tak istotny wpływ na cenę, że te 'niższe' modele produkuje się jednakowe dla obu stron.

Opony asymetryczne

: 20 lut 2009, 19:54
autor: KGB
liczy sie nie tyle produkcja ,co dystrybucja

Opony asymetryczne

: 21 lut 2009, 8:16
autor: kaeres
"jc406" pisze:
"kaeres" pisze:Generalnie mówiąc kierunkowe opony są lewe i prawe.
Jeżeli kupiliście wszystkie jednakowe to jest błąd i problem.
Ja cie.... To mnie powaliło. Jedno zdanie lepsze od drugiego. :lol:

Forumowy hit roku 2009.
Masz jakąś inną teorię to się pochwal i uczyń abym więcej bzdur nie plótł.

Opony asymetryczne

: 21 lut 2009, 8:33
autor: bialy-murzyn
chodzi o to że kazdy jakby co innego pisze
w sumie toprezes wyjasnil chyba o co chodzi

Opony asymetryczne

: 21 lut 2009, 9:50
autor: jc406
"kaeres" pisze:
"jc406" pisze:
"kaeres" pisze:Generalnie mówiąc kierunkowe opony są lewe i prawe.
Jeżeli kupiliście wszystkie jednakowe to jest błąd i problem.
Ja cie.... To mnie powaliło. Jedno zdanie lepsze od drugiego. :lol:

Forumowy hit roku 2009.
Masz jakąś inną teorię to się pochwal i uczyń abym więcej bzdur nie plótł.
OK, wyjaśnię

1. Opony kierunkowe nie są rozróżniane na strony (oprócz skrajnych wyjątków opon asymetryczno-kierunkowych dedykowanych do samochodów o bardzo wysokich osiagach). Muszą sią toczyć tylko w określonym kierunku (oprowadzanie wody, opory toczenia).
2. Zatem nie ma niejednakowych opon kierunkowych
3. Nie ma też (poza opisanymi wyzej wyjątkami) niejednakowych opon asymetrycznych. W konstukcji ich bieznika uwzgledniono kierunek toczenia stąd własności jezdne są identyczne niezaleznie od kierunku toczenia. Istotne sa tylko strony opony, które są oznaczone.

Opony asymetryczne

: 21 lut 2009, 10:21
autor: jc406
"KGB" pisze:ta prawa opona nie bedzie zasysala wody do srodka ,ale bedzie ja gorzej odprowadzala niz lewa
opony asymetryczne maja byc przede wszystkim trwalsze ,ze wzgledu na lity pasek od zewnetrznej krawedzi opony i podobno lepiej reaguja na boczne znoszenie
opony symetryczne lepiej odprowadzaja wode ,przez co maja lepsza przyczepnosc na mokrym ,ale sa mniej trwale
to porownanie oczywiscie dotyczy opon wykonanych z tej samej gumy
Błądzisz na obrzeżach tematu.
Trzech zasadniczych typów opon - symetrycznych niekierunkowych, symetrycznych kierunkowych i asymetrycznych - nie rozróżnia trwałość.
Jak wiadomo nie ma doskonałych opon uniwersalnych - ze wzgledu na zmienne warunki pogodowe i klimatyczne sa zlepkiem wielu kompromisów.
Wiecie też pewnie, że jakikolwiek bieżnik pogarsza przyczepnośc do suchych nawierzchni (mniejsza pow. przylegania, niestabilność dynamiczna klocków bieżnika, czyli ich odkształcalność względem osnowy)
Aby poprawic przyczepność oprócz zmian w konstrukcji osnowy opony systematycznie poszerzano. To pogarszało warunki odprowadzania wody. Zatem w koncu lat 80-tych zaczęto wprowadzac bieżniki kierunkowe, których główna zaletą jest w upraszczeniu lepsze odprowadzanie wody. Jednak nie uzyskano poprawy przyczepności. Dlatego zaczęto projektować opony asymetryczne: w części zewnetrznej znajduja się masywne klocki bieżnika w celu poprawy precyzji prowadzenia samochodu na zakrętach (mniejsze odkształcenie najbardziej obciążonej części bieżnika), natomiast część wewnętrzna ma służyć odpowadzaniu wody - dlatego jest pocięta szerokimi i skośnymi "kanałami wodnymi". To próba znalezienia złotego środka.
Tę zasadę doskonale widać w sporcie - asfaltowa opona deszczowa jest zawsze kierunkowa, opona typu intermediate jest zwykle asymetryczna, a opona na suchy asfalt jest albo slickiem, albo posiada sporadyczne, płytko nacięte rowki separujące "gigantyczne" klocki bieżnika (w zależności od przepisów).
Pamiętajcie jednak w przypadku konkretnych modeli opon nie zawsze jest to regułą - może się zdarzyć (rzadko), że jakaś opona kierunkowa będzie gorzej odprowadzać wodę od asymetrycznej. Wynika to z konkretnego wzoru bieżnika, dynamicznych własności osnowy (odkształcalność, znoszenie boczne) i współpracy z zawieszeniem konkretnego samochodu.
Opona ze względu na własności sprężysto-tłumiące wpływa na pracę całego zawieszenia - stąd różne zachowanie (poprawa lub pogorszenie własności) różnych samochodów na tych samych oponach To także jedna z ważniejszych przyczyn rożnić w testach opon.

Opony asymetryczne

: 21 lut 2009, 12:38
autor: Tomzik
"jc406" pisze:opona typu intermediate jest zwykle asymetryczna
Hmm..

Może i zwykle, ale te najlepsze jednak są symetryczne ;)

http://images50.fotosik.pl/68/cdb34624e3516d6emed.jpg[/img]

Opony asymetryczne

: 21 lut 2009, 12:59
autor: KGB
"jc406" pisze:
"KGB" pisze:ta prawa opona nie bedzie zasysala wody do srodka ,ale bedzie ja gorzej odprowadzala niz lewa
opony asymetryczne maja byc przede wszystkim trwalsze ,ze wzgledu na lity pasek od zewnetrznej krawedzi opony i podobno lepiej reaguja na boczne znoszenie
opony symetryczne lepiej odprowadzaja wode ,przez co maja lepsza przyczepnosc na mokrym ,ale sa mniej trwale
to porownanie oczywiscie dotyczy opon wykonanych z tej samej gumy
Błądzisz na obrzeżach tematu.
Trzech zasadniczych typów opon - symetrycznych niekierunkowych, symetrycznych kierunkowych i asymetrycznych - nie rozróżnia trwałość.
hmm ,zwlaszcza ,ze nie wspomnialem o symetrycznych niekierunkowych 8)
nie napisales nic ,co by zaprzeczylo moim slowom ,wiec nie wiem gdzie mam bladzic :roll:
skoro asymetryczne maja twardsza zewnetrzna strone opony ,to sila rzeczy ich wytrzymalosc jest wieksza ,czyli przy normalnej jezdzie zrobia wiekszy przebieg ,zanim sie zetra

Opony asymetryczne

: 21 lut 2009, 13:58
autor: jc406
"KGB" pisze: nie napisales nic ,co by zaprzeczylo moim slowom ,wiec nie wiem gdzie mam bladzic :roll:
skoro asymetryczne maja twardsza zewnetrzna strone opony ,to sila rzeczy ich wytrzymalosc jest wieksza ,czyli przy normalnej jezdzie zrobia wiekszy przebieg ,zanim sie zetra
Dlatego nie napisałem, że piszesz głupoty. :wink: Nie doszedłes do sedna, tylko skoncentrowałeś na trwałości.
Nie chodzi jednak o twardość, ale mniejsze o znoszenie klocków bieżnika w jeździe ekstremalnej co przyczynia się w jakims stopniu do zmniejszenia ścieralności.

Opony asymetryczne

: 21 lut 2009, 14:00
autor: jc406
"Tomzik" pisze:
"jc406" pisze:opona typu intermediate jest zwykle asymetryczna
Hmm..

Może i zwykle, ale te najlepsze jednak są symetryczne ;)
Tu: Kierunkowe i symetryczne