"KGB" pisze:ta prawa opona nie bedzie zasysala wody do srodka ,ale bedzie ja gorzej odprowadzala niz lewa
opony asymetryczne maja byc przede wszystkim trwalsze ,ze wzgledu na lity pasek od zewnetrznej krawedzi opony i podobno lepiej reaguja na boczne znoszenie
opony symetryczne lepiej odprowadzaja wode ,przez co maja lepsza przyczepnosc na mokrym ,ale sa mniej trwale
to porownanie oczywiscie dotyczy opon wykonanych z tej samej gumy
Błądzisz na obrzeżach tematu.
Trzech zasadniczych typów opon - symetrycznych niekierunkowych, symetrycznych kierunkowych i asymetrycznych - nie rozróżnia trwałość.
Jak wiadomo nie ma doskonałych opon uniwersalnych - ze wzgledu na zmienne warunki pogodowe i klimatyczne sa zlepkiem wielu kompromisów.
Wiecie też pewnie, że jakikolwiek bieżnik pogarsza przyczepnośc do suchych nawierzchni (mniejsza pow. przylegania, niestabilność dynamiczna klocków bieżnika, czyli ich odkształcalność względem osnowy)
Aby poprawic przyczepność oprócz zmian w konstrukcji osnowy opony systematycznie poszerzano. To pogarszało warunki odprowadzania wody. Zatem w koncu lat 80-tych zaczęto wprowadzac bieżniki kierunkowe, których główna zaletą jest w upraszczeniu lepsze odprowadzanie wody. Jednak nie uzyskano poprawy przyczepności. Dlatego zaczęto projektować opony asymetryczne: w części zewnetrznej znajduja się masywne klocki bieżnika w celu poprawy precyzji prowadzenia samochodu na zakrętach (mniejsze odkształcenie najbardziej obciążonej części bieżnika), natomiast część wewnętrzna ma służyć odpowadzaniu wody - dlatego jest pocięta szerokimi i skośnymi "kanałami wodnymi". To próba znalezienia złotego środka.
Tę zasadę doskonale widać w sporcie - asfaltowa opona deszczowa jest zawsze kierunkowa, opona typu intermediate jest zwykle asymetryczna, a opona na suchy asfalt jest albo slickiem, albo posiada sporadyczne, płytko nacięte rowki separujące "gigantyczne" klocki bieżnika (w zależności od przepisów).
Pamiętajcie jednak w przypadku konkretnych modeli opon nie zawsze jest to regułą - może się zdarzyć (rzadko), że jakaś opona kierunkowa będzie gorzej odprowadzać wodę od asymetrycznej. Wynika to z konkretnego wzoru bieżnika, dynamicznych własności osnowy (odkształcalność, znoszenie boczne) i współpracy z zawieszeniem konkretnego samochodu.
Opona ze względu na własności sprężysto-tłumiące wpływa na pracę całego zawieszenia - stąd różne zachowanie (poprawa lub pogorszenie własności) różnych samochodów na tych samych oponach To także jedna z ważniejszych przyczyn rożnić w testach opon.