Na końcu mojego wątku:
Lybra - nagła utrata i powrót wspomagania kierownicy
zadałem pytania związane z tematem.
Niestety nie otrzymałem odpowiedzi - wiadomo wakacje

Ja jednak wywiążę się ze swojej końcowej obietnicy - może moje wypociny (dosłownie), komuś się przydadzą.
Nie chwaląc się - przeprowadziłem samodzielną wymianę pompy wspomagania kierownicy.
W moich działaniach wsparciem była mi instrukcja, której autorem jest David Andriyan.
(znalazłem plik pdf - niestety nie pamiętam lokalizacji źródła),
TU JEST KOPIA TEJ INSTRUKCJI
oraz pdf z instrukcją serwisową po włosku "Procedure pre le riparazioni - SERVOSTERZO 4130" - do znalezienia na forum.
Pompa w mojej Librze praktycznie odmówiła posłuszeństwa w tydzień po zakupie auta - oględziny miejsca przestępstwa ujawniły na spory wyciek płynu na osi pompy.

Po lekturze informacji na temat pomp nowych (czytaj chińskich) i regenerowanych zdecydowałem się na to drugie rozwiązanie.
Postanowiłem samodzielnie wymontować pompę, oddać do regeneracji i ponownie zamontować zregenerowaną.
Narzędzia i pomoce:

1. Klucz do kół i podnośnik + dwie stabilne podpórki.
2. Solidna grzechotka pozwalająca na przedłużenie ramienia i trzpienia.
3. Nasadki 10, 13, 17mm
4. Klucze oczkowe (takie pogięte) 10, 13, 15, 17, 22mm
5. Klucze płaskie 16 i 19mm
6. Lusterko aby zlokalizować śruby w trudno dostępnych miejscach.
7. Strzykawa 50-100 ml + wężyk FI 10mm + flaszka na wyciągany płyn.
8. 2 l płynu (miałem ok 1l hipolu ATF II + 1l Mobila ATF 220 do płukania i napełnienia układu wspomagania).
9. Miejsce w garażu (w moim przypadku operacja trwała dwa dni 1-go i drugiego po około 4 godziny)
10. Kupę samozaparcia (z przewagą kupy

Kolejność operacji:
Demontaż pompy wspomagania (ok. 4 godz.) :
1. Zaciągnięcie ręcznego, umieszczenie przodu samochodu na wspornikach i demontaż kół.
2. Demontaż osłony górnej i dolnej (jeżeli u kogoś jeszcze jest) silnika.
3. Demontaż fragmentu przedniego prawego nadkola.

4. Zdjęcie paska wieloklinowego - klucz oczkowy-fajkowy 15 na osi napinacza, pociągamy w górę i po rozluźnieniu paska zrzucamy go z koła napędowego sprężarki klimatyzacji


5. Demontowane elementy:

A- króciec przewodu ciśnieniowego w kształcie litery Z ze wspornikiem (13mm)
B- górny wspornik alternatora (17mm + 13mm)
C- koło pasowe pompy (13mm)
D- drążek reakcyjny (17mm)
E- osłona alternatora (10mm)
F- śruby mocujące pompę wspomagania (13mm)
G- nakrętki mocujące filtr paliwa (13mm)
H- śruby mocujące wspornik A (13mm)
oraz pompa


6. Demontaż drążka reakcyjnego - 2x17mm (dwie śruby) i koła napędowego pompy 3x13mm.


7. Demontaż filtru paliwa - 2x13mm (nakrętki), 2xszybkozłączki przewodów paliwowych, 2xwtyki


8. Usunięcie płynu ze zbiorniczka przepływowego układu wspomagania za pomocą strzykawki.

9. Odkręcenie śrub mocujących obudowę bagnetu 2x10mm (górnej i dolnej) - dolną odkręcamy po zanurkowaniu pod auto. Do osłony bagnetu przymocowanych jest kilka zatrzasków wiązek przewodów dlatego nie demontujemy jej, a tylko po odkręceniu luzujemy i przesuwamy górny koniec w stronę tyłu samochodu w celu udostępnienia dojścia do śrub mocujących wspornik przewodu ciśnieniowego dołączanego bezpośrednio do pompy.
10. Odłączenie przewodu ciśnieniowego dochodzącego do króćca w kształcie litery Z dochodzącego do pompy wspomagania (19mm) i osłony alternatora (10mm)

11. Demontaż górnego wspornika alternatora - śruba i nakrętka 17mm (u mnie zapieczona - konieczne było użycie klucza nasadowego i grzechotki o przedłużonym ramieniu) + 2xśruba 13mm (zlokalizować na macanego:)) - tu również grzechotka z przedłużonym sztyftem i ramieniem)


12. Demontaż wspornika króćca przewodu ciśnieniowego (tego w kształcie litery Z) 2x13mm (na macanego) - prawdopodobnie wyjęcie pompy byłoby możliwe bez demontażu tego elementu.
13. Odkręcenie śrub mocujących pompę wspomagania 3x13mm
14. Odłączenie przewodu doprowadzającego do pompy wspomagania
15. Wyjęcie pompy wspomagania.
Regeneracja pompy
Pompę regenerowałem w zakładzie:
AUTO SERWIS
Naprawa układu wspomagania
regeneracja pomp i maglownic
Piotr Świech
Lublin, ul Cyprysowa 6
(dawniej na Pawiej)
Okazało się, że właściciel zakładu jest również właścicielem bordowej Lancii Lybry Wagon z chipowanym silnikiem 1.9JTD 126KM!

(Koszt regeneracji 250zł)
Montaż pompy wspomagania (ok. 4 godz.):
1. Włożenie pompy wspomagania.
2. Przykręcenie śrub mocujących pompę wspomagania 3x13mm
3. Montaż wspornika króćca przewodu ciśnieniowego (tego w kształcie litery Z) 2x13mm (na macanego)
4. Montaż górnego wspornika alternatora - śruba i nakrętka 17mm + 2xśruba 13mm (zlokalizować na macanego)
5. Podłączenie przewodu doprowadzającego do pompy wspomagania (zakładamy nową obejmę 20-30mm)
6. Podłączenie przewodu ciśnieniowego dochodzącego do króćca w kształcie litery Z (19mm) i osłony alternatora (10mm)
7. Dokręcenie śrub mocujących obudowę bagnetu 2x10mm (górnej i dolnej) - dolną odkręcamy po zanurkowaniu pod auto.
8. Montaż filtru paliwa - 2x13mm (nakrętki), 2xszybkozłączki przewodów paliwowych, 2xwtyki
9. Założenie nowego paska wieloklinowego: zakładamy na wszystkie rolki i częściowo na koło napędowe sprężarki klimatyzacji - klucz oczkowy-fajkowy 15 na osi napinacza, pociągamy w górę i po naciągnięciu napinacza paska zakładamy w pełni na koło napędowe sprężarki klimatyzacji.
(Pasek Continental 6PK1840: cena 85zł)
10. Montaż drążka reakcyjnego - 2x17mm (dwie śruby) i koła napędowego pompy 3x13mm.
11. Montaż fragmentu przedniego prawego nadkola.
12. Montaż górnej i dolnej osłony silnika.
13. Montaż kół.
14. W celu wyłapywania opiłków stalowych z układu wspomagania do prawej celi zbiorniczka przepływowego (patrząc od przodu samochodu) wrzucamy silny magnes - ja wykorzystałem magnes pozycjonowania głowicy ze starego dysku twardego - na tyle duży aby nie dostał się do przewodów doprowadzających


15. Napełnianie układu wspomagania:
W pierwszej kolejności wykujemy kilkakrotne płukanie układu: nalewamy płynu do zbiorniczka do poziomu max, włączamy silnik i wykonujemy 10 kełnych skrętów kerownicą w lewo i prawo po czym odciągamy płyn ze zbiorniczka za pomocą strzykawki (do pierwszych płukań wykorzystałem prawie litr płynu ORLEN HIPOL ATF IID, który dostałem w spadku po poprzednim właścicielu). W moim przypadku płyn z ciemnobrązowego zmienił się w bordowy. Do dwóch ostatnich płukań i końcowego napełnienia zbiorniczka użyłem płynu MOBIL ATF 220.
(2x1l ATF 220: 40 zł)
I to by było prawie na tyle

(jednak prawie robi pewną różnicę).
W czasie próbnej jazdy okazało się, że po nagrzaniu układu ponownie zanika wspomaganie, a po ostygnięciu powraca

Już miałem przed oczami perspektywę ponownego demontażu i montażu pompy (+-8 godz.) - jednak wizyta u specjalisty trwała zdecydowanie krócej (ok 1,5 godz).
Diagnoza - zaworek ciśnieniowy, prawdopodobna przyczyna - coś dostało się do komory zaworka podczas płukania.
Demontaż i montaż zaworka (ok. 1,5 godz.)
1. Odciągnąć do naczynia płyn ze zbiorniczka wspomagania za pomocą strzykawki
2. Odłączyć wtyki i lewą szybkozłączkę od filtru paliwa
3. Odkręcić króciec Z do pompy (16mm)
4. Lekko odgiąć przewód króćca
5. Wykręcić tuleję ograniczającą (22mm - oczkowy).

6. Wyjąć tuleję
7. W odsłonięty otwór wsunąć np. śrubokręt i kilkakrotnie pchnąć zaworek do środka - sprężyna powinna wypchnąć zaworek - wyciągnąć go na zewnątrz - jeżeli nie zostanie wypchnięty na zewnątrz na tyle aby go wyciągnąć - użyć magnesu


8. Oczyścić przestrzenie pomiędzy pierścieniami zaworka, w przypadku zauważenia nierówności na obwodzie pierścieni zaworka delikatnie przetrzeć je drobnym papierem ściernym.
9. Włożyć za worek na miejsce
10. Wkręcić tuleję ograniczającą (22mm - oczkowy)
11. Dokręcić koniec króćca (16mm)
12. Napełnić zbiorniczek odciągniętym uprzednio płynem, ubytek płynu uzupełnić.
13. Uruchomić silnik, wykonać kilka pełnych skrętów kierownicą, wrócić do pozycji środkowej.
14. Dopełnić płyn do poziomu max.
I TO BY BYŁO NA TYLE!
(Sumaryczny koszt samodzielnej naprawy: 250+85+40=375zł + 10 godzin doskonałej zabawy w miłym towarzystwie
