Kappa 3.0 wentylator wlacza sie za pozno

letki2
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2020, 8:31
Imię: Szymon

Kappa 3.0 wentylator wlacza sie za pozno

Post autor: letki2 » 16 mar 2024, 21:25

Cześć

Lancia kappa 99. 3.0 polift
Mam taki problem ze pierwszy bieg wentylatora włącza się przy ok 95C. Silnik jest po generacle, nowe jest wszystko, pompa, oryginalny termostat, przekaźniki, czujnik, chłodnica płukana, nowy korek. Jak widać powinien się włączać przy max 90C a nie włącza się, na zegarach temp skacze mi do 110C. Generalke robiłem z powodu przegrzania i UPG wiec nie chce powtórki bo to droga impreza. Wentylator za pomocą kabla diagnostycznego przechodzi testy na 1 i 2 biegu bez problemu. Ktoś ma jakiś pomysł ?

image1.jpeg
image0.jpeg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4007
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa 3.0 wentylator wlacza sie za pozno

Post autor: volf » 17 mar 2024, 18:50

Powiedziałbym-wymień czujnik ale jeśli jest odczyt temperatury przez ECU właściwy (a widać, ze jest) to dziwna sprawa. W polifcie to chyba wentylatorem steruje ECU a skoro widzi właściwą temperaturę to powinien załączyć co trzeba...
Chyba, że podane dane (na temat temp. zał/wył) są nieaktualne względnie dla starszej wersji...
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5041
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa 3.0 wentylator wlacza sie za pozno

Post autor: Bichoń » 18 mar 2024, 17:16

To ja mam pytanie inaczej - a jesteś pewien, że włącza się pierwszy, a nie drugi bieg wentylatora? Może rezystor* pierwszego biegu jest uszkodzony i gdy temperatura osiągnie próg załączenia II biegu, wentylator startuje a tobie się wydaje, że to pierwszy bieg? Bez porównania niełatwo to rozpoznać.

* Jeżeli w 3.0 jest taki sam układ dwóch biegów z rezystorem w chłodnicy jak np. w 2.0 16vT.

Awatar użytkownika
1608cc
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 563
Rejestracja: 06 sie 2019, 20:40
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa 3.0 wentylator wlacza sie za pozno

Post autor: 1608cc » 18 mar 2024, 23:10

Bichoń pisze: 18 mar 2024, 17:16 a jesteś pewien, że włącza się pierwszy, a nie drugi bieg wentylatora? Może rezystor* pierwszego biegu jest uszkodzony i gdy temperatura osiągnie próg załączenia II biegu, wentylator startuje a tobie się wydaje, że to pierwszy bieg?
letki2 pisze: Wentylator za pomocą kabla diagnostycznego przechodzi testy na 1 i 2 biegu bez problemu.
Marea Weekend 2.4 20V HLX Tour de France 2001

Diagnostyka Examiner/MES/AlfaODB
Klonowanie/Virgin ME3.1/ME7.3.1
Naprawa sterowników ME7.3.1
Klonowanie BCM
Blokady 2.0VIS/2.0T

Kanał YT :)

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2069
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa 3.0 wentylator wlacza sie za pozno

Post autor: Jam_Belfegor » 19 mar 2024, 9:45

Mimo wszystko podmieniłbym czujnik temperatury dla ECU na inny + wykonał pomiar faktycznej temperatury cieczy w instalacji za pomocą jakiegoś zewnętrznego termometru. Druga sprawa jeśli jest drugi czujnik temp. , to przyjrzałbym się co on pokazuje. Jeśli jest opornica w układzie wentylatora na I stopniu, to pasowało by sprawdzić jaką ma oporność. Trzecia sprawa do weryfikacji czy masz prawidłową cyrkulację cieczy po bloku i całym układzie chłodnia. Czwarta i chyba najważniejsza w serwisowce sterowanie wentylatorem mamy z termo włącznika (ten przeważnie jest na chłodnicy w połowie wysokości - w serwisowce symbol też by na to wskazywał), a nie ECU i sygnał z czujnika temp. Może się mylę nie znam tak dobrze tego silnika, ale czytam co widzę. Może masz problem z samym termo włącznikiem (jeśli takowy jest). Termo włączniki z biegiem lat tracą swoje właściwości - metal gnąc się latami od temperatury w pewnym momencie nie osiąga już swoich bazowych położeń i trzeba go wymienić. Może to też by problem wtyczkowy - utlenione styki, kostki, złącza etc.

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4007
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa 3.0 wentylator wlacza sie za pozno

Post autor: volf » 19 mar 2024, 10:48

Nie tędy droga...
Skoro wentylatorami steruje ECU, skoro przechodzą test, skoro ma odczyt z programu diagnostycznego wprost z ECU i tam ma podaną temperaturę np 94°C a wentylatory nie pracują a załaczają się dopiero przy 95°C to wychodzi na to, ze coś tam w programie sterującym ECU jest inaczej ustawione/zaprogramowane niż wynika z wcześniejszych danych technicznych na temat załączenia/wyłączenia wentylatorów ;)
KAPPA TDS & JTD

letki2
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2020, 8:31
Imię: Szymon

Re: Kappa 3.0 wentylator wlacza sie za pozno

Post autor: letki2 » 19 mar 2024, 18:07

W po lifcie nie ma teromowlacznika, włącza wentylator na podstawie odczytów z oporności czujnika temperatury w termostacie. I mniejsza o to czy on jest prawidłowy czy nie nie ale jeśli komputer widzi temperaturę powyżej 90C to powinien włączyć 1 bieg. I tu jest ciekawa sprawa bo ja mam zamontowane teraz sterownik z AR 166 bo mam układ odlotowy ze 166 (większa moc- gorszy dol). Dlatego niedawno zamontowałem mój oryginalny komputer z Lancii i co ? I to samo dokładnie :) włącza za późno. Czy ktoś wie czy czasem komputer nie odczytuje jakoś prędkości samochodu ? Jak ? Bo jeśli komputer widzi np. prędkość 160km\h to nie włącza wiatraka, bo po co ? Może auto stoi w miejscu a komp myśli ze jedziemy 16okm\h ? Problem występuje tylko w mieście na trasie temperatura stoi równo na 90C. Jakiś czas temu znalazłem uszkodzenie w przekaźniki wentylatora, był "zapięty" cały czas. Wiec czy możliwe ze ten uszkodzony przekaźnik uszkodził mi w ten sam sposób dwa komputery ? :) to był by peszek...
Uwielbiam ten samochód ale doktoratu z chłodzenia mam powoli dość :)
Dzięki za odpowiedzi pozdrawiam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4007
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa 3.0 wentylator wlacza sie za pozno

Post autor: volf » 19 mar 2024, 18:33

Typowego termowłącznika na chłodnicy to nie ma w żadnej Kappie. Przy przedliftowych sterowaniem wentylatorów zajmuje się licznik a w poliftowych ECU silnika...

Przy 160 to temperatura by nie wzrosła a jeśliby wzrosła to i tak załączenie wentylatorów by nie zaszkodziło a czy by pomogło to już inna sprawa :lol:
Zawsze można się autem przejechać z podpiętym kompem i sprawdzić czy ECU widzi odpowiednią prędkość ale to raczej ślepy zaułek...

Tak w ogóle to napisz jakie tam masz czujniki temperatury (na termostacie)-czy jeden podwójny-zdaje się szary z 3 pinami (czyli to co na fotce wyżej) czy jakieś inne, bo różnie w nich było a jak już robione jakieś upgrejdy to nie wiadomo co tam siedzi :?:
KAPPA TDS & JTD

letki2
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2020, 8:31
Imię: Szymon

Re: Kappa 3.0 wentylator wlacza sie za pozno

Post autor: letki2 » 19 mar 2024, 22:59

U mnie jest jeden czujnik 3pin i to już drugi w ciągu miesiąca. Inny komputer nie powinien zmieniać sytuacji bo na oryginalnym dzieje się to samo. Jedna rzecz mnie nie pokoi, jak nacisnę waz który idzie od wylotu z chłodnicy do termostatu to do zbiorniczka idą bąble powietrza, ale tylko na zimnym silniku, na gorącym już nie. Chłodnica odpowietrzona, silnik pracował długo z otwartym korkiem i na przegazowce i zero bąbli czyli chyba odpowietrzone, innych odpowietrzników niż przy chłodnicy u mnie nie ma. Ta rurę naciskałem kilka dni z rzędu i tego powietrza nie jest coraz mniej. Czy ktoś tez tak miał ? Płynu nie ubywa, test UPG kolorowym płynem tez robiłem i nie zmienia koloru.
Tak sobie myślę ze jeśli ECU miał by czytać prędkość auta to tylko z centralki ABS, no bo skąd ?

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4007
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa 3.0 wentylator wlacza sie za pozno

Post autor: volf » 20 mar 2024, 9:24

Owszem z ABS ale to nie to.
Może opisz konkretnie sytuację, znaczy zrób tak-podłącz się do ECU i sprawdź kiedy dokładnie włącza się 1 bieg, Jeśli jest to zawsze ta sama temperatura ( i jeszcze jaka np 94°C) to taki ECU ma tak w programie i chyba nic z tym nie zrobisz.

Można oczywiście układ oszukać i dać w szeregu bądź równolegle jakiś rezystor (zależy od tego czy rezystancja czujnika rośnie/maleje) wraz ze wzrostem temperatury). Jeśli masz mulimetr to trzeba mierzyć rezystancję czujnika (a w zasadzie jego połowy, która jest podłączona do ECU dla temperatury powiedzmy tej włącząjącej wentylator oraz tej oczekiwanej czyli np 10°C niższej.
KAPPA TDS & JTD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”