Delta I HF turbo 1.6 - składanie zwrotnic

Awatar użytkownika
Młody_H
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 614
Rejestracja: 15 mar 2010, 21:40
Imię: Hubert
Lokalizacja: Kielce

Delta I HF turbo 1.6 - składanie zwrotnic

Post autor: Młody_H » 26 gru 2022, 23:59

Cześć,
robię porządek ze zwrotnicami i łożyskami przednimi w Delcie i potrzebuję pomocy w skompletowaniu osłon przeciwkurzowych łożysk przód.

Nie wiem jak włożyć pierścień 82350537 (nr 9) i czy to tak wyglądać powinno...

Zwrotnica ma otwory 63mm/73mm a pierścień 82350537 50mm/68mm/72mm Eper innych części nie pokazuje dla 1.6 HF/GT. Reszta zestawu naprawczego pasuje.

Jak rozbierałem uchowała się tylko część nr 6 od strony piasty. :roll:


Stąd pytanie - czy ktoś kiedyś widział ten pierścień przy demontażu i potwierdzi, że jest inny lub luźno oparty w zwrotnicy?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Syn Jacka,
Lancia Delta HF Rallye turbo - w trakcie remontu
Lancia Thema I Serie - w trakcie remontu
Abarth Grande Punto - niedługo odchodzi w niepamięć
Alfa Romeo 164 3.0V6 12v - sprzedana :(
Autobus miejski - w sumie nie taki zły...

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1882
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Delta I HF turbo 1.6 - składanie zwrotnic

Post autor: Jam_Belfegor » 27 gru 2022, 8:37

Mam nadzieję że ci ktoś bardziej kompetentny odpisze, bo ja jako takiej wiedzy w temacie 1.6 turbo z Delty I nie mam, ale tak trochę metodą dedukcji, postaram ci się coś napisać - być może będzie pomocne. Sam tak niejednokrotnie musiałem dochodzić co i jak w swojej Delcie.

Po pierwsze tych 1.6 turbo w Delcie I z tego co pamiętam to było trochę (chyba z 4 rodzaje jak nie lepiej od 131 - 166KM), a co za tym idzie może i rożnych zwrotnic rodzajów i zmian z tym związanych i nie koniecznie to co masz musi do siebie pasować.

Po drugie znalazłem wzmiankę w katalogu SKF o jakieś zmianie do i po 1988r. dla Delty I 1.6 turbo
np. taki zestaw (do 1.6 - 166KM do 1988r) który ma również ten pierścień o którym piszesz, ma taki opis:

Producent: SKF
Kod produktu: VKBA685

Parametry:
Szerokość [mm]: 37
średnica wewnętrzna [mm]: 35
średnica zewnętrzna [mm]: 68

Zastosowanie w pojeździe:
Zestaw łożyska koła (Zawieszenie koła)

do roku prod.: 03/1988
do numeru podwozia: 444357
Oś przednia

Czyli na logikę już coś nie gra łożysko ma 68mm a u ciebie zwrotnica (wewnętrzny otwór) 63mm jak dobrze zrozumiałem. Do tego to 68mm pasowało by do otworu w samej zwrotnicy i zapewne warga czyli ostatni wymiar -72mm oparła by się o podtoczenie. Tak więc na chłopski rozum j/w. może się okazać ze pierścień może być do innej zwrotnicy sprzed jakieś modernizacji np. albo z słabszej (mocowo) wersji tego silnika.

A i ostatnia rzecz co mi się rzuciło w oczy, łożysko w zwrotnicy na zdjęciu bardzo głęboko siedzi coś mi to nie pasuje. Na tyle ile widziałem zwrotnic czy to starych czy nowszych autach zawsze łożysko wypełniało całą zwrotnicę zostawiając tylko niewielki obszar na zablokowanie jakimś pierścieniem np. segara. Innymi słowy na moje oko to łożysko jest za "krótkie" albo źle osadzone - ale zaznaczam mogę się mylić.

Tak patrząc do ePera to ten pierścień blokujący to to chyba prawie w każdej wersji silnikowej występował poza dieslem ale jest wzmianka o jakieś modyfikacji C9060 która odnosi się do numeru nadwozia i zgrywa się się z tym co wyżej - "ADOPTION OF WHEELS BEARINGS WITH INTEGRAL GASKETS (VET 444358)" co prawda mowa jest o uszczelkach ale może coś jeszcze uległo wtedy zmianie.

Reasumując wydaje mi się że najmniejszy wymiar tego pierścienia powinien przytrzymywać uszczelnienie i wejść wgłąb zwrotnicy, średni wymiar czyli 68mm moim zdaniem powinien również wejść do zwrotnicy i oprzeć się o ściankę wewnętrzną (mieć średnicę łożyska), zaś wymiar ostatni - 72mm czyli warga powinna oprzeć się w tym niedużym podtoczeniu na końcu zwrotnicy od strony pierwszego przeguby napędowego.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 27 gru 2022, 9:12 przez Jam_Belfegor, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1882
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Delta I HF turbo 1.6 - składanie zwrotnic

Post autor: Jam_Belfegor » 27 gru 2022, 9:05

A i jeszcze jedno co chyba też warto zaznaczyć po 03/1988r. zestaw łożyska w katalogu SKF nie ma już tych pierścieni dociskowych i gumek. Może tu pies pogrzebany.

Producent: SKF
Kod produktu: VKBA1414

Parametry:

Szerokość [mm]: 37
średnica wewnętrzna [mm]: 35
średnica zewnętrzna [mm]: 68

Zastosowanie w pojeździe:
Zestaw łożyska koła (Zawieszenie koła)

od roku prod.: 03/1988
od numeru podwozia: 444358
Oś przednia
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Młody_H
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 614
Rejestracja: 15 mar 2010, 21:40
Imię: Hubert
Lokalizacja: Kielce

Re: Delta I HF turbo 1.6 - składanie zwrotnic

Post autor: Młody_H » 27 gru 2022, 10:19

Łożysko jest jeszcze nie wbite do końca, stąd tak dziwnie płytko na zdjęciu. W katalogach akurat jest straszny bałagan i szukanie po VIN często nie daje pozytywnych rezultatów. Podpowiem, że nie istniało HF 166KM, ale z niej najczęściej pasują części. Po VIN to 132KM, 831AB.020S ;) Albo co śmieszniejsze pasuje z Integrale 8v zamiast GTi.e.

Na pewno były blaszki na oryginalnej piaście i przegubie, więc teoretycznie powinienem mieć cały zestaw. Obie blaszki i uszczelka od strony koła pasują (68mm). Akurat zestaw VKBA 685 + dodatkowy zestaw blaszek i uszczelnień- mam nowe piasty zamienniki i tam już się ich nabić nikomu nie chciało. :roll:

Jedynie coś jest nie tak z tą od strony powierzchni oporowej łożyska (właśnie 63mm). Wychodzi na to, że trzeba szukać na 63mm/72mm albo po prostu nie instalować.

Edit:
Są jeszcze dwa podobne pierścienie:
4390950 z Ritmo, 75mm/50mm
5950583 z Uno, brak średnic, ale tutaj gumowy uszczelniacz pracuje bezpośrednio na przegubie - rozbierałem kiedyś.
Syn Jacka,
Lancia Delta HF Rallye turbo - w trakcie remontu
Lancia Thema I Serie - w trakcie remontu
Abarth Grande Punto - niedługo odchodzi w niepamięć
Alfa Romeo 164 3.0V6 12v - sprzedana :(
Autobus miejski - w sumie nie taki zły...

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1882
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Delta I HF turbo 1.6 - składanie zwrotnic

Post autor: Jam_Belfegor » 28 gru 2022, 9:37

Czyli jak rozumiem jest coś takiego? Na zdjęciu wydaje się że pod górnym zwężeniem jest podtoczenie na pierścień segera, jak to robiono w późniejszych zwrotnicach. Może zamiast tej blaszki i uszczelnienia od strony przegubu łożysko jest zablokowanie tylko pierścieniem.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Młody_H
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 614
Rejestracja: 15 mar 2010, 21:40
Imię: Hubert
Lokalizacja: Kielce

Re: Delta I HF turbo 1.6 - składanie zwrotnic

Post autor: Młody_H » 28 gru 2022, 17:11

Delta I ma łożyska zakładane od strony koła. ;) W skrócie jak na rysunku, teoretycznie potrzebowałbym dwustopniowej blaszki 63/73 mm ale po Eper lub zestawach naprawczych jest ta 50/68/72,8 :-?

Części numerowane według numerów z EPER z wcześniejszego posta.

P.S. Łożysko nadal nie jest wbite do końca. : ok2 :
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Syn Jacka,
Lancia Delta HF Rallye turbo - w trakcie remontu
Lancia Thema I Serie - w trakcie remontu
Abarth Grande Punto - niedługo odchodzi w niepamięć
Alfa Romeo 164 3.0V6 12v - sprzedana :(
Autobus miejski - w sumie nie taki zły...

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1882
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Delta I HF turbo 1.6 - składanie zwrotnic

Post autor: Jam_Belfegor » 28 gru 2022, 23:08

No to może ma być po prostu założona odwrotnie czyli "wypukłościami" do przegubu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i hamulce”