Lancia Zeta 2,0 Turbo - kolejność przewodów zapłonowych

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Lancia Zeta 2,0 Turbo - kolejność przewodów zapłonowych

Post autor: KrissEB » 18 maja 2022, 13:36

Rozebrałem trochę za dużo i nie pamiętam kolejności przewodów zapłonowych na cewce.

Czy można się sugerować obrazkiem z ePera? Widać kolejność. Nie ma innych przykładów. Na nowej cewce nie ma oznaczonych miejsc 1,2,3,4.
cewka Zeta.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2065
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - kolejność przewodów zapłonowych

Post autor: Jam_Belfegor » 19 maja 2022, 8:13

Raczej tak, ale ePer to nie serwisówka (choć czasem przyznam się że też tak patrzę ;p i jeszcze nie miałem wpadki) więc trzeba mieć na uwadze że może być różnie. Zapnij jak j/w. zapal auto jak, nie poleci poczekaj aż jakiś właściciel Zety 2.0 VT ci odpisze.

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - kolejność przewodów zapłonowych

Post autor: KrissEB » 19 maja 2022, 9:31

Dziękuję za odpowiedź : ok2 :
Poskładałem na obrazku z ePera. Jak poskładam całą resztę to dam znać czy schemat poprawny.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - kolejność przewodów zapłonowych

Post autor: KrissEB » 20 maja 2022, 21:15

Polutowałem przewody od wtrysków (wydaj się że zgodnie numeracją) i po pierwszej próbie odpalenia nici.
Auto kręci ale ciężko tak jakby w ogóle tylko sam rozrusznik ciężko kręcił bez wsparcia zapłonu. Na dodatek co któryś obrót słychać jakby kichnięcie silnika, leciutki strzał. Kable + cewka poskładane wg schematu ePer.
cewka wg eper.png
Nie czekając na odpowiedź właściciela Zety 2,0 Turbo (nie wiem czy nie jestem jedyny:) zacząłem grzebać w Internecie.

Wg katalogu i numerów Bosch'a udało mi się znaleźć tylko jedną cewkę która ma cokolwiek napisane na obudowie. Na dodatek te cyfry są podwójne. Czy ktoś się spotkał z takimi oznaczeniami?
3365f0f9d2788f38a776ebe82890205b.jpg
Czy to że jedno gniazdo jest podpisane np 1 4 oznacza że można tam zamiennie podpiąć pierwszą lub czwartą świecę? Brzmi nielogicznie ale z racji tego że ni dysponuję żadnymi innymi wskazówkami chwytam się i tego.
Czy te cyfry w ogóle sugerują które świece podpiąć czy może są radosną twórczością producenta?
Jutro podepnę na starej cewce wg takiego ustawienia ale może ktoś wcześniej coś podpowie
Będę wdzięczny za jakieś sugestie
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3996
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - kolejność przewodów zapłonowych

Post autor: volf » 21 maja 2022, 9:59

Można zdjąć dekiel zaworów i popatrzeć na wałek rozrządu jak idzie czyli czy zapłon na danym cylindrze odpowiada zamkniętym zaworom (na bliźniaczym cylindrze będzie mijanka).

Samego momentu raczej nie ustalisz, bo nie ma rozdzielacza. Chyba trzeba by było nagrać film ze świecami na wierzchu i potem patrzeć kiedy iskra sie pojawia w stosunku do cylindrów :D
Zasadniczo to w silnikach 4 cylindrowych będzie kolejność zapłonu 1-3-4-2 albo 1-2-4-3
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5034
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - kolejność przewodów zapłonowych

Post autor: Bichoń » 21 maja 2022, 11:33

KrissEB pisze: 20 maja 2022, 21:15 Czy to że jedno gniazdo jest podpisane np 1 4 oznacza że można tam zamiennie podpiąć pierwszą lub czwartą świecę?
Podaję hasło: wasted spark

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - kolejność przewodów zapłonowych

Post autor: KrissEB » 21 maja 2022, 15:08

volf pisze: 21 maja 2022, 9:59 Można zdjąć dekiel zaworów i popatrzeć na wałek rozrządu jak idzie czyli czy zapłon na danym cylindrze odpowiada zamkniętym zaworom (na bliźniaczym cylindrze będzie mijanka).

Samego momentu raczej nie ustalisz, bo nie ma rozdzielacza. Chyba trzeba by było nagrać film ze świecami na wierzchu i potem patrzeć kiedy iskra sie pojawia w stosunku do cylindrów :D
Zasadniczo to w silnikach 4 cylindrowych będzie kolejność zapłonu 1-3-4-2 albo 1-2-4-3
To będzie raczej trudne do uchwycenia :roll:
W tym silniku akurat
1-3-4-2
Bichoń pisze:
KrissEB pisze: 20 maja 2022, 21:15 Czy to że jedno gniazdo jest podpisane np 1 4 oznacza że można tam zamiennie podpiąć pierwszą lub czwartą świecę?
Podaję hasło: wasted spark
Hmm, interesujące to by się chyba potwierdzało że w tym przypadku też tak jest.
Dzisiaj podłączyłem wg kolejności pierwszych cyfr z par widocznych na zdjęciu.
Czyli

3 2
1 4
wtyczka
cewka wg zdjęcia.png
Auto po kilku próbach odpaliło. Zadymił trochę na początku i mam wrażenie że jeszcze nie pracował na 100% ale może dlatego że nie wiedzieć czemu stanął alternator który przeglądałem wcześniej i przytrzmywał pasek. Na razie Zeta nie daje od siebie odpocząć. Dzisiaj wymieniłem też chłodnicę którą zaczęła ostatnio przeciekać.

Jak uporam się z alternatorem to dam znać jak silnik pracuje na takim ustawieniu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2065
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - kolejność przewodów zapłonowych

Post autor: Jam_Belfegor » 23 maja 2022, 8:27

Trzeba też pamiętać że to chyba silnik z PSA, a PSA lubi sobie numerować cylindry od skrzyni a nie od rozrządu jak to w autach z FCA i germanowozach. Czyli 1 cylinder możne być przy skrzyni. Też by tak podłączył kable sugerując się pierwszą cyfrą na cewce. W temacie o kabelkach poruszony był temat iż wtryski mogą lecieć "full grupą" lub "pół grupą" i jak było pisane cewki w takim wypadku dość często walą pusta iskrę w kolejną komorę w której są w grupie - czyli to co też wrzucił Bartek - "zmarnowana iskra" :) choć raczej w takich zestawieniach widuje się dwie symetryczne cewki... a przynajmniej Fiatony i spokrewnione tak miały :)

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2065
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - kolejność przewodów zapłonowych

Post autor: Jam_Belfegor » 23 maja 2022, 9:20

Dobra zrobiłem małe kopanie i wychodzi na to że serduszko w Zecie 2.0 turbo to RGX (XU10J2TE) z grupy PSA - czyli jak coś śmiało możesz szukać części po Peugotach :lol: :lol: a tu masz zdjęcia takiego silnika na którym widać kabelki i kolejność. Potwierdź sobie czy to to na pewno twój silnik i jak coś ze zdjęć ładnie widać gdzie co idzie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - kolejność przewodów zapłonowych

Post autor: KrissEB » 23 maja 2022, 13:24

Jam_Belfegor pisze: Dobra zrobiłem małe kopanie i wychodzi na to że serduszko w Zecie 2.0 turbo to RGX (XU10J2TE) z grupy PSA - czyli jak coś śmiało możesz szukać części po Peugotach :lol: :lol: a tu masz zdjęcia takiego silnika na którym widać kabelki i kolejność. Potwierdź sobie czy to to na pewno twój silnik i jak coś ze zdjęć ładnie widać gdzie co idzie.
Bardzo dziękuję:) Bardzo. Silnik ten sam : buja w oblokach :

Wczoraj nie mogłem wysiedzieć i pojechałem do garażu i zamieniłem kolejność na
cewka kolejność.png
Auto zaczęło lepiej pracować. Chyba już jestem przeczulony bo wydawało mi się że nie na 100% gładko ale chyba już przesadzam:)
Poza tym zdjęcie potwierdza stan faktyczny.

Panowie bardzo dziękuję za merytoryczną dyskusję i pomoc :D : ok2 : Dużo więcej się dowiedziałem o Zecie i wreszcie będę mógł wyjechać z garażu:)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”