Kappa - regeneracja zacisków Brembo

Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Kappa - regeneracja zacisków Brembo

Post autor: Energetyk » 18 lut 2017, 21:45

Witam, uparłem się dzisiaj na rozwiązanie problemu z systemem Brembo w mojej Kappie. Idzie lato, suchy asfalt będzie kusił, czas na poprawę. Przy okazji wymiany tarcz i klocków sprawdzałem jak działają tłoczki i miałem lekkie zastrzeżenia. Czułem coraz bardziej że coś jest nie tak. Jak się okazało nieprzypadkowo. Zorganizowałem zestaw naprawczy Autofren D4813 (42mm/38mm ~45zł/szt x2) i do dzieła!

Trzeba kliknąć w zdjęcie aby powiększyć do pełnego rozmiaru.

1. Zdejmujemy koło
Obrazek

2. Wyjmujemy klocki. Wybijamy trzpienie i wyciągamy blachę sprężynującą.
Obrazek

Obrazek

3.Ukazują nam się tłoczki.
Obrazek

4.Mówimy "Kochanie wciśnij hamulec" i chwilę później dowiadujemy się że mamy co robić.
Obrazek

5. Odkręcamy zacisk. Luzujemy przewód hamulcowy. Gdy zacisk zejdzie ze zwrotnicy kręcimy zaciskiem odkręcając przewód hamulcowy.
Obrazek

6. Tutaj dałem ciała bo zgubiłem żeńską końcówkę do przewodów hamulcowych. Miałem takową z zarobionym kawałkiem przewodu hamulcowego zaklepanym na końcu żeby przykręcić ją do przewodu i zapobiec wyciekaniu płynu. Tutaj zwyczajnie kawałek papieru przykleiłem taśmą izolacyjną żeby to spowolnić.
Obrazek

7. Wyciągamy tłoczki. Ja zrobiłem sobie adapter. Pistolet do konserwacji miał w końcówce gwint pasujący do końcówki przewodu hamulcowego. Zarobiłem sobie rurkę z dwoma końcówkami i mimo tego że w zacisku nie dokręciła się ona do końca i przepuszczała lekko to bardzo ułatwiło to wypychanie tłoczków. Grunt żeby nie przesadzić z ciśnieniem bo jak mocno wystrzeli to może się uszkodzić.
Obrazek

8. Czyścimy gniazdo. Wymieniamy uszczelkę wewnętrzną. Wystarczy śrubokrętem starą podważyć żeby wyskoczyła.
Obrazek

9. Na czysty tłoczek naciągamy uszczelkę zewnętrzną. Ja dodatkowo przesmarowałem każdy pastą do tłoczków.
Obrazek

10. Wsuwamy tłoczek i lecimy z kolejnymi. Ja blokowałem je sobie ściskami spawalniczymi.
Obrazek

11. Większość tłoczków udało mi się wsunąć ręką. Jeśli jakiś się przytnie można zrobić prostą dźwignię.
Obrazek

12. Odpowietrzamy i zrobione :)
Obrazek

Przy pierwszym zacisku spędziłem dwie godziny, przy drugim jedną. Trochę samozaparcia i się uda :)
Zostałem mile zaskoczony jakością całego systemu. Zazwyczaj naprawiałem zwykłe zaciski z jednym tłoczkiem stalowym który często był obrdzewiały i podniszczony. Nie wiem z czego są te tłoczki ale nie widać po nich ani krzty zużycia po 18latach działania. Ma to sens.

Pozdrawiam, Energetyk.

P.S. W wolnej chwili dodam jeszcze filmik na YT, wstawię link poniżej. Oprócz zdjęć będzie zawierał, chwilę filmu z walki.
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4034
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: volf » 18 lut 2017, 22:25

Ale miałeś jakiś zatarty czy jak, bo nie chce mi się wierzyć, ze bez obciążenia wszystkie 4 się równiutko razem wysuwają...
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: Energetyk » 18 lut 2017, 22:47

Bez obciążenia wysuwają się mniej więcej trzy równomiernie a ostatni na koniec. W drugim dwa idą równo i po chwili drugie dwa też ale chyba potem się lepiej odpowietrzyła druga połówka i mogło się to poprawić. W tych które ciężko się wysuwały było troche ciemnego osadu który doczyściłem zmywaczem do hamulców. Zabrałem się za to bo często zaczynały mi "bić" przy hamowaniu. Teraz hamulec jest dużo twardszy i ma większą siłę. Przy hamowaniu pasy wyciskają oddech z płuc :D
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4034
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: volf » 18 lut 2017, 22:53

To jeszcze zalecam wymianę albo choć sprawdzenie elastycznych przewodów hamulcowych.
Przeważnie wymiana jest zalecana co 10 lat ale większość wymienia jak pękną :)


Te tłoczki są faktycznie takie matowe czy na zdjęciach tak wyszło?
W większości zacisków są chromowane a tu wyglądają dziwnie...
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: marceli » 18 lut 2017, 23:03

Energetyku, przewód hamulcowy zaciska się francuzem ew. są takie małe imadełka to można też nimi.
Wtedy nie uleci z wężyka nic.

Dobra robota, hamulec to podstawa. Może słabo przyspieszać ale hamować musi na 100%.
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: Energetyk » 18 lut 2017, 23:10

Przewody są takie półtwarde i niepopękane ani sparciałe. Chciałem je ścisnąć czymś ale bałem sie uszkodzić. Płynu z obu wyciekło może z 50ml przez te 3godz... Tłoczki są matowe, nie wiem co to za materiał, chyba jakiś stop aluminium. Żadnych śladów korozji czy czegokolwiek. Dosyć lekkie, na pewno nie stalowe.
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

Awatar użytkownika
PastorFSO
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 234
Rejestracja: 18 cze 2012, 22:17
Imię: Marcin
Lokalizacja: Na południe od Krakowa.

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: PastorFSO » 19 lut 2017, 1:11

Żeby zatrzymać wyciek płynu możemy też zablokować wciśnięty pedał hamulca np. kijem od szczotki :P

Awatar użytkownika
Mariusz91
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2740
Rejestracja: 08 cze 2007, 0:00
Skype: Mariusz8.32
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: Mariusz91 » 19 lut 2017, 9:10

Patent z zaklepaną końcówką przewodu zapobiegającą wyciekowi też jest nie zły :D Wymiana elastycznych przewodów często znacząco wspomaga działanie hamulca. Miałem kilka takich przypadków. Sam chyba będę musiał powalczyć z takim zestawem, bo jednak 284 czasami nie wyrabia. :D

Awatar użytkownika
fedos
Użytkownik zbanowany
Użytkownik zbanowany
Posty: 1066
Rejestracja: 15 mar 2013, 23:43
Imię: marcin
Lokalizacja: Brzeszcze

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: fedos » 21 lut 2017, 10:14

Tylko zrobi sie cieplej, to w coupe też profilaktycznie sobie rozbiorę i wyczyszczę.

Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: Energetyk » 21 lut 2017, 22:59

Obiecany filmik ;)


Z patentem kija od szczotki nie wiedziałem, może się przydać :D
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

Awatar użytkownika
Hobbysta
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 964
Rejestracja: 04 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Krosno (podkarpackie)

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: Hobbysta » 22 lut 2017, 10:44

Energetyk pisze: 21 lut 2017, 22:59
Z patentem kija od szczotki nie wiedziałem, może się przydać :D
Mimo, że istnieją przyrządy do ściskania przewodów, to zastosowanie ich do przewodów hamulcowych jest błędem - trwale je uszkadzają. Kij od szczotki świetnie może zastąpić oryginalną blokadę z zestawu do geometrii zawieszenia:
Obrazek

Uwaga do filmiku: wciskając tłoczek lekko go obracamy, wtedy łatwiej wejdzie i jest mniejsza szansa na uszkodzenie nowego uszczelnienia.
Lancia Kappa 2,4jtd; produkcja lipiec 2000 - lekko przeziębiona, teraz wiem, że to Korona świrus :)

Awatar użytkownika
Rapeek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 561
Rejestracja: 14 lip 2012, 10:37
Imię: Jacek
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: Rapeek » 22 lut 2017, 12:24

A nie łatwiej zatkać przewód kapturkiem od odpowietrznika.
Lancia Delta HPE 2.0 16v
Lancia Kappa 2.0 20vT[/color]
Lancia Kappa Coupe 3.0 V6

wcześniej:
Lancia Dedra 1.8 LS
Lancia Kappa 2.4 20v LX

Awatar użytkownika
Hobbysta
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 964
Rejestracja: 04 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Krosno (podkarpackie)

Re: Kappa - Regeneracja zacisków Brembo

Post autor: Hobbysta » 22 lut 2017, 15:36

Rapeek pisze: 22 lut 2017, 12:24 A nie łatwiej zatkać przewód kapturkiem od odpowietrznika.
To też bardzo dobry sposób, ale nie zawsze można go łatwo zastosować. Np. w przypadku, gdy mamy kłopoty odkręcić skorodowany przewód hamulcowy i trzeba będzie rozkręcać dalej, to sposób z blokadą pedału hamulca jest najwygodniejszy.
Lancia Kappa 2,4jtd; produkcja lipiec 2000 - lekko przeziębiona, teraz wiem, że to Korona świrus :)

Awatar użytkownika
Arek175
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 118
Rejestracja: 31 mar 2015, 19:16
Imię: Arkadiusz
Lokalizacja: Siemianowice Sl

Re: Kappa - regeneracja zacisków Brembo

Post autor: Arek175 » 04 mar 2017, 9:01

Tak sie podczepię. Ostatnio wymieniłem tarcze i klocki w Kappie w tyle i po wymianie mam jeszcze słabsze hamulce niż były. Przy wyższych prędkościach hamulec robi się jakby twardszy, muszę mocniej naciskać żeby zwolnić. Odpowietrzane były ale z jednego zacisku jakby powoli i ciężko ściekał płyn po odkręceniu odpowietrznika. Musiałem trochę powyginać ten elastyczny przewód. Możliwe żeby jakoś się wewnętrznie pouszkadzał i blokował przepływ płynu?

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 12049
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Kappa - regeneracja zacisków Brembo

Post autor: topcio » 04 mar 2017, 9:02

Jest to możliwe.
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”