Lybra - wymiana przednich amortyzatorów (wszystkie modele)
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 45
- Rejestracja: 17 sty 2010, 22:12
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Lybra - wymiana przednich amortyzatorów (wszystkie modele)
Wymiana przednich amortyzatorów Lancia Lybra (wszystkie modele 1999-2005) ? tutorial
Poniższy tutorial został opracowany na przykładzie mojego samochodu ? Lancia Lybra 1.9 jtd 2001 rok.
Wykaz części:
- amortyzatory przód Magneti Marelli 5441G 2 sztuki (cena 245zł szt ? importowane z Włoch)
- talerz oporowy sprężyny góra Impergom 27260 2 sztuki (cena 10zł szt)
- łożysko amortyzatora Impergom 27752 2 sztuki (cena 33zł szt)
- górne mocowanie amortyzatora-poduszka Sasic 9005619 2 sztuki (cena 88zł szt)
- odbój + osłona zostały wykorzystane stare ze względu na ich dobry stan. Nr oe 46760030 cena ok 35zł szt
Całość wyszła mnie 664zł
Wykaz narzędzi:
- grzechotka 1/2 i 3/8 cala
- klucze nasadowe 13, 17, 19
- pokrętka 1/2 cala
- ściągacze do sprężyn najlepiej 4 sztuki
- klucz torx 35, 45 ? zamiennie imbus 7, 8
- śrubokręt płaski
- lewarek słupkowy i typu żaba
- klucz gięto-oczkowy 19
W pierwszej kolejności popuszczamy śruby kół (klucz 17).
Następnie podkładamy po samochód lewarek, najlepiej typu żaba i unosimy aż do momentu oderwania się koła od ziemi.
Dalej otwieramy maskę i ściągamy osłonę górnej śruby amortyzatora. W tym celu używamy śrubokręta płaskiego.
Po ukazaniu się nakrętki (klucz 19), lekko ją luzujemy. Ułatwi nam to dalszą pracę po wyciągnięciu mcpersona.
Po zdjęciu koła i zabezpieczeniu pojazdu przed ew zsunięciem się z lewarka, przystępujemy do dalszych prac. W celu uwolnienia mcpersona od pozostałych elementów zawieszenia odkręcamy 2 główne śruby zwrotnicy, końcówkę drążka oraz górny sworzeń łącznika stabilizatora.
Proponuję zacząć o odkręcenia nakrętek śrub zwrotnicy. W tym celu używamy nasadki 19 i pokrętki oraz przedłużenia.
Po odkręceniu nakrętek i zdjęciu podkładek, śruby zostawiamy w zwrotnicy aż do momentu odkręcenia pozostałych części.
Kolejno luzujemy nakrętkę górnego sworznia łącznia stabilizatora ? klucz 17
Dalej przechodzimy do końcówki drążka kierowniczego. Odkręcamy nakrętkę (klucz 17) i uderzając w ?wąs? zwrotnicy wyciągamy końcówkę.
Gdy już zdemontowaliśmy końcówkę drążka, przystępujemy to odłączenia łącznika stabilizatora.
Pod wahacz podkładamy lewarek słupkowy i podnosimy do momentu aż łącznik będzie luźny. Dalej wyciągamy go z otworu montażowego.
Zluzowany łącznik.
W dalszej części popuszczamy lewarek pod wahaczem i wyciągamy dwie śruby zwrotnicy.
Teraz przechodzimy pod maskę i odkręcamy 3 śruby (klucz 13) górnej poduszki mcpersona.
Po wykręceniu śrub można wyciągać mcpersona. Robimy to ostrożnie nie uszkadzając przewodów abs czy czujnika klocków.
Zdemontowany mcperson skręcamy ściągaczami. Oczywiści dotyczy to samej sprężyny. Skręcamy ściągacze tak długo aż górne mocowanie z łożyskiem będzie luźne.
Najbezpieczniej użyć do tego 4 ściągaczy. Wtedy sprężyna schodzi się równo i będzie ją można łatwiej przełożyć do nowego amortyzatora.
Teraz przechodzimy do odkręcania górnego mocowania. Odkręcamy nakrętkę klucz 19, blokując jednocześnie trzpień amortyzatora imbusem 7 bądź torx 40.
Na nowy amortyzator zakładamy kolejno gumową podkładkę sprężyny, dalej odbój z osłoną, sprężynę, talerz oporowy, łożysko oraz górne mocowanie. Poskręcaną całość montujemy w odwrotnej kolejności do samochodu.
Nowo zamontowany amortyzator.
Czas poświęcony na wymianę to ok 2 godzin.
Mam nadzieję że powyższy tutorial będzie przydatny i dzięki niemu samemu wykonacie powyższą robotę ?
W razie pytań proszę o kontakt
Wersję PDF mogę przesłać na maila
Poniższy tutorial został opracowany na przykładzie mojego samochodu ? Lancia Lybra 1.9 jtd 2001 rok.
Wykaz części:
- amortyzatory przód Magneti Marelli 5441G 2 sztuki (cena 245zł szt ? importowane z Włoch)
- talerz oporowy sprężyny góra Impergom 27260 2 sztuki (cena 10zł szt)
- łożysko amortyzatora Impergom 27752 2 sztuki (cena 33zł szt)
- górne mocowanie amortyzatora-poduszka Sasic 9005619 2 sztuki (cena 88zł szt)
- odbój + osłona zostały wykorzystane stare ze względu na ich dobry stan. Nr oe 46760030 cena ok 35zł szt
Całość wyszła mnie 664zł
Wykaz narzędzi:
- grzechotka 1/2 i 3/8 cala
- klucze nasadowe 13, 17, 19
- pokrętka 1/2 cala
- ściągacze do sprężyn najlepiej 4 sztuki
- klucz torx 35, 45 ? zamiennie imbus 7, 8
- śrubokręt płaski
- lewarek słupkowy i typu żaba
- klucz gięto-oczkowy 19
W pierwszej kolejności popuszczamy śruby kół (klucz 17).
Następnie podkładamy po samochód lewarek, najlepiej typu żaba i unosimy aż do momentu oderwania się koła od ziemi.
Dalej otwieramy maskę i ściągamy osłonę górnej śruby amortyzatora. W tym celu używamy śrubokręta płaskiego.
Po ukazaniu się nakrętki (klucz 19), lekko ją luzujemy. Ułatwi nam to dalszą pracę po wyciągnięciu mcpersona.
Po zdjęciu koła i zabezpieczeniu pojazdu przed ew zsunięciem się z lewarka, przystępujemy do dalszych prac. W celu uwolnienia mcpersona od pozostałych elementów zawieszenia odkręcamy 2 główne śruby zwrotnicy, końcówkę drążka oraz górny sworzeń łącznika stabilizatora.
Proponuję zacząć o odkręcenia nakrętek śrub zwrotnicy. W tym celu używamy nasadki 19 i pokrętki oraz przedłużenia.
Po odkręceniu nakrętek i zdjęciu podkładek, śruby zostawiamy w zwrotnicy aż do momentu odkręcenia pozostałych części.
Kolejno luzujemy nakrętkę górnego sworznia łącznia stabilizatora ? klucz 17
Dalej przechodzimy do końcówki drążka kierowniczego. Odkręcamy nakrętkę (klucz 17) i uderzając w ?wąs? zwrotnicy wyciągamy końcówkę.
Gdy już zdemontowaliśmy końcówkę drążka, przystępujemy to odłączenia łącznika stabilizatora.
Pod wahacz podkładamy lewarek słupkowy i podnosimy do momentu aż łącznik będzie luźny. Dalej wyciągamy go z otworu montażowego.
Zluzowany łącznik.
W dalszej części popuszczamy lewarek pod wahaczem i wyciągamy dwie śruby zwrotnicy.
Teraz przechodzimy pod maskę i odkręcamy 3 śruby (klucz 13) górnej poduszki mcpersona.
Po wykręceniu śrub można wyciągać mcpersona. Robimy to ostrożnie nie uszkadzając przewodów abs czy czujnika klocków.
Zdemontowany mcperson skręcamy ściągaczami. Oczywiści dotyczy to samej sprężyny. Skręcamy ściągacze tak długo aż górne mocowanie z łożyskiem będzie luźne.
Najbezpieczniej użyć do tego 4 ściągaczy. Wtedy sprężyna schodzi się równo i będzie ją można łatwiej przełożyć do nowego amortyzatora.
Teraz przechodzimy do odkręcania górnego mocowania. Odkręcamy nakrętkę klucz 19, blokując jednocześnie trzpień amortyzatora imbusem 7 bądź torx 40.
Na nowy amortyzator zakładamy kolejno gumową podkładkę sprężyny, dalej odbój z osłoną, sprężynę, talerz oporowy, łożysko oraz górne mocowanie. Poskręcaną całość montujemy w odwrotnej kolejności do samochodu.
Nowo zamontowany amortyzator.
Czas poświęcony na wymianę to ok 2 godzin.
Mam nadzieję że powyższy tutorial będzie przydatny i dzięki niemu samemu wykonacie powyższą robotę ?
W razie pytań proszę o kontakt
Wersję PDF mogę przesłać na maila
Lancia Lybra SW 1.9 jtd 2001
Rover 416 1.6+gaz 1999
Rover 416 1.6+gaz 1999
Re: Lybra - wymiana przednich amortyzatorów (wszystkie model
Ładnie to opisałeś nie ma co
Mam pytanie,mianowicie w jakim celu demontowałeś końcówkę drążka kierowniczego Czy przeszkadza w czymś pod czas demontażu
Mam pytanie,mianowicie w jakim celu demontowałeś końcówkę drążka kierowniczego Czy przeszkadza w czymś pod czas demontażu
Były:
Fiat Tempra SW 1.6 i.e 93'
Fiat Marea Weekend 1.9JTD 01'
Lancia Lybra 1.6 16V 01'
Fiat Stilo MW 1.9 16v JTD 04'
Jest:
Fiat Croma 1.9 16v mJTD 09'
Lancia Prisma 1.5 8v carb 86'
Fiat Tempra SW 1.6 i.e 93'
Fiat Marea Weekend 1.9JTD 01'
Lancia Lybra 1.6 16V 01'
Fiat Stilo MW 1.9 16v JTD 04'
Jest:
Fiat Croma 1.9 16v mJTD 09'
Lancia Prisma 1.5 8v carb 86'
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 45
- Rejestracja: 17 sty 2010, 22:12
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Lybra - wymiana przednich amortyzatorów (wszystkie model
Tak, demontaż końcówki drążka pozwala na odchylenie zwrotnicy w maksymalny punkt, a co za tym idzie swobodne wyciągnięcie przegubu ze zwrotnicy;-)
Lancia Lybra SW 1.9 jtd 2001
Rover 416 1.6+gaz 1999
Rover 416 1.6+gaz 1999
Re: Lybra - wymiana przednich amortyzatorów (wszystkie model
Po odkręceniu dwóch śrub łączących amortyzator ze zwrotnicą,cała kolumna wychodzi,więc po co dodatkowo demontować resztę
Były:
Fiat Tempra SW 1.6 i.e 93'
Fiat Marea Weekend 1.9JTD 01'
Lancia Lybra 1.6 16V 01'
Fiat Stilo MW 1.9 16v JTD 04'
Jest:
Fiat Croma 1.9 16v mJTD 09'
Lancia Prisma 1.5 8v carb 86'
Fiat Tempra SW 1.6 i.e 93'
Fiat Marea Weekend 1.9JTD 01'
Lancia Lybra 1.6 16V 01'
Fiat Stilo MW 1.9 16v JTD 04'
Jest:
Fiat Croma 1.9 16v mJTD 09'
Lancia Prisma 1.5 8v carb 86'
Re: Lybra - wymiana przednich amortyzatorów (wszystkie model
Super tutorial, szkoda że wrzuciłeś akurat kiedy skończyłem wymianę
- W moim przypadku ukręcił się torx blokujący górną nakrętkę. Rozwiązanie było brutalne - rozwierciłem środek do momentu w którym jest klej. Potem przytrzymując tłoczysko żabką kręciłem śrubą. Niestety po takiej operacji stary amor traci na wartości
- Należy pamiętać żeby skręcić sprężynę odpowiednio mocno
- Końcówki drążka nie trzeba odkręcać, trzeba tylko łącznik stabilizatora
Zakupy robiłem w aso i ceny były:
Łożysko 90
Poduszka 170
Amor kupiony osobno
Sachs olejowo gazowy - 410 pln
- W moim przypadku ukręcił się torx blokujący górną nakrętkę. Rozwiązanie było brutalne - rozwierciłem środek do momentu w którym jest klej. Potem przytrzymując tłoczysko żabką kręciłem śrubą. Niestety po takiej operacji stary amor traci na wartości
- Należy pamiętać żeby skręcić sprężynę odpowiednio mocno
- Końcówki drążka nie trzeba odkręcać, trzeba tylko łącznik stabilizatora
Zakupy robiłem w aso i ceny były:
Łożysko 90
Poduszka 170
Amor kupiony osobno
Sachs olejowo gazowy - 410 pln
- pawel1234
- Forumowicz/ka
- Posty: 378
- Rejestracja: 11 sie 2009, 12:50
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Brwinów/k.Warszawy
Re: Lybra - wymiana przednich amortyzatorów (wszystkie model
https://drive.google.com/file/d/0B81aWR ... sp=sharing
Czy waszym zdaniem drążek nie został przykręcony za mocno na zdjęciu z linku powyżej??
Przy przykręcaniu obracała mi się śruba, więc docisnąłem drążek ręką mocno i zacząłem go dokręcać.
Patrząc na zdjęcie z pierwszego postu (zdjęcie końcówki drążka nr.9) nie jest on tak mocno jak u mnie dokręcony,chyba...
Czy waszym zdaniem drążek nie został przykręcony za mocno na zdjęciu z linku powyżej??
Przy przykręcaniu obracała mi się śruba, więc docisnąłem drążek ręką mocno i zacząłem go dokręcać.
Patrząc na zdjęcie z pierwszego postu (zdjęcie końcówki drążka nr.9) nie jest on tak mocno jak u mnie dokręcony,chyba...
Lancia Lybra 2.0 COMFORTRONIC
Lancia Ypsilon 0.9 Automat 2016r.
Lancia Ypsilon 0.9 Automat 2016r.
Re: Lybra - wymiana przednich amortyzatorów (wszystkie model
Świetny opis, akurat mi powinien sie przydac, bo jeszcze nie wymieniałem amorków, a kiedys pewnie przyjdzie na to czas
Lancia Lybra Intensa SW 2,4 JTD 150KM
Lancia Lybra Berlina 1,9 JTD 115 KM --> 140KM by Ramzes na części
Lancia Lybra Berlina 1,9 JTD 115 KM --> 140KM by Ramzes na części