Post
autor: belial666 » 29 lis 2015, 15:42
Niekoniecznie, koledzy. Pompa CR ma za zadanie wytwarzać bardzo duże ciśnienie na listwę/szynę - jakieś 1200bar? Kiedy pompa się np: zaciera, to objawem tego są np: opiłki metalu na filtrze regulatora ciśnienia w pompie. Wyciek nie musi być jedyna przyczyna upadku pompy CR.
W układzie common rail olej napędowy zasysany jest ze zbiornika paliwa pod ciśnieniem około 4 barów i trafia poprzez filtr do pompy wysokiego ciśnienia. Tłoczkowa pompa spręża paliwo do ogromnego ciśnienia wynoszącego w najnowszych układach nawet 1800 bar. Z pompy wysokiego ciśnienia paliwo trafia do ciśnieniowego zasobnika (akumulatora ciśnienia), tzw. szyny common rail. Szyna ta połączona jest z wszystkimi wtryskiwaczami. Dzięki temu w chwili otwarcia wtryskiwacza, do komory spalania, wtryskiwane jest paliwo z ciśnieniem prawie równym ciśnieniu w szynie. Zasobnik ciśnienia (szyna common rail) zapewnia stabilność ciśnienia w chwili otwarcia wtryskiwacza umożliwiając bardzo częste wtryski bez spadku ciśnienia.
Idea działania układu common rail jest dość prosta i znana od dziesięcioleci. Wprowadzenie jej do produkcji seryjnej wymagało jednak opanowania zaawansowanej technologii wytwarzania oraz odpowiednio zaawansowanej elektroniki sterującej. Pompa wysokiego ciśnienia wytwarzająca ponad tysiąc bar ciśnienia oraz wtryskiwacze, których czas otwarcia wynosi milisekundy wymagają wyrafinowanej konstrukcji oraz ogromnej precyzji produkcji. Całość kontrolowana jest za pomocą elektronicznego sterownika, który na bieżąco oblicza rozmiar dawki wtrysku oraz steruje pracą pompy i wtryskiwaczy. W odróżnieniu od innych systemów wtryskowych, bardzo szybka praca całego układu oraz pełna swoboda czasu wtrysku, pozawala podzielić dawkę w czasie jednego cyklu spalania. W efekcie zamiast jednej dużej dawki wtryskiwanych jest kilka mniejszych. Pozwala to na zmniejszenie hałasu oraz ogranicza emisję szkodliwych środków.
Rodzaje układów common rail
promieniowa pompa tłoczkowa oraz wtryskiwacz elektromagnetyczny
Promieniowa pompa tłoczkowa oraz wtryskiwacz elektromagnetyczny
W ciągu kilkunastu lat produkcji wciąż rozwijana jest koncepcja common rail. Krótką historię tego rozwoju można przestawić na przykładzie firmy Bosch. Przedstawiony w 1997 roku układ common rail pozwalał osiągać maksymalne ciśnienie w szynie do 1350 barów oraz współpracował z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Jako pompę wysokiego ciśnienia zastosowano trzytłoczkową pompę promieniową. W 2001 roku pojawił się układ drugiej generacji, w którym maksymalne ciśnienie wtrysku zostało zwiększone do 1600 bar, a dawka dzielona mogła być na 5 mniejszych. W 2003 roku zaprezentowano układ trzeciej generacji, który pozwalał na osiągnięcie wtrysku do 1800 bar. Wysoką precyzję sterowania zapewniają superszybkie piezoelektryczne wtryskiwacze. Układ tego typu współpracuje z jednotłoczkową pompą wysokiego ciśnienia. Obecnie Bosch oferuje układy common rail pozwalające osiągnąć maksymalne ciśnienie wtrysku nawet 2000 barów.
Za regulację ciśnienia w zasobniku odpowiedzialny jest zawór regulacji ciśnienia. Z biegiem lat zmieniał on swoje położenie. W pierwszych systemach znajdował się on na szynie, otwierając się gdy potrzebne było zmniejszenie ciśnienia wtrysku. Wada tego typu rozwiązania była konieczność sprężania przez pompę całej objętości paliwa znajdującego się w zasobniku, przez co pompa ta zużywała niepotrzebnie dużo energii. W późniejszych rozwiązaniach zawór ten przeniesiono na pompę, dzięki czemu możliwym jest upuszczanie ciśnienia zanim paliwo trafi do zasobnika . Stosuje się również układy z dwoma zaworami: na szynie i na pompie. Rozwiązanie to jest drogie, ale zapewnia wysoką precyzję sterowania.
Stosowane w samochodach osobowych układy common rail są do siebie bardzo podobne. W zależności od rodzaju i wielkości silnika stosuje się pompy o odpowiednim wydatku oraz wtryskiwacze z odpowiednią ilością otworków, zazwyczaj od 6 do 8.
Nr. telef. 501259455