Pytanie do fachowców:
Jeśli zmienię silnik z 1.8 na 2.0, przy zostawieniu skrzyni z 1.8 to:
A. zyskam na przyśpieszeniu, kosztem prędkości max
B. zyskam większą prędkość max, kosztem gorszego przyśpieszenia.
Podpowiedź:
Przełożenia skrzyń:
1.8 8V | 2.0 8V
1 | 3,545 | 3,545
2 | 2,238 | 2,267
3 | 1,440 | 1,541
4 | 1,156 | 1,156
5 | 0,891 | 0,891 lub 0,875
R | 3,909 | 3,909
Główne | 15/58 (3,867) | 17/57 (3,353) lub 16/57 (3,563)
Nuova Delta - przełożenie skrzyni biegów
Odp: Novua Delta - przełożenie skrzyni biegów
Odpowiedź brzmi: A
Dlaczego nie B, bo
1. Przełożenie całkowite biegu I projektuje się na podstawie maksymalnej siły napędowej samochodu(z oczywistych względów, bez obliczeń, wiadomo, który ma większą). Z tego wynika, że na I biegu będzie lepiej przyspieszać
2. Prędkość maksymalna określona jest z 2 podstawowych warunków:
- Opory powietrza
- Opory toczenia
i musi wypadać powyżej obrotów mocy max
Dlaczego mocy max?
Ponieważ P=F*V
dlaczego F? Jest to nadwyżka potrzebna dla osiągnięcia prędkości max, jeżeli by jej nie było, to v=const
Czyli reasumując, to moc odpowiada za vmax i dla odpowiedniej mocy projektuje się przełożenia biegu ostatniego.
Przyspieszenie będzie lepsze, bo w wypadku tej skrzyni przełożenia poszczególnych biegów są niemal identyczne, a różnicówka musi mieć większe przełożenie dla słabszego samochodu. Możesz przyjąć, że osiągi poprawią się o jakieś 10%(tyle, o ile różnią się przełożenia przekładni głównej)
Przepraszam, za skrótowe i płytkie rozwinięcie tematu. Mam jednak świadomość, że nie każdego interesują obliczenia układów napędowych. Zainteresowanych szczegółowymi informacjami odsyłam do książek Jaśkiewicza o układach napędowych.
Dlaczego nie B, bo
1. Przełożenie całkowite biegu I projektuje się na podstawie maksymalnej siły napędowej samochodu(z oczywistych względów, bez obliczeń, wiadomo, który ma większą). Z tego wynika, że na I biegu będzie lepiej przyspieszać
2. Prędkość maksymalna określona jest z 2 podstawowych warunków:
- Opory powietrza
- Opory toczenia
i musi wypadać powyżej obrotów mocy max
Dlaczego mocy max?
Ponieważ P=F*V
dlaczego F? Jest to nadwyżka potrzebna dla osiągnięcia prędkości max, jeżeli by jej nie było, to v=const
Czyli reasumując, to moc odpowiada za vmax i dla odpowiedniej mocy projektuje się przełożenia biegu ostatniego.
Przyspieszenie będzie lepsze, bo w wypadku tej skrzyni przełożenia poszczególnych biegów są niemal identyczne, a różnicówka musi mieć większe przełożenie dla słabszego samochodu. Możesz przyjąć, że osiągi poprawią się o jakieś 10%(tyle, o ile różnią się przełożenia przekładni głównej)
Przepraszam, za skrótowe i płytkie rozwinięcie tematu. Mam jednak świadomość, że nie każdego interesują obliczenia układów napędowych. Zainteresowanych szczegółowymi informacjami odsyłam do książek Jaśkiewicza o układach napędowych.
Novua Delta - przełożenie skrzyni biegów
mam pytanie czy juz masz ten silnik 2,0? bo jak tak to mam tez drugie pytanie co chcesz zrobic ze starym silnikiem?
Odp: Novua Delta - przełożenie skrzyni biegów
Ale 10% w porównaniu samych skrzyń, czy jak założe mocniejszy motor? :>"czz" pisze:Możesz przyjąć, że osiągi poprawią się o jakieś 10%(tyle, o ile różnią się przełożenia przekładni głównej)...
Moc i moment oba silniki mają w tym samym przedziale obrotów.

Odp: Novua Delta - przełożenie skrzyni biegów
Dokładnie 13% przy założeniu silnika 2.0 do skrzyni z 1.8 wynika z różnicy przełożeń przekładni głównej. Oczywiście można zrobić dokładniejsze obliczenia. Jak wklepiesz w excela wykresy momentu i mocy od obrotów(1 kolumna obroty, druga moment, trzecia moc) dla obu silników, to mogę policzyć o ile co się zmieni.