Lybra - odkęcające się szpilki

Awatar użytkownika
E-tnic
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 18 sie 2009, 12:04
Lokalizacja: Puławy

Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: E-tnic » 12 lip 2010, 7:47

Witam.
Wczoraj wracając z grilla miałem nieprzyjemną sytuację. W pewnym momencie coś zaczęło stukać w zawieszeniu.
Kierowała żona, bo jakoś .... .... .... nie mogłem :pifko2: :pifko2: :pifko2:
Gdy stukanie było już na tyle głośne, że mnie wybudziło odwróciłem głowę i zobaczyłem pazury żony wbite w kierownicę (laik) tak trzęsło że jechała może 40 km/h. Zatrzymaliśmy autko i okazało się, że koło trzyma się jeszcze na 1 szpilce, dwie wypadły po zdjęciu dekielka a trzecią okręciłem palcem. Dziwna sprawa, bo opony wymieniałem w marcu i sprawdzałem dokręcenie szpilek.
Teraz czeka mnie zakup szpilek, bo te co zostały miały gwinty pourywane. Zastanawiam się co mogło być przyczyną takiej sytuacji. Może macie jakiś pomysł. Dodam, że na tych szpilkach jeżdżę odkąd kupiłem auto (1rok, ok 15 tyś km)
Teraz rozglądam się na allegro i szukam nowych śrub. Może ktoś mógłby mi podać jaki wymiar kupić do alufelg.

PS Cieszę się że dziś mogę napisać tę wiadomość, bo nie wiadomo jak to mogłoby się skończyć.

musashi28
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 10
Rejestracja: 25 maja 2010, 21:32
Lokalizacja: Kroczyce k/Zawiercia

Re: Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: musashi28 » 12 lip 2010, 10:45

Pewnie ktoś chciał "pożyczyć" od Ciebie koło. :!:

Awatar użytkownika
E-tnic
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 18 sie 2009, 12:04
Lokalizacja: Puławy

Re: Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: E-tnic » 12 lip 2010, 10:51

No myślę że nie bo byłem przez większość czasu przy aucie. Zresztą pewnie by wziął sobie dekielki przy okazji

Awatar użytkownika
bargaw3181
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4067
Rejestracja: 24 maja 2009, 9:06
Imię: Bartłomiej
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: bargaw3181 » 12 lip 2010, 11:09

A śruby masz dobre ?? Ostatnio znajomy był wymieniać opony i wkręcili mu złe śruby.
Stare miał dłuższe i też było nie przyjemnie bo nowe śruby niezbyt dobrze trzymały :)
514449239 Bartek (Bartłomiej, nie Bartosz ! ) vel modo ;)
Obrazek
Jestem odpowiedzialny za to co powiedziałem, nie za to co zrozumiałeś !

Awatar użytkownika
E-tnic
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 18 sie 2009, 12:04
Lokalizacja: Puławy

Re: Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: E-tnic » 12 lip 2010, 11:17

No właśnie nie wiem jakie powinny być, na allegro wyczytałem że dedykowane to
m12 1.25 28mm i takie zamówię. W pozostałych kołach się nie rozkręcały

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12270
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Re: Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: Dudi » 12 lip 2010, 14:44

Tutaj masz opis moich przygód jak szukałem nowych śrub.

Prawdopodobnie śruby były źle dokręcone i się poluzowały. Sprawdzełeś tak po 1-2 tygodniach kluczem dokręcenie każdej śruby po wymianie kół???
Alufelgi mają to do siebie, że zawsze trzeba sprawdzić po jakimś czasie bo lubią się luzować.
Miałem taki sam przypadek, ale wystarczyło mocno ręcznie dokręcić i już hulało.
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: bassman » 12 lip 2010, 18:32

Przypadkiem nie masz alusów przykręconych śrubami do stalówek?

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
E-tnic
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 18 sie 2009, 12:04
Lokalizacja: Puławy

Re: Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: E-tnic » 13 lip 2010, 7:34

Szpilki miałem do alusów. Wczoraj kupiłem dłuższe i zobaczę jak się koło zachowa. Przy okazji zdejmowania koła okazało się że tarcze czeka wymiana. Tak na szybko odszukałem temat i chyba się zdecyduję na TRW - dobry wybór?

Awatar użytkownika
Sharuga
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 806
Rejestracja: 21 mar 2009, 20:28
Lokalizacja: Połczyn Zdrój

Re: Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: Sharuga » 13 lip 2010, 9:33

WAŻNE! Należy pamiętać, iż gwinty śrub i powierzchnie przylegające do felg należy posmarować małą ilością smaru - może być taki od przegubów. Sucha śruba może nie zostać przykręcona z właściwym momentem z powodu oporów na gwintach i powierzchni przylegającej. W takiej sytuacji może dojść do samoistnego odkręcenia się śrub.
Bardzo wielu o tym zapomina.
Pozdrowienia z ziemi Połczyńskiej
Lybra SW '99 1.9 jtd,

Awatar użytkownika
laminiarz
Specjalista ds. części zamiennych
Specjalista ds. części zamiennych
Posty: 286
Rejestracja: 27 mar 2009, 11:58
Lokalizacja: Katowice

Re: Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: laminiarz » 13 lip 2010, 10:34

Smar do gwintów szpilek to raczej grafitowy lub miedziany. Musi być dość "suchy", bo im większa płynność tym bardziej zmniejsza samohamowność gwintu.
Miedziany można dostać w spray'u pod nazwą "smar do hamulców" (wiem że nazwa dziwnie brzmi - nie wolno przecież nim smarować powierzchni trących) , no i trzeba pamiętać żeby po spsikaniu smarem przez 5 minut suszyć gwinty przed dokręcaniem śrub.

Awatar użytkownika
Sharuga
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 806
Rejestracja: 21 mar 2009, 20:28
Lokalizacja: Połczyn Zdrój

Re: Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: Sharuga » 13 lip 2010, 15:55

laminiarz pisze:Smar do gwintów szpilek to raczej grafitowy lub miedziany.
Masz rację, miedziowany najlepszy, sam takiego używam. Ale z braku laku nic się nie stanie, jeśli zastosuje się smar molibdenowy czy nawet zwykły litowy. IMO i tak lepsze to niż suche gwinty.
Pozdrowienia z ziemi Połczyńskiej
Lybra SW '99 1.9 jtd,

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Lybra - odkęcające się szpilki

Post autor: bassman » 13 lip 2010, 21:47

Co Wy piszecie?!... Tym co smarują gwinty śrub kół smarem innym niż miedzianym, życzę aby sami po takim zabiegu wykręcali obrobioną, urwaną szpilkę lub śrubę.
Jedynym smarem niespiekającym (działającym jak spoiwo termiczne po czasie) w tych warunkach jest smar z pyłem miedzianym.
Nie spieka się tylko dlatego, że nie ma tam jako takiego smaru tylko olej sylikonowy odparowujący w wyższych temperaturach.
Po jeździe (nagrzaniu - odparowaniu) zostaje tam tylko miedź "uszczelniająca" gwint przed wodą i reakcją zwaną korozją.
Miedź jest miękka i dlatego udaje się szpilki łatwo odkręcić.

Smar grafitowy jest smarem do gwintów, przegubów kulowych, pracujących w warunkach normalnych.
Smar molibdenowy jest smarem o wysokim współczynniku przylegania odpornym na wysokie temperatury, do łożysk wysokoobrotowych.
Smar litowy jest smarem o wysokim współczynniku przylegania, do łożysk precyzyjnych.

Pozdrawiam.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Pozostałe”