Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Codee

Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: Codee » 14 maja 2010, 18:50

Witam

Dziś moje auto jeździło bez udziału turbiny tzn. jak zwykły Diesel.
Powodem tego była awaria/zapieczenie zaworu sterowania zmienną geometrią turbiny.

poniżej hasła które mogą naprowadzić innych którzy szukają:
problem z przyśpieszeniem
problem z turbo
niedziałające turbo
brak działania turbo
zamulone auto


Poniżej manual jak sobie poradzić z tym zaworem w 1.9 jtd 116 KM. Zawór znajduje się na chłodnicy, jest przykręcony na dwie śrubki na klucz 8 do wiatraka chłodnicy. Od gruszki turbo idzie wężyk z podciśnieniem właśnie do tego zaworu.
Do tej pracy potrzebujemy:
- śrubokręt płaski do odczepienia styku od elektrozaworu
- klucz rozmiar 8 do demontażu/montażu na chłodnicy
- odrobinę silikonu do uszczelnienia korpusów
- wazelinę do nasmarowania wałka
- papier ścierny nie za gruby do wypolerowania rdzy z wałka

Powodzenia i nie życzę nikomu tej nieprzyjemności.

Taka podpowiedź jak tego uniknąć - nad zaworem na chłodnicy jest zaworek plastikowy chyba odpowietrzacz, pilnujcie żeby nie był nie dokręcony bo może Wam nalecieć na elektrozawór i rdza gotowa.
1 zawór.JPG
2 rozcięcie.JPG
3 detale.JPG
4 wałek.JPG
5 nasmarowany wałek.JPG
6 złożony zawór.JPG
7 posmarowany korpus.JPG
8 zawór.JPG
9 zmontowany zawór.JPG
10 zmontowany zawór.JPG

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: LYBRA - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: mac1us » 14 maja 2010, 21:15

A twój problem pojawił się z tego, że za wolno jeździsz :) i zawór nie pracuje.

Codee

Re: LYBRA - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: Codee » 15 maja 2010, 9:07

mac1us pisze:A twój problem pojawił się z tego, że za wolno jeździsz :) i zawór nie pracuje.
nie kolego. Chodził jak trzeba do momentu jak nad nim z chłodnicy zaworek odpowietrzający się wykręcił i polewał go płynem chłodniczym, jak widzisz nie jest on za specjalnie zabezpieczony przed wodą, po prostu poskładany, zaprasowana opaska i tyle. Żadnego uszczelnienia takiego jakie ja proponuję z czarnego silikonu nie było, ani uszczelki.

Dziękuję za dobre słowa, ale niestety ja wolno nie jeżdżę - do pracy codziennie w dwie strony 70 km pokonuję w trasie 90-120 km/h po mieście wiadomo że czasem się szybciej ruszy.

ps. jak powiem to przyszłej teściowej to mnie wyśmieje : yesyes : :lol: :lol: :lol:

Awatar użytkownika
Jarek_Lu
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 427
Rejestracja: 05 kwie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin

Re: LYBRA - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: Jarek_Lu » 25 maja 2010, 8:45

Codee troszkę późno uszkodził się twój zawór ja zmuszony byłem wymienić swój jesienią zeszłego roku , po zasięgnięciu opinii "fachowców" stary wyrzuciłem jako nierozbieralny .
Na twoim przykładzie widać że wiele da się naprawić pomimo iż producent tego nie przewiduje , ja też jestem zwolennikiem podejmowania tego typu prób , by uniknąć zbędnych kosztów.

Awatar użytkownika
banzer0
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 45
Rejestracja: 01 maja 2010, 14:34
Imię: Marcin
Lokalizacja: Pruszków / Warszawa

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: banzer0 » 27 cze 2010, 20:05

Witam

Moje auto (tj. Lybra 1.9 JTD) wydaje się być zamulone i słabo przyśpiesza.
Muła, i to okropnego, ma do ok. 2500 obrotów potem jest już żwawsze i nieźle pomyka.
Trafiłem na ten temat i kontrolnie postanowiłem go sprawdzić.
W związku z tym, że jestem kompletnym amatorem, mam pytania:

1. Czy to - to, tylko od innego producenta ? (fotki poniżej)
2. Jeśli tak to, może ktoś rozbierał ten model ( o ile jest w ogóle ,rozbieralny) i jaka jest różnica w robocie?
3. Czy przed odłączeniem zaworu trzeba odłączyć akumulator?

Obrazek

Obrazek

Obrazek
no pain - no game

Awatar użytkownika
lulu85
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1390
Rejestracja: 09 cze 2009, 21:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: lulu85 » 27 cze 2010, 21:39

To na Twoim zdjęciu to sterowanie podciśnieniem EGR jeżeli się nie mylę - tak było w Kappie JTD 2.4 i wyglądało identycznie.
Były :
Kappa TDS, Kappa 2.0 20vt, Kappa JTD

Codee

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: Codee » 29 cze 2010, 14:36

Widzę że ma opaskę którą można naciąć i ściągnąć potem opaską skręcaną!
Ja ostatnio w swojej ślicznotce zmieniłem wężyki podciśnienia na nowe + czyściłem węże TURBO-INTERCOOLER-SILNIK ( te od powietrza ) i przyznam szczerze ze teraz nie wyje tylko kręci jak trzeba!

Awatar użytkownika
allprint
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 102
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:00
Lokalizacja: Warszawa - Bemowo

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: allprint » 05 lip 2010, 11:54

Witam,
czy ktoś może podać mi symbol, numer tego zaworu sterowania zmienną geometrią turbiny?
Obrazek Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 km 2003 r.
Obrazek

Awatar użytkownika
Piotr84
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 85
Rejestracja: 13 mar 2010, 14:33
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: Piotr84 » 05 lip 2010, 12:18

Super fotorelacja - oby więcej takich. :D
Lancia Lybra 1.9 JTD 110

Codee

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: Codee » 05 lip 2010, 16:50

allprint pisze:Witam,
czy ktoś może podać mi symbol, numer tego zaworu sterowania zmienną geometrią turbiny?
Wejdź w EPER online i wg.swojego własnego VIN znajdź to co chcesz.

Awatar użytkownika
allprint
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 102
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:00
Lokalizacja: Warszawa - Bemowo

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: allprint » 08 wrz 2010, 11:39

Witam,
czy wymiana tego czujnika moze pomoc przy nastepujacych objawach:
1. Nadmierne kopcenie, jak ostro ruszam i krece go wysoko to strasznie dymi.
2. Wysokie zurzycie paliwa, w miescie ok. 10-11 l/100km
3. Slaba elastyka, marnie przyspiesza na niskich obrotach.
Z gory dziekuje za pomoc.
Obrazek Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 km 2003 r.
Obrazek

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12270
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: Dudi » 08 wrz 2010, 22:16

Najpierw wymień przewody do niego - może tak jak w moim przypadku pomoże. Jeśli nie to możesz bawić się z zaworem. Objawy wskazują na niego właśnie.
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
allprint
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 102
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:00
Lokalizacja: Warszawa - Bemowo

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: allprint » 08 wrz 2010, 22:51

Dudi pisze:Najpierw wymień przewody do niego - może tak jak w moim przypadku pomoże. Jeśli nie to możesz bawić się z zaworem. Objawy wskazują na niego właśnie.
Dziekuje Ci za pomoc, przewody sa szczelne,sprawdzilem. Zabieram sie zatem za zawor.
Tak z ciekawosci, znasz moze parametry tych przewodow (srednica)?
Pozdrawiam, napisze czy pomoglo.
Obrazek Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 km 2003 r.
Obrazek

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12270
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: Dudi » 08 wrz 2010, 23:01

Parametrów nie pamiętam, ale z tego co widzę masz wersję 115KM, więc w tym temacie znajdziesz numery z Eper tych przewodów, które ja wymieniłem.
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
allprint
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 102
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:00
Lokalizacja: Warszawa - Bemowo

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

Post autor: allprint » 08 wrz 2010, 23:03

Dudi pisze:Parametrów nie pamiętam, ale z tego co widzę masz wersję 115KM, więc w tym temacie znajdziesz numery z Eper tych przewodów, które ja wymieniłem.
Super, wielkie dzieki za pomoc.
Pozdrawiam
Obrazek Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 km 2003 r.
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”