Lybra 1.9 JTD - wymiana gum stabilizatora

Awatar użytkownika
FXX
Administrator
Administrator
Posty: 10673
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:14
Imię: Kamil

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: FXX » 12 maja 2010, 14:31

Nat pisze:Hę?
5 sekund? Czy 10?
hasło w szukajce np. Lybra AND gumy
Nie chcę się czepiać, ale chyba jestem równie nieporadny co kolega brygadzista1. Szukam jakiejś konkretnej instrukcji wymiany gum stabilizatora przedniego, a jedyne co znalazłem to wypowiedź Codee o tym, że trzeba rozbić opaskę i ją później skręcić.
Volvo S60 R-Design D5

Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD

Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX

Obrazek

Codee

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: Codee » 12 maja 2010, 20:43

Wymiana gum stabilizatora przód:

Podnosisz auto - cały przód z dwóch stron.
Ściągasz wcześniej poluzowane na śrubach przednie koła.
Rozłączasz łączniki stabilizatora, z dwóch stron, od stabilizatora - tylko ostrożnie żeby ich nie uszkodzić, jeśli ciasno pracują to są ok, jeśli latają swobodnie to do wymiany.
Odkręcasz osłonę plastikową silnika ( jeśli masz ), odkręcasz dodatkową blache/osłonę od strony kierowcy, tylko zrób to z głową tzn. są 3 rzędy po 2 śruby na klucz 13, zostaw w środkowym rzędzie jedną śrubę a tą osłoną przekręć do pozycji która Ci spasuje - nie będzie przeszkadzać.
W kołysce masz od spodu śruby wkręcone do trzymania( sprasowanych blaszek) gum stabilizatora ( chyba na klucz 10 ) - odkręcasz je z dwóch stron.
Jak już dojdziesz do tego etapu bierzesz młotek najlepiej 1.5 kilogramowy i długi płaski śrubokręt, wsadzasz śrubokręt między te sprasowane blaszki trzymające gumę i nawalasz póki nie puszczą - technika dowolna, tak żeby czegoś obok nie ubić czy też uszkodzić.
Jak uda Ci się zaprasowane blaszki rozbić np. z jednej strony to jest możliwość kręcenia nimi i ściągasz spokojnie wtedy gumę i blaszki wyciągasz na stół.
Nie ma co się cieszyć bo teraz trzeba wziąć pilnik płaski i miejsca gdzie blaszki były zaprasowane doprowadzić do tulejkowatości aby wyciągnięte blaszki spokojnie się składały/zazębiały.
Po wyciągnięciu trzymania gumy masz w ręku dwie blaszki - jedna z dwoma otworami, druga z dwoma zaprasowanymi na wierzchołkach tulejkami. Te zaprasowania musisz zmienić w równy walec, aby blaszki się zeszły równo.
Tylko niech nie przyjdzie Ci do głowy w jednej z blaszek całkowite usunięcie tego zaprasowanego wierzchołka do zera bo jak to skręcisz i dojdzie do "przeciążenia" to blaszki się rozpadną i śruby je mocujące zerwą.
Dobrze ale powiedzmy że blaszki są gotowe do złożenia, a więc wkładasz gumę ( jest ogranicznik na stabilizatorze więc za głęboko sobie nie wsadzisz, chyba że za ogranicznik, ale to trzeba mieć rączki jak panienka ) zakładasz zazębiające się blaszki i przesuwasz do ogranicznika na stabilizatorze.
Skręcasz do kołyski śrubami ( dwiema na rozmiar klucza chyba 10 ) - tu uwaga żebyś nie zerwał/ukręcił śrub przy dokręcaniu.
Robisz tak z dwiema stronami.
Jak już masz przykręcony stabilizator z nowymi gumami, to dopiero skręcasz do niego łączniki ( delikatnie ) żeby ich nie uszkodzić.
Zakładasz/skręcasz osłony, jeśli tę blaszaną od strony kierowcy zostawisz na śrubie środkowej to nie musisz się wkurzać z jej zamontowaniem bo tylko ją obracasz i chwytasz na śrubach z jednego i drugiego końca i dokręcasz.
Zakładasz koła, wyciągasz podkład spod auta, opuszczasz przód, dokręcasz śruby kół i ROBOTA ZROBIONA.

Powodzenia

Z tyłu nie pamiętam ale chyba blaszki są do budy przyczepione, łączniki są krótsze, ale jest dojście i nie ma tyle pier.... : cenzura : co z przodu.

Awatar użytkownika
FXX
Administrator
Administrator
Posty: 10673
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:14
Imię: Kamil

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: FXX » 13 maja 2010, 1:04

I o coś takiego mi chodziło :) : yesyes :
Dzięki wielkie, Codee : ok2 : : jump2 :
Volvo S60 R-Design D5

Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD

Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX

Obrazek

Codee

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: Codee » 13 maja 2010, 8:14

Nie ma za co ;)

Stwierdziłem że nie ma mojej wypowiedzi z opisem, którą zrobiłem kiedyś przed usunięciem konta.
Jak teraz wróciłem to się chyba to pozmieniało. Tam też był taki opis albo podobny.

Jarek T
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 177
Rejestracja: 19 mar 2009, 16:56
Lokalizacja: Warszawa

Lybra jtd gruchanie w zawieszeniu na tarce i skrzypienie

Post autor: Jarek T » 02 sie 2010, 18:34

przy skręcie - pomogła wymiana łączników stabilizatora - teraz skrzypią tylko gumy - przydzie na nie czas....
Może powyższe pomoże komuś w diagnozie a co do gum to montaż przeprowadzę na teflon w spray'u ....
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
PiasQ
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 44
Rejestracja: 24 sie 2010, 12:06
Skype: piasq_kwidzyn
Lokalizacja: Kwidzyn/Gdańsk
Kontakt:

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: PiasQ » 16 wrz 2010, 16:41

Mam pytanie w temacie. Mam do wyeliminowania pukanie w zawieszeniu. Pukanie objawia się tak, że raz mniej puka (rzadziej wcale), raz bardziej. Mniej puka, jak się "wypuka" na wybojach albo ewentualnie jak jest mokro ;). Byłem na prostym przeglądzie zawieszenia w ASO, poszarpali, pokręcili - nic nie jest luźne, wszystko trzyma idealnie. Po przejechaniu się (na początku nie chciało pukać) mechanik stwierdził, że to na pewno gumy stabilizatora, bo tym się to objawia, że może mniej lub bardziej pukać, a nie ma nigdzie luzów.
Wszędzie piszecie, że zużyte gumy powodują skrzypienie w zawieszeniu (czego u mnie nie ma), więc czy takie pukanie też może być spowodowane przez te gumy?
Z góry dzięki.
Pozdrawiam,
PiasQ
Lancia Lybra SW 1.9 JTD - 2000r. Obrazek
http://www.gps-systems.pl" onclick="window.open(this.href);return false; - spolszczenia i serwis nawigacji samochodowych

Codee

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: Codee » 16 wrz 2010, 22:54

Nie u Ciebie możesz mieć:
- wybite tuleje na wahaczu
- najprawdopodobniej łącznik stabilizatora poszedł ( na 80% )

Awatar użytkownika
Moglaj
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 526
Rejestracja: 06 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: wroclaw/olkusz

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: Moglaj » 16 wrz 2010, 23:21

A ja sie nie zgodze po zakupie auta miałem zero luzów i nic nie skrzypiało natomiast stuki były i były to własnie gumy od stabilizatora,radze zacząć od tego bo i tanie czesci i wymiana.

qfon
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 43
Rejestracja: 30 lip 2010, 23:57
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: qfon » 21 wrz 2010, 20:25

Codee - dzięki za opis. Sam jestem przed wymianą tych gum.
Objawy takie, że gdy jest chłodniej to tłuczą, trochę popracują lub gdy było cieplej i przestają tłuc.

Mam pytanie, od strony pasażera to jeszcze widać jako tako to mocowanie i coś tam się uda zrobić. Ale od strony kierowcy to draństwo trochę "głębiej" siedzi. Dużo musiałeś się nagimnastykować, aby się tam dostać?

Od strony koła się tam dostałeś, a może od spodu?

Codee

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: Codee » 21 wrz 2010, 20:28

od strony koła długim płaskim śrubokrętem to rozbiłem - wcześniej trzeba odkręcić dwie śruby trzymające, a przed tym osłonę dodatkową od strony kierowcy ( zostaw na jednaj z środkowych śrub żeby potem było szybko sobie można trafić i skręcić )

Awatar użytkownika
PiasQ
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 44
Rejestracja: 24 sie 2010, 12:06
Skype: piasq_kwidzyn
Lokalizacja: Kwidzyn/Gdańsk
Kontakt:

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: PiasQ » 28 paź 2010, 18:35

U mnie gumy już wymienione - nic nie puka :)
Pozdrawiam,
PiasQ
Lancia Lybra SW 1.9 JTD - 2000r. Obrazek
http://www.gps-systems.pl" onclick="window.open(this.href);return false; - spolszczenia i serwis nawigacji samochodowych

qfon
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 43
Rejestracja: 30 lip 2010, 23:57
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: qfon » 17 lis 2010, 21:57

Codee, ostatnie pytanie.
Trudno było rozbić? Podpierałeś sobie to czymś czy jeszcze trzymając na jednej śrubie rozbijałeś drugą stronę? Oryginalne gumy trzeba rozcinać?

U mnie jak zwykle brak czasu, ale teraz rezerwuję sobie weekend na tą przyjemność...

Codee

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: Codee » 18 lis 2010, 1:14

nie nie podpierałem, jedynie długi mocny, płaski śrubokręt i młotek do pobijania - 1.5 kg u mnie.
Gumy są nacięte, same zejdą, tylko rozbij trzymanie, to jest cała parada ;)

qfon
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 43
Rejestracja: 30 lip 2010, 23:57
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: qfon » 18 lis 2010, 20:59

Ok. Zdam relacje jak mi poszło. Kiedyś tam już chciałem to zrobić, ale chyliło się ku końcowi dnia i nie podjąłem się tego. Od strony pasażera nie było źle z dostępem. Gorzej od strony kierowcy.

Jak długo wymieniałeś?

Codee

Re: Lybra 1.9 JTD- wymiana gum stabilizatora

Post autor: Codee » 18 lis 2010, 23:09

od 3 godzin na spokojnie ze szlifem blach z tego co pamiętam:D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i hamulce”