Lybra 2.0 20v - rozważania na temat majonezu w odmie

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4644
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Re: Lybra 2.0 - wymiana rozrządu przy okazji zdjęcia głowicy?

Post autor: Bichoń » 19 lut 2017, 20:52

Sama rurka bez śladu majonezu, do czyszczenia reszty pewnie trzeba ściągać dekiel zaworów?

Awatar użytkownika
topcio
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 11129
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie
Kontakt:

Re: Lybra 2.0 - wymiana rozrządu przy okazji zdjęcia głowicy?

Post autor: topcio » 19 lut 2017, 21:12

Na wyjściu jest takie sitko, to też sprawdź przed zdjęciem pokrywy. Idzie wiosna, poobserwuj sytuację.
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Kappa Coupe 20VT nr 3119
Obrazek

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4644
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Re: Lybra 2.0 - wymiana rozrządu przy okazji zdjęcia głowicy?

Post autor: Bichoń » 20 lut 2017, 15:50

Poobserwowałem dzisiaj sytuację w drugim samochodzie i włosy mi się zjeżyły. TRano trochę nim pojeździłem, potem czekałem na żonę i chciałem sprawdzić stan oleju. A tam bagnet wywalony, olejem zapaćkane w okolicy bagnetu, a na samym bagnecie majonezu co niemiara. Na korku majonezu już było, za to na bagnecie (pewnie w rurce) całkiem sporo. Dolałem 1l oleju, bo cieżko było na początku stwierdzić ile wyleciało, ale chyba niewiele, bo teraz mam sporo ponad stan. Ale i tak po południu wymienię olej i filtr. Odma była zapchana mazią, ale sitka żadnego chyba ten nie mam - czyściłem opaską trytytką i wchodziła głęboko w dekiel zaworów bez specjalnego oporu. Przy okazji zauważyłem, że nie miałem tam założonej opaski :)
Po dojechaniu do domu nie było już śladu majonezu, pewnie resztki których nie wyczyściłem rozpuściły się. Oczywiście stan płynu chłodzącego bez zmian, blisko maksa.
Czy te silniki 2.0 20v mają jakieś problemy z odmami? Wcześniej ani w deltach ani w kappach takich jaj nie miałem.

Awatar użytkownika
Maniak
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3883
Rejestracja: 21 sty 2014, 21:25
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Staroźreby

Re: Lybra 2.0 - wymiana rozrządu przy okazji zdjęcia głowicy?

Post autor: Maniak » 20 lut 2017, 16:02

To co opisujesz stało się w mrozy. Odma zamarzła i wywaliło bagnet. A smalec robi się po zmieszaniu pary wodnej i oleju.
Eksperyment.....weź kawałek suchego metalu włóż do zamrażarki a potem wyjmnij do ciepłego......zaobserwUj co będzie. A w silniku jeszcze jest olej ;)
Pozdrawiam brać klubowiczów : ok2 :
Kappa 2.0, 2.4, 3.0, 2.4TD WSZYSTKIE CZĘŚCI!
Tel. 606 692 044 Jak by co było trzeba.
Piaskowanie i zabezpieczenia antykorozyjne.

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4644
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Re: Lybra 2.0 - wymiana rozrządu przy okazji zdjęcia głowicy?

Post autor: Bichoń » 21 lut 2017, 22:37

Tester doszedł, uzyłem i w niebieskiej lybrze nie zmienił zabarwienia, z czego wynika że nie ma CO2 w płynie chłodnicy.

Awatar użytkownika
Maniak
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3883
Rejestracja: 21 sty 2014, 21:25
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Staroźreby

Re: Lybra 2.0 - wymiana rozrządu przy okazji zdjęcia głowicy?

Post autor: Maniak » 21 lut 2017, 22:48

To tylko cieszyć siętrza. Odme wyczyść i dociepl motor, no teraz to już na wiosnę idzie i git....
Pozdrawiam brać klubowiczów
Kappa 2.0, 2.4, 3.0, 2.4TD WSZYSTKIE CZĘŚCI!
Tel. 606 692 044 Jak by co było trzeba.
Piaskowanie i zabezpieczenia antykorozyjne.

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4644
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Re: Lybra 2.0 - wymiana rozrządu przy okazji zdjęcia głowicy?

Post autor: Bichoń » 21 lut 2017, 23:49

Tylko jak temu zapobiegać na przyszłość? Jaki jest mechanizm powstawania i rozpuszczania tego "majonezu"?

Awatar użytkownika
Maniak
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3883
Rejestracja: 21 sty 2014, 21:25
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Staroźreby

Re: Lybra 2.0 - wymiana rozrządu przy okazji zdjęcia głowicy?

Post autor: Maniak » 22 lut 2017, 5:39

Różnica temperatur......nie dogrzany silnik.....gaz....ot tyle dywagacji : buja w oblokach :
Pozdrawiam braćklubowiczów : ok2 :
Kappa 2.0, 2.4, 3.0, 2.4TD WSZYSTKIE CZĘŚCI!
Tel. 606 692 044 Jak by co było trzeba.
Piaskowanie i zabezpieczenia antykorozyjne.

Awatar użytkownika
goldixll
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1405
Rejestracja: 16 lut 2009, 0:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra 2.0 - wymiana rozrządu przy okazji zdjęcia głowicy?

Post autor: goldixll » 22 lut 2017, 7:53

Też się zastanawiam od czego to zależy, że w jednych silnikach pojawia się "majonez" ... u mnie jazda głównie po mieście więc motor niedogrzany i tak

E39 2.8 benz ... bardzo dużo majonezu (całą odmę wymieniłem na nową i tak się pojawiał)
Golf IV 1.6 benz ... sporo ale mniej niż w BMW
Punciak 1.2 ... zero
Hyundai 2.4 benz zero majonezu
Lybra 2.4 zero majonezu

Miłe to dla oczu nie jest i wiadomo, że piersze co człowiek myśli o UPG :/
Była Lancia Kappa 2.4 kle kle kle , była Lancia Kappa 2.0 z lpg, była bawarka 2.8 ,
był sweter kombi 1.6SR,był Punciak 1.2 , Hyundai Santa Fe 2.4 lpg
Jest Lancia Lybra 2.4 jtd
Obrazek
Jest Fiat Ulysse 3.0 lpg
Obrazek

Awatar użytkownika
topcio
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 11129
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie
Kontakt:

Re: Lybra 2.0 - wymiana rozrządu przy okazji zdjęcia głowicy?

Post autor: topcio » 22 lut 2017, 8:14

Słaba, czyli źle skonstruowana lub niedrożna wentylacja silnika (odma) w połączeniu z eksploatacją na krótkich odcinkach. W zimnym silniku skrapla się woda tworząca majonez, który po mocnym rozgrzaniu znika.

Maniak pisze:.gaz....
Jaki konkretnie wpływ ma używane paliwo?
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Kappa Coupe 20VT nr 3119
Obrazek

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4644
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Re: Lybra 2.0 - rozważania na temat majonezu w odmie

Post autor: Bichoń » 22 lut 2017, 8:17

Reduktor pobiega trochę ciepła z układu, więc silnik nieco później się nagrzeje. Przy sprawnym termostacie dojdzie do tej samej temperatury pracy, ale jednak trochę później - przy krótkich przejazdach może to mieć znaczenie.

Tomcjusz
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 223
Rejestracja: 27 lis 2011, 18:24
Imię: Tomcjusz
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra 2.0 - rozważania na temat majonezu w odmie

Post autor: Tomcjusz » 22 lut 2017, 10:28

"W zimnym silniku skrapla się woda tworząca majonez, który po mocnym rozgrzaniu znika."

Nie bardzo znika. W maju ub. roku na A4 koło zjazdu na Wieliczkę poszła mi uszczelka pod głowicą. A że to była niedziela i żadnego czynnego warsztatu w okolicy to musiałem jakoś dojechać do domu. Na przejechanie około 140 km zużyłem ponad 20 l płynu do chłodnic - płyn w układzie po kilkunastu kilometrach zanikał a przy okazji tworzyły się spore ilości majonezu (ktoś wcześniej pisał że z płynu się nie tworzy). No i dolewając olej który w tej postaci osadzał się we wnętrzu silnika. Ostatnie 50 km przejechałem dolewając jakieś 10 l zwykłej wody. Więc na koniec miałem naprawdę dużo majonezu do eksperymentów. Silnik był dobrze rozgrzany, temperatura na zewnątrz około 25 stopni - majonez powinien zniknąć. Rzeczywiście w teorii majonez po ogrzaniu powinien ulec rozdzieleniu na olej i wodę/glikol/glicerynę czy co tam tworzy płyn do chłodnic. Jednak w praktyce półgodzinne gotowanie próbki majonezu w wodzie nie spowodowało takiego rozwarstwienia. A temperatura oleju w pracującym silniku jest przecież zbliżona do 100 stopni (około 90 ma płyn). Temperatura powietrza w odmie, na bagnecie czy pod korkiem - czyli tam gdzie majonez się osadza jest sporo niższa. Być może trwałość majonezu zależy od rodzaju oleju. U mnie był to półsyntetyczny 10W40. Zostawiłem samochód u mechanika więc nie widziałem ile majonezu faktycznie wyprodukowałem, ale mechanik mówił że było go naprawdę dużo. Silnik przeżył, choć od tamtej pory co jakiś czas muszą dolewać trochę oleju, a wcześniej tego nie było.
Lancia Delta II 1,6 16V
Lancia Lybra Berlina 2,0 20V

Awatar użytkownika
Wilkin
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 5284
Rejestracja: 02 lis 2009, 21:40
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Lybra 2.0 - wymiana rozrządu przy okazji zdjęcia głowicy?

Post autor: Wilkin » 22 lut 2017, 17:36

Bichoń pisze:
20 lut 2017, 15:50
Poobserwowałem dzisiaj sytuację w drugim samochodzie i włosy mi się zjeżyły. TRano trochę nim pojeździłem, potem czekałem na żonę i chciałem sprawdzić stan oleju. A tam bagnet wywalony, olejem zapaćkane w okolicy bagnetu, a na samym bagnecie majonezu co niemiara. Na korku majonezu już było, za to na bagnecie (pewnie w rurce) całkiem sporo. Dolałem 1l oleju, bo cieżko było na początku stwierdzić ile wyleciało, ale chyba niewiele, bo teraz mam sporo ponad stan. Ale i tak po południu wymienię olej i filtr. Odma była zapchana mazią, ale sitka żadnego chyba ten nie mam - czyściłem opaską trytytką i wchodziła głęboko w dekiel zaworów bez specjalnego oporu. Przy okazji zauważyłem, że nie miałem tam założonej opaski :)
Po dojechaniu do domu nie było już śladu majonezu, pewnie resztki których nie wyczyściłem rozpuściły się. Oczywiście stan płynu chłodzącego bez zmian, blisko maksa.
Czy te silniki 2.0 20v mają jakieś problemy z odmami? Wcześniej ani w deltach ani w kappach takich jaj nie miałem.
Silniki 2.0 mają odmę na całej szerokości dekla, nie mają z nią problemów, dopóki się nie zatka.
Z ciekawostek w jednym silniku miałem tak że musiałem czyścić przecinakiem , w drugim mniej więcej o podobnym przebiegu , wystarczyło przepłukanie ropą.
Z tym nie trafisz. Samo czyszczenie jest upierdliwe , bo teoretycznie dekiel i odma jest zrobiona tak że teoretycznie jest nierozbieralna ;)
byłe: Delta II 1.6 16V Hpe,Kappa 2.0 20V "Litwin" ,Kappa 2.0 20V "Przemytnik",Delta II bi-colore 2.0 16V Vice miss Sypniewo,Ypsilon 1.3 JTD bi-colore Miss Topornia,Kappa 3.0 Coupe Aut 2vice Zwierzyń, Kappa 2.0 20 VT. Alfa 166 3.0 sportronic.
Obecne
Kappa 3.0 sportronic,Kappa 3.0 SW sportronic, Gamma 2.5 Aut.Tipo 1.4 T-jet SW.Ford expedition 5.4. Volt,126p.
Tak z grubsza ;)

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4644
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Re: Lybra 2.0 20v - rozważania na temat majonezu w odmie

Post autor: Bichoń » 19 lis 2018, 22:04

Powiedzcie mi mili moi jak to jest z rurkami odmy w lybrze 2.0. Od pokrywy zaworów jedna odchodzi do harmonijki dolotu (przed przepustnicę), ale jest jeszcze druga, odchodząca chyba z tego samego króćca-trójnika, dochodząca do dolotu między przepustnicą a kolektorem dolotowym. Przy tej drugiej jest chyba jakiś zaworek jednokierunkowy -w którą stronę ma przepuszczać?
Czy może mi ktoś wyjaśnić działanie tego układu z dwoma rurkami oraz... dlaczego ktoś miałby zaślepić rurkę odmy za przepustnicą kulką z łożyska??? Co zmienia zaślepienie tej drugiej rurki odmy?

Awatar użytkownika
Pawcio78
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1405
Rejestracja: 24 lip 2009, 15:04
Imię: Paweł
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Lybra 2.0 20v - rozważania na temat majonezu w odmie

Post autor: Pawcio78 » 19 lis 2018, 22:20

W 1.8 też jest taki zaworek tylko w przepustnicy. Blokować przepływ ma w kierunku do pokrywy zaworów. Jeśli nie będzie zamykał to silnik może gasnąć przy przechodzeniu na wolne obroty - lewe powietrze. Ja tak miałem tylko w 1.8. Jutro jeszcze wezme przepustnicę do ręki i potwierdzę kierunek pracy tego zaworka ale wydaje mi się że jak proóbowałem pociągnać powietrze ustami z przepustnicy poprzez ten zaworek to przepływ sie blokował ale dmuchnąć w niego mogłem i powietrze swobodnie leciało.

Wysłane z mojego GT-I9505 przy użyciu Tapatalka

była: Tempra 1.6 86KM
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”