Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Awatar użytkownika
redy19
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 454
Rejestracja: 18 sty 2008, 0:00
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Bełchatów
Kontakt:

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: redy19 » 14 wrz 2012, 15:36

Może tu wam pokaże co mi się zebrało od 2002 roku w EGR przepustnicy i w kolektorze

EGR
Obrazek

Obrazek

Obrazek

kolektor
Obrazek


A tak wygląda po czyszczeniu

Obrazek
Obrazek
Obrazek

rysiuwalus
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 76
Rejestracja: 01 lis 2011, 21:19
Imię: rysiu
Lokalizacja: wielkopolska

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: rysiuwalus » 14 wrz 2012, 21:52

Załóżmy że się przekonam do zaslepienia zaworu EGR,a co się dzieje ze spalaniem bo w miejsce spalin silnik musi zasysać dodatkowe powietrze,juz mierzone przez MAF.Sygnał z niego jest brany pod uwagę przy ustalaniu dawki paliwa przez ECU,czy czasem auto nie będzie wiecej spalało.

Awatar użytkownika
Ramzes_II
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 2543
Rejestracja: 02 lis 2009, 0:06
Imię: Dominik
Lokalizacja: Dębica, podkarpackie

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: Ramzes_II » 14 wrz 2012, 22:41

rysiuwalus pisze:Załóżmy że się przekonam do zaslepienia zaworu EGR,a co się dzieje ze spalaniem bo w miejsce spalin silnik musi zasysać dodatkowe powietrze,juz mierzone przez MAF.Sygnał z niego jest brany pod uwagę przy ustalaniu dawki paliwa przez ECU,czy czasem auto nie będzie wiecej spalało.
A ja tak zrobię zeby nie paliło więcej, tylko mniej.
Sygnał MAF jest jednym z parametrów który ogranicza dawkę paliwa a nie wpływa na jej ustalanie !!!
To ile idzie paliwa decyduje kierowca poprzez mapę pedału przyspieszenia. MAF pilnuje przez mapę limitera dymienia by skład mieszanki nie wychodził poza mapę limitera i ogranicza do zmierzonego powietrza dawkę paliwa. Ale to jeszcze zależne jest od mapy cisnienia atmosferycznego, mapy cisnienia doładowania, mapy ogranicznika temperatury, mapy limitera momentu itp. itd.

Nie urabiajcie teorii co do czego służy, jak nie znacie zasady działania oprogramowania EDC15.
Bo wywalę z map przepływomierz i na bazie czujnika doładowania będzie auto jedzić. I to całkiem nieźle. Tyle ze gdy później, kiedyś, niechcący wysra się czujnik doładowania, albo sterowanie turbiną, to auto zacznie kopcić jak Stefan Batory wypływający w dziewiczy rejs. A czemu ? bo nie będzie limiter dymu działać, gdy nie ma MAF-a.
A mapy dymu opierają sie tylko na przepływce.
Tuning oraz diagnostyka JTD, JTDm, TDI, CDI, HDI ... i HGW :D

>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166
<<<<<<<<<<<<<<<<<<

zbyszek55
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 258
Rejestracja: 01 lip 2010, 19:48
Lokalizacja: bydgoszcz

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: zbyszek55 » 14 wrz 2012, 23:47

Witam
W silniku CF2 sprawny elektrozawór otwiera się i podciśnienie podnosi grzybek zaworu EGR i obliczona część
spalin zasysana jest razem z powietrzem do kolektora ssącego.
W przypadku zaślepienia zaworu EGR brakująca ilość spalin musi być uzupełniona przez dodatkową ilość powietrza-
wzrost paliwa ?
Zawór EGR/ cały czas CF2/ nie ma czujnika -kontroli otwarcia się .Może się zdarzyć ,że elektrozawór jest sprawny
natomiast zawór EGR nie -chyba ,że przepływka to wyłapie i odpowiednio skoryguje otwarcie się elektrozaworu.
Chyba tak to działa?
Pozdrowienia
Zbyszek55 z Bydgoszczy
Lancia Lybra sw 2,4 CF2
Lancia Lybra 2.4 JTD SW

Awatar użytkownika
Ramzes_II
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 2543
Rejestracja: 02 lis 2009, 0:06
Imię: Dominik
Lokalizacja: Dębica, podkarpackie

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: Ramzes_II » 15 wrz 2012, 7:39

zbyszek55 pisze:Witam
W silniku CF2 sprawny elektrozawór otwiera się i podciśnienie podnosi grzybek zaworu EGR i obliczona część spalin zasysana jest razem z powietrzem do kolektora ssącego.
Tak.
W przypadku zaślepienia zaworu EGR brakująca ilość spalin musi być uzupełniona przez dodatkową ilość powietrza- wzrost paliwa ?
Nie. To nie benzyna by pilnować Lambda =1. Diesel chodzi na ubogiej mieszance z natury.
Brak spalin w składzie mieszanki sie niczym nie uzupełnia w zamian.
Zawór EGR/ cały czas CF2/ nie ma czujnika -kontroli otwarcia się .Może się zdarzyć ,że elektrozawór jest sprawny natomiast zawór EGR nie -chyba ,że przepływka to wyłapie i odpowiednio skoryguje otwarcie się elektrozaworu.
Chyba tak to działa?
Pozdrowienia
Zbyszek55 z Bydgoszczy
Lancia Lybra sw 2,4 CF2
Poniżej masz mapę EGR. Z niej zrozumiesz wszystko.
Na osi Y masz otwarcie elektrozaworu
Na osi X masz dawkę aktualną paliwa (na jakiej silnik pracuje obecnie - ile wynika z wcisniecia pedału gazu)
Na osi Z masz obroty silnika.
Jak widzisz im dawka wyższa - zbliza się do 38 mg/suw, lub obroty wyższe i zbliżające się powyzej 3 tys, EGR zostaje przymknięty. Jest to mapa sterowania elektrozaworem który steruje bezpośrednio poprzez podcisnienie grzybkiem.
egr.JPG
Gwoli wyjaśnienia. EGR działa "do pewnych obrotów" i "do pewnej dawki paliwa"
Jak widać na przykładzie CF2 działa do 3200 obr/ gdzie następuje jego pełne zamknięcie.
Tak samo po osiągnięciu dawki paliwa 38mg/suw EGR się zamknie.
Pełna dawka paliwa osiągana w CF2 to 56 mg/suw
EGR zamknie się wiec przy każdym gwałtowniejszym wcisnięciu pedału gazu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Tuning oraz diagnostyka JTD, JTDm, TDI, CDI, HDI ... i HGW :D

>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166
<<<<<<<<<<<<<<<<<<

zbyszek55
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 258
Rejestracja: 01 lip 2010, 19:48
Lokalizacja: bydgoszcz

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: zbyszek55 » 16 wrz 2012, 0:15

Witam
Dzięki Ramzes II za wytłumaczenie .Z tego wynika,że jazda ;emerycka;to jazda przy dużym otwarciu zaworu EGR.
A skoro dużo spalin wchodzi do kolektora ssącego,to mniej spalin przechodzi przez turbinę i spada ciśnienie
doładowania .
Pozdrowienia
Zbyszek55 z Bydgoszczy
Lancia Lybra sw 2,4 CF2
Lancia Lybra 2.4 JTD SW

Awatar użytkownika
Ramzes_II
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 2543
Rejestracja: 02 lis 2009, 0:06
Imię: Dominik
Lokalizacja: Dębica, podkarpackie

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: Ramzes_II » 16 wrz 2012, 1:19

Dokładnie tak, ale tego nie czujesz na trasie przy stałej prędkości, no moze tylko to ze troszkę głębiej musisz wciskać gaz by utrzymac zadaną prędkość.
Fenomen, przez wielu uwazany ze auto po chipie spala mniej - jest własnie tego przykładem. Masz większą moc i moment "pod nogą" i aby jechać jak dotychczas nie musisz wduszać gazu, wystarczy delikatne muskanie pedału przyśpieszenia, by utrzymać zadaną predkość. Oczwiscie dociskanie gazu do podłogi owocuje wiekszym niż w serii spalaniem - w końcu zamiast np 56 mg/suw masz pod nogą 70 mg/suw. Moc skądś się bierze. A bierze się z paliwa. Z powietrza bierze się moment obr. Im więcej i dłuzej dmuchniemy turbo, tym więcej Nm wypluje silnik.
Diesel w 80% chodzi na ubogiej lub bardzo ubogiej mieszance. W benzynie taka jazda skończyłaby się wypaleniem uszczelki pod głowicą, wypaleniem zaworów i nadtopieniem łopatek turbiny. Diesel przy ubogiej mieszance odwrotnie jak benzyna ma niską temp. spalin. Dopiero podlewanie paliwem owocuje zwiekszeniem temperatury spalin. Ale EGT pozostaje bezpieczne jeszcze przy doładowaniu 1.5 bara (seria 1.2-1.3) i dawce paliwa prawie 80 mg/suw (seria 56mg). A to juz moce dla 2.4 JTD w okolicach 200 HP+.
Tuning oraz diagnostyka JTD, JTDm, TDI, CDI, HDI ... i HGW :D

>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166
<<<<<<<<<<<<<<<<<<

krzysiek.el
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 4
Rejestracja: 16 wrz 2012, 18:59
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Wypełnij to pole

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: krzysiek.el » 16 wrz 2012, 19:07

Witam,
Mam Lybre 2,4 150 km.
Od paru dni mam problem z silnikiem, co jakiś czas "coś" się zatnie i silnik nie ma mocy.
Ruszając nie mogę go rozpędzić do 60km/h a jak już toi na dłuuugiej prostej albo z długiej górki.
Byłem u mechanika, stwierdził błąd zaworu egr i czujnika obrotów silnika(jak dobrze pamiętam).
Zaślepił mi Zawór egr i powiedział, że powinno być dobrze, nie było. wyjąłem tą blaszkę i jak dzwoniłem do niego to mówił,ze zawór er do wymiany, zamówiłem na "aledrogo" i wymieniłem- nie pomogło!:/

Co radzicie koledzy?

Pozdrawiam
K.K.

Awatar użytkownika
ESSOX
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 489
Rejestracja: 08 lip 2009, 21:59
Imię: Robert
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: ESSOX » 16 wrz 2012, 19:35

krzysiek.el pisze:Witam,

Co radzicie koledzy?

Pozdrawiam
K.K.
Podpiąć pod kompa i się przejechać :D
Lybra SW 2,4JTD

krzysiek.el
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 4
Rejestracja: 16 wrz 2012, 18:59
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Wypełnij to pole

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: krzysiek.el » 16 wrz 2012, 20:25

czyli wystarczy wykasować błędy?
A nie ma być tak, że będą one nieaktywne i powinno to śmigać?

Awatar użytkownika
Ramzes_II
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 2543
Rejestracja: 02 lis 2009, 0:06
Imię: Dominik
Lokalizacja: Dębica, podkarpackie

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: Ramzes_II » 16 wrz 2012, 20:28

ESSOX pisze:
krzysiek.el pisze:Witam,

Co radzicie koledzy?

Pozdrawiam
K.K.
Podpiąć pod kompa i się przejechać :D
Dac mu wodki - dobrze gada.
Krzysztof - uzupelnij w profilu skad jestes, a po drugie trzeba logi dynamiczne zrobic jak pisze kolega Robert, czyli podlaczyc komputer pod auto i przejechac sie - logujac podstawowe parametry. U Ciebie obstawiam zaciety zawor sterowania turbiną.
Tuning oraz diagnostyka JTD, JTDm, TDI, CDI, HDI ... i HGW :D

>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166
<<<<<<<<<<<<<<<<<<

krzysiek.el
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 4
Rejestracja: 16 wrz 2012, 18:59
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Wypełnij to pole

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: krzysiek.el » 16 wrz 2012, 21:11

może głupie pytanie, ale czy jestem w stanie zrobić to sam w domu? co potrzebuję kupić aby to zrobić?
Może się to opłaci a nie ciągłe jeżdżenie do serwisu.

ksk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 266
Rejestracja: 03 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: ksk » 16 wrz 2012, 21:47

Spróbuj zrobić według >tego< opisu.
Jednak może to nie poskutkować. Ja u siebie przeczyściłem i nasmarowałem ale nic to nie dało.
Po kupnie nowego zaworu silnik odżył.
Najlepiej będzie jak zdiagnozujesz usterkę bo na ślepo wymieniać/rozbierać to ma sensu...
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD

Awatar użytkownika
Ramzes_II
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 2543
Rejestracja: 02 lis 2009, 0:06
Imię: Dominik
Lokalizacja: Dębica, podkarpackie

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: Ramzes_II » 16 wrz 2012, 21:50

krzysiek.el pisze:może głupie pytanie, ale czy jestem w stanie zrobić to sam w domu? co potrzebuję kupić aby to zrobić?
Może się to opłaci a nie ciągłe jeżdżenie do serwisu.
:link: Ten kabel + FiatEcuScan lub Multiscan.
Ten zestaw wystarczy Ci do diagnostyki Lybry w stopniu podstawowym.
Tuning oraz diagnostyka JTD, JTDm, TDI, CDI, HDI ... i HGW :D

>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166
<<<<<<<<<<<<<<<<<<

zbyszek55
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 258
Rejestracja: 01 lip 2010, 19:48
Lokalizacja: bydgoszcz

Re: Lybra 2.4 JTD - zaślepienie EGR

Post autor: zbyszek55 » 16 wrz 2012, 23:53

Witam
Ramzes II napisał;z powietrza bierze się moment obrotowy; ok,tylko dlaczego powietrze wychodzące
z turbiny trafia do wąskich rurek chłodnicy pow.gdzie jest tłumione i się grzeje ?
Co prawda przepływające powietrze z zewnątrz chłodzi je ,tylko dlaczego ta chłodnica jest tak schowana ?
Co innego , gdyby ta chłodnica była umiejscowiona całą powierzchnią za grilem ,albo dodatkowym
wlotem powietrza.
Spaliny z EGR wchodzą do kolektora ssącego pod kątem prostym i rozchodzą się na prawo i lewo .
Czy nie wypychają -tłumią powietrze wchodzące do kolektora ssącego ?
W nowszych silnikach jest chłodnica spalin z EGR,w CF2 nie szkoda .
Pozdrowienia
Zbyszek55 z Bydgoszczy
Lancia Lybra sw 2,4 CF2
Lancia Lybra 2.4 JTD SW

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”