Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Problemy, porady i opinie dotyczące LPG w Naszych Lanciach
Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Post autor: KrissEB » 19 maja 2022, 9:58

Mam pytanie:)

Wymontowuję instalację LPG z Zety 2,0 Turbo. Mam już wyciągnięte wszystko i pozostał mi temat oryginalnej wiązki z komputera do wtrysków benzyny.

Podczas instalacji LPG ktoś przeciął kable zasilające do wtrysków benzyny i wpiął w nie kable które idą do centralki gazu, która to ma za zadanie nimi sterować (odcinać) kiedy działa auto spala gaz.
Ktoś zrobił to tak że po przecięciu oryginalnej wiązki żeby wlutować przewody od centralki lpg polutował po dwa przewody idące z CPU do wytrysków i do nich dolutował też pod dwa idące do centralki LPG.

Chcąc połączyć teraz wiązkę z CPU prosto do wtrysków benzynowych nie wiem które kable dokładnie do których wtrysków przypisać.

Moje pytanie:
- czy obojętne jak podłączę (chodzi mi o to że nie wg oryginalnej kolejności) sterowanie benzyną może wariować bo, np.: komputer myśląc że steruje wtryskiem 2 tak naprawdę będzie dawał sygnał do 4.
- czy to nie jest tak że komputer po prostu podaje zasilanie na wtryski i de facto jeśli nic nie jest zepsute to każdy powinien chodzić w tym samym tempie itp?
- sterowanie wtryskami powinno być połączone z kolejnością zapłonu i w związku z tym komputer ma różne kolejności wtrysku do cylindrów?
- czy jak podłączę jak leci to po prostu jedynym problemem będzie to że w razie podpięcia pod komputer nie będzie wiadomo z który tak naprawdę wtryskiwacz daję błąd.

Przesyłam rysunek poglądowy.
Zeta - lpg.png
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2065
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowe

Post autor: Jam_Belfegor » 19 maja 2022, 10:40

Moje pytanie:
- czy obojętne jak podłączę (chodzi mi o to że nie wg oryginalnej kolejności) sterowanie benzyną może wariować bo, np.: komputer myśląc że steruje wtryskiem 2 tak naprawdę będzie dawał sygnał do 4.

Nie nie jest obojętne CPU steruje konkretnym wtryskiem i tak dobrze myślisz jak pomylisz kable to może strzelać benzyna nie w ten cylinder na którym jest praca.


- czy to nie jest tak że komputer po prostu podaje zasilanie na wtryski i de facto jeśli nic nie jest zepsute to każdy powinien chodzić w tym samym tempie itp?

łoo... Panie nie :D :D , bo paliwo fruwało by ci po wydechu aż miło. Paliwo podawane jest tam gdzie będzie praca w odpowiedniej fazie. Pozostałe cylindry (oczywiście zależny to od samego silnika i budowy czy to R3, R5, R4, V'ałka etc) ale przyjemnymi że to R4 czyli rzędowa czwórka. To w takim silniku gdy masz na jednym cylindrze spalanie, pozostałem wykonują pozostałe cykle pracy, 4 - sów, 4 etapy / stany wysterkające w cylindrze: ssanie, sprężanie, zapłon / praca, wydech. Wyobraź sobie że teraz w każdym cyklu wali ci paliwo o ile to nie jest bezpośredni wtrysk to za zaworze ssacym to już niezła kałuża :lol: :lol: oj na bogato : yesyes : : yesyes :

A taka ciekawostka w temacie Fiat - grupa (FCA) (zresztą nie tylko) tam gdzie dawał przeważnie dwie cewki w tandem do 4 cylindrów zapłon odbywał się na jednym cylindrze na ślepo - tzn. na cylinder gdzie jest mieszanka i praca - czyli trza podpalić i na pusto w drugi cylinder. I tak pracuje jeden cylinder a iskra szła na 2 i 2 naprzemienne cylindry. Trochę to głupi system bo tym samym szybciej zużywały się świecę, no ale takie to czasy były gdzie pomiędzy jedna cewką i rozdzielaczem a cewkami indywidualnymi na cylinder to działy się rożne magiczne wynalazki - trochę to dla mnie nie zrozumiałe bo już wtedy mieli cewki zespolone, ale Włochów nie ogarniesz. Chyba takie dziwy działy się na systemach zapłonowych "Magnetii Menelliii" a na Bosch'ach były zespolone, nie dam sobie nic za to uciąć - takie moje obserwacje. Pewnie też chodziło o patenty oraz szeroko pojętą optymalizację kosztów... W końcu zwykła cewka nawet jak trzeba dwie było kupić to kosztowało to i tak mniej jak zespolona z jakimś jeszcze do tego modułem elektronicznym najlepiej.

- sterowanie wtryskami powinno być połączone z kolejnością zapłonu i w związku z tym komputer ma różne kolejności wtrysku do cylindrów?

tak

- czy jak podłączę jak leci to po prostu jedynym problemem będzie to że w razie podpięcia pod komputer nie będzie wiadomo z który tak naprawdę wtryskiwacz daję błąd.

oj nie rób tego :lol: Też mi przyszło reanimować ze trzy wiązki po LPG, na szczęście ratowało mnie ze przy wytyczne i na wiązce z ECU były fragmenty oryginalnych kabli - a te mają swoje kolory i dało się odtworzyć gdzie co ma być. W Delcie II z 2.0 zaś jest "jakby luksusowo" bo końcowy odcinek do wtrysków jest połączony z główną wiązką wtyczką i można wymienić sam odcinek końcowy - zamiast bawić się w sztukowanie, względnie zrobić taki 1:1 jest dość krótki ok. 0,5m
Jak bezpowrotnie utraciłeś przy wtyczkach oryginalne przewody - kolory, ratuje cie tylko schemat elektryczny, albo dobrzy koledzy z klubu którzy ci zapodadzą kolejność kolorków na wtyczki i cylindry.
Ostatnio zmieniony 19 maja 2022, 10:52 przez Jam_Belfegor, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowe

Post autor: KrissEB » 19 maja 2022, 10:48

Jam_Belfegor pisze: 19 maja 2022, 10:40 Moje pytanie:
- czy obojętne jak podłączę (chodzi mi o to że nie wg oryginalnej kolejności) sterowanie benzyną może wariować bo, np.: komputer myśląc że steruje wtryskiem 2 tak naprawdę będzie dawał sygnał do 4.

Nie nie jest obojętne CPU steruje konkretnym wtryskiem i tak dobrze myślisz jak pomylisz kable to może strzelać benzyna nie w ten cylinder na którym jest praca.


- czy jak podłączę jak leci to po prostu jedynym problemem będzie to że w razie podpięcia pod komputer nie będzie wiadomo z który tak naprawdę wtryskiwacz daję błąd.

oj nie rób tego :lol: Też mi przyszło reanimować ze trzy wiązki po LPG, na szczęście ratowało mnie ze przy wytyczne i na wiązce z ECU były fragmenty oryginalnych kabli - a te mają swoje kolory i dało się odtworzyć gdzie co ma być. W Delcie II z 2.0 zaś jest "jakby luksusowo" bo końcowy odcinek do wtrysków jest połączony z główną wiązką wtyczką i można wymienić sam odcinek końcowy - zamiast bawić się w sztukowanie, względnie zrobić taki 1:1 jest dość krótki ok. 0,5m
Jak bezpowrotnie utraciłeś przy wtyczkach oryginalne przewody - kolory, ratuje cie tylko schemat elektryczny, albo dobrzy koledzy z klubu którzy ci zapodadzą kolejność kolorków na wtyczki i cylindry.
Ale skoro gazownicy podłączyli sterowanie z CPU po dwa kable i zakładali że auto może pracować na benzynie to znaczy że jedna kbyło ok czy to wyjątkowi partacze?
Jeździłem tym autem przed wyjęciem LPG na benzynie i działało normalnie.

Niestety w Zecie wszystkie przewody w wiązce są szare więc kolory mnie nie uratują.

IMG_20220504_191658.jpg
IMG_20220504_191704.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowe

Post autor: KrissEB » 19 maja 2022, 10:56

KrissEB pisze: 19 maja 2022, 10:48
Jam_Belfegor pisze: 19 maja 2022, 10:40 Moje pytanie:
- czy obojętne jak podłączę (chodzi mi o to że nie wg oryginalnej kolejności) sterowanie benzyną może wariować bo, np.: komputer myśląc że steruje wtryskiem 2 tak naprawdę będzie dawał sygnał do 4.

Nie nie jest obojętne CPU steruje konkretnym wtryskiem i tak dobrze myślisz jak pomylisz kable to może strzelać benzyna nie w ten cylinder na którym jest praca.


- czy jak podłączę jak leci to po prostu jedynym problemem będzie to że w razie podpięcia pod komputer nie będzie wiadomo z który tak naprawdę wtryskiwacz daję błąd.

oj nie rób tego :lol: Też mi przyszło reanimować ze trzy wiązki po LPG, na szczęście ratowało mnie ze przy wytyczne i na wiązce z ECU były fragmenty oryginalnych kabli - a te mają swoje kolory i dało się odtworzyć gdzie co ma być. W Delcie II z 2.0 zaś jest "jakby luksusowo" bo końcowy odcinek do wtrysków jest połączony z główną wiązką wtyczką i można wymienić sam odcinek końcowy - zamiast bawić się w sztukowanie, względnie zrobić taki 1:1 jest dość krótki ok. 0,5m
Jak bezpowrotnie utraciłeś przy wtyczkach oryginalne przewody - kolory, ratuje cie tylko schemat elektryczny, albo dobrzy koledzy z klubu którzy ci zapodadzą kolejność kolorków na wtyczki i cylindry.
Ale skoro gazownicy podłączyli sterowanie z CPU po dwa kable i zakładali że auto może pracować na benzynie to znaczy że jedna kbyło ok czy to wyjątkowi partacze?
Jeździłem tym autem przed wyjęciem LPG na benzynie i działało normalnie.

Niestety w Zecie wszystkie przewody w wiązce są szare więc kolory mnie nie uratują.


IMG_20220504_191658.jpg

IMG_20220504_191704.jpg
Wieczorem prześlę jeszcze dokładne zdjęcia ale chyba już zacznę się rozglądać za oryginalną wiązką :-?
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Post autor: KrissEB » 19 maja 2022, 11:54

Dla uporządkowania tak to wygląda w rzeczywistości.

Jak jechałem zrobić to zdjęcie to pomyślałem że może gaziarze wpieli się w masy od wtrysków bo przecież robiło by się zwarcie gdyby zlutowali po dwa kable zasilające wtrysków w jeden. Niestety przyjechałem na miejsce i się okazało że jest osobna masa dla wtryskó idąca oryginalnie od CPU.
IMG_20220519_113031.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2065
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowe

Post autor: Jam_Belfegor » 19 maja 2022, 12:02

KrissEB pisze: 19 maja 2022, 10:48
Ale skoro gazownicy podłączyli sterowanie z CPU po dwa kable i zakładali że auto może pracować na benzynie to znaczy że jedna kbyło ok czy to wyjątkowi partacze?
Jeździłem tym autem przed wyjęciem LPG na benzynie i działało normalnie.

Niestety w Zecie wszystkie przewody w wiązce są szare więc kolory mnie nie uratują.
1. We współczesnych układach LPG auto musi działać na obydwu paliwach. Ba nawet jest tak ze działa przez chwilę na obydwu wtryskach - moment przejścia na Pb na LPG. Zmniejsza płynnie dawkę na Pb i zwiększa na LPG dzięki temu nie masz szarpania tylko ładne płynne przejście. Oczywiście tu sporo zależy od serownika jedne maja inne nie. Może tez być taka sytuacja że lata ci na wtrysku LPG a na wysokich obrotach dostrzeliwuje wtryskiem benzyny jakieś 10-20% do mieszanki żeby w górnej partii nie było ubogo. Taka mieszanka tez ma taka zaletę że spala się bardzo ładnie i dynamicznie i może dać odczuwalny przyrost mocy. Szczególnie widać to w dieslach gdzie siła rzeczy silnik lata na dwóch paliwach jednocześnie i samo mieszanie tych dwóch paliw w odpowiednich proporcjach powoduje przyrosty mocy na poziomie 10-15-20% bez jakiegokolwiek ingerowania w mapę paliwową fabryczną.

2. Czasem jest tak że masz przewód w jednym kolorze ale masz cieniutki paseczek w innym wtopiony, przyjrzyj się bo na pierwszy rzut będzie miał wszystkie szare a jak je poobracasz zobaczysz ze będzie np. szary z niebieskim paskiem, szary z zielonym paskiem etc. aż mi się nie chce wierzyć ze masz te same przewody kolorów w żaden sposób nieznakowane. Może jest jakiś nadruk na przewłodach, pooglądaj to dobrze.

P.S: tu generalnie jest mowa cały czas o współczesnych instalacjach 4 i 5 gen. żeby nie było. Wszystko poniżej inny świat.
Ostatnio zmieniony 19 maja 2022, 12:09 przez Jam_Belfegor, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2065
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Post autor: Jam_Belfegor » 19 maja 2022, 12:06

Krzysztof ty sobie sprawdź po stacyjce jak to jest - gdzie jest plus a gdzie minus. Czasem wtryski są na stałym plusie a sterowane masą a czasem odwrotnie - kolory kabli nie zawsze wszystko powiedzą.

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Post autor: KrissEB » 19 maja 2022, 12:13

Jam_Belfegor pisze:
KrissEB pisze: 19 maja 2022, 10:48
Ale skoro gazownicy podłączyli sterowanie z CPU po dwa kable i zakładali że auto może pracować na benzynie to znaczy że jedna kbyło ok czy to wyjątkowi partacze?
Jeździłem tym autem przed wyjęciem LPG na benzynie i działało normalnie.

Niestety w Zecie wszystkie przewody w wiązce są szare więc kolory mnie nie uratują.
1. We współczesnych układach LPG auto musi działać na obydwu paliwach. Ba nawet jest tak ze działa przez chwilę na obydwu wtryskach - moment przejścia na Pb na LPG. Zmniejsza płynnie dawkę na Pb i zwiększa na LPG dzięki temu nie masz szarpania tylko ładne płynne przejście. Oczywiście tu sporo zależy od serownika jedne maja inne nie. Może tez być taka sytuacja że lata ci na wtrysku LPG a na wysokich obrotach dostrzeliwuje wtryskiem benzyny jakieś 10-20% do mieszanki żeby w górnej partii nie było ubogo. Taka mieszanka tez ma taka zaletę że spala się bardzo ładnie i dynamicznie i może dać odczuwalny przyrost mocy. Szczególnie widać to w dieslach gdzie siła rzeczy silnik lata na dwóch paliwach jednocześnie i samo mieszanie tych dwóch paliw w odpowiednich proporcjach powoduje przyrosty mocy na poziomie 10-15-20% bez jakiegokolwiek ingerowania w mapę paliwową fabryczną.

2. Czasem jest tak że masz przewód w jednym kolorze ale masz cieniutki paseczek w innym wtopiony, przyjrzyj się bo na pierwszy rzut będzie miał wszystkie szare a jak je poobracasz zobaczysz ze będzie np. szary z niebieskim paskiem, szary z zielonym paskiem etc. aż mi się nie chce wierzyć ze masz te same przewody kolorów w żaden sposób nieznakowane. Może jest jakiś nadruk na przewłodach, pooglądaj to dobrze.

P.S: tu generalnie jest mowa cały czas o współczesnych instalacjach 4 i 5 gen. żeby nie było. Wszystko poniżej inny świat.
Pooglądam. Sprawdzałem nadruki ale po 27 latach w ciepłej komorze silnika nadruki już mają dość:) Sprawdzę jeszcze te paski.

Nie wiem która generacja ale sterownik to STAG 200-4, także raczej na pewno nie 4 ani 5 piąta generacja.

Nie potrafię zrozumieć czemu lutowali te kable razem to jakaś abstrakcja jak dla mnie :x
Jam_Belfegor pisze: Krzysztof ty sobie sprawdź po stacyjce jak to jest - gdzie jest plus a gdzie minus. Czasem wtryski są na stałym plusie a sterowane masą a czasem odwrotnie - kolory kabli nie zawsze wszystko powiedzą.
Wow, to już dla mnie wyższa szkoła jazdy :roll: Może miałbyś kiedyś 10 min na odwiedziny sąsiedzkie? :lol:
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2065
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Post autor: Jam_Belfegor » 19 maja 2022, 12:21

Odwiedzić zawsze chętnie ale ogarniesz to sam. Przekręć stacyjkę jak masz ucięte już jakieś przewody uważaj żeby nie było zwarcia. Multimetr do reki pomiar do 20V DC i lecisz. Większość multimetrów ma możliwość wykrycia biegunowości. Czyli jak przyłożysz dobrze to będziesz miał samo napięcie jak odwrotnie czyli + do - to na wyświetlaczu pojawi się znak minusa przy cyfrze. Zacznij od tego ze założysz ze na szarym jest + a na czarnym - Nawet taką zwykłym próbnikiem oblecisz temat byle byłby do DC.

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Post autor: KrissEB » 19 maja 2022, 12:57

Ok. Dam znać o efektach:)
Dzięki Przemek : ok2 : : ok2 :
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Post autor: pietrek125 » 19 maja 2022, 14:17

Zeta to stare auto, w tamtych latach wtrysk MPI to była tzw.Full grupa, albo co najwyżej Pół grupa, po inżynierach PSA niespodziwałbym się w tamtym czasie wtrysku sekwencyjnego, dlatego to działało pomimo druciarstwa gaziaczy.
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Post autor: KrissEB » 19 maja 2022, 14:31

pietrek125 pisze: 19 maja 2022, 14:17 Zeta to stare auto, w tamtych latach wtrysk MPI to była tzw.Full grupa, albo co najwyżej Pół grupa, po inżynierach PSA niespodziwałbym się w tamtym czasie wtrysku sekwencyjnego, dlatego to działało pomimo druciarstwa gaziaczy.
Możesz rozwinąć myśl? O co chodzi z Full grupą?
Wtrysk jest do kolektora dolotowego a nie bezpośrednio do komory.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Post autor: pietrek125 » 19 maja 2022, 15:36

Full grupa czyli wszystkie cztery wtryski pracują razem, pół grupa czyli wtryski pracują w parach po dwa, w tego typu rozwiazaniach charakterystyczne było stosowanie podwójnych cewek, pracujące na dwa cylindry na raz.
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2065
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Post autor: Jam_Belfegor » 19 maja 2022, 15:51

pietrek125 pisze: 19 maja 2022, 15:36 Full grupa czyli wszystkie cztery wtryski pracują razem, pół grupa czyli wtryski pracują w parach po dwa, w tego typu rozwiazaniach charakterystyczne było stosowanie podwójnych cewek, pracujące na dwa cylindry na raz.
Jesteś pewien? to mocno archaiczne rozwiązanie, a Zeta to znowuż nie taki dinozaur. Tłukli to jeszcze chyba po 2000r. Choć z drugiej strony jeśli każdy przewód w jednym kolorze jest opcja ze rzeczywiście to leciało całą grupą.

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Lancia Zeta - demontaż instalacji LPG, wiązka wtrysków benzynowych

Post autor: pietrek125 » 19 maja 2022, 16:10

Zeta od strony silnikowej mocno odstawała od konstrukcji Fiat-owskich, choć np. w Fiacie Tipo wszystkie silniki pod koniec produkcji. miały SPI albo MPI na grupie... Daewoo Lanos, Polonez GSI mają pół grupę
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: LPG :::”