Kanał w garażu

Róbta co chceta ;)

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1505
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Kanał w garażu

Post autor: pietrek125 » 22 kwie 2020, 9:29

solarzmr pisze:
22 kwie 2020, 1:20
Zawsze można postawić podnośnik jednokolumnowy, (...)
O toto... jednokolumnowy... tylko przed rozpoczęciem budowy trzeba przewidzieć wyższą wysokość... teraz tak bym zrobił... ale mam właśnie dwustanowiskowy z kanałem i powiem, tak... wszystko byłoby pięknie póki nie kupiłem Thesis-a... garaż okazał się zbyt krótki (aby wejść do kanału Thesis musi dotykac zderzakiem bramy, a najlepiej zeby stał w progu to wtedy jest komfort, tylko jak jest grubsza robota to nie zamknę bramy na noc) kanał jest ciut za płytki bo Thesis jest niska i szoruje czupryną o podłogę... nie robiłem schodków tylko mam drabinę bo uznałem że schodki zajmują zbyt wiele miejsca...
Żenująca, żyjąca w swoim świecie, krowa u płota...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.0 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4775
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Re: Kanał w garażu

Post autor: Bichoń » 22 kwie 2020, 10:29

Na wysokości już nic nie ugram, to już nie ten etap. Z tym jednokolumnowym... boję się, że to mało stabilne. Wejść i robić coś pod samochodem wiszącym na jednym słupku... trochę strach, a na pewno strach pod chińczykiem. A porządne mają swoją cenę.
Zresztą łatwiej będzie kiedyś wstawić taki podnośnik niż kanał. Jak bardzo uzbrojona musi być wylewka pod takie cudo?

Awatar użytkownika
solarzmr
Moderator
Moderator
Posty: 2668
Rejestracja: 01 mar 2008, 0:00
Imię: Marcin
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Kanał w garażu

Post autor: solarzmr » 22 kwie 2020, 11:03

Spytaj Nerolancia, on ma taki i jak u niego byłem to na górze wisiała jego Prisma Integrale, a pod spodem parkował drugim samochodem :lol:

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1505
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Kanał w garażu

Post autor: pietrek125 » 22 kwie 2020, 11:48

Wylewka musi być konkret... a najlepiej fundament pod takie coś, i dla bezpieczeństwa zrobiłbym jakiś zastrzał do ściany u góry kolumny...
Żenująca, żyjąca w swoim świecie, krowa u płota...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.0 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4775
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Re: Kanał w garażu

Post autor: Bichoń » 22 kwie 2020, 11:55

Wydaje mi się, że ludzie przeceniają wytrzymałość ścian. Zazwyczaj to tylko kilka cegieł, kruszących się klocków ceramicznych sklejonych lepiej lub gorzej jakąś zaprawą lub klejem. Jeżeli już to łapał bym do wieńca albo jakiejś konstrukcji żelbetowej, jeżeli jest dostępna.
Zastanawiałem się też nad jakąś wyciągarką podwieszoną do jętek dachu, żeby np. silnik można było podwiesić, ale boję się że konstrukcja dachu nie wytrzyma takich obciążeń. Czy jest na sali budowlaniec-konstruktor?

A wracając do podnośników jednokolumnowych - mówimy tu o mobilnych czy zamontowanych na stałe?

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1505
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Kanał w garażu

Post autor: pietrek125 » 22 kwie 2020, 12:07

Polskie budownictwo jest delikatnie mówiąc nad wyrost... wystarczy zobaczyć jak budują w USA, tam nawet więźba jest z desek, a nie jak u nas z potężnych belek... silnik waży 100-200Kg więc jak masz taką typową polską więźbę to spokojnie wytrzyma... co do podnośnika to myślałem o stacjonarnym... mój brat jest architektem, wiec jakby co mogę zasięgnąć języka...
Żenująca, żyjąca w swoim świecie, krowa u płota...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.0 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)

Awatar użytkownika
solarzmr
Moderator
Moderator
Posty: 2668
Rejestracja: 01 mar 2008, 0:00
Imię: Marcin
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Kanał w garażu

Post autor: solarzmr » 22 kwie 2020, 12:50

Bichoń pisze:
22 kwie 2020, 11:55
A wracając do podnośników jednokolumnowych - mówimy tu o mobilnych czy zamontowanych na stałe?
U Nerolancia jest zamontowany na stałe.
A mobilny jak widać na filmie potrzebuje tylko równej powierzchni. Chociaż ja osobiście wolałbym jednak zamontowany na stałe, pod takim mobilnym to jakoś tak dziwnie :lol:

Awatar użytkownika
MacioBA
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 2035
Rejestracja: 09 sie 2009, 15:08
Lokalizacja: Rybnik O/S

Re: Kanał w garażu

Post autor: MacioBA » 22 kwie 2020, 20:08

Bichoń pisze:
22 kwie 2020, 11:55
Wydaje mi się, że ludzie przeceniają wytrzymałość ścian. Zazwyczaj to tylko kilka cegieł, kruszących się klocków ceramicznych sklejonych lepiej lub gorzej jakąś zaprawą lub klejem. Jeżeli już to łapał bym do wieńca albo jakiejś konstrukcji żelbetowej, jeżeli jest dostępna.
Zastanawiałem się też nad jakąś wyciągarką podwieszoną do jętek dachu, żeby np. silnik można było podwiesić, ale boję się że konstrukcja dachu nie wytrzyma takich obciążeń. Czy jest na sali budowlaniec-konstruktor?

A wracając do podnośników jednokolumnowych - mówimy tu o mobilnych czy zamontowanych na stałe?
Jest ;-)
Ściany z elementów drobnowymiarowych są doskonałe do przenoszenia obciążeń...ale raczej sił pionowych i to na fundamenty ;-),
a tak poważnie wszystko zależy z czego jest taka ściana, jaką ma grubość, jakie obciążenie poziome chcemy przyłożyć, na jakiej wysokości, jak się chcemy zakotwić...etc... Wszystko można zrobić, tylko trzeba mieć dane wyjściowe :-). Kotwienie do żelbetu daje faktycznie najwięszke możliwości, zarówno pod wzgledem przenoszonych obciażeń jak i sposobu samego kotwienia - dobrze dzialają wszelkie kotwy wklejane oraz mechaniczne - wszystko zależy czy wyrywamy, czy ścinamy kotwy, ale ogólnie łatwiej coś dobrać do żelbetu niż do ceramiki.
Podwieszanie silnika do jętki jest raczej kiepskim pomysłem, lepiej takie obciążenie rozłożyć na kilka takich elementów lub wręcz puścić jakiś wymian i oprzeć się na krokwiach lub płatwi, które z reguły mają większy przekrój niż jętka...chociaż nie widziałem Twojej więźby, nie wiem jakie masz przekroje i jaka jest konstrukcja...jętkowa czy płatwiowo kleszczowa...etc.. Ogolnie pewnie da się jakoś zaprojektować lub sprawdzić to co już jest zaprojektowane pod tym kątem. Ale, jeśli jesteś na etapie projektu
to zagadnij o ten temat projektanta powinien się ustosunkować, a przynajmniej ja bym tak zrobił na jego miejscu :-). Podwieszanie do dachu ma swoje plusy, ale trzeba pamiętać, że nie tylko nośność elementu jest istotna, ale także stan graniczny użytkowania, innymi słowy, może nie "***", ale może się za bardzo ugiąć :-). Trzeba uważać :-)
Przy okazji...nie ma "typowej" polskiej więźby...każda jest jednak trochę inna ;-). Amerykańskie czy też kanadyjskie konstrukcje drewnanie domków jednorodzinnych istotnie są dużo bardziej smukłe, ale wynika to z całej technologii i tradycji takiego budownictwa na tamtych terenach i innych uwarunkowań takich jak chociażby inne obciążenia klimatyczne...temat rzeka, ale u nas też się to dynamicznie rozwija choć wykonastwo jeszcze jest nieco do tyłu niż w stanach...
Podnośnik kolumnowy można kotwić do posadzki, pod warunkiem, że jest przemysłowa, czyli ma odpowiednią grubość i jest czy to zbrojona siatkami, prętami czy też posiada zbrojenie rozproszone. Z reguły, w garażach domów jednorodzinnych nikt nie projektuje i nie wykonuje typowej posadzki przemysłowej przeznaczonej do dużych obciążeń chociażby z uwagi na fakt stosowania izolacji termicznej czy też ogrzewania podłogowego czego nie stosuje się w halach przemysłowych, więc w tym przypadku sugerowalbym wykonanie stopy fundamenotwej pod taki podnośnik...ale tutaj wracam do danych wyjsciowych - DTR podnośnika z określonymi możliwymi reakcjami na fundament, a następnie przeliczenie fundamentu i okreslenie jego wymiarów i sposobu kotwienia.
Kanał, jaknajbardziej, ale wazny jest poziom wód gruntowych i czy ich poziom może sie okresowo podnosić... jeśli woda jest wysoko, a grunt jest przepuszczalny, to odradzam, bo po jakimś czasie, nawet przy super cięzkiej izolacji coś się będzie sączyć, jakieś wykwity...wilgoć...syf ogólnie :-). Sciany najlepiej zrobić w monolicie, jesli jest taka możliwość, lub z bloczków betonowych ukladanych na zaprawie cementowej, ściany na ławie fundamentowej. Izolacja pozioma i pionowa obowiązkowo. Studzienka i posadzka w spadku obowiązkowo...oprawy oswietleniowe kanałowe...24V, plytki na ścianach, kątownik na krawędzi, przekrycie z krat pomostowych typu Wema - ciężkie i drogie, lub lżejsze i tańsze z grubszych desek min. 38 mm. Wymiary ustalane indywidualnie :-).

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1505
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Kanał w garażu

Post autor: pietrek125 » 22 kwie 2020, 20:27

oprawy oświetleniowe 24V...fiu fiu a elektronarzędzia używane w kanale też :?:
Żenująca, żyjąca w swoim świecie, krowa u płota...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.0 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)

Awatar użytkownika
MacioBA
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 2035
Rejestracja: 09 sie 2009, 15:08
Lokalizacja: Rybnik O/S

Re: Kanał w garażu

Post autor: MacioBA » 22 kwie 2020, 22:14

Gniazda elektryczne zdaje sie moga byc normalne, tzn. te z tymi klapkami, że niby szczelne ;-), ale przepisy jasno mówią o oprawaxh 24V. Z tymi oprawami to paranoja...wiem, ale niestety tak niestety jest wg litery prawa. Mozna to olać, wiadomo, ale w razie "w" jest chociażby podstawa do odmowy wyplaty odszkodowania za zniszczenia w wyniku pożaru :-)

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4775
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Re: Kanał w garażu

Post autor: Bichoń » 22 kwie 2020, 22:22

No dobra, Ale mogę sobie doprowadzić do kanału 220V, tam wstawić zasilacz 12V + jakieś LEDy 12V? To się już liczy jako zgodne z przepisami?

Awatar użytkownika
MacioBA
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 2035
Rejestracja: 09 sie 2009, 15:08
Lokalizacja: Rybnik O/S

Re: Kanał w garażu

Post autor: MacioBA » 22 kwie 2020, 22:48

Tak, ale mówimy o 24V. Do kanału ciągniesz zasilane przez trafo 230/24V i stosujesz oprawy na 24V. Nie jestem elektrykiem, trzebaby jeszcze dopytać fachowca czy gniazda na pewno mogą być standardowe na 230V.
Tak nawiasem mówiąc, widziałem też w kilku nowoprojektowanych kanalach obsługowych wentylację wyciagową - wentylator 24V na dole z wyciagiem na górę - z tego co pamietam, powodem była obsługa samochodów z LPG, a jak wiadomo gazior lubi nisko opadać, stąd ten zabieg. Jednakowoż...mówię tutaj o komercyjnych obiektach, podlegajacych procedurze zgłaszania i odbiorów technicznych przed wydaniem pozwolenia na użytkowanie...

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1505
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Kanał w garażu

Post autor: pietrek125 » 22 kwie 2020, 22:59

24v i mniej tak, ale zasilacz musi być poza kanałem...
Robię od ponad 20 lat z kotłowniami, kiedyś robiło się szafy sterownicze do tychże kotłowni... Na każdym projekcie było trafo 24V i gniazdko do lampy serwisowej 24V... Szczerze :?: nigdy nie widziałem takiej lampy, a tym bardziej w użyciu... w przepisach też jest, że w kotlowniach gazowych, powinny być oprawy oświetleniowe antywybuchowe "Ex", nie ważne, że w tej samym pomieszczeniu jest szafa sterownicza, z przekaźnikami, stycznikami, najważniejsze, aby oświetlenie było "Ex"... owszem w starych 40-letnich kotłowniach widziałem takie, ale w nowszych 20-paru letnich już nikt sobie zaplątał tym głowy... raz zdarzyło się mi, że jakiś prawiliny strażak robił odbiór jakiegoś MDK, i nie miał się do czego przyczepić to się przyczepił do kotłowni 24Kw, że nie ma prawidłowego oświetlenia... i powiesili oprawę górniczą "Ex", która była większa od kotła... albo takie systemy detekcji gazu tzn. "Gazex" owszem same głowice pomiarowe są "Ex', ale sterownik ma obudowę co najwyżej IP67... i gdzie wg. projektanta ma on się znajdować :?: w tym samym pomieszczeniu... ma to sens :?:

Dlatego w dzisiejszych czasach kiedy oprawy, gniazdka, rozdzielnice są najczęściej z tworzyw sztucznych, a nie z aluminium, żeliwa itp jak kiedyś, a zwłaszcza, że możemy zastosować wyłączniki różnicowo-prądowe, takie oświetlenie 24V w kanale, zwłaszcza, że często używamy elektronarzędzi 220V, jest po prostu, bezsensu...
Inna sprawa, że co innego budynki prywatne , a co innego użyteczności publicznej... przecież nikt w prywatnym domu nie ma oświetlenia antywybuchowego w kotłowni, i nie słyszałem, aby ubezpieczalnie odmawiały odszkodowania, na tej podstawie...a ni na podstawie tego, że ktoś miał nie prawidłowe oświetlenie w kanale w prywatnym domu...
Żenująca, żyjąca w swoim świecie, krowa u płota...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.0 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3472
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kanał w garażu

Post autor: volf » 23 kwie 2020, 4:35

24 V nikogo nie porazi/zabije a z 230 V to już moze być różnie-stąd pewnie te przepisy a uchwalone moze zaraz po wojnie ;)
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1505
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Kanał w garażu

Post autor: pietrek125 » 23 kwie 2020, 9:24

Tak, to są przepisy z lat 50tych, kiedy nie było instalcji trój przewodowych, z przewodem ochronnym, wyłączników nadmiarowo-prądowych, i elektronarzedzi ręcznych, a jedyną możliwą ochroną przeciwporażeniową było obniżenie napięcia... ale jak już tak się trzymamy litery prawa to czy kol. Bichoń ma w swoich wozach LPG :?: bo jeśli tak należy wogóle zapomnieć o kanale, chyba, że zamontuje mechaniczną wentylację wyciągową...
Żenująca, żyjąca w swoim świecie, krowa u płota...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.0 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Hyde Park :::”